gewicht en motoren
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
gewicht en motoren
Toch eens een poll opgooien. men neme een gemiddelde sedan uit het middenklasse segment. Of coupe for that matter.
Versie 1: 343 pk atmosferisch met een zware 6 cylinder in de neus.
Versie 2: 355 pk 1.9 liter turbo en veel koppel met de wetenschap dat er een instant throttle response is, geen turbo gat die echt merkbaar is.
Beiden gaan onder de 5,5 sec naar 100 km/u.
Neem je dan een auto die geil klinkt, of een die lichter in de neus is en daarbij directer stuurt?
Versie 1: 343 pk atmosferisch met een zware 6 cylinder in de neus.
Versie 2: 355 pk 1.9 liter turbo en veel koppel met de wetenschap dat er een instant throttle response is, geen turbo gat die echt merkbaar is.
Beiden gaan onder de 5,5 sec naar 100 km/u.
Neem je dan een auto die geil klinkt, of een die lichter in de neus is en daarbij directer stuurt?
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
-
- Berichten: 22222
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Je gaat alleen al de fout in dat een 6 cilinder zwaar is. Dat hoeft niet zo te zijn, zie dat lijstje met gewichten van motoren dat hier rondzweeft. Sommige 8 cilinders zijn zelfs relatief licht.
Dus sprake van een zware neus hoeft er niet te zijn. De poll gaat er dus al snel om of je liever een 4 cilinder hebt met turbo of een 6 cilinder zonder turbo.
Als ik daaruit moet kiezen dan koos ik de 6 cilinder zonder turbo. Ik heb weinig met turbo's en de kracht/souplesse van een 6 cilinder is wel lekker, zeker als deze hoogtoerig is.
Een hoogtoerige 4 cilinder NA zoals in de S2000 is wel geweldig (in een relatief lichte auto dan).
Dus sprake van een zware neus hoeft er niet te zijn. De poll gaat er dus al snel om of je liever een 4 cilinder hebt met turbo of een 6 cilinder zonder turbo.
Als ik daaruit moet kiezen dan koos ik de 6 cilinder zonder turbo. Ik heb weinig met turbo's en de kracht/souplesse van een 6 cilinder is wel lekker, zeker als deze hoogtoerig is.
Een hoogtoerige 4 cilinder NA zoals in de S2000 is wel geweldig (in een relatief lichte auto dan).
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Er van uitgaand dat je met versie 1 de huidige M3 motor bedoelt kies ik uiteraard voor die motor. Versie 2 geloof ik niet zo in of het is een high tuned Jap spec ding. en dat heeft mij persoonlijk nooit zo aangesproken. maar een auto moet wel enigzins ligt op de neus aanvoelen. in ieder geval kunnen entertainen. een turbo man ben ik niet.
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Opa
- Berichten: 6739
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Dat zal idd. niet meevallen.Bert ///M3 schreef:Ik denk sowieso dat ze 355 PK uit een 1.9 met een turbo en dan nog eens zonder lag nog uit moeten vinden.

Met een 2.5L wordt 't al een heel ander verhaal.
Zelf heb ik iets boven de 300 pk met een 2.0L en een twinscroll turbo........max. turbodruk[1,5 bar] bij ongeveer 3200 toeren in z'n 5.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Ik heb voor de laatste gekozen.
Dergerlijke auto's zijn goed te tunen, en ik denk met het oog op de emissienormen dat in de toekomst dit soort motoren steeds meer in trek zullen komen.
Ik vind het ook bemerkingswaardig dat uitgerekent BMW de stap "terug" heeft gemaakt naar de Turbo-techniek.
Het Turbogat zoals vroeger is geheel verdwenen en dergerlijke motoren zijn vaak zuiniger met hetzelfde vermogen als een "zwaardere" motor.
Daarnaast zijn er ook nieuwe technieken denk aan de nieuwe type versnellingsbakken die het rijkarakter van een Turbo toch iets "neutraler" maken.
En tot slot over the sound valt natuurlijk te discussieren, maar tot op heden domineert op de TiTy eerder de uitlaat dan de het motorgeluid.
Dergerlijke auto's zijn goed te tunen, en ik denk met het oog op de emissienormen dat in de toekomst dit soort motoren steeds meer in trek zullen komen.
Ik vind het ook bemerkingswaardig dat uitgerekent BMW de stap "terug" heeft gemaakt naar de Turbo-techniek.
Het Turbogat zoals vroeger is geheel verdwenen en dergerlijke motoren zijn vaak zuiniger met hetzelfde vermogen als een "zwaardere" motor.
Daarnaast zijn er ook nieuwe technieken denk aan de nieuwe type versnellingsbakken die het rijkarakter van een Turbo toch iets "neutraler" maken.
En tot slot over the sound valt natuurlijk te discussieren, maar tot op heden domineert op de TiTy eerder de uitlaat dan de het motorgeluid.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
rij zelf golf 5 gti daily en e30 m3 met 6cyl m5 als funauto!
de golf is een heerlijke auto die het niet nodig acht veel toeren te maken om lekker te rijden,heerlijk schakellui wat bij de M 6 cyl wel anders is..
als er dan echt gas gegeven wordt dan vind ik de voorwaartse verplaatsing en het brullende geluid van de 8000toeren draaiende 6 pitter toch wel het geweldigste wat er bestaat!
nee voor plezier en sensatie ten alle tijden de 6cyl
de golf is een heerlijke auto die het niet nodig acht veel toeren te maken om lekker te rijden,heerlijk schakellui wat bij de M 6 cyl wel anders is..
als er dan echt gas gegeven wordt dan vind ik de voorwaartse verplaatsing en het brullende geluid van de 8000toeren draaiende 6 pitter toch wel het geweldigste wat er bestaat!
nee voor plezier en sensatie ten alle tijden de 6cyl
- romo
- Berichten: 27048
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Voor mij de 6 in lijn...........................Rebel schreef:Ik heb voor de laatste gekozen.
Dergerlijke auto's zijn goed te tunen, en ik denk met het oog op de emissienormen dat in de toekomst dit soort motoren steeds meer in trek zullen komen.
Ik vind het ook bemerkingswaardig dat uitgerekent BMW de stap "terug" heeft gemaakt naar de Turbo-techniek.
Het Turbogat zoals vroeger is geheel verdwenen en dergerlijke motoren zijn vaak zuiniger met hetzelfde vermogen als een "zwaardere" motor.
Daarnaast zijn er ook nieuwe technieken denk aan de nieuwe type versnellingsbakken die het rijkarakter van een Turbo toch iets "neutraler" maken.
En tot slot over the sound valt natuurlijk te discussieren, maar tot op heden domineert op de TiTy eerder de uitlaat dan de het motorgeluid.
Mooi Germanisme..........."bemerkingswaardig"..................


- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
ik vond het een moeilijke keus..
Heb zelf nu allbei.
een 2.0 16v turbo in mijn manta met 260pk
en een z3 M Coupe met 321 Pk 6-pitter.
Uiteindelijk gekozen voor de 6-pitter.. De keuze komt voornamelijk door de manier waarop je er ook rustig mee kan rijden en het vermogen altijd aanwezig is.
Voor het geluid... Tja een 6-pitter klinkt heerlijk... maar de manta is toch wel 1 brok geweld wanneer de turbo volle toeren draait. Pfff wat een kracht komt er dan uit! Rij met de manta de M QP dan ook finaal weg in een rechte lijn..
Had ik moeten kiezen tussen mijn oude 300zx twin turbo 6-pitter of een 4-cil turbo, dan had ik voor de turbo gekozen.. BMW heeft mijn hoofd echter op hol gebracht! :twisted:
Heb zelf nu allbei.
een 2.0 16v turbo in mijn manta met 260pk
en een z3 M Coupe met 321 Pk 6-pitter.
Uiteindelijk gekozen voor de 6-pitter.. De keuze komt voornamelijk door de manier waarop je er ook rustig mee kan rijden en het vermogen altijd aanwezig is.
Voor het geluid... Tja een 6-pitter klinkt heerlijk... maar de manta is toch wel 1 brok geweld wanneer de turbo volle toeren draait. Pfff wat een kracht komt er dan uit! Rij met de manta de M QP dan ook finaal weg in een rechte lijn..
Had ik moeten kiezen tussen mijn oude 300zx twin turbo 6-pitter of een 4-cil turbo, dan had ik voor de turbo gekozen.. BMW heeft mijn hoofd echter op hol gebracht! :twisted:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik heb een Saab 9000 2.3 turbo en 535i tegelijk gehad. Zelfde vermogen, zelfde koppel, maar compleet ander karakter. Saab Turbo was zuiniger, behalve bij doortrappen natuurlijk dan zijn ze aan elkaar gewaagd.
6 cyl voelt veel degelijker aan. 4 cyl turbo van saab is zeer snel en explosief in vergelijking met de BMW, maar ook heel relaxed (net als de BMW). De BMW komt pas laat tot leven en sleurt dan heel mooi door. De Saab is sneller naar het maximum toerental geklommen.
Wat fijner is.... ik weet het nog steeds niet.
Er zijn heel veel turbo motoren die ik echt niet fijn vind, maar er zijn er ook een hoop die wel super zijn. Voor 6 cylinders geldt dat ook. Ligt voor mij echt helemaal aan de auto. In deze poll zou mijn voorkeur uitgaan naar de 6 in lijn. Al is het alleen al vanwege het brandstofverbruik van de turbo dat niet bij te houden is zonder tank station om iedere 200 km.
6 cyl voelt veel degelijker aan. 4 cyl turbo van saab is zeer snel en explosief in vergelijking met de BMW, maar ook heel relaxed (net als de BMW). De BMW komt pas laat tot leven en sleurt dan heel mooi door. De Saab is sneller naar het maximum toerental geklommen.
Wat fijner is.... ik weet het nog steeds niet.
Er zijn heel veel turbo motoren die ik echt niet fijn vind, maar er zijn er ook een hoop die wel super zijn. Voor 6 cylinders geldt dat ook. Ligt voor mij echt helemaal aan de auto. In deze poll zou mijn voorkeur uitgaan naar de 6 in lijn. Al is het alleen al vanwege het brandstofverbruik van de turbo dat niet bij te houden is zonder tank station om iedere 200 km.
-
- Berichten: 54892
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Natuurlijk de 6cyl 343pk die ik ken:Gasresponse en kracht onderin zijn een dikke 10. En toerenmaken kan ie ook.
Die 1.9Turbo 4pitter met 355pk en geen turbogat is zoiets als Sinterklaas.Die bestaat ook niet.
Alhoewel ik de 360/370 pk 2.0 getunede EVO van Andre top vind, past die motor alleen in een 4wd rallykanon. In een andere configuratie zou ie wel eens door de mand kunnen vallen denk ik.
Volgens mij bestaat er maar 1 turbobenzinemotor zonder feitelijk turbogat(en die er nog steeds 1 nanoseconde is...) en dat is dat hok wat ik rij. 997 TT daargelaten, maar daar hoor ik ook turbogaten van...
Die 1.9Turbo 4pitter met 355pk en geen turbogat is zoiets als Sinterklaas.Die bestaat ook niet.
Alhoewel ik de 360/370 pk 2.0 getunede EVO van Andre top vind, past die motor alleen in een 4wd rallykanon. In een andere configuratie zou ie wel eens door de mand kunnen vallen denk ik.
Volgens mij bestaat er maar 1 turbobenzinemotor zonder feitelijk turbogat(en die er nog steeds 1 nanoseconde is...) en dat is dat hok wat ik rij. 997 TT daargelaten, maar daar hoor ik ook turbogaten van...
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, MarcF, SlowCo en 1 gast