Huizenprijzen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Huizenprijzen

Bericht door Tom » 24 feb 2011, 15:39

Nandor heeft pas een huis gekocht dus nu moeten en gaan de huizenprijzen flink stijgen :mrgreen:

Ik weet niet wat de huizenprijzen gaan doen. Is van zoveel afhankelijk (o.a. politiek). Je ziet wat het met ons doet als de boel in Amerika ploft. Denk wel dat veel huizen hier te duur zijn voor wat het is. Ik was ook lang aan het rond kijken en kwam genoeg tegen wat ik het gewoon niet waard vond. Dus op de lange termijn zal zo'n crisis wel goed zijn... soort correctie daarop. Zelf pas tegen een koopwoning gelopen op een prachtige locatie, mooi buitenaf. Zie het wel weer als ik het verkoop, denk dat het wel goed zit :)

ErikS

Bericht door ErikS » 24 feb 2011, 16:09

@ N.

In Nijkerk waren 30 nieuwbouwwoningen: 130 inschrijvingen..... :shock: :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 feb 2011, 16:14

ErikS schreef:@ N.

In Nijkerk waren 30 nieuwbouwwoningen: 130 inschrijvingen..... :shock: :mrgreen:
Wij hebben ons ook eens ingeschreven voor een project van 27 woningen waar 125 inschrijvingen op waren. Op onze drie voorkeuren werden we uitgeloot (juni 2008). Toen ik in maart 2009 bij diezelfde makelaar kwam blijken twee van de 3 woningen nog te koop te staan. Het aantal inschrijvingen zegt ook niet alles.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2011, 16:47

blijft speculatie die huizenprijzen...

en ik woon nu aan netto rente kosten goedkoper ( 5 jaar geleden gekocht als starter) dan dat ik het vergelijkbare huis had moeten huren als dat uberhaupt al mogelijk zou zijn... (wachttijd 7 jaar of meer hier :shock: )

daarnaast rente vast dus ik weet voor de komende 20 jaar me woonlasten dat kan je als huurder ook niet zeggen, 1 ding weet je zeker dat wordt elk jaar duurder :mrgreen:

dus al is het huis over 20 jaar geen euro meer waard geworden (wat ik me nauwelijk kan voorstellen maar toch...) dan heb ik er alsnog goed aangedaan door de maandelijkse lagere lasten en te kunnen wonen waar ik zelf wil :D

een huis moet je niet alleen kopen om de verwachte waarde stijging maar ook omdat je wooncomfort wil, eigen keuzes maken, keuken, badkamer, kamer indeling etc naar je eigen keuze, geen jaarlijkse kosten stijging etc etc.

elk ander ding koop je toch ook niet vanwege de waardestijging maar toch koop je het en huur je het niet... (denk aan bijv. je auto ;) )

Shakes

Bericht door Shakes » 24 feb 2011, 16:52

Ik ben het wel eens met Tom en Martijn, behalve de auto want dat is gewoon geld weggooien. :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 feb 2011, 17:30

prima verhalen hoor :thumbup: , nou heb ik ook 2 jaar voor makelaar gestudeerd.(Ergens mid jaren 90) Dus dat valt af te lezen aan m'n verhaal. :lol: Aan de andere kant is het two steps forward misschien wel three steps back een goed idee voor Nederland om daarna in de Vaert der Volckeren gewoon weer two steps forward one step back te gaan door de decennia. En als makelaars dat willen=OK...volgens mijn hebben ze minder macht dan we denken' , het gebeurt gewoon, de markt werkt voor zichzelf....Gewoon 'n beleving adhv de geschiedenis dus weer. Wat in ons leven is nou NIET DUURDER geworden vraag ik me wel eens af. :hmmm:

Zeg 't maar. Boter , kaas en eieren misschien...

m´n toetsenbord doet raar... :bag:

Shakes

Bericht door Shakes » 24 feb 2011, 17:34

Hey makelaar,

kijk jij eens naar je PB en geef je professionele mening eens :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 feb 2011, 18:36

ok

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2011, 22:38

Is dat zo? Als ik kijk wat ik de afgelopen 2 jaar in m'n huis heb gestoken puur voor wooncomfort en/of de leuk... En hij wordt er geen cent meer waard van of die keuken etc nu nieuw is of niet. De "volgende eigenaar" moet dat maar net naar de zin zijn. Ik kon daar ook leuke auto's van kopen en dan was ik na een paar jaar m'n geld ook kwijt. En dan de jaarlijkse hypotheekrente, verzekeringen, belastingen water/gas/licht etc. D'r gaat veel meer geld om in zo'n huis dan je denkt. En dan is een auto niet eens zo'n slechte investering :)
Shakes schreef:Ik ben het wel eens met Tom en Martijn, behalve de auto want dat is gewoon geld weggooien. :)

Shakes

Bericht door Shakes » 01 mar 2011, 22:41

Een auto is geen investering

Ok een Macca F1 of een Enzo/Pagani dat spul wel, ok en een one and only ook :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2011, 22:43

Doe ik het zo; Dan is een auto niet eens zo'n slecht uitgave.
:wink:

dvh

Bericht door dvh » 01 mar 2011, 22:59

Ik roep al jaren dat ik enkel koop om op een mooier plekje te kunnen wonen dan wanneer ik huur.
Want een huis als belegging voor de toekomst, dat is allemaal niet zo zeker als we denken.

Blijkbaar is de visie van vele niet echt breed en horen deze alleen de verhalen v/d ouders die een gunstige huizentijd meegemaakt hebben. Op dit moment kun je gewoon flink verlies maken op een huis.

Dit najaar ga ik mijn huis te koop zetten. Is gewoon een leuke starterswoning van rond de 2ton ( dat word hier al een starterswoning genoemd......... )
Heb al , samen met de aanhang , besloten om een modaal huis te gaan kopen.. dus gewoon een hoekhuis met oprit of een 2kapper.. geen vrijstaand met vanalles erop en eraan. Dat zou financieel wellicht kunnen alleen heb ik weinig zin in hoge hypotheken, hoge woz waardes , hoge gemeentelijke belastingen, hoge waterschapkosten, hoge weetikveelwatallemaalwelniet.

Gewoon normaal wonen, leuke auto kopen, en veel op vakantie, dat is mijn planning voor de komende 5 jaar.

Shakes

Bericht door Shakes » 02 mar 2011, 13:30

Jeetje,

heb ik toch de verkeerde beslissing genomen :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mar 2011, 13:32

Shakes schreef:Jeetje,

heb ik toch de verkeerde beslissing genomen :mrgreen:
Is dan niet story of your life

LOL

Shakes

Bericht door Shakes » 02 mar 2011, 13:37

Begin jij nou ook al over de Prius :roflol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2011, 13:57

Arthur schreef:Is dat zo? Als ik kijk wat ik de afgelopen 2 jaar in m'n huis heb gestoken puur voor wooncomfort en/of de leuk... En hij wordt er geen cent meer waard van of die keuken etc nu nieuw is of niet. De "volgende eigenaar" moet dat maar net naar de zin zijn. Ik kon daar ook leuke auto's van kopen en dan was ik na een paar jaar m'n geld ook kwijt. En dan de jaarlijkse hypotheekrente, verzekeringen, belastingen water/gas/licht etc. D'r gaat veel meer geld om in zo'n huis dan je denkt. En dan is een auto niet eens zo'n slechte investering :)
Shakes schreef:Ik ben het wel eens met Tom en Martijn, behalve de auto want dat is gewoon geld weggooien. :)
nou das niet helemaal waar... zeker in deze tijd zijn juist huizen die "af" zijn met een enigzins neutrale smaak gekozen keuken, badkamer en toilet veel beter te verkopen dan hobby projecten waar je 4 muren en een dak koopt en de rest mag vernieuwen ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 mar 2011, 14:08

Dat zijn wel weer twee uitersten natuurlijk. Stel je hebt een twee onder een kapper van 20 jaar oud die waard is 3 ton. Als je dan 50K besteedt aan een nieuwe keuken en badkamer dan is het nog niet zo zeker dat je in de huidige markt gewoon ff 350.000 krijgt. De tijd dat een huis meer waard werd van een nieuwe badkamer en keuken is wel een beetje geweest imho. Het zijn dan ook echte gebruiksgoederen in een woning die je financieel imho zou moeten afschrijven.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2011, 14:44

RutgerK schreef:
Robin schreef:@RutgerK etc.
Door de decennia heen, buiten oorlogen om doet de huizenmarkt 't altijd 'goed'en ivm inflatie plus aanwas bevolking zal 't langer duren, maar op 't end komt dat wel weer, 2 steps forward one step back...dat idee.

De geschiedenis herhaalt zich.
Makelaarspraat. :wink:
Inflatie zorgt voor hogere prijzen van huizen maar wordt aan de andere net zo goed teniet gedaan in de hoogte van de kredietrente. Inflatie werkt nu eenmaal twee kanten op.

De groei van de bevolking vlakt af en in de termijn die je voor ogen hebt neemt de bevolking zelfs af met daarbij een steeds verdere vergrijzing. Kredietverstrekking wordt veel minder en de HRA wordt binnen een fiscaal Europa op de middellange termijn onhoudbaar in de huidige vorm. De middengroep van de bevolking krimpt gewoon.

Ik vind het makelaarspraat omdat alleen van de huizenmarkt er een idee is dat de vraag naar huizen zal blijven toenemen en dat de 'woonbudgetten' navenant zullen blijven stijgen, terwijl op alle andere beleidsterreinen er grote paniek is over de betaalbaarheid van onze maatschappij. Het is maar de vraag of het aandeel van de woonlasten in de besteedbaar inkomen van een burger kan blijven groeien.
Goede post! +1

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2011, 14:49

Martijn_bmw schreef:nou das niet helemaal waar... zeker in deze tijd zijn juist huizen die "af" zijn met een enigzins neutrale smaak gekozen keuken, badkamer en toilet veel beter te verkopen dan hobby projecten waar je 4 muren en een dak koopt en de rest mag vernieuwen ;)
Jah das ook lekker, koop je een eigen huis.... stouw je hem vol met spullen en kleuren die je niks vindt zodat je nog wat extra centen kan vangen over 20 jaar van de volgende koper :mrgreen:

Net zoals een nieuwe auto maar in het grijs kopen zodat de volgende koper er geen 500 euro probeert af te lullen. Rij je 4 jaar in een kleur die je niet hebben wilt. Haha :)

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2011, 15:08

Veel meer waard gaat je woning niet worden van een keuken e.d.. Je zult het hooguit sneller verkopen omdat mensen nu kritischer kunnen zijn.

ErikS

Bericht door ErikS » 02 mar 2011, 15:40

Ik weet zeker dat dit meespeelt.

Hier in Putten staan de huizen in Bijsteren niet lang te koop, meestal met een week of 3/4 weg omdat alles nieuw is, dé leuke buurt bla bla bla....

Maaarrrrr, er staat er nu 1 met een RODE keuken, prijsstelling erg netjes, ding blijft maar te koop staan!
En verder echt niks mis met het huis, maar een huis van 3/4 jaar oud koop je niet om weer kaal te moeten trekken!

Ik heb dus ook gekozen voor redelijk modern uitgevoerde keuken, magnolia en antraziet swartz, en een mooi cement grijs composiet erop, weet zeker dat dat over 10 jaar ook nog word gezien als prachtig moderne keuken......

(Uiteraard wel gekocht als ONZE smaak en ONZE keuken, want anders geef je daar geen 10K voor uit....)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2011, 15:45

Maus335i schreef:
Martijn_bmw schreef:nou das niet helemaal waar... zeker in deze tijd zijn juist huizen die "af" zijn met een enigzins neutrale smaak gekozen keuken, badkamer en toilet veel beter te verkopen dan hobby projecten waar je 4 muren en een dak koopt en de rest mag vernieuwen ;)
Jah das ook lekker, koop je een eigen huis.... stouw je hem vol met spullen en kleuren die je niks vindt zodat je nog wat extra centen kan vangen over 20 jaar van de volgende koper :mrgreen:

Net zoals een nieuwe auto maar in het grijs kopen zodat de volgende koper er geen 500 euro probeert af te lullen. Rij je 4 jaar in een kleur die je niet hebben wilt. Haha :)
:mrgreen: :mrgreen:

nouja misschien heb ik het makkelijk, maar ik hou van strak design, bijv. mijn badkamer vorig jaar vebouwd. grote 40x80 witte tegels op de muur 60x60 zwart op de grond. strake rechthoekige lijnen badkamer meubel+wastafel en bubbelbad en als douche, douchedrain op de grond met glaze wanden als afscherming.

ik vind het erg mooi en volgens mij een smaak die bij vele zal passen ;) dus wel meerwaarde tov de 20 jaar oude bouw badkamer die er eerst in zat. maar uiteraard ook niet het geld wat je er in gestopt hebt.

maar laten we zeggen 50% zie je er wel van terug bij verkoop nu uiteraard. Als ik er nog 10 jaar woon in het ook weer oude meuk en geen donder meer extra waard idd.

maar dan heb ik zelf wel 10 jaar plezier gehad van de investering.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2011, 16:26

Wat vinden jullie van dit dan?

http://www.myfloridahomesmls.com/SiteCo ... d=37221538" onclick="window.open(this.href);return false;

Past nog wel een minicircuit bij :mrgreen: (12 acre is 48000 vierkante meter)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2011, 16:38

Maus335i schreef:Wat vinden jullie van dit dan?

http://www.myfloridahomesmls.com/SiteCo ... d=37221538" onclick="window.open(this.href);return false;

Past nog wel een minicircuit bij :mrgreen: (12 acre is 48000 vierkante meter)
tja america daar is alles goedkoop omdat er veel te veel van is...

grond kost geen reet, huizen worden gebouwd van hout en belastingen zoals we ze hier hebben kennen ze daar niet.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mar 2011, 16:39

Shakes schreef:Begin jij nou ook al over de Prius :roflol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :df:

Plaats reactie