Performance
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Performance
Hoi techneuten,
Ik kwam een site tegen met de volgende gegevens, Ik ben zelf niet thuis in deze materie, en wilde vragen of iemand me deze cijfers kan vertalen in (voor mij) begrijpbare taal....
Ik heb in dit geval maar even 4 verschillende auto's genomen, een FWD, 2x RWD en een Quattro:
Heb ook nog eventuele gegevens van andere auto's
[img:459:687]http://img479.imageshack.us/img479/7425/x4jg6.jpg[/img]
[img:462:685]http://img64.imageshack.us/img64/5911/x2hj6.jpg[/img]
[img:456:685]http://img64.imageshack.us/img64/6441/x3jp2.jpg[/img]
[img:465:687]http://img53.imageshack.us/img53/1825/x1gv4.jpg[/img]
Ik kwam een site tegen met de volgende gegevens, Ik ben zelf niet thuis in deze materie, en wilde vragen of iemand me deze cijfers kan vertalen in (voor mij) begrijpbare taal....
Ik heb in dit geval maar even 4 verschillende auto's genomen, een FWD, 2x RWD en een Quattro:
Heb ook nog eventuele gegevens van andere auto's
[img:459:687]http://img479.imageshack.us/img479/7425/x4jg6.jpg[/img]
[img:462:685]http://img64.imageshack.us/img64/5911/x2hj6.jpg[/img]
[img:456:685]http://img64.imageshack.us/img64/6441/x3jp2.jpg[/img]
[img:465:687]http://img53.imageshack.us/img53/1825/x1gv4.jpg[/img]
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Vermogen is gemeten aan de wielflenzen daardoor worden de rolverliezen van de banden vermeden en meet je dus het vermogen na versnellingsbak en differentiéel. meestal gaat in deze aandrijving zo'n 4 - 6 % vermogen verloren door wrijvingsverliezen van de tandwielen en lagers welke wordt omgezet in warmte.
Dan wordt dit vermogen vergeleken met de fabrieksopgave van het motorvermogen en koppel.
Normalerwijs moet er dan al een verschil zijn van het bovenvernoemde percentage. Daarnaast hebben de motoren af fabriek ook een tolerantie van ca 3 % op het opgegeven vermogen dus verschillen zijn met een dergelijke vergelijkingsmethode voorgeprogrammeerd en hebben daarom enkel een indicatieve waarde
Dan wordt dit vermogen vergeleken met de fabrieksopgave van het motorvermogen en koppel.
Normalerwijs moet er dan al een verschil zijn van het bovenvernoemde percentage. Daarnaast hebben de motoren af fabriek ook een tolerantie van ca 3 % op het opgegeven vermogen dus verschillen zijn met een dergelijke vergelijkingsmethode voorgeprogrammeerd en hebben daarom enkel een indicatieve waarde
- volvoc30
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
- Locatie: Breda (parel van het zuiden!)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... hartsID=85
dit vind ik wel erg veel verlies, kloppen deze cijfers wel
dit vind ik wel erg veel verlies, kloppen deze cijfers wel
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Die cijfers kloppen wel.Een automaat heeft altijd meer verlies dan een handbak.volvoc30 schreef:http://www.rri.se/popup/performancegrap ... hartsID=85
dit vind ik wel erg veel verlies, kloppen deze cijfers wel
Hetzelfde geld voor de beide TT's in de test van Rebel.De 2.0 is een handbak en de 3.2 een automaat.Dat verklaard het verschil in aandrijfverlies tussen die 2.
- volvoc30
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
- Locatie: Breda (parel van het zuiden!)
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Hoezo? Ik mag aannemen dat ook bij de fabriekstest ze niet alleen de motor van 0-100 jagen maar dat er ook nog een auto omheen zit. De aandrijfverliezen zullen niet anders zijn. Dat in 90% van de gevallen de fabrieksopgave niet gehaald wordt is omdat die tests gedaan zijn onder ideale omstandigheden...zelfde geldt voor brandstofverbruik.volvoc30 schreef:0-100 tijd die de fabriek opgeeft zal je dan wel niet halen
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Inderdaad,Dick Hoekendijk schreef:Vroeger deed AV ook altijd vermogens meetingen. Verliezen van 20/30 procent waren toen heel normaal.
Bij de meeste rollenbank meetingen van de 'oudere' (zeg maar 1985-1995)auto's wordt rekening gehouden met een goeie 15% verlies.
Een paar % verlies is wel heel erg weinig

-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Ik neem zulke resultaten altijd met wat korrels (of eigenlijk een paar vrachtwagens vol) zout.
In de motorwereld is het ook altijd een hot issue, hoeveel pk heb jij met je Supersport. Dan blijkt dat er tussen verschillende types testbanken soms zomaar 10 tot 20 pk verschil zit, dat de buitentemperatuur sterk meespeelt (op een warme dag heb je gewoon minder pk's) en dat het ene type band ook nog es meer doorslipt op de rol dan de andere. En zo zijn er nog wel wat factoren te bedenken...
Mijn motor van toen (SV Racer) had volgens de fabriek 75 pk aan de krukas, bij mij werd 76 op het achterwiel gemeten terwijl je daar normaal ook 12% verlies hebt (ketting, versnellingsbak etc.). Een paar weken later had ik ineens 71 pk, op een andere bank. Dus ja... het zegt mij allemaal niet zoveel. Je bereikt toch nooit exact dezelfde 'settings' als waarmee de fabrikant heeft getest.
Het is een leuke indicatie maar veel meer ook niet IMO.
In de motorwereld is het ook altijd een hot issue, hoeveel pk heb jij met je Supersport. Dan blijkt dat er tussen verschillende types testbanken soms zomaar 10 tot 20 pk verschil zit, dat de buitentemperatuur sterk meespeelt (op een warme dag heb je gewoon minder pk's) en dat het ene type band ook nog es meer doorslipt op de rol dan de andere. En zo zijn er nog wel wat factoren te bedenken...
Mijn motor van toen (SV Racer) had volgens de fabriek 75 pk aan de krukas, bij mij werd 76 op het achterwiel gemeten terwijl je daar normaal ook 12% verlies hebt (ketting, versnellingsbak etc.). Een paar weken later had ik ineens 71 pk, op een andere bank. Dus ja... het zegt mij allemaal niet zoveel. Je bereikt toch nooit exact dezelfde 'settings' als waarmee de fabrikant heeft getest.
Het is een leuke indicatie maar veel meer ook niet IMO.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Wat Wouter zegt idd. Als je niet regelmatig op dezelfde (geëikte) bank meet is het allemaal weinig waard.
De test van de Evo car of the year maakte zoiets ook duidelijk. Men haalde aanvankelijk het vermogen opgegeven door Ferrarie bij lange niet, tot ze er een andere (koelere) set banden monteerden. En dat is dan nog eens op dezelfde bank op dezelfde dag gemeten.
De test van de Evo car of the year maakte zoiets ook duidelijk. Men haalde aanvankelijk het vermogen opgegeven door Ferrarie bij lange niet, tot ze er een andere (koelere) set banden monteerden. En dat is dan nog eens op dezelfde bank op dezelfde dag gemeten.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Google [Bot] en 6 gasten