E30 race, welk onderstel?
- froxbeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 mar 2011, 23:31
E30 race, welk onderstel?
Hallo,
Ik ben eerste eigenaar van een race E30 325i. Hij bevalt prima. Alleen zitten er geen bijzomdere veren/dempers onder. Nu wil ik daar wat aan gaan veranderen maar wat is de beste keus? Er zijn verschillende merken met verschillende producten. Dit lijkt me de uitgelezen plaats om advies te vragen aan mensen die het kunnen weten...
Ik ben eerste eigenaar van een race E30 325i. Hij bevalt prima. Alleen zitten er geen bijzomdere veren/dempers onder. Nu wil ik daar wat aan gaan veranderen maar wat is de beste keus? Er zijn verschillende merken met verschillende producten. Dit lijkt me de uitgelezen plaats om advies te vragen aan mensen die het kunnen weten...
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30 race, welk onderstel?
Dan de onmisbare vraag:
-wat- wil je er precies mee en wat verwacht je er van?
Kan wel intrax/moton/ast/koni/etc 3way, 4way enzovoorts gaan gillen, maar ja.....
Intrax 1k2 bevalt mij op mijn E30 trouwens erg goed.
-wat- wil je er precies mee en wat verwacht je er van?
Kan wel intrax/moton/ast/koni/etc 3way, 4way enzovoorts gaan gillen, maar ja.....
Intrax 1k2 bevalt mij op mijn E30 trouwens erg goed.
- froxbeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 mar 2011, 23:31
Re: E30 race, welk onderstel?
Wat wil ik ermee? Tja, zo nu en dan vijverbergtroffee rijden, en een paar races e30 dnrt. Voor de rest merk ik dat de auto prima is alleen staat de auto nu net iets te hoog en merk ik na 2 jaar dat er verbetering mogelijk is in het onderstel.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: E30 race, welk onderstel?
En hoeveel geld had je gedacht er opzij voor te zetten?
Ik heb volgens mij zelf nog mijn oude e30 onderstel liggen (dempers en veren dan), met wat verstelbare achterveerschotels kan je deze vrij simpel onder je auto zetten.
Is Spax met Merwede veren, voorsterkte weet ik niet uit m'n kop, achter is 8cm lang (ERG KORT VEERTJE) 200 kg sterk.
Volgens mij hebben we ook ergens de 220 kg sterke veren nog liggen van dezelfde lengte.
Let wel, hierdoor wordt je auto stevig oncomfortabel.
Hebben we toen nieuw iets van 1000-1250 voor betaald (enkelvoudig verstelbaar), 't intrax onderstel wat ik nu heb is dat keer 3 + nog een beetje, maar daar kan ik dan ook aan de voorkant de sterkte van de hoofdveer bepalen alsmede voor mijn wensen gemaakte dempers.
Eventjes om wat mogelijkheden aan te geven.
Ik heb volgens mij zelf nog mijn oude e30 onderstel liggen (dempers en veren dan), met wat verstelbare achterveerschotels kan je deze vrij simpel onder je auto zetten.
Is Spax met Merwede veren, voorsterkte weet ik niet uit m'n kop, achter is 8cm lang (ERG KORT VEERTJE) 200 kg sterk.
Volgens mij hebben we ook ergens de 220 kg sterke veren nog liggen van dezelfde lengte.
Let wel, hierdoor wordt je auto stevig oncomfortabel.
Hebben we toen nieuw iets van 1000-1250 voor betaald (enkelvoudig verstelbaar), 't intrax onderstel wat ik nu heb is dat keer 3 + nog een beetje, maar daar kan ik dan ook aan de voorkant de sterkte van de hoofdveer bepalen alsmede voor mijn wensen gemaakte dempers.
Eventjes om wat mogelijkheden aan te geven.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: E30 race, welk onderstel?
In mijn beleving heel simpel.
Als je het geld beschikbaar hebt>> Intrax. Verlaag het totaalgewicht naar 1000kg, neem voor 140kg veren en achter 60kg. Zorg dat het verslbaar is in hoogte en hardheid en je hebt een onderstel en auto met potentie om 1e te worden in de E30 cup

Als je het geld beschikbaar hebt>> Intrax. Verlaag het totaalgewicht naar 1000kg, neem voor 140kg veren en achter 60kg. Zorg dat het verslbaar is in hoogte en hardheid en je hebt een onderstel en auto met potentie om 1e te worden in de E30 cup


- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E30 race, welk onderstel?
140 om 60 had ik ook op mijn E30 volgens mij.
Verder zou ik gewoon kijken wat je er aan uit wilt geven. Als het voor wat hobby gebruik is dan is bijvoorbeeld AST Sportline II ook prima. Intrax 1K2 is 2 keer zo duur maar die AST's zijn bijna net zo goed. Prijsverschil kan je in andere dingen steken die je auto sneller maakt.
Het is met die spullen zo dat het altijd nog gekker kan maar hoe gekker het word qua prijs hoe kleiner het verschil.
Verder zou ik gewoon kijken wat je er aan uit wilt geven. Als het voor wat hobby gebruik is dan is bijvoorbeeld AST Sportline II ook prima. Intrax 1K2 is 2 keer zo duur maar die AST's zijn bijna net zo goed. Prijsverschil kan je in andere dingen steken die je auto sneller maakt.
Het is met die spullen zo dat het altijd nog gekker kan maar hoe gekker het word qua prijs hoe kleiner het verschil.
- froxbeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 mar 2011, 23:31
Re: E30 race, welk onderstel?
De merken die jullie noemen had ik zelf ook in gedachten. Ik twijfel nu tussen voor intraxRSA/achter 1K2 of AST sportline 2. AST is iets voordeliger en ik vraag me of er veel verschil in zit. Natuurlijk hoef ik geen wereldkampioen te worden, maar als je er mee bezig bent wil je toch de juiste en dus beste keuze maken.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E30 race, welk onderstel?
Zijn alle 2 goede keuzes. Die AST poten zijn iets zwaarder als de 1K2 poten doordat die van staal zijn, plus ze missen een paar hi tech features zoals temperatuur compensatie etc. Maar ik denk dat je al een aardig potje moet kunnen sturen om het verschil te merken.
Als je toch zo bezig bent. Bij AST kan je de 3way competition dempers kopen voor ongeveer hetzelfde geld wat zo'n 1K2 set kost. Dus zo blijft het. Ik denk in elk geval dat je aan alle 2 geen slechte keuze doet, AST of Intrax.
Ik rij zelf met Intrax 1K2 en twijvel wel eens of ik dat niet die 3way AST had moeten doen maar goed zo blijft het. Op zich bevalt 1K2 ook nog wel prima. Wat ik lekker vind aan mijn setje is dat ik voor en achter veersterktes wisselen kan dmv een versteller, dat is een hele krachtige tool als je de balans van je auto wilt wijzigen. Beetje ala verstelbare stabi's maar met nog meer stelrange.
Wat ik ook een heel interessant product vind, op dit moment verkopen ze in de USA setjes Moton die enkelvoudig verstelbaar zijn, beetje idee ala Intrax 1K2 en AST Sportline II, maar ik weet niet of die er al zijn voor E30 en of dat ze in NL ook leverbaar zijn.
Als je toch zo bezig bent. Bij AST kan je de 3way competition dempers kopen voor ongeveer hetzelfde geld wat zo'n 1K2 set kost. Dus zo blijft het. Ik denk in elk geval dat je aan alle 2 geen slechte keuze doet, AST of Intrax.
Ik rij zelf met Intrax 1K2 en twijvel wel eens of ik dat niet die 3way AST had moeten doen maar goed zo blijft het. Op zich bevalt 1K2 ook nog wel prima. Wat ik lekker vind aan mijn setje is dat ik voor en achter veersterktes wisselen kan dmv een versteller, dat is een hele krachtige tool als je de balans van je auto wilt wijzigen. Beetje ala verstelbare stabi's maar met nog meer stelrange.
Wat ik ook een heel interessant product vind, op dit moment verkopen ze in de USA setjes Moton die enkelvoudig verstelbaar zijn, beetje idee ala Intrax 1K2 en AST Sportline II, maar ik weet niet of die er al zijn voor E30 en of dat ze in NL ook leverbaar zijn.
- froxbeer
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 mar 2011, 23:31
Re: E30 race, welk onderstel?
Ok, bedankt voor de info, ik ga maar es wikken en wegen. Als ik een keus gemaakt heb laat ik t weten...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten