Bedankt voor deze fantastische uitleg weerElise schreef:Silica deeltjes? Zullen we dat maar gewoon zand noemen?
En zand is natuurlijk geen enkel probleem voor zo'n K&N filter, dat houdt hij prima tegen.
Wel op tijd schoonmaken natuurlijk. Ik had vroeger meerdere filters en reed iedere wedstijd met een schoon filter.
Wat heel belangrijk is bij die open filters is dat je er niet teveel olie op spuit.
En voor die Subaru Impreza mannen is die olie nou net datgene wat ze de das om doet, de luchtsensor in zo'n Subaru kan daar niet tegen.
Wat daar de gevolgen van kunnen zijn laat zich raden.....
Dus ook voor zo'n Subaru heeft het niks met zand te maken.
Nieuwe foto's.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Ook al was ik een vrouw geweest......jij bent absoluut mijn type nietStéphane schreef:Bedankt voor deze fantastische uitleg weerZonder jou zou ik echt incompleet zijn. Jij vult me aan en maakt me compleet. Jammer dat je geen vrouw bent.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Die man uit de olieindustrie bezat dan zeker niet zoveel kennis als Elise.
@Stephane: ik denk dat ze iets mannelijkers wil...
@Stephane: ik denk dat ze iets mannelijkers wil...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Thanks, E. Dat is het verhaal waar ik op doelde. Dat heb ik destijds ook gevolgd, omdat ik bij diezelfde man toen olie kocht voor mijn Audi Coupe GT.Erik schreef:Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E
Hahahaallen schreef:Die man uit de olieindustrie bezat dan zeker niet zoveel kennis als Elise.
@Stephane: ik denk dat ze iets mannelijkers wil...
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Er bestaat geen filter dat 100% filtert, dus er komt altijd "rommel" mee naar binnen. Een deel daarvan kan in de olie terecht komen.Erik schreef:Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E
Een stoffen filter, zoals een K&N filter, heeft de eigenschap dat deze meer lucht doorlaat dan een standaard filter en daardoor voor een vermogenstoename kan zorgen. Meer lucht betekent natuurlijk wel dat er meer kans is dat er rommel meekomt, dat lijkt me duidelijk.
Dat betekent dat je je onderhoud moet aanpassen op het gebruik van zo'n filter (zoals ik al aangaf, ik had meerdere filters en verwisselde het filter vóór iedere wedstrijd, olie verversen idem dito).
En dat is wat heel veel mensen de fout maken, wél een performance upgrade doen (want daaronder reken ik een K&N filter) maar ze blijven het onderhoud doen zoals in het boekje staat en ja, dat gaat natuurlijk niet samen.
Dus als die olieman in dat onderzoek vervuilde olie tegenkwam verbaasd mij dat absoluut niets.
Aan de resultaten van dat onderzoek heb je niets zolang je niet weet wat voor onderhoud er gepleegd werd.
Is een beetje hetzelfde als lekker het hele jaar op het circuit tekeer gaan en vervolgens de olie (volgens het boekje) pas na 20.000KM verversen.
En daar heb je je broodje aap
@ Stéphane
Wat voor een K&N filter geldt, geldt ook voor zo'n ITG filter.
Ook zo'n schuimfilter van ITG dien je met regelmaat schoon te maken (en ik heb nou niet de indruk dat je dat doet......)
Beide laten meer lucht door, beide filteren minder dan een papieren filter.
Als je zo bang bent voor een beetje zand moet je gewoon lekker een origineel papieren filtertje monteren.
@Allen
Jij hoeft zich nergens zorgen over te maken, dat motortje loopt niet eens
-
Emiel
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Aaah.. just like in the good old days.
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
@Elise: Hoe het komt weet ik niet, maar het zal wel niet aan silicadeeltjes hebben gelegen.
@Emiel: LOL, ik dacht hetzelfde.
@Emiel: LOL, ik dacht hetzelfde.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Hier heb ik wederom niets meer aan toe te voegen. Enige wat ik kan zeggen is wat deze man zo ongelofelijk goed zegt:Elise schreef:@ Stéphane
Wat voor een K&N filter geldt, geldt ook voor zo'n ITG filter.
Ook zo'n schuimfilter van ITG dien je met regelmaat schoon te maken (en ik heb nou niet de indruk dat je dat doet......)
Beide laten meer lucht door, beide filteren minder dan een papieren filter.
Als je zo bang bent voor een beetje zand moet je gewoon lekker een origineel papieren filtertje monteren.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=inJt8cAz ... re=channel[/youtube]
- Joy
- Berichten: 10900
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Dat inlaatgeluid heb je inderdaad met zo een kelk 
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Is dat nu het stemgeluid wat je krijgt bij teveel silicadeeltjes langs de stembanden???Stéphane schreef:Hier heb ik wederom niets meer aan toe te voegen. Enige wat ik kan zeggen is wat deze man zo ongelofelijk goed zegt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=inJt8cAz ... re=channel[/youtube]
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
@Stéphane, lol @joubuis clipje
Klinkt als een zieke K-serie motor
Klinkt als een zieke K-serie motor
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Bullshit Michel. Hoe een zieke K-series klinkt weet ik wel. Dit haalt het niet bij een chewbacca.
Naja, genoeg lol gehad weer vandaag. Arme Maus. Binnen een paar uur z'n hele draadje naar de gallemiezen.
Naja, genoeg lol gehad weer vandaag. Arme Maus. Binnen een paar uur z'n hele draadje naar de gallemiezen.
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!
Het is jullie vergeven.
Ik volg het met veel interesse.
Heb van de week overigens maar wel zo'n ITG systeem welke Stéphane aangaf besteld. :shakeit:
Heb van de week overigens maar wel zo'n ITG systeem welke Stéphane aangaf besteld. :shakeit:
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Gezinsuitbreiding.
Vandaag nog meer Driving Fun opgehaald. :banaan: Niet voor mijzelf; m'n vriendin heeft zich een Mini Cooper S cadeau gedaan.
Het zal dus voortaan tossen worden met welke auto we op pad gaan.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:


Het zal dus voortaan tossen worden met welke auto we op pad gaan.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Gezinsuitbreiding.
Mooie combi zwart - zwart!!!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Gezinsuitbreiding.
zodan, stoer bommetje voor een dame 
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Gezinsuitbreiding.
Stoer ding!
Alleen wel erg zwart zo met die zwarte wielen.
Alleen wel erg zwart zo met die zwarte wielen.
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: Gezinsuitbreiding.
Mooie Cooper erbij, is weer een leuk wagenpark bij jou thuis 
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Gezinsuitbreiding.
Dank jullie.
Gelijk even wat anders;
Omdat ik de Lotus bij Van Sten ga laten onderhouden, had ik voor vandaag de afspraak staan voor een (eerste) inspectiebeurt. (Onbekende auto voor zowel mij, als voor Van Sten, vandaar ff een check.)
Op enkele niet noemenswaardige puntjes na had Peter er een zeer positieve indruk over. :banaan: Enige wat hem opviel was de wat matige remwerking, kennelijk hoort een 111S beter te remmen. Hierin heb ik geen referentiepunt en zal ik af moeten gaan op wat hij zegt.
Schijven en blokken zijn nog origineel en zien er gewoon nog goed uit, blokken (Brembo) hebben nog meer dan voldoende vlees.
Ik weet dat de vorige eigenaar er de afgelopen 3 jaar slechts een paar duizend kilometer mee heeft gereden. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? In hoeverre kunnen remblokken, net als banden, onderhevig zijn aan veroudering?
Iemand suggesties?
(Heb nu in ieder geval een missie.
)
Gelijk even wat anders;
Omdat ik de Lotus bij Van Sten ga laten onderhouden, had ik voor vandaag de afspraak staan voor een (eerste) inspectiebeurt. (Onbekende auto voor zowel mij, als voor Van Sten, vandaar ff een check.)
Op enkele niet noemenswaardige puntjes na had Peter er een zeer positieve indruk over. :banaan: Enige wat hem opviel was de wat matige remwerking, kennelijk hoort een 111S beter te remmen. Hierin heb ik geen referentiepunt en zal ik af moeten gaan op wat hij zegt.
Schijven en blokken zijn nog origineel en zien er gewoon nog goed uit, blokken (Brembo) hebben nog meer dan voldoende vlees.
Ik weet dat de vorige eigenaar er de afgelopen 3 jaar slechts een paar duizend kilometer mee heeft gereden. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? In hoeverre kunnen remblokken, net als banden, onderhevig zijn aan veroudering?
Iemand suggesties?
(Heb nu in ieder geval een missie.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9794
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Remvraag.
Van veroudering nooit gehoord, alleen van verglazing van die dingen, maar dat zou Peter dan ook aangegeven hebben (mits ze eruit geweest zijn)
Beste bang for bucks momenteel zijn de CL RC5's http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er voor nu een setje voor op zetten, en achter de brembo's lekker opbranden tot ze op zijn.
Als je in de DIY zit:
Beste bang for bucks momenteel zijn de CL RC5's http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er voor nu een setje voor op zetten, en achter de brembo's lekker opbranden tot ze op zijn.
Als je in de DIY zit:
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Gezinsuitbreiding.
Heeft Peter je dan geen advies gegeven wat volgens hem de oorzaak is?Maus schreef:Enige wat hem opviel was de wat matige remwerking, kennelijk hoort een 111S beter te remmen. Hierin heb ik geen referentiepunt en zal ik af moeten gaan op wat hij zegt.
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Remvraag.
Niet specifiek iets genoemd. Mogelijk rem ik 't er in de loop van de tijd nog uit.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9794
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Remvraag.
OEM blokken staan niet zo goed aangeschreven:
http://wiki.seloc.org/a/Brake_pads" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elises.co.uk/components/s2/brakes/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt erop dat die brembo pads af fabriek zijn geleverd.
Misschien dat Peter andere uit die eerste lijst gewend is, die wat agressiever zijn.
http://wiki.seloc.org/a/Brake_pads" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elises.co.uk/components/s2/brakes/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt erop dat die brembo pads af fabriek zijn geleverd.
Misschien dat Peter andere uit die eerste lijst gewend is, die wat agressiever zijn.
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Updates...
De afgelopen dagen ben ik bijzonder productief bezig geweest, al zeg ik het zelf.
De ITG Maxogen kit zit er inmiddels op. Wat een verschil tov het (open) K&N filter.
Zodra je over de 4000 toeren gaat, wordt 't pas echt feest.
Vanmorgen was het de beurt aan de hub. Nadat het stuur eindelijk los was, was het plaatsen van de hub een fluitje van een cent. Alles weer netjes terug gebouwd en maar eens een stukje sturen.
In 1 woord; super! Wat kan een mod van nog geen paar tientjes toch een wereld van verschil teweeg brengen!
De ITG Maxogen kit zit er inmiddels op. Wat een verschil tov het (open) K&N filter.
Vanmorgen was het de beurt aan de hub. Nadat het stuur eindelijk los was, was het plaatsen van de hub een fluitje van een cent. Alles weer netjes terug gebouwd en maar eens een stukje sturen.
In 1 woord; super! Wat kan een mod van nog geen paar tientjes toch een wereld van verschil teweeg brengen!
