Bij de volume merken zijn de verdiensten aan de auito's zelf minimaal. Men haalt hun winst uit de verkoop van onderdelen en accessoires.
In dat kader is het ooit een doelbewuste stap van Volkswagen geweest toen ze hun Golfjes van oliestokers gingen voorzien welke dezelfde prestaties konden leveren als de benzine versies.
De trend werd gezet, TDI werd het toverwoord en de consument slikte het als zoete koek. Kijk maar naar de nu, IMHO, belachelijke en zinloze hoge aantallen PK's en Nm's welke men, door allerlei technische hoogstandje,s uit een dieselblokje weet te persen.
En aan Hi Tech apparatuur gaat nu eenmaal meer en vaker iets kapot dan aan No tech apparatuur. Zelfs het simpele verwisselen van bijv. een H4 lampje is voor de eigenaar van een heilige koe uit 2007 al een mission impossible. Dus ....
Aan no tech dieselaars valt door de hh fabrikanten & dealers, relatief gezien, geen droog brood te verdienen dus laat men die anno 2007 dus gewoon gepast links liggen.
En dat geldt ook voor Toyota want toen ik een drie maanden geleden aan de Importeur vroeg of en wanneer er voor mijn E11 een retrofit roetfilter op de markt komt was het antwoord even simpel als teleurstellend:
te... Voor uw Toyota Corolla is (nog) geen roetfilter beschikbaar. Het is ook helaas niet bekend of Toyota op termijn het programma verder uitbreidt. ....Unqte
Maar dat maakt mij niet uit. Zolang ik voor m'n dagelijks brood elke dag 230 km mag forenzen en de wetgever het technisch- (CO2 en NO2 uitstoot) en financieel (roadpricing) gezien niet onmogelijk maakt blijf ik gewoon in m'n elfje rondrijden. Want ik zal en moet met haar de 500.000 km barriiere slechten