F1 langzaam geworden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Mathieu

F1 langzaam geworden

Bericht door Mathieu » 14 feb 2007, 12:16

Ik zit daarnet de tijden van de testsessies aan het bekijken in Barcelona.

Sjsus, wat langzaam (relatief gezien dan!)

1m.21sec als snelste tijd en de Spijker rijd 1.24sec.

Dat is lang geleden dat er zulke langzame tijden gereden zijn.

1m.24sec reed volgens mij Coronel ook jaren geleden tijdens zijn Arrows test.

Lang leve de nieuwe Bridgestone´s :(

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2007, 12:20

Spyker 2 seconden sneller dan Coronel in de Arrows in 1999 :D

De nuevo Pedro ha realizado un montón de vueltas al Circuit de Catalunya sin sufrir ningún tipo de problemas en el Arrows. Hoy han sido 82 las vueltas realizadas (casi un G.P. y medio). Como cada día, Pedro ha realizado sus tandas con el tanque lleno.
Por su parte Tom Coronel ha rodado unas vueltas de aclimatación en el segundo coche. Mañana esta previsto que Tom se haga cargo del coche que Pedro ha conducido estos días y Pedro rodará con el segundo coche.

Tiempos de hoy 16/12/1999:

Heidfeld, (Prost), 1.22.063 – 90 v., De la Rosa, 1.23.932 – 82 v., Alesi, (Prost), 1.24.698 – 49v., Coronel, (Arrows), 1.26.375 – 34v.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2007, 12:36

Volgens mij is het circuit aangepast, maar kan me vergissen. Of regent het? :)

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 14 feb 2007, 12:54

Ronderecord staat op naam van Schumacher: 1.13.471 (2006).
Lijkt me sterk dat ze 8(!) sec. langzamer zijn geworden.

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 14 feb 2007, 12:56

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2007, 13:15

Geen verkeerde ingreep, want er ontstaat nu een mogelijkheid om voor die chicane uit te remmen.

Tom V

Bericht door Tom V » 14 feb 2007, 15:00

Dennis Cavallino schreef:Geen verkeerde ingreep, want er ontstaat nu een mogelijkheid om voor die chicane uit te remmen.
In theorie, nu praktijk nog :?

Dutch

Bericht door Dutch » 14 feb 2007, 15:20

Tom944 schreef:
Dennis Cavallino schreef:Geen verkeerde ingreep, want er ontstaat nu een mogelijkheid om voor die chicane uit te remmen.
In de praktijk is er in ieder geval weer een hogesnelheidsbocht gesneuveld...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2007, 16:52

Dutch schreef:
Tom944 schreef:
In de praktijk is er in ieder geval weer een hogesnelheidsbocht gesneuveld...
Idd, net als op Imola. Na de crash van Senna is dat met die aanpassingen ook een flutbaan geworden. Stop and go, van chicane naar chicane. Lekker veilig.... de heren coureurs met hun miljoenensalarissen moeten uiteraard niet teveel risico's lopen.... :?

Bij een WRC kappen ze toch eerst ook niet alle bomen?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 feb 2007, 17:00

Wouter81 schreef:
Bij een WRC kappen ze toch eerst ook niet alle bomen?
Nee, daar schrappen ze gewoon de Groep B. :evil:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2007, 17:02

Ja maar toen was het publiek het bos.

8)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 feb 2007, 17:05

[Kan eigenlijk niet]
Je zag door de lijken het kerkhof niet meer.
[/Kan eigenlijk niet]

:P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2007, 17:06

Misschien moet je er een korreltje zout bij doen, zo flauw.

:wink:

Eltjo

Bericht door Eltjo » 18 feb 2007, 13:14

In de praktijk zal het geen fluit uitmaken. Als je kijkt naar de bocht voor de chicane kan je zien dat het een eitje is om bij de chicane een beetje een verdedigende lijn te rijden. Denk dat daar weinig mensen verschalkt zullen worden.

Of je moet Brian Herta heten en Alex Zanardi achter je hebben... 8)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2007, 09:20

En wat anders, wat is F1 relatief simpel geworden zeg.

Giedo vd Garde rijdt voor het eerst (die paar rondjes in die Super Aguri niet meegerekend) in een F1 auto en rijdt slechts een seconde langzamer dan de Williams van Alex Wurz.

Dat moet niet kunnen, dat een rookie gelijk zo competatief kan zijn. Geeft mij wel aan hoe gemakkelijk het is geworden, om zo'n rijdende computer hard over de baan te jagen.

Maik

Bericht door Maik » 20 feb 2007, 10:51

Heeft Guido niet F3 gereden? Volgens mij zijn dat ook niet echt langszame auto's meer, vooral laterale g-krachten op de auto doen niet veel onder voor F1 als ik mij vergis. Wat dat betreft kan je dus wel snel wennen aan een F1 denk ik... De remmen zal je het meest aan moeten wennen schat ik in.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 feb 2007, 10:54

Wouter81 schreef:En wat anders, wat is F1 relatief simpel geworden zeg.

Giedo vd Garde rijdt voor het eerst (die paar rondjes in die Super Aguri niet meegerekend) in een F1 auto en rijdt slechts een seconde langzamer dan de Williams van Alex Wurz.

Dat moet niet kunnen, dat een rookie gelijk zo competatief kan zijn. Geeft mij wel aan hoe gemakkelijk het is geworden, om zo'n rijdende computer hard over de baan te jagen.
Als ik door de jaren iets van testritten en testtijden heb geleerd Wouter, dan is het wel dat het plaatje er aan het begin van het seizoen altijd anders uitziet. Ze weten op een meesterlijke wijze de concurrenten en journalisten zand in de ogen te strooien. En wie weet, als team 1 continue met bijna volle tanks heeft gereden en team 2 met nagenoeg lege tanks, dan heb je al zomaar 2 seconden verschil. 2 seconden zijn in de autosport lichtjaren.

En misschien is Giedo vd Garde wel een heel groot talent. Grote talenten zijn altijd per direct snel. Dat was met Schumacher zo, dat was met Senna zo, en dat zal altijd zo blijven. Ik geloof ook niks van de verhalen dat een rijder na aankomst in de F1 snelheid kan ontwikkelen. Die snelheid had ie in de kartsport en daarna in de Formule klasses al. Misschien dat zo heel af en toe een rijkeluiszoontje uit verweggistan sneller gaat rijden. Maar een topper of zelfs middenmotor zal het nooit worden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2007, 11:48

Jullie hebben ongetwijfeld gelijk, zal allemaal meespelen.

Wat ik echter graag zou zien is dat de F1 teruggaat naar de turbotijden. Zo angstaanjagend veel vermogen dat een coureur gewoon bang werd om volgas te geven. De tijd dat alleen de helden volgas door Eau-Rouge durfden. Niks geen traction control maar dat het helemaal om de rijder ging.

Maar dat zal helaas wel nooit meer terugkomen. Gaat nu allemaal om veiligheid, commercie, milieu (ook iets wat zal toenemen in de F1, milieubewustheid, met hergebruik van energie enzo als ik Mosley zo hoor) en techniek (driver aids etc.).

F1 is een beetje soft geworden. Modepopjes met PR trainingen die geen enkel risico meer durven te nemen voor hun miljoenensalarissen. Snap best dat ze niet dood willen maar nu weigeren ze al te rijden als er 1 paaltje ergens iets te dicht bij de baan staat. Pffff... kijk dan eens naar rallyrijders denk ik, die met 200 tussen bomen doorscheuren.

Maar goed, begint zo meer op een algehele aanklacht richting F1 te lijken. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 20 feb 2007, 12:19

Jij hebt evenzeer gelijk. Het is maar net wat je graag in de tak van autosport wilt zien.

Zelf heb ik helemaal niets met rallyrijden. Dit heeft er misschien ook mee te maken dat ik geen live verslaggeving van de ritten kan volgen.

F1 is door de jaren saaier geworden. Het rijdersniveau is verbeterd maar meer nog dan dat is het verschil tussen de wagens veel kleiner geworden en heb je door de degelijkheid van de atmosferische motoren en sequentiële bakken nauwelijks nog met uitval te maken. Je ziet daarom veel meer dan vroeger dat er 6 of meer man binnen 1 ronde eindigen. Juist die door die verrekte goede bandengrip en de vele downforce is inhalen erg moeilijk geworden. Je kunt je bij het opdraaien van een recht stuk bijna niet achter je voorligger positioneren omdat je dan downforce kwijtraakt. Schumacher heeft altijd voor het terugbrengen van die downforce en bandengrip gepleit om hiermee de goede rijders weer naar boven te halen.

Inhalen gebeurt door de geringe verschillen daarom meestentijds in de pits. De tactiek vooraf en tijdens de race is bepalend. Ik doe in een simracecompetitie mee en kan juist door die tactiek m'n ei momenteel geweldig kwijt. F1 races zouden een factor 3 boeiender gemaakt kunnen worden door 15 minuten na de start en iedere keer 15 minuten na een pitstop de brandstofvoorraad aan teams en toeschouwers bekend te maken. Je bent dan deel van de tactische gevechten op de baan en weet precies waarom iemand die aanval juist niet of wel inzet. Olaf Mol die tegen alle logica inroept dat iemand op een 3-stop strategie zit volstaat allang niet meer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2007, 12:26

Als je zelf scherp genoeg bent heb je de Mol helemaal niet nodig. Ik zie altijd precies of iemand op een 2 of 3 stopper zit. Verrassingen van Schumacher daarentegen zijn ook echt verrassingen. :)

Dutch

Bericht door Dutch » 20 feb 2007, 14:41

Wouter81 schreef:Giedo vd Garde rijdt voor het eerst (die paar rondjes in die Super Aguri niet meegerekend) in een F1 auto en rijdt slechts een seconde langzamer dan de Williams van Alex Wurz.
Mag ruim twee seconden wel? Hier de (aangepaste) tijden:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=30559

Er zat een foutje in de timing-apparatuur van Williams...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2007, 14:45

Dutch schreef:
Wouter81 schreef:Giedo vd Garde rijdt voor het eerst (die paar rondjes in die Super Aguri niet meegerekend) in een F1 auto en rijdt slechts een seconde langzamer dan de Williams van Alex Wurz.
Mag ruim twee seconden wel? Hier de (aangepaste) tijden:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=30559

Er zat een foutje in de timing-apparatuur van Williams...
OK

Maar goed, de Williams is ook wel een seconde sneller dus dan is het nog steeds 1 sec. :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 20 feb 2007, 21:58

En nog steeds 2 seconden, nu ten opzichte van Albers:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=30571

Sutil is na twee dagen en nog eens fokking 131 ronden nog steeds maar een tiende sneller dan Giedo (gisteren langzamer). Dus is Van der Garde nou zo snel of...?

I know, it's only testing. :D

Plaats reactie