Langs deze weg wilde ik jullie erop wijzen dat er landelijk wat wijzigingen zijn opgetreden met betrekking tot inhoudingen van rijbewijzen vanwege snelheidsovertredingen.
Mogelijk zijn enkelen van jullie reeds bekend met het CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie). Dit is een kostentechnische oplossing van de wetgever geweest. Tot nog toe kwamen alle art 5 zaken en alcohol zaken daar terecht. Als je te hard hebt gereden, dan werd je rijbewijs altijd naar het parket (OM) gestuurd.
Per 1 maart 2011 is er echter een wijziging opgetreden. Alle rijbewijzen gaan nu naar Utrecht, ongeacht om wat voor inhouding het gaat. Je kunt je dus voorstellen dat dit een enorme impact heeft op de verwerking van de teruggave beslissing omdat er geen personeel extra is aangesteld.
Dat betekent dus helaas ook dat teruggave van het rijbewijs vrijwel zeker niet binnen 10 dagen meer kan lukken. Hoeveel moeite ik er ook voor doe. De afgelopen jaren heb ik mezelf een methode aangeleerd die vrijwel kon garanderen dat je rijbewijs binnen 3/4 dagen terug was. Contacten met politie en het OM hebben daarvoor gezorgd. Korte lijntjes, oplossingsgericht denken.
Dat is nu allemaal in één keer van tafel geveegd. Met het CVOM valt niet te communiceren. Beloftes worden niet nagekomen en bereidheid zal vast in geringe mate aanwezig zijn, maar tot oplossingen komt het niet. Dit heeft alles te maken met de 10-dagen termijn. Alle ingehouden rijbewijzen mogen maximaal 10 dagen ingehouden worden, waarna een beoordeling door de Officier van Justitie moet plaatsvinden. Geen beoordeling betekent teruggave, ongeacht het vergrijp en het verleden van iemand. Dat betekent dat de druk erop staat om alle 10-dagen termijnen af te handelen. Gevolg ? Alle ingehouden rijbewijzen voor alle overige dagen komen onderop de stapel. Je kunt hoog springen, je kunt laag springen, maar het heeft geen zin. Met piekdrukte lijkt het ook niet te maken hebben, puur met capaciteit en overheidsgeld.
Conclusies: je rijbewijs zal voortaan altijd 10 dagen ingehouden worden voordat er naar gekeken wordt en dan hebben ze ongeveer 2 dagen voor het aangetekend opsturen naar je huis.
Op dit moment probeer ik een bezoek te regelen naar het CVOM om daar met de hoogste baas proberen te overleggen over deze situatie. Het werkt immers sterk in mijn nadeel en van alle mensen die ik hiermee zou kunnen helpen. Aangezien ik inmiddels als zelfstandig advocaat bezig ben heb ik ook tijd om me hiermee bezig te houden.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Inhouding rijbewijs minimum 10 dagen ? CVOM problemen
- Macboy
- HJ2
Re: Inhouding rijbewijs minimum 10 dagen ? CVOM problemen
May the force be with you 

- Kasteel
Leuk dat je het met ons deelt, hoop dat je wat kan betekenen voor enkele members hier
. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart loopt. Meeste mensen waren atm zowieso wel richting de 10 dagen kwijt, grote voordeel van jou was dat jij dit kon bespoedigen volgens mij.

- Maus335i
De meeste mensen waren te lui even contact op te nemen met Macboy en waren daarom tegen de 10 dagen hun rijbewijs kwijt.Kasteel schreef:Leuk dat je het met ons deelt, hoop dat je wat kan betekenen voor enkele members hier. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart loopt. Meeste mensen waren atm zowieso wel richting de 10 dagen kwijt, grote voordeel van jou was dat jij dit kon bespoedigen volgens mij.
Na die 10 dagen krijg je niet automatisch je rijbewijs terug, maar moet de OvJ een beslissing hebben gemaakt. Dat kan nog steeds inhouden dat je 2/4/6/8 (of meer) maanden je rijbewijs niet terugziet. "Het grootste voordeel" van Macboy is dat hij verstand van zaken heeft en VEEL meer kan dan wij als simpele burger.
Been there, done that zeg maar

- Stéphane
Dit kan ik bevestigen. Macboy weet heel goed hoe een en ander werkt en is wat dat betreft een top-jurist. Niet alleen verkeersrecht, maar in algemeen juridische zin.Maus335i schreef:De meeste mensen waren te lui even contact op te nemen met Macboy en waren daarom tegen de 10 dagen hun rijbewijs kwijt.Kasteel schreef:Leuk dat je het met ons deelt, hoop dat je wat kan betekenen voor enkele members hier. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart loopt. Meeste mensen waren atm zowieso wel richting de 10 dagen kwijt, grote voordeel van jou was dat jij dit kon bespoedigen volgens mij.
Na die 10 dagen krijg je niet automatisch je rijbewijs terug, maar moet de OvJ een beslissing hebben gemaakt. Dat kan nog steeds inhouden dat je 2/4/6/8 (of meer) maanden je rijbewijs niet terugziet. "Het grootste voordeel" van Macboy is dat hij verstand van zaken heeft en VEEL meer kan dan wij als simpele burger.
- Martijn_bmw
Maus335i schreef:De meeste mensen waren te lui even contact op te nemen met Macboy en waren daarom tegen de 10 dagen hun rijbewijs kwijt.Kasteel schreef:Leuk dat je het met ons deelt, hoop dat je wat kan betekenen voor enkele members hier. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart loopt. Meeste mensen waren atm zowieso wel richting de 10 dagen kwijt, grote voordeel van jou was dat jij dit kon bespoedigen volgens mij.

en verder drie dagen wel overschreden (dagje Porsche 997 4s, dagje E39 M5 en dagje Ferrari 355, dan moet het natuurlijk wel ff

- Kasteel
Same here, ben er redelijk bekend mee, maar dan grotendeels voor het DF-tijdperk, dus zonder steun van onze huisadvocaatMaus335i schreef:De meeste mensen waren te lui even contact op te nemen met Macboy en waren daarom tegen de 10 dagen hun rijbewijs kwijt.Kasteel schreef:Leuk dat je het met ons deelt, hoop dat je wat kan betekenen voor enkele members hier. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart loopt. Meeste mensen waren atm zowieso wel richting de 10 dagen kwijt, grote voordeel van jou was dat jij dit kon bespoedigen volgens mij.

- wjn
Gewoon zelf bellen en druk zetten lukte ook wel, mijn gem. ligt rond de 5 dagen.
Voorwaarde is wel dat je geen recividist bent, uiteraard. Ben je dat wel, is een advocaat handig
Voorwaarde is wel dat je geen recividist bent, uiteraard. Ben je dat wel, is een advocaat handig