Mercedes 190e 2.3 (2.5) 16v
-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Mercedes 190e 2.3 (2.5) 16v
Eigenlijk heb ik al heel lang een zwak voor deze wagen.
Na verschijndene wagens versleten te hebben ben ik heel langzaam weer op zoek naar iets nieuws. Ik heb nagedacht over een alfa 75TS, Porsche 944 en een oude vovo 244.
Stuk voor stuk mooie wagens maar ook met hun downsides. Alfa roest te enthausiast en is niet beroemd door zijn qualiteit. Porsche 944 vind ik niet zo mooi, wel heel degelijk maar porsche onderdelen kosten vaak veel munt. Plus het feit ik niet zeker weet of een 944 een sper heeft.
Een Volvo 244 is heel gaaf, maar niet sportief en te kostenrovend om echt leuk te maken.
Zodoende ben ik uit gekomen op de 190e 16kleppert. Een wagen waar je bijster weinig over hoort ( Onbekend maakt onbemind?)
Deze wagen was redelijk geavanceerd voor zijn tijd , 1985-1986. De wagen had niveau regeling voor de achter as, H schakelbak ( 1 naar je toe ) en een motor met 16kleppen plus 7200 rpm redline.
Helaas zijn veel wagens in de handen gevallen van verkeerde mensen. AMG velgen, smoked achterlichten, kraalmatjes op de stoelen, ergo"het turkenbak imago''.
Meeste wagens hebben tussen den 180K en de 250K gelopen. Prijs varieerd van 2500eu voor een echte turkenbak tot 5000 eu voor een , op het eerst oog, origineel lijkend model.
Ik heb echter een aantal vragen over dit model.
het was namelijk Mercedes' eerste 16v model. Techniek was dus volledig nieuw, zijn ze daarom niet wat fragieler?
Hoe zit het met roest bij deze modellen? Mij is altijd vertelt dat de 190 de sterkste merc ooit gebouwd is, geldt dit ook voor zijn roestpreventie?
Achterwielophanging schijnt ook duur te zijn om te reviseren of te vernieuwen.
Versnellingsbak? Een sterke 325 E30 versnellingbak of een zwakke alfa75 bak?
Na verschijndene wagens versleten te hebben ben ik heel langzaam weer op zoek naar iets nieuws. Ik heb nagedacht over een alfa 75TS, Porsche 944 en een oude vovo 244.
Stuk voor stuk mooie wagens maar ook met hun downsides. Alfa roest te enthausiast en is niet beroemd door zijn qualiteit. Porsche 944 vind ik niet zo mooi, wel heel degelijk maar porsche onderdelen kosten vaak veel munt. Plus het feit ik niet zeker weet of een 944 een sper heeft.
Een Volvo 244 is heel gaaf, maar niet sportief en te kostenrovend om echt leuk te maken.
Zodoende ben ik uit gekomen op de 190e 16kleppert. Een wagen waar je bijster weinig over hoort ( Onbekend maakt onbemind?)
Deze wagen was redelijk geavanceerd voor zijn tijd , 1985-1986. De wagen had niveau regeling voor de achter as, H schakelbak ( 1 naar je toe ) en een motor met 16kleppen plus 7200 rpm redline.
Helaas zijn veel wagens in de handen gevallen van verkeerde mensen. AMG velgen, smoked achterlichten, kraalmatjes op de stoelen, ergo"het turkenbak imago''.
Meeste wagens hebben tussen den 180K en de 250K gelopen. Prijs varieerd van 2500eu voor een echte turkenbak tot 5000 eu voor een , op het eerst oog, origineel lijkend model.
Ik heb echter een aantal vragen over dit model.
het was namelijk Mercedes' eerste 16v model. Techniek was dus volledig nieuw, zijn ze daarom niet wat fragieler?
Hoe zit het met roest bij deze modellen? Mij is altijd vertelt dat de 190 de sterkste merc ooit gebouwd is, geldt dit ook voor zijn roestpreventie?
Achterwielophanging schijnt ook duur te zijn om te reviseren of te vernieuwen.
Versnellingsbak? Een sterke 325 E30 versnellingbak of een zwakke alfa75 bak?
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 54896
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
En Senna reed er rondjes mee.Dat ding stond in 't Mercedes Benz museum waar ik 20 jaar geleden ofzo een keer was. In die jaren had m'n pa een 190 toen de 2.3 16 z'n DTM rondjes reed. Kapot was ik van dat ding. Nooit naar een E30 M3 gekeken. Wat een ouderwets doosje vond ik dat tov de slanke gladde 2.3 16.
Idd wordt wel eens gezegd dat de W201(?) de sterkste kar is qua bouwkwaliteit. Ik weet daar niet zoveel van. Wel dat de Raumlenkerhinterachse als eerste op de W201 werd toegepast. En die ontwikkeling liep in de 100den miljoenen marken toen al geloof ik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Opening Rennstrecke Nuerburgring mei 1984, W201 races. Senna is de eerste kar.
[IMG:753:493]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... -05-12.jpg[/img]
Idd wordt wel eens gezegd dat de W201(?) de sterkste kar is qua bouwkwaliteit. Ik weet daar niet zoveel van. Wel dat de Raumlenkerhinterachse als eerste op de W201 werd toegepast. En die ontwikkeling liep in de 100den miljoenen marken toen al geloof ik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Opening Rennstrecke Nuerburgring mei 1984, W201 races. Senna is de eerste kar.
[IMG:753:493]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... -05-12.jpg[/img]
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mercedes 190e 2.3 (2.5) 16v
Cosworth heeft de 16V kop ontwikkeld en is behoorlijk ervaren natuurlijk. Ze hebben volgens mij niet de reputatie onbetrouwbaar te zijn maar zoals je zegt zijn de auto's veelal in verkeerde handen gevallen. Achterstallig onderhoud is dan vaak het probleem en ik weet niet of de kleppen van de motor hydraulisch zijn.......hugo schreef:Ik heb echter een aantal vragen over dit model.
het was namelijk Mercedes' eerste 16v model. Techniek was dus volledig nieuw, zijn ze daarom niet wat fragieler?
Hoe zit het met roest bij deze modellen? Mij is altijd vertelt dat de 190 de sterkste merc ooit gebouwd is, geldt dit ook voor zijn roestpreventie?
De 190 wil op zich best roesten dus met al dat (originele) spoiler werk zou ik goed op letten.
Zelf heb ik ook wel een zwak voor de 190 16V en met name de EVO II maar die dingen zijn niet te betalen.
Succes met zoeken!
-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Michel Pol schreef:Hugo succes met je zoektocht naar een fraai exemplaar. Zou zeker ook over de grens zoeken. De 2.5 16v Evo II is natuurlijk het model wat je moet hebben, doch heel erg prijzig.
Michel
Voor een Evo I of II heb ik in de verste verte geen geld. Ik denk dat de bovengrens aan mijn budget een Euro of 4500 is. Dus zal ik opzoek moeten naar een 190e 2.3 16v. Ik denk dat ik voor dat bedrag nog wel een leuke originele kan vinden. Het ding moet echt niet in concourstaat zijn. Interieur hoeft ook écht niet smetteloos te zijn. Het ding moet gewoon niet roesten en technisch in orde zijn.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Dit is de orginele advertentie van die foto:
http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift
46k is redelijk wat geld, mijn idee is dan e30 M3
Of twee...
http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift
46k is redelijk wat geld, mijn idee is dan e30 M3

- johnnyloco
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
- Locatie: vlodrop
ik heb hier een in nederland ook een tijdje ervoor gekeken..
maar niks fatsoenlijks gevonden..
ik weet er wel nog een hele mooie/goede te staan hier een dorpje verder hij verkoopt hem wel denk ik..
7 jaar terug had een vriend van mij een bod gedaan van fl 10000
deed hij hem toen niet voor weg..
ik had toen een 230ce waarde ongeveer 2000 hij wou er toen 1500 bij hebben heb het helaas niet gedaan en de ce door gereden..
denk dat je hem nu voor € 2500 zoiets mag hebben als je meer info wilt pb me even..is wel de moeite waard denk ik als je nog opzoekt bent
is trouwes de 185 pk versie..
is trouwens de laatste jaren alleen nog door zijn vrouw bereden omdat hij geen rijbewijs meer heeft en alleen op de baan mag..en dan de mb 190 de aanhanger mag trekken met een ford fiesta erop
maar niks fatsoenlijks gevonden..
ik weet er wel nog een hele mooie/goede te staan hier een dorpje verder hij verkoopt hem wel denk ik..
7 jaar terug had een vriend van mij een bod gedaan van fl 10000
deed hij hem toen niet voor weg..
ik had toen een 230ce waarde ongeveer 2000 hij wou er toen 1500 bij hebben heb het helaas niet gedaan en de ce door gereden..
denk dat je hem nu voor € 2500 zoiets mag hebben als je meer info wilt pb me even..is wel de moeite waard denk ik als je nog opzoekt bent
is trouwes de 185 pk versie..
is trouwens de laatste jaren alleen nog door zijn vrouw bereden omdat hij geen rijbewijs meer heeft en alleen op de baan mag..en dan de mb 190 de aanhanger mag trekken met een ford fiesta erop

-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
@ sjonnieloco, Dat zou nog wel eens een interessante kunnen zijn.
Het is inderdaad moeilijk een originele te vinden die niet''gepimpt'' is.
Wat ook opvalt is de diversiteit van de prijzen. Je ziet voor 4000 echt slechte modellen langs komen, terwijl er, op het eerste gezicht, ook hele leuke voor 3000 vind.
Markt is dermate incourant dat het dus écht ''wat een gek er voor geeft'' lijkt.
Het is inderdaad moeilijk een originele te vinden die niet''gepimpt'' is.
Wat ook opvalt is de diversiteit van de prijzen. Je ziet voor 4000 echt slechte modellen langs komen, terwijl er, op het eerste gezicht, ook hele leuke voor 3000 vind.
Markt is dermate incourant dat het dus écht ''wat een gek er voor geeft'' lijkt.
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Mercedes 190e 2.3 (2.5) 16v
-Jah roest helaas. Bodem en onder de skirts vooral.hugo schreef:
Ik heb echter een aantal vragen over dit model.
het was namelijk Mercedes' eerste 16v model. Techniek was dus volledig nieuw, zijn ze daarom niet wat fragieler?
Hoe zit het met roest bij deze modellen? Mij is altijd vertelt dat de 190 de sterkste merc ooit gebouwd is, geldt dit ook voor zijn roestpreventie?
Achterwielophanging schijnt ook duur te zijn om te reviseren of te vernieuwen.
Versnellingsbak? Een sterke 325 E30 versnellingbak of een zwakke alfa75 bak?
http://members.lycos.nl/drifter/2.jpg
-Achterwielophaning is inderdaad erg duur, niveauregeling he. Ballonnen waren niet meer goed ofzo(dus niet eens hele ophanging), kosten> fl1500,- (dealer)
-Bak ook vervangen( begon te janken)
En vind eens een goeie hier

Ik zie wel een paar mooie op mobile.de staan.
Of check hier http://www.mercedesbenzclub.nl/forum/
http://auto.marktplaats.nl/mercedes-ben ... APhosb0%3D
http://www.budgetbenz.nl/ heeft soms ook van die zeer mooie staan. Majah, die zijn ook ontzettend duur.
Laatst gewijzigd door Ahmed op 17 feb 2007, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik kan mij vaag herinneren dat er een 2.3 16v goeroe rondzwierf op mercedesbenzforum.nl. Ahmed, was jij die goeroe?
Eigenlijk kom ik nooit meer op MBforum omdat de 16v die daar staan veelal ''gepimpt'' zijn.
*Edit* Net nog even gekeken op het MBforum. De 16v daar staan juist echt voor een habbekrats te koop. Prijzen schommelen tussen de 1500 Eu tot de 3000 Eu en zijn maar mildly pimped.
Eigenlijk kom ik nooit meer op MBforum omdat de 16v die daar staan veelal ''gepimpt'' zijn.
*Edit* Net nog even gekeken op het MBforum. De 16v daar staan juist echt voor een habbekrats te koop. Prijzen schommelen tussen de 1500 Eu tot de 3000 Eu en zijn maar mildly pimped.
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Nou goeroehugo schreef:Ik kan mij vaag herinneren dat er een 2.3 16v goeroe rondzwierf op mercedesbenzforum.nl. Ahmed, was jij die goeroe?
Eigenlijk kom ik nooit meer op MBforum omdat de 16v die daar staan veelal ''gepimpt'' zijn.
*Edit* Net nog even gekeken op het MBforum. De 16v daar staan juist echt voor een habbekrats te koop. Prijzen schommelen tussen de 1500 Eu tot de 3000 Eu en zijn maar mildly pimped.

Ik ben al heel lang niet op het MBforum geweest, maar zag wel eens mooie tussen staan.
-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik kan er echt niet wegwijs uit komen.
Je ziet hele leuke modellen voor 1400-2000 eu langs komen. Ik ben dan juist uiterst sceptisch, vooral als je ziet dat van die pimped hokken voor 2maal dat bedrag gaan.
overigens zijn die 16v in Belgie helemaal niet te betalen. Daar kosten ze al gauw 4000 tot 7000 Euro.

Je ziet hele leuke modellen voor 1400-2000 eu langs komen. Ik ben dan juist uiterst sceptisch, vooral als je ziet dat van die pimped hokken voor 2maal dat bedrag gaan.
overigens zijn die 16v in Belgie helemaal niet te betalen. Daar kosten ze al gauw 4000 tot 7000 Euro.


- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
- johnnyloco
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
- Locatie: vlodrop
ja kan wel eens voor je langs bij hem gaan en vragen wat hij er nog mee wil doen..hugo schreef:@ sjonnieloco, Dat zou nog wel eens een interessante kunnen zijn.
Het is inderdaad moeilijk een originele te vinden die niet''gepimpt'' is.
Wat ook opvalt is de diversiteit van de prijzen. Je ziet voor 4000 echt slechte modellen langs komen, terwijl er, op het eerste gezicht, ook hele leuke voor 3000 vind.
Markt is dermate incourant dat het dus écht ''wat een gek er voor geeft'' lijkt.
dan laat ik het je wel weten..en maak ik ook ff foto's
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Hielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik kan me die race toen in 1984 met die 2.3 16v's nog goed herinneren. Race werd live uitgezonden op duitse televisie. Prachtig.
Van de 3 musketeers (Cosworth, M3, 190) is de Mercedes nu de goedkoopste. Vreemd eigenlijk.
Deze 3 hebben in de jaren '80 de wereld van de supercars totaal op de kop gezet.
Van de 3 musketeers (Cosworth, M3, 190) is de Mercedes nu de goedkoopste. Vreemd eigenlijk.
Deze 3 hebben in de jaren '80 de wereld van de supercars totaal op de kop gezet.
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Als we het toch over oldies hebben doe mij deze dan maar:)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8209677681
uberlol
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8209677681
uberlol
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Kasteel, Majestic-12 [Bot] en 22 gasten