Gisteren, zaterdag 5 maart was het zover. Om 7.45u met een vriend in de Spyder richting Koblenz. Bij aankomst bleek dat de dealer speciaal voor mij open was! De Challenge Stradale stond al voor me klaar. Jullie moeten weten dat de CS altijd mijn ultieme droomauto is geweest (zonder er ooit een meter in gereden te hebben) en ik er al 2 keer bijna 1 heb gekocht, gelukkig vonden de verkopers mijn biedingen blijkbaar niet hoog genoeg. Mijn verwachtingen waren dan ook uiterst hooggespannen. Die auto vind ik ZO mooi om te zien, voor mij klopt alles aan die auto. De CS werd gestart, WAT een sound..de verkoper vroeg me naast hem plaats te nemen om met hem de auto netjes warm te rijden en me wat uitleg te geven. Nou, veel uitleg valt er dus niet te geven want de auto is zo kaal en simpel als het maar kan zijn en de enige electronica zijn ABS een tractiecontrole. Er zit niet eens een ESP op. Toen de verkoper reed viel me meteen op dat de auto bij het schakelen wel erg "knikte", een vertraging tussen het opschakelen ie ik nog kende van mijn Alfa GT selespeed. Na 15 min was ik aan de beurt om achter het stuur plaats te nemen, de 4 punts gordels strak te trekken en mijn vriend op te halen. Toen ik de verkoper vroeg hoe lang we mocht rijden, zei hij alleen maar ik zie je wel weer een keer terug

Jullie hebben,net als ik, ongetwijfeld wel wat testen van een CS gelezen, dus dat ga ik hier niet proberen na te doen. Wat ik jullie wil zeggen is iets anders wat ik me nooit had kunnen voorstellen....buiten het waanzinnige motorgeluid (de eerste keer dat je het ding naar de 8500 RPM vloert is gewoon niet te beschrijven) en de pure emotie een Ferrari te besturen vond ik, Jan Lul, dat de besturing best wel vaag was ten opzichte van mijn Spyder en vooral dat de versnellingsbak echt te traag schakelt. Vooral dat schakelen maakte de auto erg onrustig op de achterkant bij het terugschakelen en tegelijkertijd hard aanremmen. De auto was ontegenzeggelijk snel, maar ook weer niet zo veel sneller dan mijn Spyder....en de wegligging van de CS was natuurlijk geweldig, maar niet beter dan de Spyder, integendeel. Pas later begreep ik hoe het nu kon dat mijn ultieme droomauto toch een beetje tegenviel...
Dat later kwam bij de Scuderia. Om maar met de deur in huis te vallen; ben al begonnen met sparen. De Scuderia heb ik altijd wat minder mooi en minder puur dan de CS gevonden. Maar nu ik er mee gereden heb weet ik wel beter. Er zat letterlijk een wereld tussen de 2 auto's. Bij het warmrijden deed de verkoper het me op een rotonde al even voor: door de combinatie van een electronisch diff en een superieur ASR en ESP kun je de auto de Apex inremmen en daarna VOL op het gaspedaal gaan staan, de auto lanceert zichzelf letterlijk de bocht uit zonder dat je de electronica echt voelt. Misschien moet ik het zo samenvatten; binnen 10 minuten reed ik, Jan Lul, te spelen met de Scud alsof het een kart was, de auto geeft echt zoveel vertrouwen dat je snel vergeet waar je mee op pad bent. En de auto is ZO snel dat ik de eerste paar keren dat ik het gas vloerde niet tegelijkertijd uit het raam en naar de toerenteller kon kijken. Je moet echt even je hersencellen herprogrammeren. Die 8600 RPM zit je echt in een flits aan, maar goed dat er schakelledjes in het stuur zitten. En de bak schakelt zo snel maar zo bruut, je vraagt je af of het wel heel kan blijven. Ik probeer me een coureur voor te stellen met dit soort vermogens en nog veel meer die dan ook nog eens zelf moet schakelen met een handbak, respect mij zou het waarschijnlijk alleen met veel vertraging lukken. Echt een waanzinnige auto en alles met een scala aan emoties die een Porsche never ever kan matchen.
Mijn conclusies; De CS kwam uit in 2003, de Scuderia in 2007, het is echt ongelooflijk hoe snel de techniek in auto's evolueert en hoe snel je als klant daar blijkbaar toch aan went. De CS reed als een net niet auto ten opzichte van de Spyder en de Scuderia. Dat ik dat durf te schrijven over mijn droomauto...
En de verkoper? Die zei; de 458 is WEER veel beter dan de Scuderia....nou voor mij is die oude techniek van de Scuderia voldoende

Ook denk ik dat je met auto's zoals de Spyder met 320 pk je veel vaker de grenzen kunt opzoeken van de auto zonder meteen gevaar voor eigen leven. En in zo'n auto nog de tijd zou hebben lekker zelf met een handbak te schakelen. Zo'n supercar als de Scuderia met +500pk is echt zo sensationeel snel dat als jij het als bestuurder niet kunt bijhouden je op een dag een serieus probleem hebt. Ondanks alle waanzinnige electronica.
Foto's van de auto's staan voor de liefhebbers op de site van Zender. Het was een dag die ik niet snel zal vergeten!
Ron