Het seizoen is weer begonnen, dus staan de demo's ook weer klaar bij de dealers. Ik heb een aantal motoren waarvan ik wil weten hoe die rijdt en de meest brute van dat lijstje is de S1000RR. Vandaag heb ik dat dan ook maar even gedaan. Ookal ben ik geen schrijver, hieronder even mijn ervaring met de BMW:
Om 11.30u op de Street Triple R gestapt en richting Motoport gereden. Heerlijk weer, dus ik had er wel zin in. Daar aangekomen stond de krachtige Duitser al op me te wachten. Ik naar een van de verkopers gelopen en verteld dat ik om 12u een afspraak had voor een demo ritje op de S1000RR. Even een krabbeltje gezet, kopietje van het rijbewijs gemaakt en toen kwamen de sleuteltjes tevoorschijn. Er gingen nog meer mensen op rijden vandaag, maar ik kon er wel even een uurtje op rijden. Prima.
Ik stapte op de motor, draaide het sleuteltje om en ik kon gaan. Vlakbij de Motoport vestiging wist ik een aantal leuke dijkweggetjes dus daar reed ik maar direct naartoe, even wat bochten pakken. Daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn; dat doet ie super. Ik kon hem heerlijk snel en vooral stabiel de bocht in leggen. Volgt echt keurig zijn lijn. Het moment van bocht uitkomen is fantastisch. Vanaf de helft van de bocht kan je hem open trekken en wanneer je de bocht uit bent schakel je al direct op naar de (in dit geval) 3e versnelling. Even doortrekken en het is alweer tijd voor de 4e. Dit houd echter wel in dat je al behoorlijk rap aan het rondrijden bent. Het schakelen word ook zo makkelijk gemaakt d.m.v. de quickshifter, dat werkt echt subliem. Op een supersport/superbike is dat voor mij nu echt duidelijk; quickshifter is een dikke plus.
Nou weten we natuurlijk allemaal dat ie snel kan gaan, echter moet je ook eens een keer afremmen. Ook qua de remmen krijgt de S1000RR van mij een dikke "thumbs up". Hij bijt flink, maar zeker niet te veel. Je kan vlak voor een bocht nog vol in de remmen om hem er daarna snaarstrak doorheen te gooien. Die fiets is zo stabiel.... heerlijk.
Na een half uurtje over die dijkweggetjes te hebben gereden ging ik maar weer eens terug, ook even via provinciale wegen e.d. Wat me daar opviel is dat je er ook prima rustig mee kan rijden. Het blok loopt echt heerlijk soepel. De houding van de polsen is ook behoorlijk relaxed voor een superbike. Zeker niet zoals een MV of een Duc bijvoorbeeld. Dit houd overigens niet in dat de BMW geen racer is, in tegendeel zelfs. Je kan er zo heerlijk mee scheuren, het is gewoon een circuitfiets met een kenteken erop.
Ik kan er nog veel meer over lullen, maar de belangrijkste punten heb ik nu wel neergezet. Tijd voor de conclusie: "Fucked for life". Voor mij is dit echt een fiets die op het lijstje van "Motoren die ik ooit wil hebben" komt te staan. Ik zet hem zelfs op nummer 1. Ik vond hem qua uiterlijk al te gek, maar nu ik erop gereden heb vind ik hem nog veel gaver. Wat een apparaat.....
Wat overigens wel grappig was om mee te maken is hoe je dan in ene je eigen fiets vind. Natuurlijk vind ik de Street Triple R nog steeds geweldig, echter qua accelereren is het toch wel even wennen als je net op een S1000RR hebt gereden. Het 675cc blokje is toch wel wat anders en oh... ik miste de quickshifter
Robert... geniet er van man. Je hebt echt een top fiets
De Duitser en de Engelsman naast elkaar: