Sportstoel met verstelbare/opklapbare rugleuning

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
Koen Bongers

Sportstoel met verstelbare/opklapbare rugleuning

Bericht door Koen Bongers » 24 feb 2011, 09:46

Hallo,

Ik ben voor de bijrijderszijde van m'n BMW'tje op zoek naar een sport/kuipstoel met een verstelbare/opklapbare rugleuning zodat er toegang blijft tot de achterbank.

Dit omdat ik vanwege de APK verplicht ben om een stoel met opklapbare leuning aan tenminste één zijde te monteren en ik de achterbank wil behouden ivm isolatie van het interieur.

Graag alleen A-merk aanbieden (Sparco, Recaro oid) aangezien een Jamex of autostyle ding er niet uit ziet. Kleur moet volledig zwart zijn.

Wat ik bv. zoek:

Afbeelding

Alvast bedankt!

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: Sportstoel met verstelbare/opklapbare rugleuning

Bericht door Jules » 27 feb 2011, 13:51

en je kunt niet voor de apk je achterbank eruit halen?

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 mar 2011, 08:36

Kan misschien, maar ik heb geen zin in dat geklooi. Als de bank eruit gaat, dan moeten de gordels er ook weer uit en je komt met zo'n beunbak aan bij de apk-boer. Liever heb ik het gewoon in orde :)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 01 mar 2011, 09:45

Ik neem aan dat je niet langer dan nodig is met zo'n stoel rond gaat rijden. Kan/mag je niet alleen voor de APK een zo'n goedkoop mogelijk stoel erin zetten voor de keuring alleen?

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 mar 2011, 11:58

Wat is er mis met zo'n stoel dan? ik zoek bewust naar a-merk en daar zitten zover ik weet ook gewoon de e-keurmerken ed op.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 01 mar 2011, 12:17

Sorry, mogelijk verkeerd begrepen. Ik dacht je specifiek voor de keuring op zoek was naar zo'n stoel.

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 mar 2011, 13:09

Ok duidelijk :) voor de keuring voldoet in principe de standaard stoel van BMW gewoon, dus mocht ik puur voor de keuring wat nodig hebben dan zou ik die wel pakken. Dit is gewoon voor vaste montage in de auto. Blijft er dus gewoon in zitten.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 19:16

lees de apk regels er maar eens op na , volgens mij hoeven de stoelen niet te kunnen klappen , dus mag je volgens mij gewoon vaste kuipen monteren

Arjan

ps vond dit

De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's
moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed
kunnen worden vergrendeld. Indien sprake is van
corrosie is het bepaalde in aanvullende permanente
eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1 en 2 van
toepassing.
Visuele controle. Indien de zitplaats in de stand
waarin deze wordt aangetroffen vergrendeld is,
wordt voldaan aan de eis ten aanzien van de vergrendeling

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 01 mar 2011, 19:50

Ik heb nog een sparco stoel staan..
Afbeelding

Helaas niet de goede kleur, wel op rails en past in een e30..
Mag weg voor weinig ;)

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 mar 2011, 22:21

Dat is precies de stoel die ik zoek, alleen de kleur...er staat zo'n zelfde op marktplaats voor 100 euro's (geen geld imo) dus als het me had gepast, dan had ik die wel gehaald :roll: Maar dat rood past niet in het interieur helaas...ik heb al een zwarte stoel, blauwe gordels en een zilvere achterkooi. Al kermis genoeg dus :P

@ Arjan

Zover mijn kennis van de APK regels reikt zit het hem niet zozeer in de voorstoelen zelf maar in het feit dat de passagiers op de achterbank de auto uit moeten kunnen (veiligheid). Dat kan in een 2-deurs alleen via de bestuurders of bijrijdersdeur waardoor je dus automatisch met een opklapbare stoel moet werken....Zonder achterbank of bij een 4-deurs mag je gewoon vaste kuipen installeren, dan is het geen probleem.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 22:58

De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
kunnen worden vergrendeld.

dus , als er dus geen van fabrieks wege verstelinrichten op de zitplaats aanwezig zijn valt daar ook niets aan te controleren

een sparco / omp / weet ik veel wat voor fabrieks kuip word op moment dat je hem in de auto zet een zitplaats , als daar dan vervolgens geen klap functie / verstelinrichting op zit is daar ook geen eis aan apk gezien

of het veilig is als je achter pasagiers vervoert is een 2e , en of het in strijd is met de wvw een 3e

maar voor de apk voor zover ik zie zijn 2 vaste kuipen geen afkeur bij een 2 deurs auto met achterbank

mits alles deugdelijk bevestigd

en zo te lezen heb je een halve kooi dus er zit sowieso nooit iemand achter ??

Arjan

Laurens

Bericht door Laurens » 01 mar 2011, 23:03

Als je de zitting van de achterbank er even uit haalt is het geen zitplaats meer en maakt het niet uit of er wel of niet een gordel aanwezig is. Dus gewoon vaste kuip en om eventueel gezeur te voorkomen even de zitting eruit trekken.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 23:16

Laurens schreef:Als je de zitting van de achterbank er even uit haalt is het geen zitplaats meer en maakt het niet uit of er wel of niet een gordel aanwezig is. Dus gewoon vaste kuip en om eventueel gezeur te voorkomen even de zitting eruit trekken.
het gaat hier toch niet om de gordel ?

dan kun je die passagier stoel er ook wel uithalen met de apk en de achterbank laten zitten

mijn stelling is alleen een beetje dat je in mijn ogen in een 2 deurs auto met achterbank apk technisch gezien gewoon 2 vaste kuipen mag monteren

of het veilig is en in strijd met de wegenverkeers wet is een 2e , en dat erin eruit gedoe voor en na een apk is gewoon jezelf voor de gek houden

Arjan
ps , draadje word beetje vuil zo , sorry

ohja als laatste , stel dat er toch wat gebeurt , ongeluk , en de deur aan de kant waar de stoel val klappen kan gaat niet los ? , dan is het toch onzin dat er maar 1 stoel hoeft te kunnen klappen ?

persoonlijk denk ik gewoon , 1 of 2 vaste kuipen bij een 2 deurs is niemand meer achterin

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 02 mar 2011, 08:50

arjanvanessen schreef:De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
kunnen worden vergrendeld.

dus , als er dus geen van fabrieks wege verstelinrichten op de zitplaats aanwezig zijn valt daar ook niets aan te controleren

een sparco / omp / weet ik veel wat voor fabrieks kuip word op moment dat je hem in de auto zet een zitplaats , als daar dan vervolgens geen klap functie / verstelinrichting op zit is daar ook geen eis aan apk gezien

of het veilig is als je achter pasagiers vervoert is een 2e , en of het in strijd is met de wvw een 3e

maar voor de apk voor zover ik zie zijn 2 vaste kuipen geen afkeur bij een 2 deurs auto met achterbank

mits alles deugdelijk bevestigd

en zo te lezen heb je een halve kooi dus er zit sowieso nooit iemand achter ??

Arjan
Mocht dit zo kloppen, dan is voor mij de keuze zeer eenvoudig. Dan ga ik voor twee vaste kuipen. Bestuurderstoel is al een OMP kuipstoel en een bijrijdersstoel is veel eenvoudiger aan te komen dan zo'n sportstoel.

Ik heb inderdaad een halve kooi achterin staan, passagiers vervoeren is dus niet meer aan de orde. Maar ik wil de bank behouden ivm interieur isolatie (en ook een beetje afwerking)
Laurens schreef:Als je de zitting van de achterbank er even uit haalt is het geen zitplaats meer en maakt het niet uit of er wel of niet een gordel aanwezig is. Dus gewoon vaste kuip en om eventueel gezeur te voorkomen even de zitting eruit trekken.
Dat kan, maar daar heb ik dus geen zin in ;) Ten eerste is die bank er amper uit te krijgen als de kooi er in staat en de tweede reden (mijn verhaal hierboven is nl. niet helemaal volledig) is dat ik regelmatig van die toerritten volgens NRF-regelement rijd (Nacht van Venlo, Hornenacht, Oost Brabant Rit ed.) waarbij ik officieel met een APK-waardige auto aan de start dien te verschijnen. Vaak hebben ze ook een technische controle voor aanvang. Nu heb ik nog nooit meegemaakt dat deze controle erg grondig is, maar je zult een keer de verkeerde treffen en ook dat wil ik dus voorkomen :)
arjanvanessen schreef:
Laurens schreef:...
het gaat hier toch niet om de gordel ?

dan kun je die passagier stoel er ook wel uithalen met de apk en de achterbank laten zitten

mijn stelling is alleen een beetje dat je in mijn ogen in een 2 deurs auto met achterbank apk technisch gezien gewoon 2 vaste kuipen mag monteren

of het veilig is en in strijd met de wegenverkeers wet is een 2e , en dat erin eruit gedoe voor en na een apk is gewoon jezelf voor de gek houden

Arjan
ps , draadje word beetje vuil zo , sorry

ohja als laatste , stel dat er toch wat gebeurt , ongeluk , en de deur aan de kant waar de stoel val klappen kan gaat niet los ? , dan is het toch onzin dat er maar 1 stoel hoeft te kunnen klappen ?

persoonlijk denk ik gewoon , 1 of 2 vaste kuipen bij een 2 deurs is niemand meer achterin
Vervuiling maakt niet uit, ik vind het wel een interressante discussie :)

Ik heb de RDW even een mailtje gestuurd met deze vraag erin. Ik ben benieuwd hoe ze er op antwoorden.

Het lijkt mij dat wanneer ik de achterbank niet geschikt maak voor passagier (dus de gordels verwijder, want dan mag er niemand meer achterin zitten) dat ik dan voor twee kuipen mag monteren. Dus die optie heb ik ze voorgelegt. Als dat mag, dan ga ik daarvoor uiteraard.

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 mar 2011, 22:23

Dan hebben jullie het makkelijk in Nederland .
Als men hier de achterbank wil verwijderen moet je er ook voor zorgen dat die niet meer terug kan geplaatst worden .
Lees achterbank en gordels verwijderen , steunpunten bank verwijderen en schroef en gordelpunten moeten dichtgelast worden .
Doe je dit niet telt dit als zou de achterbank er gewoon in staan , dus dan moeten in een 2 deurs stoelen die naar voor kunnen klappen. Dan moet de achterklep ook een slot hebben (moet bij een tweezitter niet) daar men de achterklep dan aanziet als nooduitgang voor de achterste passagiers.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 03 mar 2011, 17:14

tsja apk is soms een beetje lastig met regels, zo moesten de achterdeuren van mijn racer ook van binnenuit geopend kunnen worden, en dat terwijl er gewoon een kooi achterin zit en zeker geen achterbank (kan ook nooit iemand zitten)....

Gelukkig was het de moeite niet om te fixen :)

Plaats reactie