De interne hardware bij Apple, zoals harde schijven, geheugen, videokaart etc. is niks speciaals. Gewoon standaard spul dat ook kapot kan gaan. Geheugen (dat kun je gewoon vervangen, staat in de handleiding hoe) kun je beter los kopen. Al leggen ze de lat voor sommige onderdelen wel hoog (de gebruikte LCD-panels zijn hoogwaardig qua kleurechtheid en inkijkhoek, zelfs op een iPad). Verder hebben ze 'touch' ontzettend goed voor elkaar, ben nog niks tegengekomen dat even goed reageert.
Qua performance kun je een snellere pc kopen voor hetzelfde geld. Waarom dan meer uitgeven? Voor mij is het gemak en omdat het allemaal vlot en zonder gezeik werkt. En dan heb je gelijk het antwoord waarom ik niet aan Hackintosh zou beginnen... gezeik met drivers en updates kun je niet zonder meer uitvoeren. Misschien leuk voor de hobbyist, dat stadium heb ik wel gezien.
Wel is Apple waardevaster.
Nadeel is dat bepaalde software niet draait (al zijn er vrijwel overal wel alternatieven voor, maar daar moet je ook maar net aanwillen) en je dus virtueel Windows moet starten. En als gamer heb je bij Apple weinig te zoeken