
Passat eruit, ID.4 erin.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Leuk verslag Joy. Denk met plezier terug aan mijn rit met een Camper. in 24u naar Albufeira gereden. Midden Spanje is erg stoffig, winderig maar wel gaaf. 

- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Mooie trip, misschien wel verstandig om de draai richting van je achterbanden even na te kijken, zover ik op de foto kan zien gaat die niet de goede kant op 

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Half DF blijkt naar Portugal te gaan, grappig.
Over de banden, dat klopt ja. Bij het 1e daglicht in Frankrijk was ik daar ook achter gekomen. In 1 wiel bleek bij montage een lichte slag te zitten,dus ik kreeg de tip om deze rechtsachter te plaatsen om zo min mogelijk trilling te krijgen. Met een krijtje was dit aangegeven door de bandenspecialist. In het donker heb ik de wielen gemonteerd dus alleen naar het krijtteken gekeken. Wiel moest dus net andersom. Hier bij het hotel even omgewisseld, voorkant zat goed. Met 18 graden zijn de banden wel knap waardeloos overigens. Overal glijden.
Gisteren een route tussen Cascais en Sintra gereden, wat een heerlijke weg is dat. Kronkelt langs de kust en het is net een rallyparkoers. BMW heeft daar ook regelmatig persintroducties (oa de F10). Wegen in het algemeen nodigen uit om door te rijden.
Over de banden, dat klopt ja. Bij het 1e daglicht in Frankrijk was ik daar ook achter gekomen. In 1 wiel bleek bij montage een lichte slag te zitten,dus ik kreeg de tip om deze rechtsachter te plaatsen om zo min mogelijk trilling te krijgen. Met een krijtje was dit aangegeven door de bandenspecialist. In het donker heb ik de wielen gemonteerd dus alleen naar het krijtteken gekeken. Wiel moest dus net andersom. Hier bij het hotel even omgewisseld, voorkant zat goed. Met 18 graden zijn de banden wel knap waardeloos overigens. Overal glijden.
Gisteren een route tussen Cascais en Sintra gereden, wat een heerlijke weg is dat. Kronkelt langs de kust en het is net een rallyparkoers. BMW heeft daar ook regelmatig persintroducties (oa de F10). Wegen in het algemeen nodigen uit om door te rijden.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Mooi, mooi, ik reed daar met een behoorlijke kater in een Megane CC en zelfs toen vond ik het nog leukJoy schreef:Half DF blijkt naar Portugal te gaan, grappig.
Over de banden, dat klopt ja. Bij het 1e daglicht in Frankrijk was ik daar ook achter gekomen. In 1 wiel bleek bij montage een lichte slag te zitten,dus ik kreeg de tip om deze rechtsachter te plaatsen om zo min mogelijk trilling te krijgen. Met een krijtje was dit aangegeven door de bandenspecialist. In het donker heb ik de wielen gemonteerd dus alleen naar het krijtteken gekeken. Wiel moest dus net andersom. Hier bij het hotel even omgewisseld, voorkant zat goed. Met 18 graden zijn de banden wel knap waardeloos overigens. Overal glijden.
Gisteren een route tussen Cascais en Sintra gereden, wat een heerlijke weg is dat. Kronkelt langs de kust en het is net een rallyparkoers. BMW heeft daar ook regelmatig persintroducties (oa de F10). Wegen in het algemeen nodigen uit om door te rijden.

-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:02
- Locatie: Venlo
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Pfff wat een super auto zeg!! M3 Sedan is zowiezoo 

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Joh, meen je dat nouJoy schreef:BMW heeft daar ook regelmatig persintroducties (oa de F10). Wegen in het algemeen nodigen uit om door te rijden.

Klik: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=18338" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan @ Portugal
Zo, de winter is officieel ten einde. Bij de eerste zonnestralen stond de telefoon roodgloeiend waardoor ik al een aantal weken flink druk ben geweest met werken. Een tijd terug had ik een optie genomen op een dagje Spa Francorchamps via Bookatrack. Na al dat werk en de lange winter zag ik er naar uit om weer eens lekker te kunnen rijden.
Dus dat heb ik vandaag gedaan. Van de week door Dick nog last-minute (waarvoor dank) een ander stuurhuis en pomp laten installeren. Ik vertrouwde dat gezoem niet helemaal.
Vijf uur in de morgen weggereden, half 8 in Spa. Bij het oprijden van de paddock dacht ik even dat ik verkeerd zat want er stonden vrachtwagens vol met Ferrari's en klassiekers. Toen bleek dat dat de collega-rijders van die dag werden kon ik een grijns niet onderdrukken. Geweldig wat een auto's er werden aangesleept. Ferrari 458 Challenge in diverse uitvoeringen, Porsche Carrera GT, Ferrari F40, Jaguar E-Type Le Mans, Porsche 914-6, Ferrari 250 GT SWB (geluid was
), Ferrari 430 Scuderia, Ferrari 599, Lamborghini Murcielago SV, klassieke Alfa en nog veel meer mooi spul. Daar sta je dan met je oude E36 :playcar:
Vervolgens eerst maar even de auto afgetankt. En wat is er dan mooier dan een splinternieuwe 458 Challenge die naast je komt staan om te tanken. De Ferrari's bleken van een Scuderia team te zijn die trackdays verzorgen voor klanten. Monteur bleek een aardige openhartige kerel te zijn. De 458 bleef niet staan zonder handrem dus ik heb 'm tijdens het tanken maar even geholpen door even een voetje tegen het achterwiel gehouden. Nog een beetje gekletst over de auto. Wat een ding is dat zeg, stukje masterpiece engineering.
Na het aanhoren van de startende 458 ook maar even in de auto gestapt en naar de pitbox gereden. Vervolgens ingeschreven en naar de briefing gegaan.
Dit werd gehouden in een zaal in de controletoren. De briefing was uitgebreid (30 minuten !) en voorzien van wat Engelse humor. Dat goede gevoel bleek de rest van de dag ook terecht. Strak en gedegen georganiseerd. Snelle rijders werd ingepeperd dat ze verantwoordelijk waren voor de minder ervaren deelnemers. Inhalen in bochten in principe verboden, tenzij de ander duidelijk aangeeft dat het kan. Inhalen alleen aan de linkerzijde. Timing ten strengste verboden. Dat bleek perfect te werken. Gevaarlijke situaties zijn er niet geweest en de dag is schadevrij verlopen.
Naast al het moois op de baan of misschien wel dankzij was er veel respect wederzijds en daardoor heb ik een hele prettige dag gehad. Beste trackday tot nu toe. Open pitlane, heel veel kunnen rijden. Ondanks het grote aantal deelnemers veel rust op de baan. 3 volle tanks in totaal verreden. Auto reed heerlijk. Nog wat met het onderstel lopen stellen wat ook leerzaam was. Rondetijden heb ik niet bijgehouden. Volgens toeschouwer rond de 3:08 -3:13 min gemiddeld.
Humor moment van de dag, alsof Allen er ook bij was.
Voor:

Na:


Overal koelvloeistof en een overleden ECU...
Nog wat foto's:








Na vandaag ben ik verliefd geworden op het circuit. De vorige keer in de regen vond ik er geen fluit aan, maar met dit weer, droog en een zonnetje, is het echt een geweldig circuit.
Dus dat heb ik vandaag gedaan. Van de week door Dick nog last-minute (waarvoor dank) een ander stuurhuis en pomp laten installeren. Ik vertrouwde dat gezoem niet helemaal.
Vijf uur in de morgen weggereden, half 8 in Spa. Bij het oprijden van de paddock dacht ik even dat ik verkeerd zat want er stonden vrachtwagens vol met Ferrari's en klassiekers. Toen bleek dat dat de collega-rijders van die dag werden kon ik een grijns niet onderdrukken. Geweldig wat een auto's er werden aangesleept. Ferrari 458 Challenge in diverse uitvoeringen, Porsche Carrera GT, Ferrari F40, Jaguar E-Type Le Mans, Porsche 914-6, Ferrari 250 GT SWB (geluid was

Vervolgens eerst maar even de auto afgetankt. En wat is er dan mooier dan een splinternieuwe 458 Challenge die naast je komt staan om te tanken. De Ferrari's bleken van een Scuderia team te zijn die trackdays verzorgen voor klanten. Monteur bleek een aardige openhartige kerel te zijn. De 458 bleef niet staan zonder handrem dus ik heb 'm tijdens het tanken maar even geholpen door even een voetje tegen het achterwiel gehouden. Nog een beetje gekletst over de auto. Wat een ding is dat zeg, stukje masterpiece engineering.
Na het aanhoren van de startende 458 ook maar even in de auto gestapt en naar de pitbox gereden. Vervolgens ingeschreven en naar de briefing gegaan.
Dit werd gehouden in een zaal in de controletoren. De briefing was uitgebreid (30 minuten !) en voorzien van wat Engelse humor. Dat goede gevoel bleek de rest van de dag ook terecht. Strak en gedegen georganiseerd. Snelle rijders werd ingepeperd dat ze verantwoordelijk waren voor de minder ervaren deelnemers. Inhalen in bochten in principe verboden, tenzij de ander duidelijk aangeeft dat het kan. Inhalen alleen aan de linkerzijde. Timing ten strengste verboden. Dat bleek perfect te werken. Gevaarlijke situaties zijn er niet geweest en de dag is schadevrij verlopen.
Naast al het moois op de baan of misschien wel dankzij was er veel respect wederzijds en daardoor heb ik een hele prettige dag gehad. Beste trackday tot nu toe. Open pitlane, heel veel kunnen rijden. Ondanks het grote aantal deelnemers veel rust op de baan. 3 volle tanks in totaal verreden. Auto reed heerlijk. Nog wat met het onderstel lopen stellen wat ook leerzaam was. Rondetijden heb ik niet bijgehouden. Volgens toeschouwer rond de 3:08 -3:13 min gemiddeld.
Humor moment van de dag, alsof Allen er ook bij was.
Voor:
Na:
Overal koelvloeistof en een overleden ECU...
Nog wat foto's:
Na vandaag ben ik verliefd geworden op het circuit. De vorige keer in de regen vond ik er geen fluit aan, maar met dit weer, droog en een zonnetje, is het echt een geweldig circuit.
Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Timing ten strengste verboden? Op een circuit?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Jup. Laptimer gespot equals banned from track. Ze willen geen rijders die op rondetijden focussen om bijv. auto's af te stellen voor het race-seizoen. Zo voorkom je pushers die kosten wat kost er langs moeten om hun tijden te verbeteren. Niks mis mee verder.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Mooi begin van het seizoen Joy
LOL@Allen humor

LOL@Allen humor

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps

Morgen eens bellen, want er moet maar eens haast achter gezet worden nu. Ben het een tikkeltje zat.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Ziet er erg gaaf uit Joy! Mooie manier om het circuit seizoen te starten! 

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Je moet maar zo denken, dat overkomt jou op Spa niet!allen schreef:![]()
Morgen eens bellen, want er moet maar eens haast achter gezet worden nu. Ben het een tikkeltje zat.
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Breng die bitch naar de sloop, dan heb je er tenminste nog lol van en je krijgt nog 5 tientjes op de koop toe...................(als je mazzel hebt)allen schreef:![]()
Morgen eens bellen, want er moet maar eens haast achter gezet worden nu. Ben het een tikkeltje zat.

- Luco
- Berichten: 29350
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Of gewoon 20 jaar daar laten staan, heb je een echte klassiekerDownforce Hans schreef:Breng die bitch naar de sloop, dan heb je er tenminste nog lol van en je krijgt nog 5 tientjes op de koop toe...................(als je mazzel hebt)allen schreef:![]()
Morgen eens bellen, want er moet maar eens haast achter gezet worden nu. Ben het een tikkeltje zat.

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan @ Spa Francorchamps
Zo, na een lange stilte weer eens een update. De M3 heeft een tijdje bij Dick gelogeerd om even goed aangepakt te worden. Met 162.000 op de klok was het tijd voor de Inspectie II. Bij een M3 behelst dat onder andere kleppen stellen. Wat is er allemaal gebeurd:
- spruitstuk bleek te lekken op het flexibele gedeelte. De plannen om een Supersprint spruitstuk te plaatsen zijn dus iets naar voren gehaald. Ik geloof dat Dick er van genoten heeft om het ding te monteren
. Heerlijk geluid. Nog meer snerp en de acceleratie lijkt ook voller.
- remmen zijn aangepakt. Nieuwe rembekrachtiger geplaatst en aan de achterzijde E46 M3 remmerij. Rembalans problemen zijn hiermee verholpen. Remt hard op 4 wielen.
- stotter onderin het toerengebied opgelost door het vervangen van beide lambda-sensoren en de luchtmassameter. Verbruik is een stuk gedaald, blijkbaar al een tijd een te rijk mengsel.
- kleppen gesteld. 5 kleppen hadden nieuwe shims nodig. Stationair loopt ie nu als een zonnetje.
- TWS 10W60 ververst, interieurfilters, luchtfilter motor etc.
- aircopomp liep per toeval vast toen ie bij Dick was. Ook vervangen en opnieuw afgevuld.
- koplampsproeiers vernieuwd. Eindelijk werken ze. Leuk om te zien. Zie video.
Dus we kunnen er weer even tegen aan. Ik heb uiteraard aan de liefhebbers gedacht en een paar geluidsopnames gemaakt.
- spruitstuk bleek te lekken op het flexibele gedeelte. De plannen om een Supersprint spruitstuk te plaatsen zijn dus iets naar voren gehaald. Ik geloof dat Dick er van genoten heeft om het ding te monteren

- remmen zijn aangepakt. Nieuwe rembekrachtiger geplaatst en aan de achterzijde E46 M3 remmerij. Rembalans problemen zijn hiermee verholpen. Remt hard op 4 wielen.
- stotter onderin het toerengebied opgelost door het vervangen van beide lambda-sensoren en de luchtmassameter. Verbruik is een stuk gedaald, blijkbaar al een tijd een te rijk mengsel.
- kleppen gesteld. 5 kleppen hadden nieuwe shims nodig. Stationair loopt ie nu als een zonnetje.
- TWS 10W60 ververst, interieurfilters, luchtfilter motor etc.
- aircopomp liep per toeval vast toen ie bij Dick was. Ook vervangen en opnieuw afgevuld.
- koplampsproeiers vernieuwd. Eindelijk werken ze. Leuk om te zien. Zie video.
Dus we kunnen er weer even tegen aan. Ik heb uiteraard aan de liefhebbers gedacht en een paar geluidsopnames gemaakt.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
En nog wat foto's voor het nageslacht.







Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header

i'm in love!!
Schitterende auto hoor.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Lekker undercover, en heerlijk strak!!
Michel
Michel
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
We kunnen binnenkort een Sjonnie meeting houden, ik neem namelijk de uitlaat van Hans over
:banging:

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
2bular Ruben?Ruben schreef:We kunnen binnenkort een Sjonnie meeting houden, ik neem namelijk de uitlaat van Hans over:banging:
Michel
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Jep, 8x22, oval pipe, uiterlijk dus als origineel.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
Goed idee Ruben. 

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Martijn_bmw
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW M3 sedan Inspectie II + Supersprint header
ontzettend gave auto!! en lekker goed onderhouden 
