Banden met meeste grip vooraan of achteraan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jussi

Banden met meeste grip vooraan of achteraan?

Bericht door Jussi » 01 mar 2011, 19:12

Naar aanleiding van een topic op een ander forum.

Stel dat je RWD hebt en twee banden zijn aan vervanging toe. Steek je degene met het meeste grip vooraan of achteraan?

Mij lijkt, door de dynamische gewichtsverplaatsing als je remt voor een bocht, dat je de banden met het meeste grip achteraan steekt.

Anderen beweren dat je de banden met het meeste grip plaatst op de vooras omdat je daar mee het hardst remt en stuurt.

Wie heeft er gelijk en maakt het verschil of je FWD,RWD of 4WD hebt? Internet laat een hoop uiteenlopende verhalen zien.

Joy

Re: Banden met meeste grip vooraan of achteraan?

Bericht door Joy » 01 mar 2011, 19:16

Achteraan. In een bocht sporen de achterwielen niet in het droog gereden spoor van de voorwielen maar moeten ze voor hun eigen waterafvoer zorgen.

Jussi

Bericht door Jussi » 01 mar 2011, 19:19

Dat brengt ons op volgende stelling:
En een goed chauffeur heeft veel liever overstuur dan onderstuur, aangezien dat veel beter te controleren valt.
Mij lijkt dat onderstuur veiliger is om te corrigeren, door van het gas te gaan, dan overstuur?

HSR

Bericht door HSR » 01 mar 2011, 19:33

Jussi schreef:Dat brengt ons op volgende stelling:
En een goed chauffeur heeft veel liever overstuur dan onderstuur, aangezien dat veel beter te controleren valt.
Mij lijkt dat onderstuur veiliger is om te corrigeren, door van het gas te gaan, dan overstuur?

Daar is inmiddels wel een miljoen miljard keer over gediscussieerd. Mijn mening is dat een goede chauffeur zowel over- als onderstuur goed weet op te vangen. Daarnaast, definieer onderstuur en overstuur maar eens goed. Er zijn teveel derde variabelen die hier invloed op hebben.

Ergo, luister naar Joy en doe de beste banden op de achteras tenzij je overtuigd bent van je wagenbeheersing en de wagen goed kent.

Jussi

Bericht door Jussi » 01 mar 2011, 19:40

Ik luister zeker naar Joy. Ikzelf ben ook van mening dat je de beste banden achteraan legt.

Het onderwerp kwam ter discussie op een ander forum en ik vroeg me af of iemand hier er een mooie onderbouwde uitleg voor kon geven. Wat ik zo direct op het internet vind is maar vrij beknopt. De quote hierboven kwam dat ook niet van mezelf.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 mar 2011, 20:31

De beste banden altijd achter, of het nu een RWD of FWD is.
Mensen laten bij onderstuur van schrikt hun gas los....gewicht wordt verplaatst naar de vooras en de wielen hebben weer grip.

Overstuur kunnen niet veel mensen opvangen en gaat snel fout als je niet weet hoe je moet reageren.

Vandaar altijd de beste banden op de achteras.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 01 mar 2011, 20:41

Denk dat Knot hier een andere mening over heeft.

Rupie

Bericht door Rupie » 01 mar 2011, 21:28

Ik vind je vraagstelling een beetje onduidelijk. Is je vraag nu wat het hardste remt of wat het hardste remt een bocht in/in een bocht? Of heb je een andere vraag? :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 01 mar 2011, 21:38

Dus als de beste banden achter moeten en het halve forum hier rijdt met Wanli's achter, kunnen we concluderen dat Wanli's de beste banden van de hele wereld zijn. En als onderstuur makkelijker is te corrigeren dan overstuur, kun je maar beter een auto hebben met veel onderstuur.

Conclusie: een Opel Zafira met Wanli's achter is de ultieme auto.

markk

Bericht door markk » 01 mar 2011, 21:39

Paar keer op Niederhein gereden met een Impreza, goede bridgestone's voor en meuk achter.
Heeft nog nooit zo lekker gereden die auto :-)

e30 M3 op Papenburg -> idem

Ik zet de slechtste banden altijd achter maar ben vervolgens wel erg terughouden de auto aan iemand anders (lees mijn vrouw) mee te geven. En als mijn dochter ooit nog eens een auto meeneemt zorg ik dat er 4 goede banden onder zitten.

Beetje dubbel natuurlijk allemaal, maar je vroeg het en dit is mijn antwoord.

Mark.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 01 mar 2011, 23:27

markk schreef:Paar keer op Niederhein gereden met een Impreza, goede bridgestone's voor en meuk achter.
Heeft nog nooit zo lekker gereden die auto :-)

e30 M3 op Papenburg -> idem

Ik zet de slechtste banden altijd achter maar ben vervolgens wel erg terughouden de auto aan iemand anders (lees mijn vrouw) mee te geven. En als mijn dochter ooit nog eens een auto meeneemt zorg ik dat er 4 goede banden onder zitten.

Beetje dubbel natuurlijk allemaal, maar je vroeg het en dit is mijn antwoord.

Mark.
als mijn dochter ooit MIJN auto mee wil zorg ik dat de banden met velg en al van de auto zijn

Arjan

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 01 mar 2011, 23:34

Hangt er ook een beetje vanaf hoe je rijdt :) . Zo heeft mijn reserve-civic nu nieuwe winterbanden voorop en zomerbanden achterop. Op droog & nat een prima combi (neutraal), op sneeuw in de bochten op z'n zachtst gezegd 'challenging'. Nou is dit voor mij een bewuste keuze geweest (lang verhaal) maar ik zou er in de sneeuw nu niemand anders mee op pad sturen :) . Daarbuiten wel, omdat 95/100 mensen toch niet hard genoeg rijden om uberhaupt in de problemen te komen.

Plaats reactie