rekening rijden en BPM
-
rekening rijden en BPM
http://www.telegraaf.nl/uwtelegraaf/wat ... tml?p=11,1
Hier kon je op wachten dat er zulke reacties komen.
Kijk ik koop nieuw en rij weinig km dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Maar voor die meeste mensen maakt het wel degelijk uit.
Hier kon je op wachten dat er zulke reacties komen.
Kijk ik koop nieuw en rij weinig km dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Maar voor die meeste mensen maakt het wel degelijk uit.
-
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Tja, we kunnen hier wel verder gaan met deze discussie.. vind het opzich wel eerlijk maar waar ik meer bang voor ben is niet het rekeningrijden maar dat ze deze dingen ook gaan gebruiken om de snelheid te controleren.. Als dat gebeurt dan ga ik fietsen
(voordeel is dat meer mensen een 2e funcar erbij kopen voor weinig
)

(voordeel is dat meer mensen een 2e funcar erbij kopen voor weinig

- Dennis Cavallino
Wat een dom stukje in de Telegraaf. Net of het nu eerlijk is geregeld. Je betaalt naar verhouding veels teveel belasting over nieuwe auto's imho.
Ik denk dat dit dé stimulans gaat worden voor de autoindustrie en veel mensen straks wel weer een nieuwe (schone/zuinige?) auto kopen.
Ik vraag me daarbij direct af hoe ze de zuinige auto's nu nog gaan stimuleren: gratis rekeningrijden?
Zou echt een goede stap zijn van onze overheid om rekeningrijden in te voeren, BPM en een groot deel van de WB af te schaffen én om zuinige (relatief/middels labels) auto's korting te geven op rekeningrijden.
Dus dat zullen ze wel niet doen: goede en werkzame oplossingen, neeeeej dat is te makkelijk, dat doen ze niet.
Ik loop lekker naar mijn werk, betaal al genoeg belastingen voor mijn auto (WB, alle belastingen over mijn brandstof en BTW over onderdelen, verzekering, etc.). Als ik rijd met mijn auto is dat (nood)zakelijk, of voor de lol. In beide gevallen kan het me jeuken wat het kost.
Ik denk dat dit dé stimulans gaat worden voor de autoindustrie en veel mensen straks wel weer een nieuwe (schone/zuinige?) auto kopen.
Ik vraag me daarbij direct af hoe ze de zuinige auto's nu nog gaan stimuleren: gratis rekeningrijden?
Zou echt een goede stap zijn van onze overheid om rekeningrijden in te voeren, BPM en een groot deel van de WB af te schaffen én om zuinige (relatief/middels labels) auto's korting te geven op rekeningrijden.
Dus dat zullen ze wel niet doen: goede en werkzame oplossingen, neeeeej dat is te makkelijk, dat doen ze niet.

Ik loop lekker naar mijn werk, betaal al genoeg belastingen voor mijn auto (WB, alle belastingen over mijn brandstof en BTW over onderdelen, verzekering, etc.). Als ik rijd met mijn auto is dat (nood)zakelijk, of voor de lol. In beide gevallen kan het me jeuken wat het kost.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik vind 'et vrij bezopen allemaal. We zijn alleen tegenwoordig zo afgestompt dat we alles maar gelaten accepteren. Met het nieuwe kabinet wederom meer accijnzen op diesel en het kilometerheffingwoord komt ook weer uit de politieke strotten gerocheld.
Meer rijden = meer betalen begrijp ik wel. Maar edoch, dat doen we nu ook al met meer dan 80% accijns op brandstof!
Meer rijden = meer betalen begrijp ik wel. Maar edoch, dat doen we nu ook al met meer dan 80% accijns op brandstof!
- HansD
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
JuistAndre schreef:Met de prijzen die auto s en benzine kosten zijn we al driedubbel aan het rekening rijden.
En vervuilende auto's meer belasten? Schiet mij maar lek maar ruwweg gezegd kun je toch wel stellen dat een vervuilende auto (Hummer) zowiezo ook meer brandstof gebruikt dan een minder vervuilende (Lupo) dus daar betaal je dan toch al dik extra voor?
- Henk Jan
Er moet uiteraard wel iets tegenover staan. De wegenbelasting, wat op zich altijd al een belachelijk iets was, afschaffen. Iemand die 50.000km per jaar rijdt, betaalt hetzelfde als iemand die maar 5.000km per jaar rijdt. En, uiteraard, de BPM afschaffen. Dat betekent dat alle autoprijzen zullen dalen, dus ook de occasionprijzen.
Dus de aanschaf wordt voordeliger en van daaruit kan je autorijden net zo duur maken als je zelf wilt. Betekent dus dat je de kosten meer in eigen hand hebt.
Dus de aanschaf wordt voordeliger en van daaruit kan je autorijden net zo duur maken als je zelf wilt. Betekent dus dat je de kosten meer in eigen hand hebt.
- Hans
Ik zou wel eens willen weten wat ik straks per kilometer kwijt ben? Of de BPM en de wegenbelasting (houderschapsbelasting) helemaal verdwijnt? Gaat het voor alle wegen gelden, of alleen voor snelwegen? hoe gaan ze het allemaal bijhouden, een kastje in je auto? Als het een kastje wordt hebben ze meteen de perfecte trajectcontrole. Wie gaat dat kastje betalen? Wat als je kastje kapot is? Hoe zit het met de gereden kilometers in het buitenland? Allemaal onduidelijkheden, ik snap ook niet dat er al organisaties zijn (ANWB, Vervoerdersorganisaties) die zich al achter de kilometerheffing hebben geschaard.
-
Onlinemarkk
Heb het helemaal gehad met discussies over of iets eerlijk is ja of nee.
Ik zit momenteel in de mode dat je sowieso genaaid wordt. Kortom ik kijk overal naar in de zin "what's in it for me".
- rijd binnendoor op scooter naar werk
- als ik veel kms moet gaan rijden voor de zaak dan is dat rekening zaak
- geen bpm betekent voor mij dat
a) de occasion markt van met name snelle, sportieve, incourante liefhebber auto's instort
b) dure, snelle, sportieve auto's relatief vrij veel proviteren
- houderschapbelasting omlaag / weg betekent dat meerdere auto's met weinig km relatief aantrekkelijk wordt
IK ZEG "BRING IT ON".
Lekker belangrijk of het eerlijk is
Mark.
Ik zit momenteel in de mode dat je sowieso genaaid wordt. Kortom ik kijk overal naar in de zin "what's in it for me".
- rijd binnendoor op scooter naar werk
- als ik veel kms moet gaan rijden voor de zaak dan is dat rekening zaak
- geen bpm betekent voor mij dat
a) de occasion markt van met name snelle, sportieve, incourante liefhebber auto's instort
b) dure, snelle, sportieve auto's relatief vrij veel proviteren
- houderschapbelasting omlaag / weg betekent dat meerdere auto's met weinig km relatief aantrekkelijk wordt
IK ZEG "BRING IT ON".
Lekker belangrijk of het eerlijk is

Mark.
- RVV
Hans daar kun je op wachten.Hans GP1630 schreef:Tja, we kunnen hier wel verder gaan met deze discussie.. vind het opzich wel eerlijk maar waar ik meer bang voor ben is niet het rekeningrijden maar dat ze deze dingen ook gaan gebruiken om de snelheid te controleren.. Als dat gebeurt dan ga ik fietsen![]()
(voordeel is dat meer mensen een 2e funcar erbij kopen voor weinig)
Het mooiste wat de overheid zou vinden is dat ELKE auto in de gaten kan worden gehouden. Die info is bruikbaar voor de belastingdienst, voor CJIB, voor de APK En ook verzekeringsmaatschappijen zien graag zo'n systeem ivm aansprakelijkheid schade/diefstal etc.
Kortom een GPS systeem met blackbox in de auto verplicht. Dat is wat ze willen.
Elke maand krijg je straks standaard een automatisch geincasseerd factuurtje met daarop het aantal gereden kilometers, snelheids overtredingen etc.
Elke meter in de auto word bijgehouden en daar word je letterlijk op afgerekend.
Als makke schapen plaatsen we nu allemaal SATNAV systemen MET GPS in de auto. Klasse 5 alarm sytemen ? Kom maar op word mijn auto lekker door big brother in de gaten gehouden en dan slaap ik ook weer lekker rustig.
Maar ondertussen zijn het allemaal proef/testfases voor het echte werk straks, iedere automobilist aan de ketting leggen.
Vele zullen zeggen, dat ik het te zwart schets, dat het wel mee zal vallen. Echt niet dus. Er groeit straks een hele nieuwe generatie op die al verplicht worden met deze systemen.
De jeugd van nu moet straks als ze 18 zijn een GPS/blackbox systeem in de auto plaatsen anders kunnen ze niet eens een auto verzekeren. Die zullen het ook normaal vinden want ze groeien er mee op, wij zijn de volgende groep de autoliefhebbers..
nog maximaal 10 jaar ben je een vrije jongen in je auto, daarna kun je inderdaad beter de fiets pakken

- Hielke
Denk dat Rico gelijk heeft. Beetje bij beetje hebben we het proces naar een alwetend satelliet tracksysteem al in werking gezet. Het vertier zal straks meer en meer op afgesloten track achtige terreinen gezocht moeten worden. Iets waar op zich niks mis mee is.
Ik ben vwb de Nederlandse situatie voor het invoeren van rekening rijden. Accijnzen, belastingen als bpm, wegenbelastingen, het zijn allemaal overheidsmaatregelen die met het doel zijn ontworpen om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Minder roken, minder drinken, kleinere auto's rijden, minder brandstof verbruiken. Echt succesvol zijn de maatregelen niet. De staatskas spekken, vooral ten koste van de automobilist, doen ze des te beter.
Laat de regeerders dus gerust maar eens iets anders proberen. Want een probleem is er absoluut. Randstedelijken die al 25 jaar steen en been klagen over de vele files. Een luchtvervuiling die tot de top van Europa behoort. Economisch verlies. En toch hutje mutje in z'n uppie bumper aan bumper continue weer die file in. De moraal van het verhaal? Mensen veranderen uit zichzelf niet. Je moet ze sturen. En wel veel effectiever dan tot nu toe met algemene belastingen en heffingen. Gelukkig hebben we door GPS en electronische systemen de kans gekregen die efficiëntie erin te krijgen.
Ik stel het me niet moeilijk voor. Tref de forens tussen Almere en Amsterdam, tussen Leiden en Den Haag, tussen Utrecht en Rotterdam of tussen Sittard en Eindhoven hard met een spitsuur belasting. Rijdt ie tussen 6.30 en 9.30 uur met z'n GPS kastje op zo'n vooraf bepaald traject, dan wordt 'm de rekening aan het eind van de maand keurig gepresenteerd. Iedere keer 10 euro aftikken om aan het eind van de maand 200 euro kwijt te zijn werkt. Je gaat dan naar alternatieven uitkijken. Dat alternatief heeft altijd al voor het opgrijpen gelegen. Het is die andere automobilist die iedere dag ook weer met jou in de file staat. Hij zit ook alleen in de auto en is daarmee met jou de oorzaak van al die files. We weten het allemaal mensen. Kijk naar de vrijdagmorgens. 10-20% van de beroepsvolking neemt dan z'n vrije dag op. De doorstroming op de wegen is dan perfect. Die situatie kunnen we simpel ook op de andere dagen realiseren. De eventuele frustratie van het carpoolen wordt geminderd door de vlotte doorstroming. Je kunt een kwartier later van huis en bent 's avonds ook een kwartier uurder weer thuis. Met wie je wanneer meerijdt moet ook simpel uit te vogelen zijn door via het internet routes in databases op te nemen.
Gewoon doen en dan zien wat ervan komt.
Ik ben vwb de Nederlandse situatie voor het invoeren van rekening rijden. Accijnzen, belastingen als bpm, wegenbelastingen, het zijn allemaal overheidsmaatregelen die met het doel zijn ontworpen om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Minder roken, minder drinken, kleinere auto's rijden, minder brandstof verbruiken. Echt succesvol zijn de maatregelen niet. De staatskas spekken, vooral ten koste van de automobilist, doen ze des te beter.
Laat de regeerders dus gerust maar eens iets anders proberen. Want een probleem is er absoluut. Randstedelijken die al 25 jaar steen en been klagen over de vele files. Een luchtvervuiling die tot de top van Europa behoort. Economisch verlies. En toch hutje mutje in z'n uppie bumper aan bumper continue weer die file in. De moraal van het verhaal? Mensen veranderen uit zichzelf niet. Je moet ze sturen. En wel veel effectiever dan tot nu toe met algemene belastingen en heffingen. Gelukkig hebben we door GPS en electronische systemen de kans gekregen die efficiëntie erin te krijgen.
Ik stel het me niet moeilijk voor. Tref de forens tussen Almere en Amsterdam, tussen Leiden en Den Haag, tussen Utrecht en Rotterdam of tussen Sittard en Eindhoven hard met een spitsuur belasting. Rijdt ie tussen 6.30 en 9.30 uur met z'n GPS kastje op zo'n vooraf bepaald traject, dan wordt 'm de rekening aan het eind van de maand keurig gepresenteerd. Iedere keer 10 euro aftikken om aan het eind van de maand 200 euro kwijt te zijn werkt. Je gaat dan naar alternatieven uitkijken. Dat alternatief heeft altijd al voor het opgrijpen gelegen. Het is die andere automobilist die iedere dag ook weer met jou in de file staat. Hij zit ook alleen in de auto en is daarmee met jou de oorzaak van al die files. We weten het allemaal mensen. Kijk naar de vrijdagmorgens. 10-20% van de beroepsvolking neemt dan z'n vrije dag op. De doorstroming op de wegen is dan perfect. Die situatie kunnen we simpel ook op de andere dagen realiseren. De eventuele frustratie van het carpoolen wordt geminderd door de vlotte doorstroming. Je kunt een kwartier later van huis en bent 's avonds ook een kwartier uurder weer thuis. Met wie je wanneer meerijdt moet ook simpel uit te vogelen zijn door via het internet routes in databases op te nemen.
Gewoon doen en dan zien wat ervan komt.
-
-
Ik heb je dat al vaker horen zeggen, maar satnav met GPS is volledig onschuldig hoor. Het is namelijk eenrichtingsverkeer. GPS ontvangt alleen maar, zie:Rico v Velzen schreef: Als makke schapen plaatsen we nu allemaal SATNAV systemen MET GPS in de auto. Klasse 5 alarm sytemen ? Kom maar op word mijn auto lekker door big brother in de gaten gehouden en dan slaap ik ook weer lekker rustig.
Meer op http://nl.wikipedia.org/wiki/GpsBij gps geldt dus: de satelliet is altijd de zender, de gps-ontvanger is altijd de ontvanger (op aarde). Het gps-systeem kan dus niet iemand volgen, net zomin als 'Hilversum' iemand kan volgen die een transistorradio bij zich heeft (onder andere in De Da Vinci Code wordt deze fout gemaakt). Volgen wordt eerst mogelijk wanneer aan het GPS-systeem een vorm van zender gekoppeld wordt. Verschillende technologieën zijn daartoe in gebruik, waarbij de zogenaamde push-technologie, in de vorm van een SMS-zender, het meest verbreid is. Echter werkt de Europese commissie aan een bidirectioneel gps-systeem, het wordt zowel zenden als ontvangen.
Klasse 5 systemen is GPS, maar dan met GSM abo om diezelfde coordinaten te kunnen versturen naar een centrale. DAN is het wel gevaarlijk en weet men waar je je bevind.
Verder helemaal met je post eens. Zo'n blackbox WIL je niet

Mensen in de randstad vinden dat volgens mij niet eens zo'n probleem... als je ziet hoeveel ze maandelijks voor een parkeervergunning aftikken. Uiteindelijk zijn het toch de bedrijven die ervoor betalen (werknemersorganisaties zullen wel een hogere reiskostenvergoeding eisen). En die berekenen die extra kosten weer door in hun producten/diensten. Dan is de cirkel weer rond en op wat schrikreacties na (bij invoering) schiet je er onder de streep weinig mee op.Hielke schreef:Iedere keer 10 euro aftikken om aan het eind van de maand 200 euro kwijt te zijn werkt.
- Peter Tunissen
- RVV
-
Dan zie ik een ander gat in de markt, namelijk zorgen dat de km-stand van een auto per 2 km slechts 1 km omhoog gaat. Als ze de gegevens aan de NAP/km-stand koppelen heb je in jouw situatie een probleemPeter Tunissen schreef:Ik zie een gat in de markt ontstaan voor het tunen van black boxen.
Gewoon een chip erin die de snelheid met 0.5 vermenigvuldigt alvorens te versturen naar de centrale te versturen.
Iemand tijd/zin om eens een business plan te schrijven?