Er zijn een hoop mensen die elke avond na het eten voor de tv gaan hangen... omdat ze gewoon niks beters te doen en/of geen leven hebben vind ik dan. Gelukkig hebben Mark en ik daar beiden een ander idee over, besteed je tijd nuttig, werken om geld te verdienen en vervolgens weer uit te geven aan benzineslurpers! Sportief autorijden vind ik een hobby, TV kijken niet echt
Het was een lekkere dag gisteren, uit werk voor het eerst het dakje van de M5 helemaal open gezet, heerlijk! Na het eten direct richting Mark en na een korte babbel meteen maar lekker gaan sturen.
We zijn van start gegaan in de evo, zo makkelijk als Mark er zelf mee wegreed, zoveel moeite had ik om even daarna vloeiend weg te komen. Koppeling zit vrij hoog en je moet in zo'n auto echt even een paar dagen sturen om hem 100% vloeiend te rijden zonder schokken en stoten. Rustig wegrijden in mijn geval dus en de tijd nemen tijdens schakelen om het materiaal met respect te behandelen. Ook van het gas af is het opletten, vloeiend gas liften anders laat de auto ook weten dat het allemaal zeer direct reageert. Eenmaal op weg voel je direct dat de besturing het helemaal is, snaarstrak insturen en goed de lijn volgen daarna. Geen idee hoe de camber/caster instellingen waren maar dit deed zeker niet onder voor de AST set die ik op de E36 heb. Zelfs in de lage toeren pakt de auto goed op, rotonde in 3, iets op het gas en als de turbo bij de les is sprint je gewoon goed weg.. kan je nagaan als je er echt vol voor gaat, dat zei ik nog onderweg. In de M5 een uurtje driften loop je thuis binnen, trekt een fles wijn open en gaat lekker op de bank zitten... in de evo een uurtje sturen dan kan je beter meteen onder de douche stappen daarna als je m de sporen hebt gegeven tot het maximale! Kreeg nog de tip mee dat de begrenzer pas op 7600 zat en niet op 5000 dus toen maar een keertje richting de redline van 7000 gehaald in 2 en 3 en dan maakt de auto wel serieuze stappen hoor. Na de 5000 stabiliseert het wat, logisch dat de auto niet zo opbouwt als een NA motor maar wel lekker dat je verder door kunt halen als je op een trackday op een twijfel stukje zit waar je soms net wel/niet moet schakelen. Het is wel alles of niks vond ik, of je rijdt netjes 100 de B weg uit of je gaat er maximaal voor tot je moet remmen voor ander verkeer/stoplicht etc... eigenlijk is er geen middenweg.
Totale omslag als je daarna samen in de M5 het wijk uitrijdt, alles gaat zo soepel, stil, vloeiend.. dat vond Mark dus ook. Door de dubbele beglazing hoor je de auto bijna niet, puur de zachte V8 roffel op de achtergrond. Koppel is er volgens mij net zoveel als in de evo ongeveer alleen komt het er volledig anders in natuurlijk.
Als afsluiter toch nog een stukje in de Boxster S gedaan, de auto die we eigenlijk meteen hadden moeten pakken toen het nog iets warmer was. Zo'n auto moet je natuurlijk open rijden, daar is ie voor gemaakt... dus samen even de hardtop eraf gepakt en op pad met de auto. Gelukkig deed de stoelverwarming het goed en na een stuk warmrijden mocht ik de auto aanvoelen. Zitpositie is goed, lekker laag (de M5 is echt een bus toen ik er einde van de avond mee naar huis reed!), stoeltjes zitten lekker, koppeling is niet de lichtste maar geeft ruim voldoende gevoel. Versnellingsbak moet echt op temperatuur komen maar schakelt daarna met wat lange schakelwegen wel erg trefzeker. Het was buiten 3,5 graden dus met 2 kale koppen was dat wat aan de frisse kant... maar zolang je onder de 100 blijft is het goed te doen. De besturing is lang niet zo direct als de evo maar de auto stuurt voor een straatauto gewoon goed. Balans is ook dik in orde, al heb ik de grenzen lang niet opgezocht gezien het niet mijn auto is, toch voel je dat de auto alle kanten op kan waar je m heen wil hebben, zowel onderstuur, overstuur als 4wiel schuivers zijn volgens mij mogelijk als je maximaal zou gaan. De sportuitlaat maakt de auto mooi af, niet aso maar gewoon een mooi geluid wat van donkere roffel overspringt in een zuivere huil als je in het gebied boven de 4000 toeren komt. Blokje loopt erg mooi rond, vloeiend verloop en kan rustig en ook vlot gereden worden.
Was een leuk avondje sturen Mark!