Nieuwe Co2 Tarieven!!!!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Harrie

Re: Nieuwe Co2 Tarieven!!!!

Bericht door Harrie » 18 feb 2011, 11:06

dvh schreef:
Harrie schreef:
dvh schreef:Dat zie je bij de rdw er niet bijstaan. My bad.
jawel hoor, je moet op het tablbad historie klikken.
Domme vraag wellicht.
Maar als iemand een nieuwe auto in bijv. Duitsland koopt. En deze wordt geimporteerd. Word dan vanuit de eerste ternaamstelling in Nederland gekeken of al vanuit de ternaamstelling uit Duitsland ?
Een voorbeeld

Historie
Datum eerste toelating 03-12-2003
Datum aanvang laatste tenaamstelling 14-01-2006
Datum eerste afgifte Nederland 14-01-2006

Hier staat dus dat de auto voor het eerst een kenteken had in 2003. pas in 2006 heeft deze auto een nederlands kenteken gekregen. Een import auto dus.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2011, 11:10

Ik woon nu in Enschede dus de stap naar Duitsland is niet zo groot. Ik ga er toch nog eens stevig over nadenken. Prima leuke plaatsen hier net over de paal waar je niet als een oude poetsdoek uitgeknepen wordt.

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 18 feb 2011, 11:22

Maus335i schreef: Dit is toch geen houdbaar beleid? Overigens vraag ik me af wat de EU hiermee doet. Ze waren ook al niet zo blij met de BPM in zijn algemeen, omdat het internationale handel (flink) tegenwerkt.
Handig toch. BPM moest Nederland afschaffen van de EU, dus noemen we het CO2 tax.
Misschien moeten we de EU even wakker schudden.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 feb 2011, 11:28

RVV schreef:
liever een supercar wat jaren ouder dan een nieuwe zaaddodende superbelaste nwe waar de afschrijving ook nog eens giga is.
René dat is nu juist het punt wat ik wil maken, die supercars van een paar jaar oud zijn er straks niet meer, want ze worden nu bijna niet meer nieuw verkocht.
I know, ik doelde met "liever een supercar wat jaren ouder" op alles wat nog op de oude regeling valt, ook al is ie straks (later) 25 jaar oud :mrgreen: dan ga je zo'n ding zeg "nieuw" laten maken, je bouwt dan min of meer je eigen auto om zo maar onder die belachelijk belaste zaken uit te komen en toch iets speciaals te rijden, iets met karakter.
We zullen inderdaad minder NL sportief zien, althans minder nwe aanwas...voor mij persoonlijk geen probleem, probeer me aan te passen, ik persoonlijk hoef geen nieuwe ready uit de showroom 12 in een dozijn auto :nerd:
maar desondanks is het belachelijk hoever ze gaan met belasten van....ze proberen het gewoon.
nu is er een discussie over de onevenredige brandstofprijzen...gaan ze onderzoeken nu, rapport moet voor Juli? klaar zijn...duurt weer ff, ondertussen betalen we gewoon door en veranderd er voorlopig niks.
Ik zag gister op TV dat bv in Libie de brandstof juist wordt gesubsidieerd haha :lol: en kost daar 9cent per liter :df: 9cent...OMG walhalla :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2011, 11:32

Dat ga je denk ik ook veel zien, oude 3 series die helemaal top zijn opgebouwd, oude M5's met V10 waarom niet? Heel wat meer beleving en lekker een dikke vinger maken naar de overheid.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 feb 2011, 11:39

Een soort van Cuba, maar dan wat kouder, en dan zonder de sigaren. :hmmm:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 feb 2011, 11:42

Ik heb me er nog niet echt verder in verdiept, maar is die Co2 tax alleen gebaseerd op de motor?

Dus bijv. op een fully loaded 320d zit net zoveel Co2 tax als op een kale 320d?
Dan wordt het leuk aankleden van je auto natuurlijk wel voordeliger dan dat nu het geval is bij de BPM.

Maar iets zegt mij, zonder verder te zoeken, dat dit niet het geval gaat zijn. :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2011, 11:43

smiley schreef:Een soort van Cuba, maar dan wat kouder, en dan zonder de sigaren. :hmmm:
Damn ik denk dat je je doodschrikt als je over tien jaar terug kijkt op deze post. :(

Andre

Bericht door Andre » 18 feb 2011, 11:46

Ja gewoon alles weer oplappen en doorrijden. Want nieuw is onbetaalbaar geworden. Dan moeten ze de gewone burger maar uitwringen die kleine belastingvrije auto s kopen.

Ze hebben dus in 2011 de bpm afbouw stopgezet. Wat dus wel word afgebouwd naar 0% in 2013 maar dus gecompenseerd is door hogere co2 tarieven te hanteren. Dit verhaal klopt precies voor alle kleine auto s met bromfiets motoren. Die kosten nu ongeveer hetzelfde als dat ze waren met het volle bpm tarief voor 2010.

Alleen werkt dit verhaal dik in het nadeel van alle andere auto s die niet zijn voorzien van een bromfiets motor. En dat nadeel loopt op in duizenden euro s per auto. En exoten worden net zo duur als de goud prijs.

Andre

Bericht door Andre » 18 feb 2011, 11:55

richard klopt opties worden goedkoper daar zit straks geen meer bpm op. Maar dat weegt lang niet op als je de prijs steigingen ziet.

Alles is berekend op de uitstoot. Maar het verhaal klopt van geen kant. Waarom moet een ferrari 599 279.000 co2 tax aftikken als ie 5000km per jaar wordt gebruikt en het merendeel in de garage staat. Waarom is een vw bleumotion/punto evo belasting vrij terwijl die 50.000 km plus rijdt in de lease. Dit is toch een absurde regel als het uitstoot betreft.

Nogmaals een ferrari met 3 cil verkoopt niet. Snappen die leeghoofden in den haag dat dan niet. Dus die krijgen de uitstoot nooit op het nivo van een polo bluemotion. Maar die auto rijdt de km ook niet van zo n ding. Dit is zo grof diefstal ongelooflijk.

Dit is werkelijk absurd. KM heffing ZONDER onboard GPS kastjes en alle belastingen eraf. Maak dan maar tol poorten op de grote wegen dan kunnen de mensen die veel rijden de belasting op auto s betalen en zo zou het moeten zijn.

Deze co2 regel is zo verschrikkelijk fout.

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2011, 12:06

Momenteel zijn ze hier in het Noorden een zooi kolencentrales aan het bouwen. Vier in het totaal. Nog 2 op de tekentafel.

Co2 uitstoot van één centrale staat gelijk aan ongeveer 1,5 tot 2 miljoen personen auto's :bag:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 feb 2011, 12:10

RVV schreef:Momenteel zijn ze hier in het Noorden een zooi kolencentrales aan het bouwen. Vier in het totaal. Nog 2 op de tekentafel.

Co2 uitstoot van één centrale staat gelijk aan ongeveer 1,5 tot 2 miljoen personen auto's :bag:
Ter voorbereiding op jouw electro auto Rico! :banaan:
Petrolhead Tom schreef:Ik woon nu in Enschede dus de stap naar Duitsland is niet zo groot. Ik ga er toch nog eens stevig over nadenken. Prima leuke plaatsen hier net over de paal waar je niet als een oude poetsdoek uitgeknepen wordt.
Mij bevalt het prima... mijn ouders wonen 20 min rijden aan de andere kant van de grens. Gelukkig hebben ze de mogelijkheid om te vertrekken al gecreëerd door grond elders dan Nederland te kopen!

Mocht je vertrekken: bedenk wel dat huizenprijzen minder snel zullen stijgen dan in NL, niet alle hypotheekconstructies mogelijk zijn als in NL en dat er meer verzekerd wordt.
And last but not least: probeer dan wel mee te doen met de Duitse gewoonten. Er zijn al genoeg Nederlanders die zich als een verschrikkelijke allochtoon gedragen en steevast geen woord Duits spreken.
Hebben we het in Nederland over integreren... :bag:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 feb 2011, 12:14

Andre schreef:richard klopt opties worden goedkoper daar zit straks geen meer bpm op. Maar dat weegt lang niet op als je de prijs steigingen ziet.

Alles is berekend op de uitstoot. Maar het verhaal klopt van geen kant. Waarom moet een ferrari 599 279.000 co2 tax aftikken als ie 5000km per jaar wordt gebruikt en het merendeel in de garage staat. Waarom is een vw bleumotion/punto evo belasting vrij terwijl die 50.000 km plus rijdt in de lease. Dit is toch een absurde regel als het uitstoot betreft.

Nogmaals een ferrari met 3 cil verkoopt niet. Snappen die leeghoofden in den haag dat dan niet. Dus die krijgen de uitstoot nooit op het nivo van een polo bluemotion. Maar die auto rijdt de km ook niet van zo n ding. Dit is zo grof diefstal ongelooflijk.

Dit is werkelijk absurd. KM heffing ZONDER onboard GPS kastjes en alle belastingen eraf. Maak dan maar tol poorten op de grote wegen dan kunnen de mensen die veel rijden de belasting op auto s betalen en zo zou het moeten zijn.

Helemaal mee eens. Links om of rechts om, genaaid worden we.
Het wordt hoogtijd dat een veel verbruiker meer betaald dan iemand die een auto voor de hobby er bij heeft.
Momenteel zijn ze hier in het Noorden een zooi kolencentrales aan het bouwen. Vier in het totaal. Nog 2 op de tekentafel.

Co2 uitstoot van één centrale staat gelijk aan ongeveer 1,5 tot 2 miljoen personen auto's
En maar moeilijk doen over een extra kerncentrale in Borsele. Schoonste manier van energie opwekken bij mijn weten*, het spul gaat tientallen jaren mee en wie weet zijn er tegen die tijd ook wel betere manieren om het spul af te breken.

*) op zon, wind en water energie na dan. Maar dat kost een godsvermogen en levert lang niet zoveel op.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 12:32

Sjoerd MP BMW schreef: Mocht je vertrekken: bedenk wel dat huizenprijzen minder snel zullen stijgen dan in NL, niet alle hypotheekconstructies mogelijk zijn als in NL en dat er meer verzekerd wordt.
And last but not least: probeer dan wel mee te doen met de Duitse gewoonten. Er zijn al genoeg Nederlanders die zich als een verschrikkelijke allochtoon gedragen en steevast geen woord Duits spreken.
Hebben we het in Nederland over integreren... :bag:
dikke+1 wat mijbetreft! kijk wel naar de voor- en nadelen want die zijn er uiteraard ook! en intergreer ook echt...

Hans

Bericht door Hans » 18 feb 2011, 12:47

Waar is Geelhoed om dit weer recht te lullen?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 18 feb 2011, 12:51

Andre schreef:richard klopt opties worden goedkoper daar zit straks geen meer bpm op. Maar dat weegt lang niet op als je de prijs steigingen ziet.

+100

Per saldo zouden die kleine kilometervreters gewoon meer moeten betalen, alle auto's met een co2 meter erin gekoppeld aan een (niet traceerbare) blackbox en dan periodiek afrekenen, eerlijker kan volgens mij niet...

Ben

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 feb 2011, 13:50

Booooh schreef:
+100

Per saldo zouden die kleine kilometervreters gewoon meer moeten betalen, alle auto's met een co2 meter erin gekoppeld aan een (niet traceerbare) blackbox en dan periodiek afrekenen, eerlijker kan volgens mij niet...

Ben
Hoeft toch niet meteen met een blackbox... extra kosten. Gewoon extra vraag in aangifteformulieren.
Begin en eindstand opschrijven in januari en december. Zo gaat het ook met gas en stroom, moet dus ook werken met auto...
Mocht je het voor jezelf gunstig opschrijven, nep je jezelf het jaar erop of bij verkoop.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 feb 2011, 13:50

Booooh schreef:

+100

Ben
Jawel, het kan nog eerlijker: via brandstofaccijnzen. Degene die meer CO2 de atmosfeer injaagt betaalt automatisch meer. Rij je meer: betaal je meer. Rij je minder (Ferrari rijders): betaal je minder. En nog een voordeel: buitenlanders betalen dan ook mee

Eerlijker kan niet.

Het argument van tank-toerisme in de grensstreken is niet zo'n groot probleem als men doet voorkomen. Dan geef je die tankstationhouders maar wat subsidie, daar is onze staat toch altijd al goed in.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 feb 2011, 13:53

Wouter81 schreef:Het argument van tank-toerisme in de grensstreken is niet zo'n groot probleem als men doet voorkomen. Dan geef je die tankstationhouders maar wat subsidie, daar is onze staat toch altijd al goed in.
Grootste prietpraat die er is! Je hoort ze in Den Haag ook niet over de Duitsers die hun oliestokers in Nederland tanken.

Marius

Bericht door Marius » 18 feb 2011, 15:14

Wouter81 schreef: Jawel, het kan nog eerlijker: via brandstofaccijnzen. Degene die meer CO2 de atmosfeer injaagt betaalt automatisch meer. Rij je meer: betaal je meer. Rij je minder (Ferrari rijders): betaal je minder. En nog een voordeel: buitenlanders betalen dan ook mee
Tssss dit is veel te praktisch en zal natuurlijk nooit werken, dat lijkt me logisch ;-) Het levert nl geen nieuw werk op voor de overheidsdienaren plus het valt teveel op omdat er al zoveel accijns op benzine zit, dus dat kun je maar mondjesmaat verhogen. Beter dat er is een nieuw excuus om belasting te heffen; co2-tax leent zich daar heel goed voor. Een extra optie om op te heffen is natuurlijk nooit weg en daar wordt gretig gebruik van gemaakt.
Straks rijdt heel NL hybride en dan krijgen we de accutax.

Rupie

Bericht door Rupie » 18 feb 2011, 15:15

+1 voor Wouter. Waarom in godsnaam zo moeilijk doen? :hammer:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 15:53

maar er zit al meer dan genoeg op de benzine...

Afbeelding

https://imageproxy.driving-fun.com/index.php/f385fc8523d1e8ba87a667237c134115bea9d956/687474703a2f2f7777772e626f7661677261692e696e666f2f6175746f2f323031302f696d616765732f375f342e6a7067" onclick="window.open(this.href);return false;

(hoop extra leuke weetjes op de site over verkeer)

dus ik zou zeggen, opzouten met die CO2 toeslag, km-heffing, etc etc we betalen al meer dan genoeg accijns!

ook van de site; we rijden gemiddeld 16 km per persoon per dag in een auto.

dat is: 16 * 365 * 16.000.000 = 93.440.000.000 km / gemiddeld 1 op 12 = 7.800.000.000 liter * € 0,95 accijns = € 7.410.000.000 accijns ontvangst door de overheid op de brandstof per jaar!!!!!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 feb 2011, 16:15

Belastingen afschaffen klinkt natuurlijk wel leuk Martijn, maar alle landen waar politici dat als standpunt hebben eindigen in een dictatuur. :mrgreen:

Op brandstof heffen is de m.i. de enige eerlijke heffing, de CO2 uitstoot moet nou eenmaal omlaag van de EU, ook op transportgebied. Als we dat niet hadden gewild hadden we niet al die jaren op Balkenende moeten stemmen.

De huidige manier van CO2-heffing slaat natuurlijk nergens op, ten eerste omdat het aantal kilometers niet wordt meegenomen(hoewel je zou kunnen stellen dat een auto bv 150dkm meegaat, en dus een bepaalde hoeveelheid co2 uitstoot gedurende zijn levensduur).
Ten tweede omdat de verbruikscijfers niet overeenkomen met de werkelijkheid, omdat de rijcyclus niet voldoet. Die cyclus gaat de komende jaren op de schop, maar daar schieten we nu niks mee op.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2011, 16:18

:mrgreen:

ik bedoel ook niet alle belastingen weg :mrgreen: maar wel die achterlijke CO2 toeslag omdat er in NL al genoeg accijns op de brandstof zit... (ook meer dan ander EU landen)

en BTW over belasting?? dat is belasting over belasting.... dat mag niemand (behalve de overheid zelf :bag: ) alleen dat scheelt al 15 cent op een liter!

en idd als je dan toch wil blijven heffen op de aanschaf doe het dan wel eerlijk!

die achterlijke hybride hokken lopen op ECE bijna alles electrisch en hebben dus een mega laag verbruik c.q. CO2 uitstoot maar in de praktijk ligt dat zomaar 40-50% hoger!!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 feb 2011, 17:46

Vond mijn idee eigenlijk beter... (begin-/eindstand) :roll:
(Nog meer) heffingen op brandstof betekent dat gazon maaien in verhouding wel erg duur wordt!

Plaats reactie