Diesel versus Benzine - wat is goedkoper?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Diesel versus Benzine - wat is goedkoper?

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2007, 16:51

Mensen die veel rijden, rijden diesel want dat is goedkoper. Mensen die weinig rijden rijden benzine want dat is dan ook goedkoper. Zo in het kort is dat de algemene gedachte onder autorijdend Nederland.

Allemaal leuk en aardig maar waar ergens ligt dat beroemde omslagpunt tegenwoordig ergens?

Ik las laatst van Fabian een interessante opmerking, dat brandstofpompen, verstuivers enzovoorts bij diesels niet te betalen (as in: erg duur) zijn. Dat soort dingen spelen natuurlijk wel allemaal mee in het totale kostenplaatje. Verder de hogere aanschafprijs van een dieselauto (zowel nieuw als tweedehands). Ook wil het nieuwe kabinet de dieselprijs weer eens verhogen dus dat wordt ook alweer minder aantrekkelijk.

Ik kom dit jaar (denk ik) uit op zo'n 25.000 km met m'n dieseltje. Is het dan nog wel rendabel om diesel te rijden, uit kostentechnisch oogpunt?

Ik ben benieuwd naar jullie visies/meningen/berekeningen. :)

Robin
Berichten: 55095
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 feb 2007, 17:04

Ik doe het zo Wouter:
Wat kost de benzinevariant aanschaf
Wat kost de dieselvariant van hetzelfde model
Wat kost 1 liter benzine(95/98 wat jij wil) gemiddeld
Wat kost 1 liter diesel gemiddeld
Je rijdt 1 op hoeveel met de benzinevariant
Je rijdt 1 op hoeveel met de dieselvariant
Hoeveel benzine/diesel in liters verstook je dus op jaarbasis en wat kost dat
Wat kost de motorrijtuigenbelasting voor de benzinevariant
Wat kost de dieselvariant mrb
Verzekering zal wel vaak t zelfde zijn
Dan heb je nog:
Afschrijving per/km

Misschien ben ik wat vergeten

Bij 25000 lijkt 't me sterk dat je in general diesel 'moet' gaan rijden, maar hangt van 't type auto af.

Gino
Berichten: 225
Lid geworden op: 01 dec 2006, 13:40

Bericht door Gino » 20 feb 2007, 19:21

Misschien ook niet onbelangrijk: hoeveel meer ben je bereid te betalen om benzine te kunnen rijden?

Kan me voorstellen dat mensen -zeker op dit forum- graag wat extra spaarvarkentjes stuk slaan om een fijne benzine auto te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 20 feb 2007, 19:34

Hangt idd van af wat voor auto je gaat rijden.

Koop een peug 106 cit. C1 tsja daar kun je ook wel 20k per jaar mee rijden op benzine.

1:20 loopt zo'n ding, weegt niks. kost niks...(bijna niks dan)

Maar moet je dat willen in zo'n ding rijden?

Bij 25000 per jaar zou ik lekker blijven dieselen. Doe ik nu ook bij dezelfde afstand.(beetje meer zelfs).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2007, 20:22

Tsja, ik zou altijd een diesel willen rijden, alleen als het om een fun auto gaat zoals de M3 die ik had dan wil ik er wel superplus in gooien.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 20 feb 2007, 20:36

Mijn keuze is ook niet de meest economische geweet.

Audi A4 Avant in Benzine of diesel.
Een benzine heeft een lagere km stand en is goedkoper in aanschaf, schrijft ook minder af omdat die km.stand zo laag is. en de 1.8 is ook zeker wel naar 200+ pk te chippen. En veel minder gevoelig voor duur onderhoud.

Ik heb de diesel gekozen die over een jaar op de 2ton staat, amper 1 op 10 rijdt en 120 euro in de maand aan wegen belasting kost, en ook te chippen is naar 200+ pk.

Maar ik vind diesel nu eenmaal veel leuker rijden helemaal gechiped 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2007, 21:46

Ik heb ooit uitgerekend op basis van destijds geldende marktplaats prijzen:
E34 535i vs E34 525 TDS

Op basis van 40.000 km per jaar, zou de diesel slechts 1000 euro goedkoper zijn geweest.

Nu is dat geen zuinige diesel, maar voor mijzelf destijds wel een realistische vergelijking. Die 1000 euro geeft me zoveel meer lol.
Nu ik motorrevisie heb gehad is de 535 2000 euro duurder, maar inmiddels rijd ik geen km's meer, dus het kan me niet boeien. :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 20 feb 2007, 21:53

AH! verraden Dennis, nou weten we toch wat het kostte die revisie :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2007, 22:08

nee hoor, want je weet niet of het 1000 + 1000 is, of 1000 + 2000.

:)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 feb 2007, 23:20

Grof geschat leg ik nu ongeveer 70.000 km per jaar af op super. En idd, na die woorden van Fabian overweeg ik al helemaal niet meer om op diesel te rijden. Als ik eerst de hogere aanschafprijs in acht moet nemen en daar ook nog de kosten van al dat andere rommel wat stuk kan er bij optel zal het verschil wellicht niet eens zo groot meer zijn. Een auto met 4 tot 5 ton leverd sowieso geen fluit meer op, ongeacht op welke brandstof het prutteldt (taalspecialist gevraagd).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 feb 2007, 09:30

het pruttelt.

Anders zou de zin er anders uit moeten zien: 'het heeft geprutteld' bijvoorbeeld.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 21 feb 2007, 12:21

allen schreef:Grof geschat leg ik nu ongeveer 70.000 km per jaar af op super. En idd, na die woorden van Fabian overweeg ik al helemaal niet meer om op diesel te rijden. Als ik eerst de hogere aanschafprijs in acht moet nemen en daar ook nog de kosten van al dat andere rommel wat stuk kan er bij optel zal het verschil wellicht niet eens zo groot meer zijn. Een auto met 4 tot 5 ton leverd sowieso geen fluit meer op, ongeacht op welke brandstof het prutteldt (taalspecialist gevraagd).

Wat wellicht stuk kan gaan als rechtvaardiging aandragen voor benzine?
Lekker beredeneerd.

Heeft er iemand kwantitatieve data om te bewijzen dat diesels sneller kapot gaan en daardoor ook deze duurdere reparaties nodig hebben?

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 21 feb 2007, 17:27

Heeft er iemand kwantitatieve data om te bewijzen dat diesels sneller kapot gaan en daardoor ook deze duurdere reparaties nodig hebben?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Fabian, ons lease-my sletje, kan daar vast wel cijfers over geven. :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 21 feb 2007, 18:19

Sja, de cijfers doorgerekent naar exacte km-kostprijzen heb ik niet voor je hoor. Dan waren we zo klaar :lol:

En als je nieuw aanschaft en van de garantie gebruik maakt is er ook niet veel aan de hand.

Een gebruikte moderne diesel met kmstanden van boven de 100000km durf ik, met mijn budget, niet meer te kopen. De reparaties zijn gewoon te duur. Er kan teveel aan kapot, wat helaas ook echt kapot gaat.

Verschilt wel iets per merk en type natuurlijk. En als je 70K per jaar rijdt dan moet je gewoon diesel gaan rijden natuurlijk. Maar een omslagpunt bij 20K per jaar bij een gebruikte auto weet ik echt zo net nog niet hoor......

Ik had vandaag weer een paar modernde diesel, jaartje of 3 oud, net wat boven de 100K gelopen waar je gewoon weer even meer als 2000 of zelfs 3500 Euries ex de BTW mag aftikken. Turbotje, brandstofpompje, verstuivertje, intercoolertje, aircopompje, etc etc. T zou je als particulier maar gebeuren, Even je brutomaandsalaris achterlaten bij de dealer.


Of niet Erik K? :wink:

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 21 feb 2007, 18:42

Idd das is erg klote.

De brandstofpomp is in mijn auto ook vervangen onder garantie.

Heeft nu 70.000km gelopen. Kun je nagaan hoe snel hij kapot ging.

Ik zit er echt niet op te wachten is hij weer begeeft!(nu geen garantie meer)

Ik rij trouwens 206 1.4HDI

Gebruikersavatar
levensnevel
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:27
Locatie: Ergens tussen Oudenhoorn en Nieuwenhoorn

Bericht door levensnevel » 21 feb 2007, 20:37

Tja Fabian,
Het leven is keuzes maken. Toen ik dagelijks 230 km mocht gaan forenzen heb ik m'n Volvo 480 Turbo uit 1992 (km stand 310.000 km) ingeruild voor een no tech dieselaar uit de stallen van Toyota, een Corolla E11 uit 1998 met 171.000 km op de klokken.
We zijn nu 14 maanden en pakweg 70.000 km verder en buiten het reguliere onderhoud hebben de bijzondere reparatiekosten bestaan uit 3 H4 lampjes en 3 ruitenwisserbladen ....
Ik had natuurlijk ook zo'n 3 liter lupo kunnen aanschaffen, stukken zuiniger 3 liter op 100 km ipv nu net geen 5 liter per 100 km. Maar was zeer waarschijnlijk leeggelopen op de onderhouds- & reparatie kosten
Lees dit
http://www.autoweek.nl/klokjerond.php?id=20&cache=no
klokje rond verhaal maar eens door.
Voor mijn oliebranderbelevenissen moet je even op de 'wwww' button onder dit bericht klikken :wink:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 21 feb 2007, 21:32

Tja levensnevel, je bent het dus geheel met me eens als ik het correct lees.

Maar jij hebt dan ook wel een Toyota, en het model wat jij hebt is echt nog kwaliteit en redelijk eenvoudige techniek. Dat durf ik ook ongezien te kopen.

Over de nieuwe modellen ook niets dan goed hoor, maar ook die gaan helaas wel eens kapot tegenwoordig (uitzondering hoor), Turbootje? 2500 ex de BTW, en dan nog monteren. Hoge druk brandstofpompje? helaas, er gevoelig voor. Zeker toch een 1500 tot 2000 Euro. Verstuivertjes zijn ook wel eens een probleem...toch wel 400 per stuk. EGR-klepjes zijn bij alle merken een probleem tegenwoordig, kat's zijn ook niet meer te betalen en die roetfilters....breek me de bek er niet van open. Leuk allemaal, maar volgens schema mag je ze elke 90K vervangen ofzo voor 750 Euries en als je pech hebt tussendoor afentoe afvullen voor een 200 Euries. (Afhankelijk van welk merk auto)

Ik ben gewoon verpest voor het leven door wat ik dagelijks voorbij zie komen :lol:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 21 feb 2007, 21:33

Blijft lastig.. ik heb net een rekening afgetikt van 1500 euro (waar 4 uren loon gratis bij waren omdat ik die nog tegoed had....)
Dit voor een nieuwe brandstofpomp voor mijn diesel..

Denk nu ook na over een nieuwe.. maar goed.

Een diesel/bezine is eigenlijk evenduur qua aanschaf, tenminste als je ze vergelijkt op de hoeveelheid vermogen! Kortom, de volgende wordt weer een diesel...

(ps. ik rij net 20k per jaar... )

Maar goed, 1:10 benzine, of 1:15 diesel..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 21 feb 2007, 22:17

Ach ja, een oude w124 durf ik ook wel te kopen. Die zal ook wel oneindig doorrijden. Maar een voorbeeld van een wagen van een paar jaar oud die nu alweer voor een paar duizend gemaakt moet worden doet mij toch wel denken dat een diesel echt niet zo 'voordelig' is als men altijd uitrekend. En of een diesel van een grotere wagen na een jaartje of of 6 met 300-400 duizend op de teller in verhouding nu echt zoveel meer oplevert betwijfel ik.
En ok, ik zal ook maar eerlijk zijn dat ik een dieselmotor gewoon minder mooi vind klinken. M'n overburen hebben een gloednieuwe 3 liter vag diesel. Alsof er 's ochtends een bestelbus gestart wordt.
:wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 feb 2007, 23:13

Ik schrik behoorlijk van die cijfers van Fabian. dit zijn geen grappen meer. een 4 jaar oude leasediesel lijkt wel rusische roulette.

Gebruikersavatar
levensnevel
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:27
Locatie: Ergens tussen Oudenhoorn en Nieuwenhoorn

Bericht door levensnevel » 22 feb 2007, 07:41

Bij de volume merken zijn de verdiensten aan de auito's zelf minimaal. Men haalt hun winst uit de verkoop van onderdelen en accessoires.
In dat kader is het ooit een doelbewuste stap van Volkswagen geweest toen ze hun Golfjes van oliestokers gingen voorzien welke dezelfde prestaties konden leveren als de benzine versies.
De trend werd gezet, TDI werd het toverwoord en de consument slikte het als zoete koek. Kijk maar naar de nu, IMHO, belachelijke en zinloze hoge aantallen PK's en Nm's welke men, door allerlei technische hoogstandje,s uit een dieselblokje weet te persen.
En aan Hi Tech apparatuur gaat nu eenmaal meer en vaker iets kapot dan aan No tech apparatuur. Zelfs het simpele verwisselen van bijv. een H4 lampje is voor de eigenaar van een heilige koe uit 2007 al een mission impossible. Dus ....
Aan no tech dieselaars valt door de hh fabrikanten & dealers, relatief gezien, geen droog brood te verdienen dus laat men die anno 2007 dus gewoon gepast links liggen.
En dat geldt ook voor Toyota want toen ik een drie maanden geleden aan de Importeur vroeg of en wanneer er voor mijn E11 een retrofit roetfilter op de markt komt was het antwoord even simpel als teleurstellend:
te... Voor uw Toyota Corolla is (nog) geen roetfilter beschikbaar. Het is ook helaas niet bekend of Toyota op termijn het programma verder uitbreidt. ....Unqte
Maar dat maakt mij niet uit. Zolang ik voor m'n dagelijks brood elke dag 230 km mag forenzen en de wetgever het technisch- (CO2 en NO2 uitstoot) en financieel (roadpricing) gezien niet onmogelijk maakt blijf ik gewoon in m'n elfje rondrijden. Want ik zal en moet met haar de 500.000 km barriiere slechten :lol:

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 22 feb 2007, 09:40

levensnevel schreef:Zelfs het simpele verwisselen van bijv. een H4 lampje is voor de eigenaar van een heilige koe uit 2007 al een mission impossible. Dus ....
Ha zo'n k*t mission impossible had ik gisteren ook. "Eventjes" de koelfin en de electro motor wisselen. Nauw laat dat eventjes maar weg. Hetgeen ik ingedachte had viel even vies tegen. NIets eventjes 6 tot 8 bouten en een stekkertje. 1 groot geheel. Gril, lampen, bumper, dwarsbalk, radiator alles er af gehaald. Man o man wat een simpel iets toch in eens een paar uur werk kan opleveren :evil:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 01 mar 2007, 12:26

K had net de recordhouder van dit jaar te pakken....

Een laguna diesel uit 2002, 120000km gereden.

Had al 5300ex gekost aan onderhoud, staat nu voor 6500ex aan onderhoud bij de dealer. Kan er nog wel een 1500 op bezuinigen, maar dan nog is het BELACHELIJK!

Economisch totall-loss, technisch trouwens ook dus :roll:


rotzooi.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 mar 2007, 12:33

tjesis, geen Franse auto meer voor mij dus (streept Clio RS door op de wanted list)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 mar 2007, 12:34

wat moet er wel niet aan gebeuren dan?
Voor dat geld laat je hem 3 keer opnieuw overspuiten!
Of heb je 4x een brandstofpomp van een BMW 320d inclusief inbouw

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Enzo, JeroenT, Majestic-12 [Bot], Rnd en 8 gasten