BMW 330ii Technik Engineering Inc.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

BMW 330ii Technik Engineering Inc.

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 15:24

Ben normaal gesproken niet zo'n fan van aanpassingen, maar deze auto mag er echt wezen.

Artikel over de auto:

http://www.technikpower.com/site/assets/pdf/20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

website tuner:

http://www.technikpower.com/site/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Why did Technik Engineering build this project car?
Due to the lack of a 4-door E46 M3, TE decided to modify an existing E46 330i sedan using factory BMW M3 coupe body parts. By taking the exact dimensions of the E46 M3 coupe, TE was able to duplicate the M3's fenders out of sheetmetal and contour them to the existing front fenders and rear quarter panels of the E46 sedan, thus allowing the CSL front and M3 rear bumpers to line up perfectly without any modification. Next, the M3's power bulge was duplicated on the facelifted sedan's existing hood, while the bootlid was customized with a CSL-style lip. The end result reflects a striking example of what a factory-commissioned E46 M3 sedan could have looked like if BMW had decided to produce one.

Why type of performance upgrades were added to this project car?
Once the bodywork was completed, the existing powerplant and powertrain needed to live up to the aggressive look of the new exterior. The stock powerplant produces roughly 195WHP/195WTQ (power at the wheels), which is good for a 0-60 time of about 6 seconds when equipped with a manual 6-speed transmission. To increase performance, TE fitted their intercooled Stage 3 centrifugal supercharger system, good for about 300WHP/260WTQ at 9.5psi of boost pressure. This equates to roughly 360HP at the flywheel. Next up, the standard 330 rear subframe was removed and swapped out with that of the E46 M3, including new axles, driveshaft, carrier and 3.62 limited slip differential. The result is a blistering 0-60 time of just under 5 seconds and low 13-sec quarter mile.

What type of finishing touches were added to complete the project car?
Given the new found performance of this 330 project car, the factory brakes were removed and replaced with Brembo 15" 4-piston cross drilled units and the factory wheels were replaced with a set of BBS LM 19X8.5 and 19X10, wrapped with Dunlop SP9000 245/35/ZR19 and 285/30/ZR19 tires. Thanks to the widened fender arches, the wider wheel and tire setup does not present a fitment issue. A Supersprint E46 M3 race exhaust system was installed to help the supercharged engine breathe more efficiently, while the factory suspension was replaced with a KW Variant 3 coilover system, featuring complete adjustability of ride height, shock dampening and shock rebound.

For more information about Technik Engineering's products, visit their new website at http://www.technikpower.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Technik Engineering Car Specifications

2004 330i ZHP
1) Custom widebody kit, using front/rear M3 fender flares
2) CSL front bumper and OE E46 M3 rear bumper
3) Custom CSL-type trunk
4) Technik Stage 3 intercooled supercharger kit (303WHP @ 9.5psi)
5) Supersprint E46 M3 race exhaust
6) Brembo 15" BBK
7) BBS LM 19X8.5/19X10 w/ Dunlop SP9000 245/35/19 and 285/30/19
8) KW V3 coilovers
9) E46 M3 subframe transplant (diff, axles, carrier, driveshaft)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42867
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 11 jan 2007, 15:27

Nietszeggende onduidelijke foto's.
En foute kleur ook :wink:
Laatst gewijzigd door Arthur op 11 jan 2007, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 11 jan 2007, 15:37

Mag er wezen???

Doe em in lemans blauw en hij is moddergeil (whatever that may be..)


Mooi dus.... 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 15:47

Arthur schreef:Nietszeggende onduidelijke foto's.
En foute kleur ook :wink:

Ik vind die foto's juist prachtig, klik anders even op de PDF bestandje voor een test uit BMW car magazine.

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 11 jan 2007, 15:49

Op de kleur na vind ik hem wel erg strak die BBS zijn echt de bom

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 11 jan 2007, 17:24

Volgens mij Rico schreef jij dit in turbo sjoemel pk's
Ik ben het eens met de stelling, ik vind het bevoorbeeld vreemd dat je alleen door de turbodruk op te schroeven extra peekaas erbij krijgt
Maar dit vind je dan wel weer prachtig...toch niet zo sjoemel als t is denk ik... :wink:

En deze heeft tenminste goede remmen...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 18:00

Wim ik heb het uitluitend over het optische gebeuren, zoals plaatwerk, wielen ed, sorry dat ik daar niet duidelijk genoeg over was,

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 11 jan 2007, 19:45

Cool ding, eerder al eens gezien op e46fanatics.com. Vind het alleen jammer dat ze hem niet 100% CSL-style hebben omgebouwd, nu houdt het een beetje het midden tussen een verbouwde M-sport II E46 en een M3 CSL en dat vind ik jammer.

Ook zit er geen M3 achterbumper met quad pipes op meen ik.

Dat was pas echt cool geweest icm bredere achterspatborden etc. Een one-off E46 M3 CSL Sedan. (Met OEM look dus, ook met de CSL wielen ipv BBS Le Mans o.i.d.)

EDIT:

*bekijkt artikel en ziet dat er (inmiddels) wel een M3 achterbumper etc opzit, dat was eerder niet zo meen ik?*

Cool ding.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 11 jan 2007, 21:14

M3-sedan: kortom, supergaaf :)

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 11 jan 2007, 22:43

top foto's jammer dat de m3 nooit de nieuwe face lift heeft mee gekregen, deed de e46 veel mooier lijken...

HSR
Berichten: 5494
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 12 jan 2007, 11:15

Ik kan nergens het artikel meet vinden maar zo was er ook een E46 touring M3 ombouw. Deze droeg de naam TARGET.


Heeft iemand foto's of een artikel van die wagen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 feb 2007, 20:35

In dezelfde stijl maar dan de E90. Erg erg mooi:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=46951

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 14 feb 2007, 20:41

Ik begin de huidige design-taal van BMW steeds meer te waarderen, zeker als je ziet dat er dit soort kunstwerken van gemaakt worden.

Er zijn zat mensen die er nog aan moeten wennen, maar in ieder geval durven ze zich te onderscheiden, kan je van zat andere (Duitse) automerken niet zeggen.

Welke BBS-en zijn dat trouwens onder die zwarte E90, lijkt op CK, maar is t niet.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 feb 2007, 20:43

"20x9.5 and 20x10.5 BBS RE forged" :wink:

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 14 feb 2007, 20:47

20x9.5 and 20x10.5 BBS RE forged"
ok :wink: 20inch das toch wel erg groot :shock:

Ik vind de ouwe trouwe CSL's trouwens ook erg netjes staan onder de E90.

Hoe ist eigenlijk met jou BBS-jes (Styling 5's), ga je ze na de winter al monteren? Ben erg benieuwd hoe ze onder een E36 staan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 feb 2007, 21:01

Jup na de winter inderdaad.

Zal er zo uitzien:

[IMG:563:240]http://i19.photobucket.com/albums/b188/ ... ycar-1.jpg[/img]

Tom
Berichten: 22222
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 feb 2007, 21:24

Joy Jolliffe schreef:In dezelfde stijl maar dan de E90. Erg erg mooi:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=46951
SCHITTEREND!!!
Zo is een E90 echt op z'n mooiste!!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 14 feb 2007, 21:38

Wat is zo'n dash zonder navigatie lelijk eigenlijks...

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Bericht door Adje ///M3 » 14 feb 2007, 21:50

Lekkere LeMansjes eronder!

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 14 feb 2007, 21:52

Jup na de winter inderdaad.

Zal er zo uitzien:
lekkah old-skool 8)

Erg bijzondere velg, vind ze ook altijd bijzonder mooi onder e34's en e30 m3.

Ben erg benieuwd hoe ze onder je IS staan. Als ik de Alpina's er weer onder heb ga ik ook maar eens een goede shoot houden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 feb 2007, 22:22

Wow, die E90. :shock:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 feb 2007, 22:50

Tristan schreef:Wow, die E90. :shock:
De eerste keer dat ik dat ook denk bij een E90!!!

Michel

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 14 feb 2007, 23:20

prachtige wagen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39999
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 feb 2007, 10:58

Ai, die E90 is echt wel stoer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Mark 320iS, Opa en 13 gasten