Auto kopen in Duitsland en kilometerstanden.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GTRene

Auto kopen in Duitsland en kilometerstanden.

Bericht door GTRene » 25 mar 2011, 15:49

las net dit :shocking:
dat het nog zo erg was had ik niet gedacht.

Afbeelding
Bericht: Tipps gegen Tacho-Betrug 22.03.2011

Kilometerstand wird oft geschönt,

Es ist eine erschreckende Zahl: Fast jeder dritte Gebrauchtwagen in Deutschland wird mit manipuliertem Tachostand angeboten. Der vertrauensvolle Käufer zahlt drauf. Wir haben ein paar Tipps, wie sich der Gebrauchtwagenkunde gegen Tacho-Betrug schützen kann.
Bei mechanischen Tachos waren Manipulationen noch mit dem Schraubenzieher möglich und häufig an Kratzern am Gehäuse zu erkennen. Bei den heutigen digitalen Kilometerzählern braucht es einen Laptop und die passende Software, um den Kilometerstand im Speicher des Fahrzeugs zu ändern. Das hinterlässt keine Spuren, der Betrug ist schwer zu erkennen. Alternativ kann auch das komplette Display ausgebaut und durch eines aus einem Unfallwagen mit geringerer Laufleistung ersetzt werden.
Aus Taxis und Mietwagen ist zudem der Einbau von sogenannten Kilometerfiltern bekannt. Dabei wird ein kleiner Chip im Tacho montiert, der dann nur noch jeden zweiten gefahrenen Kilometer übermittelt. Vorsicht ist besonders bei teuren Dienstwagen geboten, die in wenigen Jahren extrem große Distanzen zurücklegen. Dort lohnt sich der Betrug besonders.
Wer nicht übers Ohr gehauen werden will, muss alle Fahrzeugdaten penibel kontrollieren. Das Checkheft sollte vollständig geführt sein, etwaige Reparaturen sind ebenso mit Kilometerstand zu vermerken wie Hauptuntersuchungen. Im Motorraum oder an der A-Säule geben Öl- und Zahnriemenwechsel-Aufkleber Hinweise auf die Laufleistung.
Misstrauen ist bei einem verlorenen Checkheft geboten. Im Zweifel sollte dann ein Sachverständiger hinzugezogen werden, rät die Prüforganisation KÜS. Dieser kann anhand der Abnutzung von Sitzen, Pedalen, Lenkrad und Schalthebel bei der Einschätzung der realen Laufleistung helfen.
Was ist realistisch?
Auch einfache Rechenübungen helfen bei der Einschätzung. Das deutsche Durchschnittsauto wird im Jahr 12.000 Kilometer bewegt. Diesel-Limousinen werden in der Regel deutlich weitere Strecken gefahren als Kleinwagen für die Stadt oder Sportwagen für den Wochenendausflug. Eine Mercedes E-Klasse mit Dieselmotor und einer Laufleistung von weniger als 20.000 Kilometern pro Altersjahr dürfte also eher die Ausnahme sein.
Wenn es für den geringen Kilometerstand keine einleuchtende Erklärung gibt, dann lässt man besser die Finger von dem Auto. Das gilt genauso für wenig bewegte Modelle wie Audi A6 oder die 5er-Serie von BMW. Auch hier kann ein Sachverständiger bei der Einschätzung helfen. (mh/sp-x)
http://ww2.autoscout24.de/bericht/tipps ... -CW12-2011" onclick="window.open(this.href);return false;

VLA

Re: Auto kopen in Duitsland en kilometerstanden.

Bericht door VLA » 25 mar 2011, 17:36

Heb je een korte samenvatting in het nederlands ? :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2011, 17:44

VLA schreef:Heb je een korte samenvatting in het nederlands ? :mrgreen:
:mrgreen:
euh....http://nl.babelfish.yahoo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik kan het wel lezen...maar schrijven pfff :lol:
als ik iets moet vertalen gebruik ik de google vertaler, erg handig.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mar 2011, 22:43

Gewoon ff zo lezen, toch? Geen Duits gehad?

Laurens

Bericht door Laurens » 25 mar 2011, 22:50

Dat is eigenlijk het grootste gevaar van een auto importeren, en ook bij een volgende verkoop in NL een punt waar mensen al voor afhaken. Het is zo lastig te controleren, als de auto netjes schoon gemaakt is onder de kap er een paar nieuwe vloermatten in liggen, stoel, stuur en pook knop vervangen worden. Is het niet moeilijk om even de teller een klap te geven.
De NAP hier zal ook niet waterdicht zijn, maar maakt het al wel een stuk inzichtelijker.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2011, 22:55

het is best verontrustend wat dat betrefd...
en 100.000km minder merk je vaak niet dus zeg ipv 240.000km naar 140.000km verkoopt beter en de slijtage aan stoelen en auto hoeft helemaal niet te verschillen met een kar die echt maar 140K gedraaid heeft...en ja dan ist moeilijk.
Boekjes maken ze zelfs ook...dus incl wat stempels e.d. zo kunnen ze toch zo wat duizenden euro's extra vangen voor vrij jonge auto's.

EG

Bericht door EG » 26 mar 2011, 00:11

GTRene schreef:het is best verontrustend wat dat betrefd...
en 100.000km minder merk je vaak niet dus zeg ipv 240.000km naar 140.000km verkoopt beter en de slijtage aan stoelen en auto hoeft helemaal niet te verschillen met een kar die echt maar 140K gedraaid heeft...en ja dan ist moeilijk.
Boekjes maken ze zelfs ook...dus incl wat stempels e.d. zo kunnen ze toch zo wat duizenden euro's extra vangen voor vrij jonge auto's.
Die hele kilometerstanden verhaal is een grote fabeltje. Vooral bij grote dieselauto's worden er in Nederland gewoon aan de lopende band km standen "aangepast".

Het is gewoon super lucratief, waarom denk je dat er nooit auto's met meer dan 3 ton op autosites staat? Toevallig al die dikke diesels 240.000 km gelopen. Sure. Allemaal teruggedraaid. Ze komen anoniem voor je huis die km stand veranderen als je het wilt. Walgelijke praktijken maar zo werkt het.

Oh ja, mijn Octavia 2 heeft meer dan 3 ton gelopen. Pook en pedalen zijn bijna als nieuw... Als je de auto schoonmaakt zou je van binnen zeggen dat ie niet eens een ton heeft gelopen... Ja behalve stuurwiel, maar dat is ook geen ramp.

Aller grootste grap was die Golf 3 TDi van een maat. Ergens 2008??? Denk ik. Ik word gebeld, die gast zegt doodleuk die auto van jullie heeft in 2003 580.000 km gelopen... Ik bedoel maar.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 mar 2011, 09:37

Gek is dat he dat de meeste 10 jaar oude diesels op een kilometertje of 240.000 staan :lol: Laatst had ik iemand over de vloer die wel interesse had in mijn 320D met 320.000km die gewoon super rijdt. Hij vond hem te duur want hij kon ze voor dat geld ook wel kopen met 250.000km :roflol: Ja joh, die diesels tikken in de lease periode 40.000km/jr weg en vervolgens komen ze bij mensen terecht die er minder dan 20.000km per jaar mee rijden.... Daarnaast is een auto met 250.000km op de klok natuurlijk veel frisser dan eentje met 320.000km op de teller :lol:

Bij een Duitse auto is het simpel: geen boekjes = geen kloppende kilometerstand :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 26 mar 2011, 09:50

Ik ben voor mijn vorige A6 3.0 TDI bij tachoteam.de geweest omdat ik een ander tellerhuis had gemonteerd met kleurendisplay en de km stand moest aangepast worden naar de originele waarde.

Dit in overeenstemming met de garage...maar wat ik daar gezien heb heeft mijn kijk op deze zaken volledig veranderd.

Trailers vol met gebrauchtwagen....ff allemaal een tonnetje naar beneden...vooral -ex lease passats en golfjes...maar ook diverse BMW's...

Net uit de lease...enfin jullie snappen het wel.

Nooit maar dan ook nooit meer koop ik een auto zonder kloppende achtergond..fakturen/boekjes ed...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 mar 2011, 10:39

En tot dat inzicht komen we/jullie (vul in) nu pas? Is toch niets nieuws? Dat wisten we toch allemaal al wel? Maar soms is men zo verliefd of heeft men oogkleppen op dat men het niet wil weten.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2011, 10:43

het is in de eerst plaats erg voor de niets vermoedende koper,
maar in de 2de plaats erg voor het merk zelf, immers stel hij gaat met teruggedraaide km/st kapot en die mensen vertellen op het net dat ie bv al met 250.000km kapot liep, terwijl het bv in werkelijkheid misschien wel 4ton of meer zou zijn :hmmm:
dan maak je geen goede reclame voor de makers, terwijl je bij bv 4ton zou zeggen, knap dat die motor het zolang vol hield, en ow wat een goed merk en dus positieve reclame maakt.

wat dat betrefd mogen ze het zwaarder bestraffen, eigenlijk is het pure oplichting en een criminele activiteit.

@Arthur, ja denk dat de meesten wel wisten dat het gebeurt, vooral vroeger (wat door het verdraaien kwam met bv boormachine oid? )
maar dat het op zo'n grote schaal nu nog gebeurt keek ik toch wel van op...
en helemaal in Duitsland op zo'n schaal, hoe strafbaar is het daar eigenlijk, ik weet in theorie is het hier ook strafbaar, doch in beperkte zin/mate immers ze mogen er schijnbaar reclame voor maken e.d. of is dat alweer anders geregeld?

EG

Bericht door EG » 26 mar 2011, 13:12

Het is heel moeilijk aan te pakken want het is heel moeilijk te bewijzen. En als je het al kan bewijzen dan zegt de handelaar dat ie het ding 'zo heeft gekocht" en dan sta je daar.

Km standen aanpassen is gewoon lucratief, zoals ik heb gezegd we leven in Nederland in een soort van km standen sprookje dat auto's boven de 250.000 km opeens vanzelf slecht worden.

Onderhoud, omgang met de auto zeggen meer dan km stand. Ik heb liever een auto met 3 ton die alleen snelweg heeft gezien en altijd bij de garage is geweest dan een auto die 100k heeft gelopen met stadsverkeer en alleen maar garage wanneer het ding stuk was. En geloof me, het verschil heb ik zelf echt meegemaakt... Mijn O2 had 192k ofzo toen ik het kocht, maar qua lak (ok behalve steenslag voorkant) en interieur was het alsof de auto de fabriek net was uitgerold. NERGENS een rammel, NERGENS een bijgeluid, liep als een droom. En dat komt door o.a. onderhoud en doordat de leaser ervan erg netjes op zijn spullen was.

Plaats reactie