Erik schreef:Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E
Er bestaat geen filter dat 100% filtert, dus er komt altijd "rommel" mee naar binnen. Een deel daarvan kan in de olie terecht komen.
Een stoffen filter, zoals een K&N filter, heeft de eigenschap dat deze meer lucht doorlaat dan een standaard filter en daardoor voor een vermogenstoename kan zorgen. Meer lucht betekent natuurlijk wel dat er meer kans is dat er rommel meekomt, dat lijkt me duidelijk.
Dat betekent dat je je onderhoud moet aanpassen op het gebruik van zo'n filter (zoals ik al aangaf, ik had meerdere filters en verwisselde het filter vóór iedere wedstrijd, olie verversen idem dito).
En dat is wat heel veel mensen de fout maken, wél een performance upgrade doen (want daaronder reken ik een K&N filter) maar ze blijven het onderhoud doen zoals in het boekje staat en ja, dat gaat natuurlijk niet samen.
Dus als die olieman in dat onderzoek vervuilde olie tegenkwam verbaasd mij dat absoluut niets.
Aan de resultaten van dat onderzoek heb je niets zolang je niet weet wat voor onderhoud er gepleegd werd.
Is een beetje hetzelfde als lekker het hele jaar op het circuit tekeer gaan en vervolgens de olie (volgens het boekje) pas na 20.000KM verversen.
En daar heb je je broodje aap
@ Stéphane
Wat voor een K&N filter geldt, geldt ook voor zo'n ITG filter.
Ook zo'n schuimfilter van ITG dien je met regelmaat schoon te maken (en ik heb nou niet de indruk dat je dat doet......)
Beide laten meer lucht door, beide filteren minder dan een papieren filter.
Als je zo bang bent voor een beetje zand moet je gewoon lekker een origineel papieren filtertje monteren.
@Allen
Jij hoeft zich nergens zorgen over te maken, dat motortje loopt niet eens