Nieuwe foto's.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stéphane

Re: Evoloos.... Welkom Lotus Elise!

Bericht door Stéphane » 20 jan 2011, 16:23

Elise schreef:Silica deeltjes? Zullen we dat maar gewoon zand noemen?

En zand is natuurlijk geen enkel probleem voor zo'n K&N filter, dat houdt hij prima tegen.
Wel op tijd schoonmaken natuurlijk. Ik had vroeger meerdere filters en reed iedere wedstijd met een schoon filter.

Wat heel belangrijk is bij die open filters is dat je er niet teveel olie op spuit.
En voor die Subaru Impreza mannen is die olie nou net datgene wat ze de das om doet, de luchtsensor in zo'n Subaru kan daar niet tegen.
Wat daar de gevolgen van kunnen zijn laat zich raden.....
Dus ook voor zo'n Subaru heeft het niks met zand te maken.
Bedankt voor deze fantastische uitleg weer :thumbup: Zonder jou zou ik echt incompleet zijn. Jij vult me aan en maakt me compleet. Jammer dat je geen vrouw bent.

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2011, 09:03

Stéphane schreef:Bedankt voor deze fantastische uitleg weer :thumbup: Zonder jou zou ik echt incompleet zijn. Jij vult me aan en maakt me compleet. Jammer dat je geen vrouw bent.
Ook al was ik een vrouw geweest......jij bent absoluut mijn type niet :bag:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 21 jan 2011, 09:41

Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
Daar is geen broodje aap aan.
E

allen

Bericht door allen » 21 jan 2011, 09:44

Die man uit de olieindustrie bezat dan zeker niet zoveel kennis als Elise.

@Stephane: ik denk dat ze iets mannelijkers wil... :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 jan 2011, 10:25

Erik schreef:Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
Elise, zand is een verzamelnaam voor verschillende korrelgrootten van verschillende oorsprong op een hoop. Waaronder dus de hier besproken zeer fijne silica deeltjes.
De fijne silica deeltjes gaan zeker wel door een open luchtfilter, zeker als je een filter dat gemaakt is om nat te houden, niet nat houdt met olie.
Gelukkig heeft de filter technologie niet stil gestaan, en zijn er inmiddels droge filters te koop die de silica deeltjes enigzins tegen kunnen houden.
Op subaruclub.nl heeft jaren geleden iemand uit de olie industrie uitgebreid onderzoek gedaan nav -ik geloof ca 250 olie samples- en hier uitgebreid over geinformeerd. Los van welke olie de beste was voor de subaru, opgemaakt na analyse na tig km gebruik, bleek dat nagenoeg alle mannen met open filter relatief hoge concentraties silica deeltjes in de olie hadden zitten.
E
Thanks, E. Dat is het verhaal waar ik op doelde. Dat heb ik destijds ook gevolgd, omdat ik bij diezelfde man toen olie kocht voor mijn Audi Coupe GT.
allen schreef:Die man uit de olieindustrie bezat dan zeker niet zoveel kennis als Elise.

@Stephane: ik denk dat ze iets mannelijkers wil... :mrgreen:
Hahaha :mrgreen: Wellicht dat testosteron.nl daarbij kan helpen :lol:

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2011, 11:22

Erik schreef:Haha grappige discussie over silica deeltjes in de olie
E
Er bestaat geen filter dat 100% filtert, dus er komt altijd "rommel" mee naar binnen. Een deel daarvan kan in de olie terecht komen.
Een stoffen filter, zoals een K&N filter, heeft de eigenschap dat deze meer lucht doorlaat dan een standaard filter en daardoor voor een vermogenstoename kan zorgen. Meer lucht betekent natuurlijk wel dat er meer kans is dat er rommel meekomt, dat lijkt me duidelijk.
Dat betekent dat je je onderhoud moet aanpassen op het gebruik van zo'n filter (zoals ik al aangaf, ik had meerdere filters en verwisselde het filter vóór iedere wedstrijd, olie verversen idem dito).

En dat is wat heel veel mensen de fout maken, wél een performance upgrade doen (want daaronder reken ik een K&N filter) maar ze blijven het onderhoud doen zoals in het boekje staat en ja, dat gaat natuurlijk niet samen.
Dus als die olieman in dat onderzoek vervuilde olie tegenkwam verbaasd mij dat absoluut niets.
Aan de resultaten van dat onderzoek heb je niets zolang je niet weet wat voor onderhoud er gepleegd werd.

Is een beetje hetzelfde als lekker het hele jaar op het circuit tekeer gaan en vervolgens de olie (volgens het boekje) pas na 20.000KM verversen. :bag:

En daar heb je je broodje aap :mrgreen:

@ Stéphane
Wat voor een K&N filter geldt, geldt ook voor zo'n ITG filter.
Ook zo'n schuimfilter van ITG dien je met regelmaat schoon te maken (en ik heb nou niet de indruk dat je dat doet......)
Beide laten meer lucht door, beide filteren minder dan een papieren filter.
Als je zo bang bent voor een beetje zand moet je gewoon lekker een origineel papieren filtertje monteren.

@Allen
Jij hoeft zich nergens zorgen over te maken, dat motortje loopt niet eens :angel:

Emiel

Bericht door Emiel » 21 jan 2011, 12:27

Aaah.. just like in the good old days.

allen

Bericht door allen » 21 jan 2011, 12:45

@Elise: Hoe het komt weet ik niet, maar het zal wel niet aan silicadeeltjes hebben gelegen. :mrgreen:

@Emiel: LOL, ik dacht hetzelfde. :roflol:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 jan 2011, 13:14

Elise schreef:@ Stéphane
Wat voor een K&N filter geldt, geldt ook voor zo'n ITG filter.
Ook zo'n schuimfilter van ITG dien je met regelmaat schoon te maken (en ik heb nou niet de indruk dat je dat doet......)
Beide laten meer lucht door, beide filteren minder dan een papieren filter.
Als je zo bang bent voor een beetje zand moet je gewoon lekker een origineel papieren filtertje monteren.
Hier heb ik wederom niets meer aan toe te voegen. Enige wat ik kan zeggen is wat deze man zo ongelofelijk goed zegt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=inJt8cAz ... re=channel[/youtube]

Joy

Bericht door Joy » 21 jan 2011, 13:16

Dat inlaatgeluid heb je inderdaad met zo een kelk :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 jan 2011, 14:58

Stéphane schreef:Hier heb ik wederom niets meer aan toe te voegen. Enige wat ik kan zeggen is wat deze man zo ongelofelijk goed zegt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=inJt8cAz ... re=channel[/youtube]
Is dat nu het stemgeluid wat je krijgt bij teveel silicadeeltjes langs de stembanden???

Michel P

Bericht door Michel P » 21 jan 2011, 15:07

@Stéphane, lol @joubuis clipje :mrgreen:

Klinkt als een zieke K-serie motor :bag:

allen

Bericht door allen » 21 jan 2011, 16:54

Bullshit Michel. Hoe een zieke K-series klinkt weet ik wel. Dit haalt het niet bij een chewbacca. :mrgreen:
Naja, genoeg lol gehad weer vandaag. Arme Maus. Binnen een paar uur z'n hele draadje naar de gallemiezen. :roflol:

Maus

Bericht door Maus » 21 jan 2011, 21:20

Het is jullie vergeven. ;) Ik volg het met veel interesse.
Heb van de week overigens maar wel zo'n ITG systeem welke Stéphane aangaf besteld. :shakeit:

Maus

Gezinsuitbreiding.

Bericht door Maus » 05 feb 2011, 21:28

Vandaag nog meer Driving Fun opgehaald. :banaan: Niet voor mijzelf; m'n vriendin heeft zich een Mini Cooper S cadeau gedaan. :clap: :hosanna:
Het zal dus voortaan tossen worden met welke auto we op pad gaan. :df:
Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
Afbeelding
Afbeelding

Luca

Re: Gezinsuitbreiding.

Bericht door Luca » 05 feb 2011, 21:44

Mooie combi zwart - zwart!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 22:28

zodan, stoer bommetje voor een dame :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 05 feb 2011, 23:07

Stoer ding!

Alleen wel erg zwart zo met die zwarte wielen.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 06 feb 2011, 12:33

Mooie Cooper erbij, is weer een leuk wagenpark bij jou thuis :df:

Maus

Bericht door Maus » 10 feb 2011, 21:56

Dank jullie.

Gelijk even wat anders;
Omdat ik de Lotus bij Van Sten ga laten onderhouden, had ik voor vandaag de afspraak staan voor een (eerste) inspectiebeurt. (Onbekende auto voor zowel mij, als voor Van Sten, vandaar ff een check.)
Op enkele niet noemenswaardige puntjes na had Peter er een zeer positieve indruk over. :banaan: Enige wat hem opviel was de wat matige remwerking, kennelijk hoort een 111S beter te remmen. Hierin heb ik geen referentiepunt en zal ik af moeten gaan op wat hij zegt.
Schijven en blokken zijn nog origineel en zien er gewoon nog goed uit, blokken (Brembo) hebben nog meer dan voldoende vlees.
Ik weet dat de vorige eigenaar er de afgelopen 3 jaar slechts een paar duizend kilometer mee heeft gereden. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? In hoeverre kunnen remblokken, net als banden, onderhevig zijn aan veroudering?
Iemand suggesties?
(Heb nu in ieder geval een missie. :mrgreen: )

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Remvraag.

Bericht door smiley » 10 feb 2011, 22:53

Van veroudering nooit gehoord, alleen van verglazing van die dingen, maar dat zou Peter dan ook aangegeven hebben (mits ze eruit geweest zijn)
Beste bang for bucks momenteel zijn de CL RC5's http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er voor nu een setje voor op zetten, en achter de brembo's lekker opbranden tot ze op zijn.
Als je in de DIY zit:

Elise

Bericht door Elise » 11 feb 2011, 14:21

Maus schreef:Enige wat hem opviel was de wat matige remwerking, kennelijk hoort een 111S beter te remmen. Hierin heb ik geen referentiepunt en zal ik af moeten gaan op wat hij zegt.
Heeft Peter je dan geen advies gegeven wat volgens hem de oorzaak is?

Maus

Bericht door Maus » 11 feb 2011, 20:37

Niet specifiek iets genoemd. Mogelijk rem ik 't er in de loop van de tijd nog uit.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 feb 2011, 21:33

OEM blokken staan niet zo goed aangeschreven:
http://wiki.seloc.org/a/Brake_pads" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elises.co.uk/components/s2/brakes/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt erop dat die brembo pads af fabriek zijn geleverd.

Misschien dat Peter andere uit die eerste lijst gewend is, die wat agressiever zijn.

Maus

Updates...

Bericht door Maus » 17 feb 2011, 13:10

De afgelopen dagen ben ik bijzonder productief bezig geweest, al zeg ik het zelf. :lol:
De ITG Maxogen kit zit er inmiddels op. Wat een verschil tov het (open) K&N filter. :) Zodra je over de 4000 toeren gaat, wordt 't pas echt feest. :mrgreen:
Vanmorgen was het de beurt aan de hub. Nadat het stuur eindelijk los was, was het plaatsen van de hub een fluitje van een cent. Alles weer netjes terug gebouwd en maar eens een stukje sturen.
In 1 woord; super! Wat kan een mod van nog geen paar tientjes toch een wereld van verschil teweeg brengen!

Plaats reactie