Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2010, 01:45

Hehe :mrgreen:

Ik weet dat er in de VS voor toerwagens ook zo'n regel is, binnen binnen zoveel sec er uit. Daar moeten ze in de amateur racerij ook zonder zijruit aan de bestuurderskant rijden zodat ze je er uit kunnen trekken indien nodig.

Bij een TC word wel eens gevraagd of ze het willen demonstreren, binnen zoveel tijd er uit vooral bij de figuren met wat overgewicht enz.

Ik denk trouwens dat iemand met een beetje gezond verstand er ook zelf over na zou moeten denken voor je in zo'n ding stapt. Maar ik kan me voorstellen dat je als deelnemer van zo'n incentive een hoop nieuwe indrukken opdoet en het dus niet altijd logisch is. Maar voorbeeld, mijn pa is slecht ter been en die vind een beetje rond rijden op een circuit met een M3 prachtig, maar hij zal er nooit bij in stappen gewoon omdat hij bang is dat hij er bij een calamiteit niet op tijd uit komt door de rolkooi, plus hij heeft geen brandvrij kleding.

Vdub

Bericht door Vdub » 01 aug 2010, 12:15

Ik snap niet waarom wij wel baanposten hebben en zij niet.. printscreentje van Raceplanets site:
Image1.jpg
Image1.jpg (60.97 KiB) 3783 keer bekeken
Volgens mij hebben die Formule Ford/Lotus toch ook een brandblusinstallatie aan boord..

peer

Bericht door peer » 01 aug 2010, 17:49

Het is wel raak deze week :'(

Ik kom zojuist van het circuit in zolder. Rond 14.00 is er ook een dodelijk ongeval geweest tijdens een trackday van skylimit. Hoe of wat weet ik niet precies en er ontstaan meteen veel roddels over het circuit. Maar om 14.00 ging de baan dicht. Om 14.45 was er politie bij en om 15.00 kreeg iedereen te horen dat het circuit voor de rest van de dag gesloten is.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 aug 2010, 17:53

peer schreef:Het is wel raak deze week :'(

Ik kom zojuist van het circuit in zolder. Rond 14.00 is er ook een dodelijk ongeval geweest tijdens een trackday van skylimit. Hoe of wat weet ik niet precies en er ontstaan meteen veel roddels over het circuit. Maar om 14.00 ging de baan dicht. Om 14.45 was er politie bij en om 15.00 kreeg iedereen te horen dat het circuit voor de rest van de dag gesloten is.

Hartpatiënt overlijdt in racewagen op circuit Zolder
Tijdens een trackday op het circuit van Zolder is vandaag een hartpatiënt overleden aan een hartaderbreuk. De man werd tijdens het rijden onwel, waarna de auto tot stilstand kwam tegen een muur. Een poging tot reanimatie mocht niet meer baten, zo vernam Belga van de organisatie van het circuit.

De trackday werd georganiseerd door SkyLimit Events, om mensen te laten kennismaken met het circuitrijden. Het incident gebeurde net na de Villeneuve-bocht. (belga/eb)

steve smith

Bericht door steve smith » 01 aug 2010, 18:25

M@rcel schreef:
peer schreef:Het is wel raak deze week :'(

Hartpatiënt overlijdt in racewagen op circuit Zolder
Tijdens een trackday op het circuit van Zolder is vandaag een hartpatiënt overleden aan een hartaderbreuk. De man werd tijdens het rijden onwel, waarna de auto tot stilstand kwam tegen een muur. Een poging tot reanimatie mocht niet meer baten, zo vernam Belga van de organisatie van het circuit.

De trackday werd georganiseerd door SkyLimit Events, om mensen te laten kennismaken met het circuitrijden. Het incident gebeurde net na de Villeneuve-bocht. (belga/eb)
Dat is zuur.

René130i

Bericht door René130i » 02 aug 2010, 10:54

:(

Linds155

Bericht door Linds155 » 02 aug 2010, 12:20

Citaat van een oomzegger, krijg je koude rillingen van.
lieve ome henk

vorige week trof ik je nog bij de vis boer om een visje en nu staat je rouwkaart bij ons op de kast
dat ik je nooit meer zal zien kan ik me niet voor stellen waneer kom je ons met zijn allen wakker maken uit deze nachtmerrie blijf je maar denken maar dat gebeurd niet het is echt waar je bent niet meer in ons midden we missen je
en houden van je

---------------

Henk. bedankt voor de mooie jaren,we hebben gelachen en gehuild.ik weet waar je nu bent, doe Heit de groeten.Je zat zo over mij in,ik zal je missen,nooit meer het kopje koffie op zondagmorgen, want dan kwam je even aanwaaien,nooit meer de goed gesprekken,maar ik zal aan je denken, als een vent waar ik zeer veel respect voor heb.Jannie en de kids strekte en ik zal er zijn voor jullie en doe wat in mijn vermogen ligt.
Je broer Joop Schoorstra
Bron.

Luco

Bericht door Luco » 02 aug 2010, 12:41

Toch heeft dit ongeval niks te maken met het circuit, hartfalen had overal kunnen gebeuren.
Blijft natuurlijk triest.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 02 aug 2010, 12:50

Luco schreef:Toch heeft dit ongeval niks te maken met het circuit, hartfalen had overal kunnen gebeuren.
Blijft natuurlijk triest.
Tell me about it, een naaste van mij is destijds waarschijnlijk op een soortgelijke manier aan z'n eind gekomen.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 aug 2010, 10:43

Ik was gister op Zandvoort en de brandplek was goed te zien in het gras, kreeg gewoon kippenvel toen ik er langsreed.. gruwelijk ongeval.. :(

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 aug 2010, 11:34

En nog niks op de site van RacePlanet. Zo slecht vind ik dat. Wel alleen de positieve nieuwtjes plaatsen maar niet dit soort dingen.

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 06 aug 2010, 09:05

Idd was de "plek" nog goed te zien. Ik vind het zelf ook erg misselijk dat er niets word vermeld op de site van raceplanet.. vind het eigenlijk gewoon een stukje respect. Al is het maar een klein stukje, popup je oid..

Op zolder was een compleet ander verhaal. hartfalen.. Ook niet leuk voor de beste man uiteraard maar als hij thuis had gezeten was het ook gebeurd. Misschien niet die bewuste dag maar een week of 2 later. Er is ook wat voor te zeggen dat hij tot op het laatste moment zijn hobby heeft kunnen uitoefenen zonder daarbij schade aan derden te veroorzaken. Overigens is het bij de chicane achter de paddock al verkeerd gegaan... Daar deed ie even heel raar en ging ik er voorbij.. Ronde later stond hij tegen de muur. Raar want ik dacht dat hij bij de chicane zijn blok had opgeblazen omdat het klonk alsof hij van de 5 in de 1 schakelde.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 aug 2010, 20:53

Beide ongevallen zijn natuurlijk te betreuren. Net als Arnold was ik er ook bij op Zolder. Een hartaderbreuk kan inderdaad overal gebeuren.

Er is nog tijdens de afterbriefing in de pits een minuut stilte gehouden voor de beste man.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 mar 2011, 23:06

We zijn een half jaar verder en er is nieuws:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/55077/Geen+v ... 0Zandvoort+" onclick="window.open(this.href);return false;

daNpy

Bericht door daNpy » 25 mar 2011, 23:08

In brand gevlogen door technisch mankement... wie hadden ze dan willen vervolgen en waarvoor?

Snipe

Bericht door Snipe » 25 mar 2011, 23:19

daNpy schreef:In brand gevlogen door technisch mankement... wie hadden ze dan willen vervolgen en waarvoor?
Dat bleek pas uit het onderzoek.
En dan nog kun je onderzoeken of aan de veiligheidseisen voldaan is en hoe de technische staat van de auto was, lijkt me zo.

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2011, 23:21

daNpy schreef:In brand gevlogen door technisch mankement... wie hadden ze dan willen vervolgen en waarvoor?
BV de verhuurder van de auto omdat die blijkbaar technisch niet in orde was.
Als jouw auto niet aan de technische eisen voldoet en er gebeurd wat wordt je namelijk wel vervolgd.

daNpy

Bericht door daNpy » 25 mar 2011, 23:47

Snipe schreef: Dat bleek pas uit het onderzoek.
En dan nog kun je onderzoeken of aan de veiligheidseisen voldaan is en hoe de technische staat van de auto was, lijkt me zo.
Klopt, maar ik ga er vanuit dat er formulieren getekend zijn waarbij de veranwoordelijkheid bij de rijder ligt.
Hiernaast heeft de organisator nog wel enkele verplichtingen; zoals controleren of de rijder wel 'bevoegd' is te rijden en de auto technisch in orde is (APK/technische keuring <- iets waar DF ook op moet letten eigenlijk), maar ik nam aan dat dat wel snor zat.

@Luco; ik ging er vanuit dat het een eigen auto was, bij verhuur ligt het idd wel anders :)

Snipe

Bericht door Snipe » 25 mar 2011, 23:54

Het was inderdaad een huurauto. Maar dan nog kun je onderzoeken of aan de veiligheidseisen voldaan is; was er een medisch team aanwezig, was er een brandblusser in de buurt, was er een vorm van begeleiding en meer van dat soort zaken.

daNpy

Bericht door daNpy » 25 mar 2011, 23:58

True that :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2011, 12:12

daNpy schreef:
Snipe schreef: Dat bleek pas uit het onderzoek.
Klopt, maar ik ga er vanuit dat er formulieren getekend zijn waarbij de veranwoordelijkheid bij de rijder ligt.
Hiernaast heeft de organisator nog wel enkele verplichtingen; zoals controleren of de rijder wel 'bevoegd' is te rijden en de auto technisch in orde is (APK/technische keuring <- iets waar DF ook op moet letten eigenlijk), maar ik nam aan dat dat wel snor zat.

@Luco; ik ging er vanuit dat het een eigen auto was, bij verhuur ligt het idd wel anders :)
APK en TC kan je niet zo veel aan onderzoeken. Een circuit is een afgesloten stuk asfalt waar je helemaal niks met APK te maken hebt. TC is in handen van de organisatie die het afhuurt. Maw als ik het afhuur en met een badkuip op wielen met raketaandrijving wil gaan rijden dan kan dat :lol:

daNpy

Bericht door daNpy » 26 mar 2011, 12:51

Ja, maar als jij iets organiseert waaraan anderen deelnemen moet je jezelf dus indekken tegen dit soort gevallen.
Je kunt dan ervoor kiezen een technische keuring te doen voor men de baan op mag, of bijv auto's met geldige APK toe te laten :)

Harrie

Bericht door Harrie » 26 mar 2011, 13:41

Met een A4-tje waarop je aangeeft dat je als organiserende partij geen enkele verantwoording neemt voor wat dan ook, en jij daarmee eens bent met ondertekenen van dat formulier, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is hoor. :wink:

@iko

Bericht door @iko » 26 mar 2011, 17:54

de nVWA heeft wel ontdekt dat de kroketten voor verbetering vatbaar zijn :bag:

nb Ik blijf het wel matig vinden dat Bleekemolen er nooit iets over gezegd heeft op hun website

daNpy

Bericht door daNpy » 26 mar 2011, 19:20

Harrie schreef:Met een A4-tje waarop je aangeeft dat je als organiserende partij geen enkele verantwoording neemt voor wat dan ook, en jij daarmee eens bent met ondertekenen van dat formulier, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is hoor. :wink:
Dat is precies wat ik bedoel :)

Plaats reactie