Steenslag op de lak

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Steenslag op de lak

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 13:20

Vooral in de winterse periode veel last van op ZOAB, 1 nachtvorstje en die bovenlaag lijkt spontaan los te weken. Bagger rotzooi. Word je met 140 ingehaald door een prutsvertegenwoordiger in zijn .......... (vul merk maar in) Krijg je weer een lawine van steengruis om de oren.

Maar daar ging het eigenlijk niet zozeer om, nu heb ik bij beide auto's op diverse plekken steenslagbeschadigingen in de lak. Soms tot op het blanke staal. Nu heb ik wel een lakstifje in de juiste kleur, maar hoe pak je dit aan ? Hoe werk je op een redelijk nette manier steenslag weg. Mijn ervaring is als je gewoon met de lakstift er op loopt te rossen, het een puinzooi word. lopers, bultjes, niet goed opgevuld etc. Het bijgewerkte plekje ziet er vaak na behandeling beroerder uit dan het steenslag plekje.

Tips, adviezen zijn welkom.

Ik ben trouwens niet van plan om de auto's met een soort folie in te pakken.

EricYellow

Bericht door EricYellow » 13 feb 2007, 13:22

heb maar 1 tip: gebruik een tandenstoker om een klein druppeltje lak in de beschadiging te laten lopen.
Werkt 100x beter dan de veel te grote kwast die er standaard aan de dop zit.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 13 feb 2007, 13:30

Vergeet niet ook blanke lak te gebruiken nadat je het bijgewerkt hebt. Is ook in lakstiften te verkrijgen.

Heb er zelf ook last van en zit eraan te denken bij een goede schadehersteller het bij te laten werken dmv een airbrush. Resultaten schijnen zeer goed te zijn.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 13 feb 2007, 13:38

Irritant zijn die plekjes ja :evil:
Ik maak de plekken eerst schoon met wasbenzine vervolgens de kleur erop, soms meerdere laagjes (30min interval) en als laatste de blanke lak er over.
Soms lijkt het of er bultje ontstaat, maar als je de laag niet te dik doet dan trekt dat grootendeels weg tijdens het opdrogen.

Ik doe dit meer om het plaatwerk te beschermen, echt mooi wordt het gewoon niet.
Overspuiten is het meest effectief maar beetje kostbaar iedere keer.

Ben ook wel benieuwd hoe een goede schadehersteller dit soort plekjes kan bijwerken. Denk dat je er altijd wel iets van blijft zien.

Harrie

Bericht door Harrie » 13 feb 2007, 14:43

Ik heb er ook al eens navraag naar gedaan. De diverse schadeherstellers hebben hier de optie met airbrush ook al genoemd maar waren er geen van allen tevreden mee. De enig goede oplossing was toch heel de kap overspuiten. :cry:

RVV

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 14:43

Bij de M3 zijn vooral de brede voorspatborden gevoelig.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 13 feb 2007, 14:58

Zou best mij kap en voorbumper etc over willen laten spuiten, maar ben altijd bang voor kleurverschil. Een goede spuiter moet daar natuurlijk wel wat mee kunnen, maar toch. Dan gelijk een extra dikke laag blanke lak erover zodat de steenslag minder kans heeft.

RVV

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 15:33

Inderdaad Erik, vooral bij een oudere auto is de kans op kleursverschil aanwezig, domweg de kleurcode gebruiken is vaak niet voldoende.

Maar een goede spuiter moet er wat mee kunnen.

Ik maak me niet zo heel druk om de steenslag, het hoort er gewoon bij als je gaat rijden, als het echt te bont is laat ik de motorkap wel overspuiten, dit heb ik ook al eens eerder gedaan bij mijn toenmalige 323i sedan. En ik overweeg het nu ook om het bij de touring te doen, omdat er ook lichte roestvorming aan de rand van de motorkap ter hoogte van de koplampen begint te ontstaan. Overspuiten en gelijk alle steenslagschade weer weg.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 feb 2007, 15:35

Heel simpel; op tijd inruilen die handel :lol:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 13 feb 2007, 15:36

Je hebt bijvoorbeeld dit van 3M:
http://products3.3m.com/catalog/nl/nl00 ... utput_html
Maar toch heb ik bij dat soort producten altijd het gevoel dat het op een of andere manier de lak aantast of in ieder geval de glans beinvloed.

Wat je wel steeds meer ziet (oa in Engelse autotijdschriften) zijn die folies. Zag ze het zelfs laatst gebruiken bij De grote beurt (ja daar kijk ik soms naar :oops: )

Linkies voor folie:

Trim-line: http://www.trim-line.nl/

Trim-line lakbescherming: http://www.trim-line.nl/pages/products/ ... 6EC1D4B62F

Misschien kan je er iets mee :wink:

m@rco

Bericht door m@rco » 13 feb 2007, 16:16

Rico gewoon een auto erbij kopen voor de winter ben je klaar 8)

RVV

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 16:19

Marco gaat voor de hoofdprijs :wink:

RVV

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 16:23

Folie is ook geen goedkope grap, voor hetzelfde geld laat je gewoon 3 keer je motorkap overspuiten.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 13 feb 2007, 16:34

Folie is ook geen goedkope grap, voor hetzelfde geld laat je gewoon 3 keer je motorkap overspuiten.
Laat jij liever 3 keer de motorkap overspuiten dan dat je het in 1 keer goed doet en die folie laat aanbrengen en er verder geen omkijken meer naar hebt? :wink:

Auto behoud ook nog eens zijn waarde beter.

Als ik er zo over nadenk waarom worden auto's (evt. alleen uit het premium-segment, dus zeg >60K) niet af-fabriek al met die folie geleverd?
Of als optie, evt bij de importeur of bij de dealer aan te brengen, ligt een gouden kans voor de mannen van Trim-line :shock:

Zouden hun B2B-marketing wat beter voor elkaar moeten krijgen, zijn ze straks rijk.

Aan de andere kant, in Nederland ruilen er natuurlijk zat mensen hun auto na 2 a 3 jaar weer in. Net als ze zich beginnen te storen aan die steenslag, is de auto al weer van de oprit en staat er een nieuwe te glimmen.

Folie zal dan juist wel een must moeten zijn voor een beetje autoverzamelaar/liefhebber.

RVV

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 16:46

Ceet je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoel alleen dat het echt een behoorlijke investering is.

Blijft gewoon een stuk plastic hé wat ze er op plakken.

Luca

Bericht door Luca » 13 feb 2007, 18:16

De ervaring die ik heb steenslag is afkomstig van grote vrachtauto die van rijbaan veranderen :evil:

Heb bij 2 BMW,s en bij de 350Z ivm steenslag de bumper / motorkap laten herstellen / spuiten bij autobedrijf Remy Vos. Zag er helemaal niks meer van en ook geen kleurverschil.

Om de auto mooi te houden, heb ik het er wel voor over om het te spuiten (250 euro incl "gratis" leenauto)

Harrie

Bericht door Harrie » 13 feb 2007, 18:38

ceet schreef:Je hebt bijvoorbeeld dit van 3M:
http://products3.3m.com/catalog/nl/nl00 ... utput_html
Maar toch heb ik bij dat soort producten altijd het gevoel dat het op een of andere manier de lak aantast of in ieder geval de glans beinvloed.

Wat je wel steeds meer ziet (oa in Engelse autotijdschriften) zijn die folies. Zag ze het zelfs laatst gebruiken bij De grote beurt (ja daar kijk ik soms naar :oops: )

Linkies voor folie:

Trim-line: http://www.trim-line.nl/

Trim-line lakbescherming: http://www.trim-line.nl/pages/products/ ... 6EC1D4B62F

Misschien kan je er iets mee :wink:
Bij mij zit dit standaard op de achterspatborden. Armourfend is ook zo'n product. Je ziet het materiaal wel zitten, de glans van de lak is een stuk minder. Het werkt wel.

Roel

Bericht door Roel » 13 feb 2007, 20:20

Kleine plekjes zou ik niet behandelen, word het vaak niet mooier op.

Zorg er vooral voor dat je niet met de nieuwe lak over de oude lak gaat want dat word lelijk. je krijgt dan echt 3 kleuren de normale kleur, plek 2 kleuren over elkaar(donkerder) en het bijgewerkte gedeelte(welk toch net iets anders van kleur is, vooral op zwart zie je dat goed).

Als je het kwastje gebruikt altijd het kwastje + stokje eraan schoon maken dat er geen verf opzit voordat je begint. anders heb je kans dat er druppels van het kwastje afvallen. tandenstokertje is natuurlijk nog beter om het gaatje vol te laten lopen. Gebruik echter niet teveel verf want dan krijg je een bobbel of de verf loopt uit en dan krijg je kleuren over elkaar. Je kunt het beter een paar keer doen dan 1x "goed".

Belangrijkste neem de tijd en zorg dat je in een goed verlichte omgeving werkt. En vergeet geen doek te pakken, mocht het mis gaan dat je het snel weg kan poetsen.

Tom

Bericht door Tom » 13 feb 2007, 20:30

Luca schreef:De ervaring die ik heb steenslag is afkomstig van grote vrachtauto die van rijbaan veranderen :evil:

Heb bij 2 BMW,s en bij de 350Z ivm steenslag de bumper / motorkap laten herstellen / spuiten bij autobedrijf Remy Vos. Zag er helemaal niks meer van en ook geen kleurverschil.

Om de auto mooi te houden, heb ik het er wel voor over om het te spuiten (250 euro incl "gratis" leenauto)
Maar 250 euro??

Ik rijd dus de ex-330i van Luca en hoorde dit pas na de aanschaf. Het was mij niet opgevallen, en nu nog steeds kan ik niets ontdekken waaruit blijkt dat de motorkap gespoten is. Kleur is exact hetzelfde.
Bovendien had ik het veel duurder verwacht.
Echt vakmanschap dan bij dat bedrijf. Misschien m'n Alfa ook eens laten doen als het zo weinig kost en je er niets van ziet (behalve dat het weer als nieuw is!!).

Rebel

Bericht door Rebel » 13 feb 2007, 22:47

Rico ik kom je wel helpen met die folie...... dat is echt peanuts
Ik had deze meneer ook geholpen tijdens de scuderia...

[img:900:600]http://www.ringrebel.nl/SC1/09.JPG[/img]

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 feb 2007, 22:48

:lol:

Tommy

Bericht door Tommy » 14 feb 2007, 19:12

wel makkelijk, je weet iig waar je kan beginnen te pulken op die ferrari als je weer nieuwe folie erop kwijt wil :)

allen

Bericht door allen » 14 feb 2007, 23:34

Wat is er nou leuk aan een helemaal perfecte lak. Jullie zijn toch geen posers?! Does 'driving fun' ring a bell...

Iedere wagen die echt gebruikt wordt hoort wat steenslagschade te hebben imho. :wink:

Tom

Bericht door Tom » 14 feb 2007, 23:40

Geef mij maar een auto die er gewoon netjes uitziet.

[andre modus]
Of zit jouw wijf ook onder de schrammen en wondjes
[/andre modus]
;)

Christoph

Bericht door Christoph » 14 feb 2007, 23:45

Tom schreef:
Luca schreef:De ervaring die ik heb steenslag is afkomstig van grote vrachtauto die van rijbaan veranderen :evil:

Maar 250 euro??

Ik rijd dus de ex-330i van Luca en hoorde dit pas na de aanschaf. Het was mij niet opgevallen, en nu nog steeds kan ik niets ontdekken waaruit blijkt dat de motorkap gespoten is. Kleur is exact hetzelfde.
Bovendien had ik het veel duurder verwacht.
Echt vakmanschap dan bij dat bedrijf. Misschien m'n Alfa ook eens laten doen als het zo weinig kost en je er niets van ziet (behalve dat het weer als nieuw is!!).
Bij de gt koste het dak opnieuw spuiten ook maar 200 euro.

Plaats reactie