Df avondje met Knot - e39 m5 / evo 8 mr rs / BoxsterS

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Df avondje met Knot - e39 m5 / evo 8 mr rs / BoxsterS

Bericht door markk » 18 feb 2011, 08:11

Gisterenavond df avondje gehad met een oude bekende, Knot.
Hij de e39 m5 mee, ik de BoxsterS en evo in stelling.

Rody was er al toen ik te laat thuis kwam. e39 m5 stond al voor de deur geparkeerd en te glimmen in de avondschemer. Staat goed zo voor m'n deur dacht ik al :)

Eerst maar even de Evo warm gereden en vervolgens Rody het stuur gegeven. Impressie / verslag laat ik even aan hem over.

Daarna was het mijn beurt in de m5. Direct dat typische bmw gevoel, luxe maar sportief interieur en je zit direct goed. Rustig de buurt uitrijdend valt me direct hoe limouse gevoel zo'n ding geeft, veel meer dan bijv. de e46 m3. Veel rustiger, veel minder rauw. Ook valt direct het donkere geluid vd v8 op en natuurlijk het koppel. Pfff dat ding sleurt er gewoon altijd aan, maak niet uit in welke versnelling, maakt niet uit in welk toerengebied.

N11 even op en zonder teugschakeling gas geven. Auto geeft geen krimp en je voelt ook weinig totdat je op de snelheid vd teller kijkt. Het loopt echt zeer snel, zeer soepel hard.

Met sturen merk je wel dat de auto zwaar is. Niet direct een sportauto gevoel. Maar wel een grijns van oor tot oor. Feel good factor is erg goed, beter als in m'n m3. En die roffel van de v8 GEWELDIG. Vooral met dak en raam open want binnenin met dubbelglas is vooral cruisen.

Thuis gekomen, BoxsterS gepakt, hardtop eraf getild, warm gereden en Rody de bestuurdersstoel gegeven. Verslag is weer voor hem maar het was in ieder geval koud en de avond bleef niet onopgemerkt met een topless gele BoxsterS en twee kale goddelijke mannen erin met circa 3,5 graden boven nul :)

Thanks Rody, was erg gezellig en leuk...

Mark.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Df avondje met Knot - e39 m5 / evo 8 mr rs / BoxsterS

Bericht door Wouter81 » 18 feb 2011, 08:38

Altijd wel mooi, van al die duizenden leden ben jij de enige zo ongeveer die reallife DF verhalen post :), de rest post alleen maar NSFW pics of fapt 110 pagina's op een veel te duur BMW varkentje. :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 08:42

klinkt als een goede besteede avond :df: 8)

ben benieuwd naar de verslagen van Rody!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 feb 2011, 08:49

Leuk verhaal, kan me ook goed in het E39 M5 verhaal vinden. Ben overigens nieuwsgierig naar Rodys mening over de EVO als rwd-addept, kan er namelijk zelf goed enthousiast van worden (alleen geen optie als enige weekend auto), past wel bij een bepaalde rijstijl ;).
Heb mijn auto maandag ook al wee uit de box gehaald en bijna alle avonden nog ff een rondje gedaan :).

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2011, 09:02

Heerlijk is dat! Gewoon lekker even een rondje rijden omdat het kan. :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 feb 2011, 10:27

Petrolhead Tom schreef:Heerlijk is dat! Gewoon lekker even een rondje rijden omdat het kan. :thumbup:
Is dat zo bijzonder dan, je doet net alsof het een pool expeditie is...... :mrgreen:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 feb 2011, 10:34

Downforce Hans schreef:
Petrolhead Tom schreef:Heerlijk is dat! Gewoon lekker even een rondje rijden omdat het kan. :thumbup:
Is dat zo bijzonder dan, je doet net alsof het een pool expeditie is...... :mrgreen:

Redelijk wat mensen hebben hier idd een auto ter beschikking, dus is redelijk realiseerbaar vaak :D.
Wanneer komt die Corvette een keer richting het oosten?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2011, 10:51

Downforce Hans schreef:
Het is natuurlijk geen raketwetenschap, maar als ik om me heen kijk zie ik bijna niemand die zomaar even voor de fun de auto pakt.

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2011, 11:56

Was ff druk vanochtend maar zal ff een bakkie tappen en mijn ervaringen aanvullen zometeen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 12:01

Petrolhead Tom schreef:
Downforce Hans schreef:
Het is natuurlijk geen raketwetenschap, maar als ik om me heen kijk zie ik bijna niemand die zomaar even voor de fun de auto pakt.
eens, en als je iemand verteld dat je de auto wel eens pakt gewoon voor een fun rondje omdat het kan, kijken ze je aan alsof ze water zien branden :mrgreen:

maarja als ik dan zie waar mijn buren in rijden snap ik ook wel weer dat je dat niet doet :lol: bijv. een die vorige week een splinternieuwe Nissan Juke heeft gekocht :bag:

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2011, 12:30

Er zijn een hoop mensen die elke avond na het eten voor de tv gaan hangen... omdat ze gewoon niks beters te doen en/of geen leven hebben vind ik dan. Gelukkig hebben Mark en ik daar beiden een ander idee over, besteed je tijd nuttig, werken om geld te verdienen en vervolgens weer uit te geven aan benzineslurpers! Sportief autorijden vind ik een hobby, TV kijken niet echt :)

Het was een lekkere dag gisteren, uit werk voor het eerst het dakje van de M5 helemaal open gezet, heerlijk! Na het eten direct richting Mark en na een korte babbel meteen maar lekker gaan sturen.

We zijn van start gegaan in de evo, zo makkelijk als Mark er zelf mee wegreed, zoveel moeite had ik om even daarna vloeiend weg te komen. Koppeling zit vrij hoog en je moet in zo'n auto echt even een paar dagen sturen om hem 100% vloeiend te rijden zonder schokken en stoten. Rustig wegrijden in mijn geval dus en de tijd nemen tijdens schakelen om het materiaal met respect te behandelen. Ook van het gas af is het opletten, vloeiend gas liften anders laat de auto ook weten dat het allemaal zeer direct reageert. Eenmaal op weg voel je direct dat de besturing het helemaal is, snaarstrak insturen en goed de lijn volgen daarna. Geen idee hoe de camber/caster instellingen waren maar dit deed zeker niet onder voor de AST set die ik op de E36 heb. Zelfs in de lage toeren pakt de auto goed op, rotonde in 3, iets op het gas en als de turbo bij de les is sprint je gewoon goed weg.. kan je nagaan als je er echt vol voor gaat, dat zei ik nog onderweg. In de M5 een uurtje driften loop je thuis binnen, trekt een fles wijn open en gaat lekker op de bank zitten... in de evo een uurtje sturen dan kan je beter meteen onder de douche stappen daarna als je m de sporen hebt gegeven tot het maximale! Kreeg nog de tip mee dat de begrenzer pas op 7600 zat en niet op 5000 dus toen maar een keertje richting de redline van 7000 gehaald in 2 en 3 en dan maakt de auto wel serieuze stappen hoor. Na de 5000 stabiliseert het wat, logisch dat de auto niet zo opbouwt als een NA motor maar wel lekker dat je verder door kunt halen als je op een trackday op een twijfel stukje zit waar je soms net wel/niet moet schakelen. Het is wel alles of niks vond ik, of je rijdt netjes 100 de B weg uit of je gaat er maximaal voor tot je moet remmen voor ander verkeer/stoplicht etc... eigenlijk is er geen middenweg.

Totale omslag als je daarna samen in de M5 het wijk uitrijdt, alles gaat zo soepel, stil, vloeiend.. dat vond Mark dus ook. Door de dubbele beglazing hoor je de auto bijna niet, puur de zachte V8 roffel op de achtergrond. Koppel is er volgens mij net zoveel als in de evo ongeveer alleen komt het er volledig anders in natuurlijk.

Als afsluiter toch nog een stukje in de Boxster S gedaan, de auto die we eigenlijk meteen hadden moeten pakken toen het nog iets warmer was. Zo'n auto moet je natuurlijk open rijden, daar is ie voor gemaakt... dus samen even de hardtop eraf gepakt en op pad met de auto. Gelukkig deed de stoelverwarming het goed en na een stuk warmrijden mocht ik de auto aanvoelen. Zitpositie is goed, lekker laag (de M5 is echt een bus toen ik er einde van de avond mee naar huis reed!), stoeltjes zitten lekker, koppeling is niet de lichtste maar geeft ruim voldoende gevoel. Versnellingsbak moet echt op temperatuur komen maar schakelt daarna met wat lange schakelwegen wel erg trefzeker. Het was buiten 3,5 graden dus met 2 kale koppen was dat wat aan de frisse kant... maar zolang je onder de 100 blijft is het goed te doen. De besturing is lang niet zo direct als de evo maar de auto stuurt voor een straatauto gewoon goed. Balans is ook dik in orde, al heb ik de grenzen lang niet opgezocht gezien het niet mijn auto is, toch voel je dat de auto alle kanten op kan waar je m heen wil hebben, zowel onderstuur, overstuur als 4wiel schuivers zijn volgens mij mogelijk als je maximaal zou gaan. De sportuitlaat maakt de auto mooi af, niet aso maar gewoon een mooi geluid wat van donkere roffel overspringt in een zuivere huil als je in het gebied boven de 4000 toeren komt. Blokje loopt erg mooi rond, vloeiend verloop en kan rustig en ook vlot gereden worden.

Was een leuk avondje sturen Mark!
Laatst gewijzigd door Knot op 18 feb 2011, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 feb 2011, 12:40

:mrgreen: leuke verhalen :df:
toch wel jammer eigenlijk van je dubbelglas, maja tis ook een M5, doch vroeg ik me af, zijn die ook met enkel glas te krijgen?
je zou bijna het hele achterdeel met carbonaat? ramen doen...lichter en iets meer geluid denk ik, maja je gaat zo'n 5 niet snel slopen :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 12:51

mooi verhaal van knot :thumbup: leuk he hoe verschillend auto's kunnen aanvoelen en rijden :df:

heerlijk om verschillende auto's te rijden 8)

Rupie

Bericht door Rupie » 18 feb 2011, 12:56

Proef ik toch iets minder enthousiasme voor de Boxster?

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2011, 12:59

Ruben schreef:Proef ik toch iets minder enthousiasme voor de Boxster?
Vond hem wel fijn rijden, allemaal goed op elkaar afgestemd en prachtig lopend blok alleen de evo is veel meer geweld en beleving.

Al zou ik richting de ring moeten om daar 10 rondjes te rijden en de volgende ochtend weer terug dan 100% zeker de Boxster S!
Laatst gewijzigd door Knot op 18 feb 2011, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 feb 2011, 13:02

Leuke verhalen :thumbup: Altijd mooi om te zien hoe goed Markk het genieten van het autorijden kan verwoorden, kan me meestal helemaal vinden in zijn manier van omschrijven. :thumbup:
Ik vind het zelf ook heerlijk om gewoon voor de fun wat rond te rijden in de avond. Lekker rustig op de weg, mooie weggetjes opzoeken, af en toe een stukje knallen, gewoon puur rijplezier.

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2011, 13:21

Ik zeg wel steeds dat ik een WRX wil door het boxer geluid/roffel maar in de rit met de evo heb ik er niet eens zo op gelet die ordinaire 4 in lijn motorgeluiden, had genoeg aandacht nodig om het beestje te besturen.... wellicht een opvolger van de M5 zoiets.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 feb 2011, 13:42

Knot schreef:Ik zeg wel steeds dat ik een WRX wil door het boxer geluid/roffel maar in de rit met de evo heb ik er niet eens zo op gelet die ordinaire 4 in lijn motorgeluiden, had genoeg aandacht nodig om het beestje te besturen.... wellicht een opvolger van de M5 zoiets.
Ik moet zeggen dat ik een Evo ook leuker vindt om te rijden. Het is inderdaad zoals je zegt echt werken als je hard wil gaan, dit is bijna een WRX minder het geval. Daarin gaat het allemaal wat makkelijker.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2011, 12:09

Prachtige verhalen :thumbup:

Over dat voor de fun-rijden is natuurlijk grote onzin. Denk dat 90% van de forumbezoekers de auto voor de fun pakt, maar om dat nu elke keer hier te gaan melden ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2011, 22:44

Dan blijf je bezig inderdaad. Ook als je de leuke zakelijke ritten en de leukste familiebezoekjes en vakantieritten erbij zet. Of de rondjes circuit in allerlei auto's gaat ook vervelen als er geen plaatjes worden geschoten. :)

Zal binnenkort de Mini eens bij Markk voor de deur zetten, om te zien of 'ie met een paar pk minder ook overweg kan en lol heeft. :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2011, 23:43

Macboy schreef:Prachtige verhalen :thumbup:

Over dat voor de fun-rijden is natuurlijk grote onzin. Denk dat 90% van de forumbezoekers de auto voor de fun pakt, maar om dat nu elke keer hier te gaan melden ?

Idd, om nu elke dag mijn woon-werk verkeer te beschrijven………………………. :roflol:

markk

Bericht door markk » 26 feb 2011, 10:35

Dennis Cavallino schreef: Zal binnenkort de Mini eens bij Markk voor de deur zetten, om te zien of 'ie met een paar pk minder ook overweg kan en lol heeft. :thumbup:
Goed plan ! Je hebt de gegevens (adres, gsm, etc. Anders even PB :-)).

Mark.

Fabian

Bericht door Fabian » 26 feb 2011, 11:10

Je hoeeft het natuurlijk ook niet te lezen.

Ik vind de DF verhalen van Mark altijd wel aangenaam :)

GTRene

Bericht door GTRene » 26 feb 2011, 11:42

zo is dat, gewoon je verhaal schrijven/typen, diegenen die denken pfff of tjonge? die hoeven niet wat te zeggen, dit is een forum waar je je verhaal kunt delen, spannend of dit wil ik ff kwijt of wat ook :forum:
:thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 26 feb 2011, 11:44

112 pagina's over de 1M die misschien 1 of 2 personen gaan kopen is natuurlijk verder wel gezond :)

Plaats reactie