Remmen en soorten remsetjes
- Sjoerd MP BMW
Re: Remmen en soorten remsetjes
Op mijn MINI (Cooper D) heb Cooper S remschijven gemonteerd.
De One (D) en Cooper (D) modellen hebben schijven van 280mm diameter.
De Cooper S modellen hebben schijven van 294mm diameter met ook grotere remblokken.
Ik heb eens op een avond op RealOEM zitten neuzen om te zien wat verschillen waren: schijven, remblokken en (langer) remankers.
Ik heb toen de benodigde onderdelen aangeschaft (remankers tweedehands), TAROX remblokken in Cooper S formaat en gelijk ook maar stalen remleiding.
De One (D) en Cooper (D) modellen hebben schijven van 280mm diameter.
De Cooper S modellen hebben schijven van 294mm diameter met ook grotere remblokken.
Ik heb eens op een avond op RealOEM zitten neuzen om te zien wat verschillen waren: schijven, remblokken en (langer) remankers.
Ik heb toen de benodigde onderdelen aangeschaft (remankers tweedehands), TAROX remblokken in Cooper S formaat en gelijk ook maar stalen remleiding.
- GTRene
ik heb net al die prijzen ook bekeken op dezelfde sites (kijk ik vaak en als ik een echte foto wil prop ik die hier neer, erg handig>> http://www.rmeuropean.com/bmw-parts.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en dan geeft ie het onderdeel en de foto aan)
anyway, denk dat de complete set voor bv de Z4M CSL schijven en remklauwen en houders e.d. dik in de papieren gaat lopen...
denk wel dat het aardig in de buurt komt qua passen...achter vond ik een maat en die lag maar 1mm dieper, de voormaat (hoogte) kon ik zo niet vinden.
ah toch ook hier gevonden, maar geen hoogte maat...wel mooie remmetjes...

http://www.rmeuropean.com/bmw-parts.aspx#Category" onclick="window.open(this.href);return false;
anyway, denk dat de complete set voor bv de Z4M CSL schijven en remklauwen en houders e.d. dik in de papieren gaat lopen...
denk wel dat het aardig in de buurt komt qua passen...achter vond ik een maat en die lag maar 1mm dieper, de voormaat (hoogte) kon ik zo niet vinden.
ah toch ook hier gevonden, maar geen hoogte maat...wel mooie remmetjes...
http://www.rmeuropean.com/bmw-parts.aspx#Category" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Doe maar een bod, CSL klauwen liggen hier nog zat.
- GTRene
8) das handig om te wetensteve smith schreef:Doe maar een bod, CSL klauwen liggen hier nog zat.

ik zou alleen niet weten wat ik allemaal nodig zou hebben, ik zou het dan voor en achter willen dus complete set (al kan ik nog wel ff met dat wat ik nu heb, maar handig voorbereid te zijn)
ik zie verschillende nummers voor de Caliper housing en Brake carrier voor en achter dan van de Z3M (ala M3 3.2) zou dat allemaal passen zodat de afstand ook ongeveer klopt van schijf en caliper housing?
neem aan dat ik niet ook de fusee's moet veranderen

mooi zou zijn dat het zeg, bolt on zou zijn, wat zo maar zou kunnen...I don't know...
heeft iemand wel eens zo'n set op de M3 E36 gezet?
zag dat de caliper housing en brake carrier ook op de S50B30 zitten? dus vanaf 1992 (de schijven vanaf 1995 geloof ik)
dan heb ik zekers ook de beschermplaten nodig of stofvangers wat zijn het
- Downforce Hans
Rene,
Ik kom je op het circuit wel eens tegen en vraag me af waarom jij andere remmen nodig hebt.
Dat zijn echt kosten op het sterfhuis
Ik kom je op het circuit wel eens tegen en vraag me af waarom jij andere remmen nodig hebt.

- GTRene
whahaDownforce Hans schreef:Rene,

het kan ook nog wel met de standaard 315mm remmen, maar iets meer, als ik toch nwe schijven moet kopen zou ik niet erg vinden...maja daar komen die klauwen bij...(kost klauwen met geld

ik zag net dit http://www.turnermotorsport.com/p-2248- ... 46-m3.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
en las daar
ow, ik lees het al...ik dacht ZCP dus Z3 coupeA complete brake package upgrade for the 2001-2006 BMW E46 M3 coupe and convertible. These are Original BMW brakes from the Euro M3 CSL and US M3 ZCP (Competition Package). Package includes: front and rear rotors, brake calipers, mounting brackets, BMW brake pads, pad sensors, and hardware. All factory, Original BMW parts!
When BMW introduced the exclusive M3 CSL in Europe, they equipped the car with larger rotors and special, glossy black calipers. The larger brakes improved overall brake performance on the track and fill out the 19" wheels nicely. BMW equipped the similar M3 Competition Package (ZCP) for the US market. This package is the real deal CSL/ZCP parts and covers both front and rear. A complete brake overhaul, using facotry parts, for an amazing price

dus weet ik nog niet of het zo past, ik had ff hoop

er staat ook
zoek ik ff verder of iemand het op z'n Z3M of M3 E36 heeft geschroefd.Applications:
All 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, and 2006 BMW E46 M3 coupe and convertible (cabrio)
- GTRene
hm...volgens mij klopt de titel niet, er staat
als dit klopt zou zo'n setje passen, maar vrees dat het niet correct is?
http://www.ecstuning.com/BMW-E36-M3-S50_3.0l/ES250779/#" onclick="window.open(this.href);return false;

wel mooi een CSL setje...
en bij deze set kun je je eigen klauw houden, maja vrees dat ze de E46 M3 bedoelen
en dan>>CSL Brake Upgrade Kit
BMW E36 M3 S50 3.0l
stock 328mm op een E36 3.0?Go from stock (328mm) to CSL (345mm) in one hour, no bleeding required
Looking to upgrade your M3 front brakes with something that BMW thought was needed on the CSL package M3? Here is your very own CSL big brake kit from ECS Tuning. This kit transforms your 1-piece 328mm front rotors on your stock M3 to the much larger 345mm floating 2-piece rotors from the BMW M3 CSL edition.
These CSL rotors are cross-drilled by BMW to not only enhance looks, but to also increase cooling capabilities of the braking system. They are also directionally vented to further increase cooling capacities. This is a very simple bolt on procedure that can be done with simple tools & without bleeding your brake system. Once the wheel is removed, a total of removing & re-installing 10 bolts does the switch over. Go from stock to CSL in one hour!
This CSL kit also fits under factory 18" & 19" wheels & you can use any E46 M3 brake pad. Customers with the M3 competition package may use this same upgrade.
als dit klopt zou zo'n setje passen, maar vrees dat het niet correct is?
http://www.ecstuning.com/BMW-E36-M3-S50_3.0l/ES250779/#" onclick="window.open(this.href);return false;
wel mooi een CSL setje...
en bij deze set kun je je eigen klauw houden, maja vrees dat ze de E46 M3 bedoelen

- GTRene
ik las net dit, iemand vroeg welke set ie kon zetten op zijn E36 325i
iemand daar zei>>
en ze zeggen van de 330i past? maja das maar een paar mm groter
voor een leuke prijs en beter dan...
ik zag ook nog zoiets
http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-3-0-3-2-M ... 273wt_1050" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand daar zei>>
dus bij de CSL remmen zul je 6mm van de carrier moeten halen?You can fit the 328mm E46 M3 or 345mm CSL brakes if you machine 6mm from the carrier face
en ze zeggen van de 330i past? maja das maar een paar mm groter

en iemand daar zei dit>>36 M3: 315mm (front) and 312mm (rear)
330i: Front: 325mm and Rear: 320mm
maar eerst eens speuren hoe groot die zijn en wat het is, een directe bolt on iets heeft een voorkeur.best budget brake upgrade for the front is to pick up some 840ci 4 pot brembos and some 330ci discs.all in with pads you can do it for under £500
voor een leuke prijs en beter dan...
ik zag ook nog zoiets

http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-3-0-3-2-M ... 273wt_1050" onclick="window.open(this.href);return false;
2 8 Piston Kit has 356x32mm brake rotors and is suitable from min. 18"wheels.
This kit is a compleet kit with:
- Big Calipers / Remklauwen
- Big Brake Disc / Remschrijven
- Caliper Mounting Brackets / Montage beugels
- Brake Pads / Remblokken
- Brake Hydraulic Hoses / Remleidingen.
Andonized purple is our standard caliper color. Customized colors are available as you can see in the color scheme below.
D2 brake system kit has been passed by ARTC, the supreme auto testing centre.
All D2 components are manufactured in accordance with TUV 9001:2000 to ensure 100% quality.
Note by your order the color / Vermeld bij uw bestelling de gewenste kleur.
Laatst gewijzigd door GTRene op 10 mar 2011, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mathieu
D2 verkopen ze bij de http://www.theautosportcompany.com
- GTRene
ah thx, is zoiets nou wat voor dat geld en voor het gebruik incl een paar trackdays?Mathieu schreef:D2 verkopen ze bij de http://www.theautosportcompany.com
is het dan een upgrade van je bestaande 315mm OEM met DS3000
dus is dat in elk geval beter? more easy to brake of...(ist prut)
- Mathieu
- Hielke
Ik zou lekker voor frisse originele schijven gaan Rene. Icm raceblokken en frisse remolie een beproefde combinatie.GTRene schreef:ah thx, is zoiets nou wat voor dat geld en voor het gebruik incl een paar trackdays?Mathieu schreef:D2 verkopen ze bij de http://www.theautosportcompany.com
- GTRene
dat is ook zo, nu weet ik wat ik er aan heb en opzich bevalt een enkele zuiger best goed, wat dat betreft zou een CSL set ook mooi gaan(iets makkelijker remmen, iets meer over?), maar dan moet je wat aanpassen aan de houder las ik ergens, maar heb nog nergens een beproefd iets daarvan gezien en of het alleen die 6mm weghalen is.Hielke schreef:Ik zou lekker voor frisse originele schijven gaan Rene. Icm raceblokken en frisse remolie een beproefde combinatie.GTRene schreef:ah thx, is zoiets nou wat voor dat geld en voor het gebruik incl een paar trackdays?Mathieu schreef:D2 verkopen ze bij de http://www.theautosportcompany.com
achja, zit nog een frisse set blokken op rondom en de schijven gaan deze set nog mee, daarna wordt voor te dun denk ik (nu met 2de set blokjes bezig, gript goed dus lust wel een schijf)
magoed ik denk hardop, en bewaar dan de gegevens als ik echt wat anders moet (als oude op is)
-
Die 2 ronden die jij rijdt op een circuitdag. Dat is water naar de zee dragen.
weggegooit geld.
weggegooit geld.
- GTRene
klopt, dat zou het ook zijn als je het zo bekijktAndre schreef:Die 2 ronden die jij rijdt op een circuitdag. Dat is water naar de zee dragen.
weggegooit geld.

de schijven moet ik toch betalen, dan maakt in iets groter niet zo heel veel uit,
nu ook de swevende schijven ala CSL zeg maar maar dan kleiner

echter de klauwen en de steunen die zijn wel prijzig...
nu wil het feit dat ik de vorige keer de 2 voorklauwen nwe stof/afdicht rubbers heb gegeven, omdat sowieso 1 kapot was en je al aanslag/roest voor op de zuiger zag.
dat heb ik wel wat gepolijst en wat vet erop en nwe stofkapjes/rubbers erop, maar 100% is het niet echt (werkt nog wel goed hoor)
nu kan je in NL geen losse zuigers kopen...(strange) echter wel in DLD zag ik ergens (maar weet niet of dat verstandig is als ik het ooit nodig heb)
Als je het dan zo bekijkt zou je als je dan toch zou vervangen een niet te dure set (wel goed voor het geld) kunnen overwegen, of zelfs een CSL set en dan bv via Steve de klauwen daarvan.
denk dat ik dan wel voor en achter moet? of kan achter gewoon 312 blijven, die heeft het nu nog nooit echt zwaar gehad

afijn, 29 maart gaan we zien wat DS3000 voor en achter doet, heb al die jaren alleen voor DS3000 gehad, en achter OEM van M maar ik vond dat ie achter wel iets meer mee mocht doen, wie weet denk ik na Assen wel dat ik het zo laat

of hooguit eens een set schijven probeer die gegroefd zijn

Ik heb in elk geval ook betere banden nu, wel straat, maar klasse hoger/beter...sportcontact 5P
hoop dat men diff nog fris genoeg is...

die hoor ik iets meer, zit wat speling op denk ik...als ik dan hem onder "last" zet gromt ie wat meer zeg maar.
- Luco
Voor op de zuiger zit altijd roest Rene.
Zolang de aanslag/roest niet op/onder of achter de afdichtingsring in de klauw komt is er niks aan de hand.
Verder kan je dit soort dingen gewoon niet via internet bekijken/bestellen als je niet precies weet wat er bij jouw onder zit.
Wat je dan moet doen is fusee met schijf en klauw en wiel bij bv biesheuvel neergooien, kijken wat je wilt hebben en hun maken de brackets op maat.
Zolang de aanslag/roest niet op/onder of achter de afdichtingsring in de klauw komt is er niks aan de hand.
Verder kan je dit soort dingen gewoon niet via internet bekijken/bestellen als je niet precies weet wat er bij jouw onder zit.
Wat je dan moet doen is fusee met schijf en klauw en wiel bij bv biesheuvel neergooien, kijken wat je wilt hebben en hun maken de brackets op maat.
- GTRene
ja klopt, maar aan de rechterkant was het hoesje kapot en zat er ook wat op de zijkant, maar niet ver in/op de zuiger gelukkig, dus verder geen probleem, heb de ring en de stofkap vernieuwd en dat stukje aan de zuigerkant wat opgeschuurd/polijst en werkte verder perfect gelukkig.Pennucciracing Luco schreef:Voor op de zuiger zit altijd roest Rene.
ik weet wel wat er bij onder zit ook qua nummers, das OEM BMW remmen die ook gebruikt worden op de E36 M3 en de zwevende schijven op de E36 M3 3.2 en Z3M coupe/roadster.
In theorie zijn de zwevende OEM Z4M/CSL dus een mooie stap waar je de boel (op circuit) iets minder belast, niet dat ik tot de max ga, maar toch.
als ik dan alleen de bracket van zo'n set iets hoef af te vlakken (6mm volgens 1) dan zou dat in theorie leuk zijn, maar heb liever harde feiten voor ik zoiets koop

magoed, eerst zeker weten of dat past, zal van't weekend nog eens meer speuren op het net, ik heb nog wel een maand of 8 te gaan denk ik.
bedankt in elk geval voor de tip Luco.

- Downforce Hans
Rene,
Ik dacht altijd dat jij die flubber motorkap als rem parachute gebruikte......................
Ik dacht altijd dat jij die flubber motorkap als rem parachute gebruikte......................
- GTRene
Downforce Hans schreef:Rene,

trouwens het blijkt dat dat kevlar (las ik ook op het net) soepeler wordt zeg maar, echter heb dat opgelost 8)
kap is nu "vergrendeld" niet met die rubber houders (dat werkte niet

werkt goed volgens mij, mag je komen chekken als je mij met 2x 100 oid inhaald

hoor ik het nadien wel van je

- GTRene
kwam vandaag op een site (webwinkel) waar alle maten op stonden van remschijven...
de Z3M (en M3 E36) schijven zijn 52.5mm hoog (315x28)
de Z4M (en M3 CSL) schijven zijn 52.5mm hoog (345x28)
dus gelijk qua hoogte
dan de remblokjes, de Z3M zijn 64x156.4 en de CSL zijn 64.2x155.2
die doen elkaar qua oppervlak ook niet veel, natuurlijk niet onderling te gebruiken maar dacht, hey in theorie zou je je eigen remklauw kunnen gebruiken, dat doet mekaar niks/weinig.
maja de CSL schijf is dus 345 tov de 315 van de Z3M, das dus 30mm is 15mm dat de remklauw naar achter zou moeten, dus een speciale bracket wellicht, neem aan dat die van de CSL anders is?
Verder las ik dat je de CSL 345mm schijven kan plaatsen, en dan speciale houders(bracket) nodig hebt die je op het net kan kopen tuusen de 150<>180 gbp, en dan kun je de Porsche 996 e.d. brembo klauwen plaatsen, 4 zuigers...ziet er goed uit.

ik zag die dingen al op een grote UK webwinkel nu, anyway die ene persoon vertelde dit>>
de Z3M (en M3 E36) schijven zijn 52.5mm hoog (315x28)
de Z4M (en M3 CSL) schijven zijn 52.5mm hoog (345x28)
dus gelijk qua hoogte

dan de remblokjes, de Z3M zijn 64x156.4 en de CSL zijn 64.2x155.2
die doen elkaar qua oppervlak ook niet veel, natuurlijk niet onderling te gebruiken maar dacht, hey in theorie zou je je eigen remklauw kunnen gebruiken, dat doet mekaar niks/weinig.
maja de CSL schijf is dus 345 tov de 315 van de Z3M, das dus 30mm is 15mm dat de remklauw naar achter zou moeten, dus een speciale bracket wellicht, neem aan dat die van de CSL anders is?
Verder las ik dat je de CSL 345mm schijven kan plaatsen, en dan speciale houders(bracket) nodig hebt die je op het net kan kopen tuusen de 150<>180 gbp, en dan kun je de Porsche 996 e.d. brembo klauwen plaatsen, 4 zuigers...ziet er goed uit.
The E46 M3 CSL 345mm floating rotor is a bolt on setup for this bracket an a 996 caliper.
Brackets are made from high strength steel and cad plated for corrosion resistance. The studs are made from stainless steel. Calipers are secured to the bracket/stud combo with supplied jet nuts and washers.
Calipers used for this conversion are Front Calipers from the 1999-2004 Porsche 996 (non-turbo), the Boxster S or the Cayman S. All these calipers are made from the same Brembo casting.
The Porsche caliper part numbers for this conversion are:
996.351.425 (driver side)
996.351.426 (passenger side)
Calipers will vary in color between Porsche model and options, but the castings will be the same as will the piston sizes.
ik zag die dingen al op een grote UK webwinkel nu, anyway die ene persoon vertelde dit>>
Porsche 996 Carerra calipers, BMW Z4M/BMW E46 CSL 345mm x 28mm front discs. This was developed on my Z4MC and then trial fitted on my brother's G-Power Z3MC
>>easy to source 996 Carrera calipers
- easy to source OEM BMW Z4M/CSL discs
- no need to buy custom hats
http://www.z3mcoupe.com/forum/showthread.php?t=10201" onclick="window.open(this.href);return false;
The brackets are CNC machined from steel and come pre-drilled to fit the hubs of the Z3MC. I will also supply high tensile steel caliper bolts to fit the 996 caliper and they are included in the price.
£150 per set of adaptor brackets, to include bolts and postage? I think it sounds fair. Will come with PDF instructions on instalation or happy to install them myself if you drop by.
That way, you can assemble your own BBK for a lot less - £150 for brackets, £260 for discs, £300 for calipers = £710
Thanks,
Alex, Greenwich, SE London
- HJ2
... nu is gebleken dat mijn Wilwood klauwen te grote pistons hebben... (90% op de vooras!)
Heb ik een setje van dittum besteld met de juiste piston diameter:
http://www.hispecbrake.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er mensen met ervaring hiermee?

-
Komende week ga ik zgan klauwen van een 993 turbo monteren op de carrera 2, er zitten textar blokken in.
Nieuwe turbo schijven gekocht van Brembo, stahlflex remslangetjes en verse remolie
Eigenlijk alleen voor de mooi, de standaard remmen voldoen ook prima.
Mocht er nog eens een circuit dagje komen dan zullen de remmen iig niet gaan koken.
Ik heb bewust voor originele schijven gekozen omdat de afwerking van de Brembo schijf mooier zou zijn dan de Zimmerman schijven.

Nieuwe turbo schijven gekocht van Brembo, stahlflex remslangetjes en verse remolie

Eigenlijk alleen voor de mooi, de standaard remmen voldoen ook prima.

Mocht er nog eens een circuit dagje komen dan zullen de remmen iig niet gaan koken.
Ik heb bewust voor originele schijven gekozen omdat de afwerking van de Brembo schijf mooier zou zijn dan de Zimmerman schijven.
-
Onlineyorick
Welke maat pot is die calve pindakaas? 8)
- GTRene
wow, wat een gave set remmen
mooi hoor, ik las ook dat die op de M3 E36/Z3M kunnen geloof ik? maar dat was de dure optie
wel dikkere schijven e.d.

mooi hoor, ik las ook dat die op de M3 E36/Z3M kunnen geloof ik? maar dat was de dure optie

wel dikkere schijven e.d.
- GTRene
heb op die site al wel meerdere keren gekeken, lijkt prijs kwaliteit wel aardig oke...HJ2 schreef:... nu is gebleken dat mijn Wilwood klauwen te grote pistons hebben... (90% op de vooras!)![]()
maar geen eigen ervaring verders.
voor mij zat ik bij deze te kijken http://www.hispecbrake.co.uk/page35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
360x32 de 4 pots, ja alleen kijken...kopen nog niet nodig (gelukkig), maar wel uitnodigend