gewicht en motoren

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Wat neem je

zware geile 6-zyl
26
67%
lightweight 4-pitter turbo
13
33%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

gewicht en motoren

Bericht door Tommy » 14 feb 2007, 22:34

Toch eens een poll opgooien. men neme een gemiddelde sedan uit het middenklasse segment. Of coupe for that matter.

Versie 1: 343 pk atmosferisch met een zware 6 cylinder in de neus.

Versie 2: 355 pk 1.9 liter turbo en veel koppel met de wetenschap dat er een instant throttle response is, geen turbo gat die echt merkbaar is.

Beiden gaan onder de 5,5 sec naar 100 km/u.

Neem je dan een auto die geil klinkt, of een die lichter in de neus is en daarbij directer stuurt?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 14 feb 2007, 22:40

Toen ik nog een 325i e30 had, ben ik eens wezen (mee) rijden met een Nissan Sunny GTI-R. Die Nissan was bloedsnel, maar op de weg naar huis in de 325 vond ik het zalig om dat mooie geluid van die 6 cilinder te horen.
Dus ik kies de 6 cilinder.

Tom
Berichten: 22222
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 feb 2007, 23:02

Je gaat alleen al de fout in dat een 6 cilinder zwaar is. Dat hoeft niet zo te zijn, zie dat lijstje met gewichten van motoren dat hier rondzweeft. Sommige 8 cilinders zijn zelfs relatief licht.

Dus sprake van een zware neus hoeft er niet te zijn. De poll gaat er dus al snel om of je liever een 4 cilinder hebt met turbo of een 6 cilinder zonder turbo.

Als ik daaruit moet kiezen dan koos ik de 6 cilinder zonder turbo. Ik heb weinig met turbo's en de kracht/souplesse van een 6 cilinder is wel lekker, zeker als deze hoogtoerig is.
Een hoogtoerige 4 cilinder NA zoals in de S2000 is wel geweldig (in een relatief lichte auto dan).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 feb 2007, 23:12

Er van uitgaand dat je met versie 1 de huidige M3 motor bedoelt kies ik uiteraard voor die motor. Versie 2 geloof ik niet zo in of het is een high tuned Jap spec ding. en dat heeft mij persoonlijk nooit zo aangesproken. maar een auto moet wel enigzins ligt op de neus aanvoelen. in ieder geval kunnen entertainen. een turbo man ben ik niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 feb 2007, 23:45

Ik denk sowieso dat ze 355 PK uit een 1.9 met een turbo en dan nog eens zonder lag nog uit moeten vinden.

6 cyl 343 PK voor mij dus.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6739
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 14 feb 2007, 23:52

Bert ///M3 schreef:Ik denk sowieso dat ze 355 PK uit een 1.9 met een turbo en dan nog eens zonder lag nog uit moeten vinden.
Dat zal idd. niet meevallen. :wink:
Met een 2.5L wordt 't al een heel ander verhaal.
Zelf heb ik iets boven de 300 pk met een 2.0L en een twinscroll turbo........max. turbodruk[1,5 bar] bij ongeveer 3200 toeren in z'n 5.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 15 feb 2007, 01:31

Ik heb voor de laatste gekozen.
Dergerlijke auto's zijn goed te tunen, en ik denk met het oog op de emissienormen dat in de toekomst dit soort motoren steeds meer in trek zullen komen.
Ik vind het ook bemerkingswaardig dat uitgerekent BMW de stap "terug" heeft gemaakt naar de Turbo-techniek.
Het Turbogat zoals vroeger is geheel verdwenen en dergerlijke motoren zijn vaak zuiniger met hetzelfde vermogen als een "zwaardere" motor.
Daarnaast zijn er ook nieuwe technieken denk aan de nieuwe type versnellingsbakken die het rijkarakter van een Turbo toch iets "neutraler" maken.
En tot slot over the sound valt natuurlijk te discussieren, maar tot op heden domineert op de TiTy eerder de uitlaat dan de het motorgeluid.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 15 feb 2007, 01:35

rij zelf golf 5 gti daily en e30 m3 met 6cyl m5 als funauto!
de golf is een heerlijke auto die het niet nodig acht veel toeren te maken om lekker te rijden,heerlijk schakellui wat bij de M 6 cyl wel anders is..
als er dan echt gas gegeven wordt dan vind ik de voorwaartse verplaatsing en het brullende geluid van de 8000toeren draaiende 6 pitter toch wel het geweldigste wat er bestaat!
nee voor plezier en sensatie ten alle tijden de 6cyl

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 feb 2007, 07:37

Rebel schreef:Ik heb voor de laatste gekozen.
Dergerlijke auto's zijn goed te tunen, en ik denk met het oog op de emissienormen dat in de toekomst dit soort motoren steeds meer in trek zullen komen.
Ik vind het ook bemerkingswaardig dat uitgerekent BMW de stap "terug" heeft gemaakt naar de Turbo-techniek.
Het Turbogat zoals vroeger is geheel verdwenen en dergerlijke motoren zijn vaak zuiniger met hetzelfde vermogen als een "zwaardere" motor.
Daarnaast zijn er ook nieuwe technieken denk aan de nieuwe type versnellingsbakken die het rijkarakter van een Turbo toch iets "neutraler" maken.
En tot slot over the sound valt natuurlijk te discussieren, maar tot op heden domineert op de TiTy eerder de uitlaat dan de het motorgeluid.
Voor mij de 6 in lijn...........................

Mooi Germanisme..........."bemerkingswaardig".................. :wink: aldus Rebel die niet alleen van Duitse Auto`s houdt maar ook van de Deutsche Sprache................. :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39999
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 feb 2007, 10:59

Tsja, voor dagelijks de 6 cilinder, voor circuit de 4 cilinder turbo....

Compromis is voor mij de 6 cilinder roffel, meer op straat te vinden dan op circuit in mijn geval.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 feb 2007, 11:08

6 :) Het geluid is ook een groot deel van de fun. In een Swift merk je het verschil natuurlijk wel, maar in een auto boven de 1200-1300kg(waar je het hier over hebt) vind ik het verschil zo minimaal dat de lichtere neus voor mij niet opweegt tegen het nadeel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42867
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 15 feb 2007, 12:13

Turbo.
Ik kijk niet naar gewichten.
Turbomotor geeft mij veel meer plezier.
Ik zal zeker een 6 cilinder niet zomaar laten staan.
Heb alleen een voorkeur voor een turbo.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 feb 2007, 12:16

Biede type motoren hebben hun voor,- en nadelen. Maar als de turbo-motor lichter is en daardoor beter stuurt, dan kies ik deze optie. Turbo-motoren kunnen ook mooi klinken.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 15 feb 2007, 12:58

ik vond het een moeilijke keus..

Heb zelf nu allbei.

een 2.0 16v turbo in mijn manta met 260pk

en een z3 M Coupe met 321 Pk 6-pitter.

Uiteindelijk gekozen voor de 6-pitter.. De keuze komt voornamelijk door de manier waarop je er ook rustig mee kan rijden en het vermogen altijd aanwezig is.

Voor het geluid... Tja een 6-pitter klinkt heerlijk... maar de manta is toch wel 1 brok geweld wanneer de turbo volle toeren draait. Pfff wat een kracht komt er dan uit! Rij met de manta de M QP dan ook finaal weg in een rechte lijn..


Had ik moeten kiezen tussen mijn oude 300zx twin turbo 6-pitter of een 4-cil turbo, dan had ik voor de turbo gekozen.. BMW heeft mijn hoofd echter op hol gebracht! :twisted:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 feb 2007, 13:37

Voor mij ook de 6 cilinder. Vindt een turbo motor ook wel wat hebben, maar zoals de keuze hier wordt geboden kies ik toch voor de 343pk 6 in lijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2007, 14:55

Ik heb een Saab 9000 2.3 turbo en 535i tegelijk gehad. Zelfde vermogen, zelfde koppel, maar compleet ander karakter. Saab Turbo was zuiniger, behalve bij doortrappen natuurlijk dan zijn ze aan elkaar gewaagd.

6 cyl voelt veel degelijker aan. 4 cyl turbo van saab is zeer snel en explosief in vergelijking met de BMW, maar ook heel relaxed (net als de BMW). De BMW komt pas laat tot leven en sleurt dan heel mooi door. De Saab is sneller naar het maximum toerental geklommen.

Wat fijner is.... ik weet het nog steeds niet.


Er zijn heel veel turbo motoren die ik echt niet fijn vind, maar er zijn er ook een hoop die wel super zijn. Voor 6 cylinders geldt dat ook. Ligt voor mij echt helemaal aan de auto. In deze poll zou mijn voorkeur uitgaan naar de 6 in lijn. Al is het alleen al vanwege het brandstofverbruik van de turbo dat niet bij te houden is zonder tank station om iedere 200 km.

Robin
Berichten: 54892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 15 feb 2007, 15:05

Natuurlijk de 6cyl 343pk die ik ken:Gasresponse en kracht onderin zijn een dikke 10. En toerenmaken kan ie ook.

Die 1.9Turbo 4pitter met 355pk en geen turbogat is zoiets als Sinterklaas.Die bestaat ook niet.

Alhoewel ik de 360/370 pk 2.0 getunede EVO van Andre top vind, past die motor alleen in een 4wd rallykanon. In een andere configuratie zou ie wel eens door de mand kunnen vallen denk ik.

Volgens mij bestaat er maar 1 turbobenzinemotor zonder feitelijk turbogat(en die er nog steeds 1 nanoseconde is...) en dat is dat hok wat ik rij. 997 TT daargelaten, maar daar hoor ik ook turbogaten van...

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 15 feb 2007, 15:28

Denk dat ik voor de turbo zou gaan.

Zelfde als:
Oude rs4: V6 2.7 bi-turbo
Nieuwe rs4: V8 4.2

Ik hou van turbo's.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 15 feb 2007, 18:10

Ik zou voor de 1.9 (2.0) turbo gaan, En dan wel weer in de neus van een EVO V of VI RS. 360 PK met vrijwel geen turbolag 8)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 15 feb 2007, 21:45

Voor mij de 6 in lijn, heerlijk dat geluid en de agressieve gasresponse.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, MarcF, SlowCo en 1 gast