BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 28 mar 2011, 15:50

SteV6 schreef:Dat is toch logisch?

Staande start is clutchdump bij waarschijnlijk 5000rpm en bij rollend 5mph start je bij sub 1000rpm. Dat scheelt nogal.
Is volgens mij niet logisch Harrie, maar ik ken die automaat niet van de TTRS.
Met de PDK van Porsche: vanaf 5 kmh jakkert íe gewoon vanuit de eerste versnelling, no problemo, niks tikkie terug of zo. Opschakelen doet ie pas bij 7200 revs.

Tim N

Bericht door Tim N » 28 mar 2011, 16:37

Ferdi lees het commentaar boven jou post maar dat klinkt logisch, blokje zit dan lekker in hogere regionen dus sneller volle laad druk. Vanaf 5km/h moet er eerst de nodige druk gebouwd worden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 28 mar 2011, 17:56

Onlangs de 1M Coupé in het echt gezien en even erin gezeten. Dik bommetje hoor, ben benieuwd wanneer de eerste op DF rondrijdt. :)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 mar 2011, 18:38

Tim N schreef:Ferdi lees het commentaar boven jou post maar dat klinkt logisch, blokje zit dan lekker in hogere regionen dus sneller volle laad druk. Vanaf 5km/h moet er eerst de nodige druk gebouwd worden.
Ja maar Tim, maar dan gaat er iets volledig mis met die TTRS (dikke turbo-lag?). Want dat verschil kan nooit 1,5 seconde zijn. bijna 45% langzamer dus :shock: Moet tenminste even snel zijn, dit kan gewoonweg niet.

Tim N

Bericht door Tim N » 28 mar 2011, 19:15

1,5 is idd veel maar van die M is 0,5sec. dat is reeel lijkt mij.
Als ik kijk naar mijn auto daar moet je ook niet net in de verkeerde toeren rijden anders moet je ook eerst een beetje druk bouwen voordat het echt vaart maakt.

Nou ga ik nooit met clutch dump oid van kiek maar voor het principe bij 5km uur rijd je dan echt stationair in eerste versnelling dan moet het echt wel allemaal eerst opspoelen. (nasp hetzelfde moet ook eerst meer toeren hebben voordat de gang erin komt)

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 28 mar 2011, 19:36

Ik geloof wel dat die 1,5 seconde klopt. Inmiddels al weer heel wat jaartjes terug heb ik een proefrit gemaakt met een S3 en een TT (200pk) en allerhande accelleratieproefjes gedaan waarin één vanuit 1000 tot 2000 t/pm in de 6 (tja :roll: ). De zeg maar gewone 2.0 TFSI was daarbij beduidend sneller dan de 2.0TFSI uit de S3. De S3 motor had een duidelijk turbogat.

De TTRS motor is beter vergelijkbaar met de motor van de S3 dan de standaard turbomotor dus ik kan me die 1,5 seconde verschil wel voorstellen (met LC heeft hij volle druk). De DSG bak moet daarbij geen verschil maken zoals het artikel wel suggereert.

Een andere verklaring is daarnaast misschien dat bij gebruik van launch control de Haldex sneller sluit en er minder slip optreedt...maar dat is een gokje.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 mar 2011, 19:56

GTRene schreef:heel kort

Beroerd (op)schakel werk…………………gaat veel te veel van het gas, laat de koppeling te snel komen (das geen probleem als ie meer het gas er op houdt)………dan krijg van die tikken in je nek…………….

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 mar 2011, 19:58

Wouter81 schreef:Onlangs de 1M Coupé in het echt gezien en even erin gezeten. Dik bommetje hoor, ben benieuwd wanneer de eerste op DF rondrijdt. :)

Net even de neue 6er IRL gezien…………………nou dan weet je het wel……………... :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 mar 2011, 21:07

romo schreef:
Wouter81 schreef:Onlangs de 1M Coupé in het echt gezien en even erin gezeten. Dik bommetje hoor, ben benieuwd wanneer de eerste op DF rondrijdt. :)

Net even de neue 6er IRL gezien…………………nou dan weet je het wel……………... :mrgreen:
Besteld?! :mrgreen:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 28 mar 2011, 21:21

Nee denk bij de kapper geweest. :D

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 mar 2011, 23:43

Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft de TTRS een single turbo die dus echt toeren nodig heeft om volle druk te kunnen produceren en maakt de BMW gebruik van een kleine en een grote turbo.

Technisch gezien zit daar de oorzaak van het 1 sec verschil ...

Stephan

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mar 2011, 09:41

yup, denk ook zoiets.

Tristan

Bericht door Tristan » 29 mar 2011, 10:13

SteV6 schreef: en maakt de BMW gebruik van een kleine en een grote turbo.
Volgens mij heeft de benzine 2 gelijke turbo's parallel en de diesels (123d en x35d) een kleine + grote in serie.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 30 mar 2011, 14:19

SteV6 schreef:Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft de TTRS een single turbo die dus echt toeren nodig heeft om volle druk te kunnen produceren en maakt de BMW gebruik van een kleine en een grote turbo.

Stephan
Ben niet helemaal thuis in de BMW turbomotoren maar ze gebruiken toch 2 kleine turbo's (waar de TTRS idd een grote heeft, volgens mij een KKK-04) of 1 grotere maar dan twin-scroll. In beide gevallen zal die eerder op volle druk zijn dan de KKK-04 hetgeen de vertraging kan verklaren.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 30 mar 2011, 17:15

Apolo2 schreef:
SteV6 schreef:Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft de TTRS een single turbo die dus echt toeren nodig heeft om volle druk te kunnen produceren en maakt de BMW gebruik van een kleine en een grote turbo.

Stephan
Ben niet helemaal thuis in de BMW turbomotoren maar ze gebruiken toch 2 kleine turbo's (waar de TTRS idd een grote heeft, volgens mij een KKK-04) of 1 grotere maar dan twin-scroll. In beide gevallen zal die eerder op volle druk zijn dan de KKK-04 hetgeen de vertraging kan verklaren.
Volgens mij heeft alleen het N54 blok heeft bi-turbo. Twee kleintjes, drukvulling voor 3 cilinders per turbo.
De rest heeft twinscroll turbo (een kleintje en een grote), drukvulling voor 6 cilinders voor de twinscroll.
Ik weet niet of een 118D, 120D en 123D met twinscroll rondrijden. Dacht alleen voor de dikke diesels (35d)
Hoe het met die dikke Turbo M blokken zit, weet ik niet. Dacht ook allemaal twinscroll.

Tristan

Bericht door Tristan » 30 mar 2011, 17:49

123d en x35d motoren hebben 1 kleine en 1 GROTE turbo. Dus geen Twinscroll.

Brava

Bericht door Brava » 30 mar 2011, 18:27

FerdiACS1 schreef:De rest heeft twinscroll turbo (een kleintje en een grote), drukvulling voor 6 cilinders voor de twinscroll.
Ik weet niet of een 118D, 120D en 123D met twinscroll rondrijden. Dacht alleen voor de dikke diesels (35d)
Hoe het met die dikke Turbo M blokken zit, weet ik niet. Dacht ook allemaal twinscroll.
Volgens mij is de Twinscroll één enkele turbolader met twee verschillende standen.

De N54 heeft dus twee kleine turbo's en de N55 één met twee standen. De 35d en 23d diesels doen het met een kleine en een grote.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 mar 2011, 20:02

Brava schreef:
FerdiACS1 schreef:De rest heeft twinscroll turbo (een kleintje en een grote), drukvulling voor 6 cilinders voor de twinscroll.
Volgens mij is de Twinscroll één enkele turbolader met twee verschillende standen.

De N54 heeft dus twee kleine turbo's en de N55 één met twee standen. De 35d en 23d diesels doen het met een kleine en een grote.
Exact.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 30 mar 2011, 20:56

Brava schreef:

Misschien dat je met " twee standen" iets anders bedoelt maar er is geen sprake van twee standen maar een gescheiden aanvoer van uitlaatgassen, lees hier:

Twin-scroll turbo system design addresses many of the shortcomings of single-scroll turbo systems by separating those cylinders whose exhaust gas pulses interfere with each other. Similar in concept to pairing cylinders on race headers for normally aspirated engines, twin-scroll design pairs cylinders to one side of the turbine inlet such that the kinetic energy from the exhaust gases is recovered more efficiently by the turbine. For example, if a four-cylinder engine’s firing sequence is 1-3-4-2, cylinder 1 is ending its expansion stroke and opening its exhaust valves while cylinder 2 still has its exhaust valves open (while in its overlap period, where both the intake and exhaust valves are partially open at the same time). In a single-scroll or undivided manifold, the exhaust gas pressure pulse from cylinder 1 is therefore going to interfere with cylinder 2′s ability to expel its exhaust gases, rather than delivering it undisturbed to the turbo’s turbine the way a twin-scroll system allows.

The result of the superior scavenging effect from a twin-scroll design is better pressure distribution in the exhaust ports and more efficient delivery of exhaust gas energy to the turbocharger’s turbine. This in turn allows greater valve overlap, resulting in an improved quality and quantity of the air charge entering each cylinder. In fact, with more valve overlap, the scavenging effect of the exhaust flow can literally draw more air in on the intake side while drawing out the last of the low-pressure exhaust gases, helping pack each cylinder with a denser and purer air charge. And as we all know, a denser and purer air charge means stronger combustion and more power, and more power is good!

But the benefits of twin-scroll design don’t end there. With its greater volumetric efficiency and stronger scavenging effect, higher ignition delay can be used, which helps keep peak temperature in the cylinders down. Since cooler cylinder temperatures and lower exhaust gas temperatures allows for a leaner air/fuel ratio, twin-scroll turbo design has been shown to increase turbine efficiency by 7-8 percent and result in fuel efficiency improvements as high as 5 percent.

romo

Bericht door romo » 30 mar 2011, 21:02

Ik scroll even lekker door, if you don`t mind…………………... :roflol:

markk

Bericht door markk » 30 mar 2011, 21:05

Je bent me net voor.

Twinscroll is geen turbo met twee standen, het is 1 vaste turbo met gescheiden poorten voor aanvoer van uitlaatgassen van verschillende groepen van cylinders om de flow en daarmee de aandrijving vd turbo optimaal te houden.

Naast vaste turbo's heb je ook turbo's met variabele geometrie. dit zijn turbo's die hun schoepen variabel kunnen verstellen. Alweer om de flow maximaal te houden. Diesels hebben tegnwoordig vaak turbo's met variabele geomwtrie. Benzines niet ivm de hogere uitlaatgas temp. Ze bestaan wel (porsche is er met de 997 turbo met begonnen dacht ik) maar zijn nog erg duur...

Mark.

hwelvaar

Bericht door hwelvaar » 30 mar 2011, 21:33

0-60 mph kan de TT RS doen met launch control: toerental opgebouwd, volledige turbo druk, 4 WD, echte uit de startblokken schieten. Dat kan de 1M niet.

Rollende start 5-60 mph, dan valt het launch control voordeel van de TT volledig weg, en is het effect van 4WD ook al minder.

Vandaar het grote verschil voor de TT RS tussen 0-60 en 5-60mph.

Conclusie: ga met je 1M niet langs een TT RS staan aan het stoplicht, maar rij er gerust achter/voor op het circuit. 8)

Brava

Bericht door Brava » 30 mar 2011, 23:54

Apolo2 schreef:
Brava schreef:

Misschien dat je met " twee standen" iets anders bedoelt maar er is geen sprake van twee standen maar een gescheiden aanvoer van uitlaatgassen, lees hier:

Twin-scroll turbo system design addresses many of the shortcomings of single-scroll turbo systems by separating those cylinders whose exhaust gas pulses interfere with each other. Similar in concept to pairing cylinders on race headers for normally aspirated engines, twin-scroll design pairs cylinders to one side of the turbine inlet such that the kinetic energy from the exhaust gases is recovered more efficiently by the turbine. For example, if a four-cylinder engine’s firing sequence is 1-3-4-2, cylinder 1 is ending its expansion stroke and opening its exhaust valves while cylinder 2 still has its exhaust valves open (while in its overlap period, where both the intake and exhaust valves are partially open at the same time). In a single-scroll or undivided manifold, the exhaust gas pressure pulse from cylinder 1 is therefore going to interfere with cylinder 2′s ability to expel its exhaust gases, rather than delivering it undisturbed to the turbo’s turbine the way a twin-scroll system allows.

The result of the superior scavenging effect from a twin-scroll design is better pressure distribution in the exhaust ports and more efficient delivery of exhaust gas energy to the turbocharger’s turbine. This in turn allows greater valve overlap, resulting in an improved quality and quantity of the air charge entering each cylinder. In fact, with more valve overlap, the scavenging effect of the exhaust flow can literally draw more air in on the intake side while drawing out the last of the low-pressure exhaust gases, helping pack each cylinder with a denser and purer air charge. And as we all know, a denser and purer air charge means stronger combustion and more power, and more power is good!

But the benefits of twin-scroll design don’t end there. With its greater volumetric efficiency and stronger scavenging effect, higher ignition delay can be used, which helps keep peak temperature in the cylinders down. Since cooler cylinder temperatures and lower exhaust gas temperatures allows for a leaner air/fuel ratio, twin-scroll turbo design has been shown to increase turbine efficiency by 7-8 percent and result in fuel efficiency improvements as high as 5 percent.
Ik bedoelde het even kort gezegd, voor de duidelijkheid, in de gauwigheid, overdrachtelijk. De essentie moet duidelijk geweest zijn, zeker in contrast met de andere aangehaalde systemen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 mar 2011, 14:48

hwelvaar schreef:0-60 mph kan de TT RS doen met launch control: toerental opgebouwd, volledige turbo druk, 4 WD, echte uit de startblokken schieten. Dat kan de 1M niet.

Rollende start 5-60 mph, dan valt het launch control voordeel van de TT volledig weg, en is het effect van 4WD ook al minder.

Conclusie: ga met je 1M niet langs een TT RS staan aan het stoplicht, maar rij er gerust achter/voor op het circuit. 8)
Situatie: stoplicht staat op rood
Auto's: 1M naast TTRS (RS3 is ook goed)
dan: Stoplicht gaat op groen!

TTRS: 'eens kijken, display aanzetten, eeeh .. sportstand zoeken .. .eeeh, ja, :idea: hier heb ik het .. o nee, sportstand plus ... :hmmm: o nee, ander submenu .... eeeh :hmmm: he fuck, waar zit dat nou :x jaa, hier... sportmodus!! en dan launchcontrol ... even doorscrollen .... gas naar 5000 rpm .. ja, daar gaat 'ie dan !!

dan: Stoplicht staat op rood en 1M is inmiddels ver uit het zicht verdwenen...

:banaan: :banaan:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 31 mar 2011, 14:50

FerdiACS1 schreef:
hwelvaar schreef:0-60 mph kan de TT RS doen met launch control: toerental opgebouwd, volledige turbo druk, 4 WD, echte uit de startblokken schieten. Dat kan de 1M niet.

Situatie: stoplicht staat op rood
Auto's: 1M naast TTRS (RS3 is ook goed)
dan: Stoplicht gaat op groen!

TTRS: 'eens kijken, display aanzetten, eeeh .. sportstand zoeken .. .eeeh, ja, :idea: hier heb ik het .. o nee, sportstand plus ... :hmmm: o nee, ander submenu .... eeeh :hmmm: he fuck, waar zit dat nou :x jaa, hier... sportmodus!! en dan launchcontrol ... even doorscrollen .... gas naar 5000 rpm .. ja, daar gaat 'ie dan !!

dan: Stoplicht staat op rood en 1M is inmiddels ver uit het zicht verdwenen...

:banaan: :banaan:
Is dat geen copy/paste hoe je met een e60 M5 een snelle ronde moest neerzetten? P400 hmmm P500 hmmm

Plaats reactie