In godesnaam... Welke uitleesapparatuur voor mijn E39?
- HJ2
In godesnaam... Welke uitleesapparatuur voor mijn E39?
Beste collega's,
Toen ik vanmorgen naar m'n werk wilde... no F* way ... Motornotlaufprogramm.. Aangezien ik elke dag 180 KM rijd is het handig als ik op zo'n moment de boel ff kan uitlezen zodat ik niet een halve of hele dag verlof hoef te nemen om bij de stealert langs te gaan om te achterhalen wat de boosdoener is.
Nu heb ik eerder al een tijdje zitten zoeken naar BMW uitleesapparatuur. Ik kom echter ZO verschrikkelijk veel verschillende opties tegen dat ik door de bomen het bos nu helemaal niet meer zie.
Wat wil ik:
1. Ik werk met de Lotus altijd met de laptop, dat vind ik handiger dan stand alone apparatuur. Voor de BMW zoek ik dus een USB, wifi of Bluetooth interface, met een stukje software wat op de laptop draait.
2. Service interval resetten, remservice resetten, ABS resetten
3. Foutcodes uitlezen, graag vertaald naar enigszins leesbare taal
4. Nieuwe componenten aanmelden op de bus
5. Real time sensoren uitlezen, wat weer helpt bij trouble shooten
Budget max. 250,- maar dat zou al redelijk belachelijk zijn...
Wat zou mooi zijn als bonus:
1. Programmeren van opties als nieuwe sleutels, follow me home, anti car-jack sloten... van die dingen.
2. Software inzetbaar voor andere types en merken (liever 1x goed kopen als elke keer los per wagen)
Kan iemand me s.v.p. een beetje op weg helpen wat voor bovenstaande geschikt is, en nog een beetje betaalbaar is?
En dan nog iets urgenter: Is er iemand in de regio Delft die me kan helepen met uitlezen? Gaan rijden is niet echt prettig zo...
Alvast dikke thanks!
Toen ik vanmorgen naar m'n werk wilde... no F* way ... Motornotlaufprogramm.. Aangezien ik elke dag 180 KM rijd is het handig als ik op zo'n moment de boel ff kan uitlezen zodat ik niet een halve of hele dag verlof hoef te nemen om bij de stealert langs te gaan om te achterhalen wat de boosdoener is.
Nu heb ik eerder al een tijdje zitten zoeken naar BMW uitleesapparatuur. Ik kom echter ZO verschrikkelijk veel verschillende opties tegen dat ik door de bomen het bos nu helemaal niet meer zie.
Wat wil ik:
1. Ik werk met de Lotus altijd met de laptop, dat vind ik handiger dan stand alone apparatuur. Voor de BMW zoek ik dus een USB, wifi of Bluetooth interface, met een stukje software wat op de laptop draait.
2. Service interval resetten, remservice resetten, ABS resetten
3. Foutcodes uitlezen, graag vertaald naar enigszins leesbare taal
4. Nieuwe componenten aanmelden op de bus
5. Real time sensoren uitlezen, wat weer helpt bij trouble shooten
Budget max. 250,- maar dat zou al redelijk belachelijk zijn...
Wat zou mooi zijn als bonus:
1. Programmeren van opties als nieuwe sleutels, follow me home, anti car-jack sloten... van die dingen.
2. Software inzetbaar voor andere types en merken (liever 1x goed kopen als elke keer los per wagen)
Kan iemand me s.v.p. een beetje op weg helpen wat voor bovenstaande geschikt is, en nog een beetje betaalbaar is?
En dan nog iets urgenter: Is er iemand in de regio Delft die me kan helepen met uitlezen? Gaan rijden is niet echt prettig zo...
Alvast dikke thanks!
- Martijn_bmw
Re: In godesnaam... Welke uitleesapparatuur voor mijn E39?
ik kan je niet helpen maar zou hier graag ook meer over weten...
wil ook al tijden zoiets aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer van wat ik nou het beste kan nemen?
wil ook al tijden zoiets aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer van wat ik nou het beste kan nemen?
-
HJ,
Hier meldt zich de maker van je geweldige avatar foto :banaan:
Ik heb zelf Carsoft voor BMW draaien op een klapjap (met de grote diagnosestekker) en ben van 't weekend in Den Haag, kan za of zo overdag wel wat afspreken evt. Laat maar even weten dan neem ik de laptop van 't weekend mee die kant op.
Hier meldt zich de maker van je geweldige avatar foto :banaan:
Ik heb zelf Carsoft voor BMW draaien op een klapjap (met de grote diagnosestekker) en ben van 't weekend in Den Haag, kan za of zo overdag wel wat afspreken evt. Laat maar even weten dan neem ik de laptop van 't weekend mee die kant op.
- Martijn_bmw
he jeroen, kan je met die carsoft ook dingen aanmelden in de auto?
bijv. mijn auto heeft een hendel met BC functie maar werkt niet en als ik de BC probeer uit te lezen in het menu met een foutcode lezer geeft hij aan dat hij de BC niet kan berijken.
dus waarschijnlijk is de hendel wel geplaatst maar niet ingeleerd in de auto...
bijv. mijn auto heeft een hendel met BC functie maar werkt niet en als ik de BC probeer uit te lezen in het menu met een foutcode lezer geeft hij aan dat hij de BC niet kan berijken.
dus waarschijnlijk is de hendel wel geplaatst maar niet ingeleerd in de auto...
-
Hoi Martijn,
Ik heb die functies zelf nog nooit gebruikt maar ik zie in m'n scherm wel zaken als component activation en vehicle coding staan, denk dat dat wel in die hoek zou moeten zitten. Dus... a definite maybe haha!
Ik heb die functies zelf nog nooit gebruikt maar ik zie in m'n scherm wel zaken als component activation en vehicle coding staan, denk dat dat wel in die hoek zou moeten zitten. Dus... a definite maybe haha!
- Martijn_bmw
kunnen we wel ff proberen als ik binnenkort eens langs kom 

- HJ2
Dat klinkt dan als een BMW mini meet. :banaan:
Heel tof, (bijna net zo tof als de foto
) Bedankt voor het aanbod! Zondag zou mij erg goed uitkomen.
Hoe laat schikt jou / jullie? Dan zorg ik dat er een bakkie klaar staat :morecoffee:
Heel tof, (bijna net zo tof als de foto

Hoe laat schikt jou / jullie? Dan zorg ik dat er een bakkie klaar staat :morecoffee:
- HJ2
Herstel! ... Zaterdag! (dan heb ik de zondag nog om daadwerkelijk troubles op te lossen 

-
@ Martijn: ik zie je wel voorbij komen binnenkort
@ HJ: moet even kijken wat exact de plannen zijn voor zaterdag anders wordt het toch zondag
@ HJ: moet even kijken wat exact de plannen zijn voor zaterdag anders wordt het toch zondag
- Hugo Bos
Ik gebruik zo een
Kun je alles mee wat je wilt behalve 'nieuwe componenten aanmelden op de bus'.
Product Features
* Reads live sensors such as wide-band O2 sensors, fuel adaptation, mass airflow (MAF) sensor, ignition timing advance, and lambda readings.
* Reads & clears generic & manufacturer-specific Diagnostic Trouble Codes (DTC).
* Retrieves Vehicle Identification Number (VIN) on 2002 & newer vehicles that support Mode 9.
* Stand-alone unit without need for additional laptop computer to operate.
Product Features
* Reads live sensors such as wide-band O2 sensors, fuel adaptation, mass airflow (MAF) sensor, ignition timing advance, and lambda readings.
* Reads & clears generic & manufacturer-specific Diagnostic Trouble Codes (DTC).
* Retrieves Vehicle Identification Number (VIN) on 2002 & newer vehicles that support Mode 9.
- Martijn_bmw
a.s. weekeind vier ik mijn verjaardag dus gaat niet uitkomen om naar den haag te komen helaas...
was anders idd wel ff leuk geweest!
@Jeroen, ik zal je binnenkort ff pb-en om wat af te spreken!
was anders idd wel ff leuk geweest!
@Jeroen, ik zal je binnenkort ff pb-en om wat af te spreken!
- Martijn_bmw
zit daar ook zo'n ronde stekker bij (die op de oudere BMW's wordt gebruikt)?Hugo Bos schreef:Ik gebruik zo een
Product Features
die zit namelijk ook nog in mijn E46.... ik heb ook zo'n rechthoekige stekker onder me stuur maar als ik daar iets op aansluit zie ik niks en ik heb in de motorruimte zo'n grote ronde stekker en als je daar een computer op aansluit kan je alles uitlezen....
- Hugo Bos
Die ronde is toch gewoon OBD1? Standaard kan niet met dit apparaat, maar volgens mij heb je wel OBD1->OBD2 stekker convertors.
- GTRene
klopt, zo'n convertor heb ik bij mijn setje zittenHugo Bos schreef:Die ronde is toch gewoon OBD1? Standaard kan niet met dit apparaat, maar volgens mij heb je wel OBD1->OBD2 stekker convertors.

het apparaat is OBD-2 maar men Z3 is OBD-1 dus kan beide kanten op met dat ding.
heb ook nog een simpele OBD-1 resetter, denk 1x gebruikt

die is alleen voor olie lampjes resetten, simpel en handig maar door die luxere versie sindsdien overbodig.
- GTRene
owja, zo'n ding is dat, alleen voor oil reset.
http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=9&sid=30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=9&sid=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 25 feb 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hugo Bos
Leuk zo'n ding, maar wat je daar mee kunt kan ook met een paperclipGTRene schreef:owja, zo'n ding is dat, alleen voor oil reset.
http://www.obd-diagnose-shop.de/product ... ducts_id=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Zat nog even verder te kijken en hier zit ook obd1 bij:
http://www.amazon.com/Equus-3120-Diagno ... 74&sr=1-41" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Hugo Bos op 25 feb 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
ja geloof ik wel, althans wel eens gehoord...maar beter niet proberenHugo Bos schreef:Leuk zo'n ding, maar wat je daar mee kunt kan ook met een paperclipGTRene schreef:owja, zo'n ding is dat, alleen voor oil reset.
http://www.obd-diagnose-shop.de/product ... ducts_id=5" onclick="window.open(this.href);return false;

heb de link veranderd, dara heb ik het gekocht NL nu zo'n multi ding.
- HJ2
Ja, vroegah.... kon je alles met een paperclip. Ik heb er altijd 1 in de Lotus liggen, omdat ik daarmee gewoon de foutcodes uit kan lezen (cheapscan zoals wij insiders dat noemen 
http://wikilec.9600.org/index.php/Check ... lip_Method" onclick="window.open(this.href);return false;

http://wikilec.9600.org/index.php/Check ... lip_Method" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hugo Bos
Deze gekocht?HJ2 schreef:Ja, vroegah.... kon je alles met een paperclip. Ik heb er altijd 1 in de Lotus liggen, omdat ik daarmee gewoon de foutcodes uit kan lezen (cheapscan zoals wij insiders dat noemen
Mocht iemand trouwens zo'n OBD scan tool van amazon willen hebben kan ik ze wel opsturen vanuit de VS.
- GTRene
met die simpele wat ik heb liggen gaat het in elk geval goed en wordt goed weergegeven en geen kans op kortsluiting...
deze heb ik kort daarna gekocht uit nood omdat de BMW dealer mijn computer niet uit kon lezen
http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=3&sid=25" onclick="window.open(this.href);return false;
en hiermee lukte het wel, en had toen net darvoor die andere gehaald, dacht voor de rest ga ik wel naar de dealert.
maja dat ging dus niet met zo'n vreemd geval 
deze heb ik kort daarna gekocht uit nood omdat de BMW dealer mijn computer niet uit kon lezen

http://www.scantools.nl/shop/index.php?cat=3&sid=25" onclick="window.open(this.href);return false;
en hiermee lukte het wel, en had toen net darvoor die andere gehaald, dacht voor de rest ga ik wel naar de dealert.

- HJ2
Geniaal Hugo!
Had ik dat geweten, had ik die gekocht natuurlijk
Had ik dat geweten, had ik die gekocht natuurlijk

-
Vandaag even wezen meten in Delft

Samen leuk gespeeld met CarSoft en gespreksstof te over, ik zie nog wel een vervolg komen. Was gezellig Henk-Jan!
Samen leuk gespeeld met CarSoft en gespreksstof te over, ik zie nog wel een vervolg komen. Was gezellig Henk-Jan!
- HJ2
Likewise here Jeroen!
Mijn ervaringen als nitwit tot dusver:
Ik ben zaterdagochtend gelijk aan de slag gegaan met de set van Smeets die ik op via iemand van BMWfan kon lenen (thanks Coach!)
Na enig prutswerk heb ik de set aan de praat gekregen met de software van Smeets Solutions. Helaas heb ik dezelfde set niet draaiende gekregen met carsoft 6.5, ik vraag me af of dat uberhaupt kan met deze interface? Com settings (protokol, niet alleen de poort) lijken me hetzelfde te zijn voor allebei de software
Op zondag heeft dus Jeroen met zijn eigen set deze exercitie met me overgedaan.
The results of the Dutch jury:
De set van Smeets vond (te?) veel fouten, maar nergens kon ik fouten terug vinden van het motormanagement, wel van alle andere modules als MID, ABS, PDC enz. Toch zijn dit typisch de fouten die je wilt lezen als je problemen met de motor wilt oplossen. Ik kon er dus niet zo veel mee.
Carsoft vond veel minder fouten dan Smeets, maar vond wel de fout in het motormanagement welke oorzaak was van mijn 'motornotlauf' (namelijk het al eerder door mij verdachte gasklephuis). Blijkbaar komt sporadisch de feedback van de positie-indicator niet(meer) overeen met het uitstuursignaal naar diezelfde klep. Ik zal dus eerst de verbindingen allemaal even nalopen en kijken of er met reinigen iets te bereiken valt.
Mijn ervaring met het Smeets-branded kastje zijn dus niet erg positief, maar dat kan ook aan mijn onervarenheid liggen natuurlijk.
Ik ben iig in de markt voor een gebruikte carsoft-set.
Zijn er eigenlijk ook USB interfaces of Bluetooth of WiFi interfaces die compatible zijn met de Carsoft software?
Oh, als bonus hoef ik niet meer om te rekenen naar mijn verbruik. Als ouwe lul wil ik nog steeds gewoon weten hoeveel kilometer ik op een liter rijd... Vanmorgen op mijn werk kon ik 13,3 KM/L aflezen
Niet slecht voor de middelbare dame.
Mijn ervaringen als nitwit tot dusver:
Ik ben zaterdagochtend gelijk aan de slag gegaan met de set van Smeets die ik op via iemand van BMWfan kon lenen (thanks Coach!)
Na enig prutswerk heb ik de set aan de praat gekregen met de software van Smeets Solutions. Helaas heb ik dezelfde set niet draaiende gekregen met carsoft 6.5, ik vraag me af of dat uberhaupt kan met deze interface? Com settings (protokol, niet alleen de poort) lijken me hetzelfde te zijn voor allebei de software
Op zondag heeft dus Jeroen met zijn eigen set deze exercitie met me overgedaan.
The results of the Dutch jury:
De set van Smeets vond (te?) veel fouten, maar nergens kon ik fouten terug vinden van het motormanagement, wel van alle andere modules als MID, ABS, PDC enz. Toch zijn dit typisch de fouten die je wilt lezen als je problemen met de motor wilt oplossen. Ik kon er dus niet zo veel mee.
Carsoft vond veel minder fouten dan Smeets, maar vond wel de fout in het motormanagement welke oorzaak was van mijn 'motornotlauf' (namelijk het al eerder door mij verdachte gasklephuis). Blijkbaar komt sporadisch de feedback van de positie-indicator niet(meer) overeen met het uitstuursignaal naar diezelfde klep. Ik zal dus eerst de verbindingen allemaal even nalopen en kijken of er met reinigen iets te bereiken valt.
Mijn ervaring met het Smeets-branded kastje zijn dus niet erg positief, maar dat kan ook aan mijn onervarenheid liggen natuurlijk.
Ik ben iig in de markt voor een gebruikte carsoft-set.
Zijn er eigenlijk ook USB interfaces of Bluetooth of WiFi interfaces die compatible zijn met de Carsoft software?
Oh, als bonus hoef ik niet meer om te rekenen naar mijn verbruik. Als ouwe lul wil ik nog steeds gewoon weten hoeveel kilometer ik op een liter rijd... Vanmorgen op mijn werk kon ik 13,3 KM/L aflezen

- Martijn_bmw
zojuist dit setje besteld: http://cgi.ebay.nl/BMW-USB-OBD-SET-Cabl ... 27bacb5888" onclick="window.open(this.href);return false;
:banaan: :banaan:
ben benieuwd, zal de ervaringen hier wel even posten
:banaan: :banaan:
ben benieuwd, zal de ervaringen hier wel even posten

-
Ik zelf heb dit setje http://cgi.ebay.de/BMW-Diagnose-ADS-OBD ... 3a63a5bc95" onclick="window.open(this.href);return false; het werkt goed met inpa software .