BMW E28 met S62 hart
-
Re: BMW E28 met S62 hart
Dat vind ik dus zo mooi van Jacob en zijn crew. Geen gezeik, gewoon zo'n project ondernemen, uitvoeren en afronden. 

- Jelte Jongsma
De onderdelen van de M5 gaan grotendeels marktplaats op. Er is nog een E39 M5 met motor uit 1999 met een prachtig beige interieur. Er is echter niet veel tijd om te demonteren op het moment maar je kunt er eens een belletje aan wagen...
- Jelte Jongsma
Het gaat een engels tandheugelstuurhuis van een E39 M5 worden. Er was een klein inschattingsfoutje gemaakt met de nederlandse E46 versie.
In een E46 hangt het stuurhuis voor de vooras, in de E28 hadden we deze achter de vooras geplaatst. Wanneer je naar links stuurt (stuur tegen de klok in) dan gaat de heugel vanuit de bestuurderpositie gezien ook naar links.
Door de verplaatsing zou dit dus resulteren in een auto die naar rechts gaat terwijl je naar links instuurt. Niet handig.
Met een Engels stuurhuis is dit opgelost, het huis is omgedraaid zodat de ingaande as in het verlengde van de stuurkolom zit. De tandheugel gaat nu dus naar rechts wanneer je naar links instuurt, een stuk makkelijker
In een E46 hangt het stuurhuis voor de vooras, in de E28 hadden we deze achter de vooras geplaatst. Wanneer je naar links stuurt (stuur tegen de klok in) dan gaat de heugel vanuit de bestuurderpositie gezien ook naar links.
Door de verplaatsing zou dit dus resulteren in een auto die naar rechts gaat terwijl je naar links instuurt. Niet handig.
Met een Engels stuurhuis is dit opgelost, het huis is omgedraaid zodat de ingaande as in het verlengde van de stuurkolom zit. De tandheugel gaat nu dus naar rechts wanneer je naar links instuurt, een stuk makkelijker

- Niels
- Auto: Prius+
Super project 

- MartijnGizmo
Erg gaaf dit, het soort projecten waar DF'ers dol op zijn! 

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Hoe staat het verder met de turbo E36? En je eigen witte 3,5 liter E28?
- Jelte Jongsma
De turbomotor is een stuk ingereden. Niet normaal hoe dat trekt! Zijn alleen nog niet boven de 5000 toeren geweest ivm te kleine injectoren. De turbo ligt er op het moment onder vandaan omdat deze wat teveel begon te roken, het zekere voor het onzekere. Olietoevoer en afvoer zijn 100% goed, toen bleef er maar 1 ding over... Ik ben er niet zo veel op het moment en weet eigenlijk niet of de turbo gereviseerd is oid. Mijn eigen E28 staat (al een jaar) op een laag pitje. Lastig om me er toe te zetten, heb het ook erg druk met mijn (2e) studie op het moment. Vandaar dat ik ook alleen nog op vrijdag en zaterdag werk bij Offenga.
Heb er wel weer een Audi 90 bij, gekocht met kapotte motor. Heb een andere 5 cilinder uit elkaar gehad en opgeknapt. Deze hangt er nu in met licht vliegwiel en een RVS uitlaat van kop tot achter. Rijdt ook erg leuk.
Heb er wel weer een Audi 90 bij, gekocht met kapotte motor. Heb een andere 5 cilinder uit elkaar gehad en opgeknapt. Deze hangt er nu in met licht vliegwiel en een RVS uitlaat van kop tot achter. Rijdt ook erg leuk.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Super man! Jammer dat het nog stil ligt met de E28. De Audi heb ik al eens in de straat horen staan 

- Jelte Jongsma
Ghehe ja, er zitten nu anderhalve 2.5" absorptie dempers onder. Moet nog eens anders...
-
OnlineErik dB
Mooi project! Ik zag de E28 laatst op de brug staan toen ik een accutje kwam terugbrengen van mijn M3
.
Gezien de dempers gaan jullie niet voor de sleeper-look?

Gezien de dempers gaan jullie niet voor de sleeper-look?
- GTRene
zie dit ook net (stond ff bovenaan)
supergaaf
I like such V8 in a "smaller" car, lijkt inderdaad mooi te passen.
ook gaaf zo jullie die accu mooi geplaatst hebben.
supergaaf

I like such V8 in a "smaller" car, lijkt inderdaad mooi te passen.
ook gaaf zo jullie die accu mooi geplaatst hebben.
-
Waar heb je trouwens die velgen laten poedercoaten? Ziet er erg fraai uit.
- Jelte Jongsma
@Erik dB De E28 kijgt wat details van een E39 M5 qua uiterlijk, daar horen ook de pijpen bij.
@HSR dat zal ik moeten navragen, ik geloof dat er gegoogled is op 'metalic poedercoaten'
Overigens ben ik hier vooral de boodschapper, Alwin en Jacob doen voornamelijk dit project. Ik kan me er af en toe mee bemoeien, bewonderen, adviseren.
@HSR dat zal ik moeten navragen, ik geloof dat er gegoogled is op 'metalic poedercoaten'
Overigens ben ik hier vooral de boodschapper, Alwin en Jacob doen voornamelijk dit project. Ik kan me er af en toe mee bemoeien, bewonderen, adviseren.
-
@Jelte, bedankt voor de updates op dit openbare forum...veel enthousiaste mensen zie ik aan de reacties.
Even een klein opmerkinkje...Het Tandheugelstuurhuis wat we hebben gebruikt komt van een Engelse E39 530d. Een M5 heeft namelijk weer een kogelkringloop...
@Robin,
50/50 gewichtsverhouding zal juist gunstiger worden vanwege de volgende redenen.
* S62 is 8 kg zwaarder als een M30/M88 motor. daarentegen hebben we geen opties zoals ABS etc. en gaan we met Carbon schermen en motorkap (Scheelt 16kg) juist onder het M30 gewicht.
* V8 Motor is 1,5cilinder korter als een 6-lijn M30 en ligt dus in verhouding tot de vooras, meer naar achteren.
We gaan het binnenkort zien als ie bij Henk Thuis (Intrax) op de weegschalen staat.
Tandheugel zit er momenteel onder.
Veel fabrikage werk maar wel perfect gelukt op deze manier.

Brandstofsysteem is ook klaar.

Tevens is de radiateur nu aangesloten en een ventilatormantel passend gemaakt om alles origineel te laten lijken. Volgende week meer updates via Jelte of mijzelf.....(We wachten nog op de Hi-specs Rolf!
)

Even een klein opmerkinkje...Het Tandheugelstuurhuis wat we hebben gebruikt komt van een Engelse E39 530d. Een M5 heeft namelijk weer een kogelkringloop...
@Robin,
50/50 gewichtsverhouding zal juist gunstiger worden vanwege de volgende redenen.
* S62 is 8 kg zwaarder als een M30/M88 motor. daarentegen hebben we geen opties zoals ABS etc. en gaan we met Carbon schermen en motorkap (Scheelt 16kg) juist onder het M30 gewicht.
* V8 Motor is 1,5cilinder korter als een 6-lijn M30 en ligt dus in verhouding tot de vooras, meer naar achteren.
We gaan het binnenkort zien als ie bij Henk Thuis (Intrax) op de weegschalen staat.
Tandheugel zit er momenteel onder.
Veel fabrikage werk maar wel perfect gelukt op deze manier.
Brandstofsysteem is ook klaar.
Tevens is de radiateur nu aangesloten en een ventilatormantel passend gemaakt om alles origineel te laten lijken. Volgende week meer updates via Jelte of mijzelf.....(We wachten nog op de Hi-specs Rolf!

- GTRene
mooi Jacob
heerlijk als je dat veelal in huis hebt en kan doen
eneuh, V8 is gewoon een extra emotie tijdens het rijden 8)
owja is inderdaad een tikkie zwaarder, zag laatst ook dat ze de complete vanos e.d.?? verwijderd hadden bij een getunede S62 8)
S62--- e39 M5 ------158,50 kilo
M62--- 540i ----------141 kilo

heerlijk als je dat veelal in huis hebt en kan doen

eneuh, V8 is gewoon een extra emotie tijdens het rijden 8)
owja is inderdaad een tikkie zwaarder, zag laatst ook dat ze de complete vanos e.d.?? verwijderd hadden bij een getunede S62 8)
S62--- e39 M5 ------158,50 kilo
M62--- 540i ----------141 kilo
- Jelte Jongsma
Is de Vanos er niet af om er twee turbo's op te zetten? Of is dat geen intercooler op de laatste foto?
-
Hey Jacob!
Geef je morgen we een belletje over de tandheugelconstructie. Ben namelijk heel benieuwd hoe je de problemen als bumpsteer en de hoek van de stuurkolom hebt aangepakt. Ik heb bijzonder veel interesse in zo'n systeem!
Hugo
Geef je morgen we een belletje over de tandheugelconstructie. Ben namelijk heel benieuwd hoe je de problemen als bumpsteer en de hoek van de stuurkolom hebt aangepakt. Ik heb bijzonder veel interesse in zo'n systeem!
Hugo
- Jelte Jongsma
Dag Hugo,
Om voor Jacob te antwoorden; een echte oplossing die beter is dan het bestaande E28 systeem mbt bumpsteer is het niet. De hoeken van de stuurstangen zijn niet heel verschillend dan de hoeken van het oude systeem, door het stuurhuis hoger te plaatsen zou de bumpsteer inderdaad iets beperkter kunnen worden.
Het is puur om ruimte te winnen en de pitmanarmconstructie te elimineren.
Om voor Jacob te antwoorden; een echte oplossing die beter is dan het bestaande E28 systeem mbt bumpsteer is het niet. De hoeken van de stuurstangen zijn niet heel verschillend dan de hoeken van het oude systeem, door het stuurhuis hoger te plaatsen zou de bumpsteer inderdaad iets beperkter kunnen worden.
-
Hey Jelte,Jelte Jongsma schreef:Dag Hugo,
Mijn wagen betreft een E34 en flink verlaagd met een schroefset. Heb met de huidige set-up geen last van bumpsteer. Zolang de stuurarmen dezelfde positie innemen en hetzelfde formaat zijn als bij het pitmanarm systeem denk ik dat bumpsteer wel meevalt. Enige ''zorg'' die ik dan heb zijn de krachten die op het systeem komen. Als je met hoge snelheid circuit rijdt, en van hoge snelheden heftig afremt komt er aardig wat kracht op de voortrein. De vraag is dan hoeveel van die krachten vrij komen op de nieuwe tandheugelconstructie.

- Jelte Jongsma
Bij Intrax gaan zo de draagarmen horizontaal zetten na verlaging. Tandheugels en de kogels kunnen behoorlijke krachten hebben. Maar dat is trial and error, wat ik wel aan zou durven 

- FreudeamFahren
Dat Vanos gaat er vaak af omdat je dat per piggy back toch niet aan kunt sturen. Als 't niks doet, kan 't er maar beter af.Jelte Jongsma schreef:Is de Vanos er niet af om er twee turbo's op te zetten? Of is dat geen intercooler op de laatste foto?
-
- Auto: E63 M6
misc een domme vraag maar wat is het nut om de vanos eraf te halen? heb je dan nog wel koppel in de lage toeren?FreudeamFahren schreef:Dat Vanos gaat er vaak af omdat je dat per piggy back toch niet aan kunt sturen. Als 't niks doet, kan 't er maar beter af.Jelte Jongsma schreef:Is de Vanos er niet af om er twee turbo's op te zetten? Of is dat geen intercooler op de laatste foto?
-
k dacht dat de S62 nog wel enkele vanos is, dat is goed aan te sturen met stand alone ecu's. dubbele vanos schijnt een nachtmerrie te zijn.speedy25 schreef:misc een domme vraag maar wat is het nut om de vanos eraf te halen? heb je dan nog wel koppel in de lage toeren?FreudeamFahren schreef:Dat Vanos gaat er vaak af omdat je dat per piggy back toch niet aan kunt sturen. Als 't niks doet, kan 't er maar beter af.Jelte Jongsma schreef:Is de Vanos er niet af om er twee turbo's op te zetten? Of is dat geen intercooler op de laatste foto?
vanos kan je er natuurlijk net zo goed af halen als je een setje motorsport nokkenassen erin schroeft die over het hele toerengebied toch al meer (of maximale) lift hebben.
- FreudeamFahren
S62s hebben dubbel Vanos. Da's amper aan te sturen idd.
-
Inderdaad, S62 is dubbel vanos en er is helaas nog geen aftermarket motormanagement die dit behoorlijk kan aansturen. Dat is ook de reden dat we de originele DME gebruiken.Hier zijn EWS, Snelheids- en ABS signalen uit geprogrammeerd.
Zodra de motor is ingereden, laten we hem nog om-programmeren naar Alpha-N en kunnen de luchtmassameters ertussen uit. Dit zal samen met het 2,5inch RVS supersprint uitlaatsysteem resulteren in ca. 440pk.
Wellicht in de toekomst net als Rolf een Alu vliegwiel erin voor extra throttle respons. maar ik denk dat de E28 met zijn 1300kg straks zo ook wel van zijn plek wil!
Kan niet wachten tot ie draait en bij Intrax is geweest!!!
Zodra de motor is ingereden, laten we hem nog om-programmeren naar Alpha-N en kunnen de luchtmassameters ertussen uit. Dit zal samen met het 2,5inch RVS supersprint uitlaatsysteem resulteren in ca. 440pk.
Wellicht in de toekomst net als Rolf een Alu vliegwiel erin voor extra throttle respons. maar ik denk dat de E28 met zijn 1300kg straks zo ook wel van zijn plek wil!
Kan niet wachten tot ie draait en bij Intrax is geweest!!!