BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Volgens mij zitten er best veel Z4 (M) rijders op DF. Toch hoor/lees je weinig over de Z4 (M) roadster/coupe. Gaat altijd over 130i's/M3/M5/M1 coupe/3 serie coupé maar de Z4 lijkt een beetje een muurbloempje. Toch enigzins onterecht vind ik. De Z4 is eigenlijk één van leukste BMW's van de laatste 10 jaar. Voldoende nadelen zoals een 2 zitter, build quality schijnt niet altijd 100% te zijn, hoewel ik bij de mijne niks merk in negatieve zin. Maar fahrspass is alom aanwezig. Uiteindelijk draait het daar om op DF. Toch? Wie heeft ervaringen met een Z4, en waarom koos je er voor of waarom liet je hem juist links liggen?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Mijn ervaring met de Z4 blijft beperkt tot erin zitten bij de dealer maar ik vind het model echt prachtig! 

-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Ik ben niet specifiek fan van de Z4 (hoewel daar het Bangle-design prachtig uitkomt imho) maar meer van de roadster. Ze zijn vaak lichter en de beleving is groter. Keus is wel erg beperkt als je een roadster zoekt met voldoende vermogen (>200pk) en geen Wiesmann-prijzen wilt betalen. Kom je eigenlijk uit bij de Z4, Boxster, SLK, S2000 en eventueel Elise (die uiteraard met minder vermogen af kan).
De Z4 bevalt verder uitstekend. Groot voordeel is de betrouwbaarheid. Al kan build quality misschien iets beter. Onderhoudskosten zijn gewoon 3 serie niveau.
Ik snap niet helemaal waarom roadsters op DF weinig populair zijn. Ik ben benieuwd naar Z4 sdriven2343si rondetijden tov de 1M Coupe. Liggen volgens mij erg dicht bij elkaar. Terwijl we over de 1M meer dan honderd pagina's vollullen maar over de Z4 (met waarschijnlijk dezelfde motor en veel dezelfde techniek) hoor je praktisch niemand.
De Z4 bevalt verder uitstekend. Groot voordeel is de betrouwbaarheid. Al kan build quality misschien iets beter. Onderhoudskosten zijn gewoon 3 serie niveau.
Ik snap niet helemaal waarom roadsters op DF weinig populair zijn. Ik ben benieuwd naar Z4 sdriven2343si rondetijden tov de 1M Coupe. Liggen volgens mij erg dicht bij elkaar. Terwijl we over de 1M meer dan honderd pagina's vollullen maar over de Z4 (met waarschijnlijk dezelfde motor en veel dezelfde techniek) hoor je praktisch niemand.
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
sDrive .35i is echt een aanrader voor jouw Tom, zeker een keertje testen, mij test (prijs gewonnen) staat hier nog wel ergens
.
Ik ben eigenlijk min of meer per toeval op de Z4M terecht gekomen, vond de e46 m3 een aangename auto en kwam daardoor (mede door positieve ervaringen met Huisselectie) bij BMW terecht. Keertje proefrijden en was verkocht en na verloop eigenlijk alleen maar meer. Zal eerdaags wel wat posts van mij met ervaringen posten.
Het is buiten dat ook voor mij de auto die het roadster idee een beetje geopend heeft, had nooit wat met cabrio's, maar nu ik het onderscheid min of meer weet, ben ik het echt gaan waarderen. De lage zit en ver naar achter spreekt mij super aan.

Ik ben eigenlijk min of meer per toeval op de Z4M terecht gekomen, vond de e46 m3 een aangename auto en kwam daardoor (mede door positieve ervaringen met Huisselectie) bij BMW terecht. Keertje proefrijden en was verkocht en na verloop eigenlijk alleen maar meer. Zal eerdaags wel wat posts van mij met ervaringen posten.
Het is buiten dat ook voor mij de auto die het roadster idee een beetje geopend heeft, had nooit wat met cabrio's, maar nu ik het onderscheid min of meer weet, ben ik het echt gaan waarderen. De lage zit en ver naar achter spreekt mij super aan.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Volgens mij is de Z-serie van Bmw ook de enige die dat op dit moment mogelijk maakt. Bij de rest van de cabrio's zit je veel meer in het "midden".
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Ik weet niet. Nieuwe Z4 heeft mij nooit zo aangesproken eigenlijk. Is toch weer zwaarder, verplicht stalen dak en lees dat ie minder scherp is. Een Lotus is misschien weer iets te hardcore, nieuwe Z4 weer iets teveel op comfort gericht.Kasteel schreef:sDrive .35i is echt een aanrader voor jouw Tom, zeker een keertje testen, mij test (prijs gewonnen) staat hier nog wel ergens.
Boxster Spyder ben ik wel vanaf dag 1 gek van

- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Hier mijn ervaring met de 2.5iS, die vond ik zelfs al goed te doen, voldoende vermogen en stuurde prima.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 14&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou zelf graag een Z4 MK1 hebben maar niet voordat ik een garage aan huis heb.
Oh ja, die 4e foto die zal wel misbruikt worden denkik
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 14&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou zelf graag een Z4 MK1 hebben maar niet voordat ik een garage aan huis heb.
Oh ja, die 4e foto die zal wel misbruikt worden denkik

Laatst gewijzigd door Knot op 15 feb 2011, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
De E86 Z4 Coupe spreekt me het meest aan...
...destijds laten staan om praktische redenen en om het feit dat het onderstel toch al licht verouderd was inmiddels met E46 techniek...
...blijft alleen wel een hele leuke auto. Met open rijden heb ik minder, dus de roadster was sowieso niet im frage.
De nieuwe Z4 vandaag weer tegen gekomen... Dat blijft best een heel aardig ding; maar qua roadster concept is het dan weer jammer dat het geen stoffen kap heeft en dat er daarnaast geen gesloten versie (coupe) van gemaakt is.
Dat is eigenlijk wel het mooie van de vorige generatie die verder toch ook veel sportiever op de markt gezet is als directe concurrent van de Boxster.
...destijds laten staan om praktische redenen en om het feit dat het onderstel toch al licht verouderd was inmiddels met E46 techniek...
...blijft alleen wel een hele leuke auto. Met open rijden heb ik minder, dus de roadster was sowieso niet im frage.
De nieuwe Z4 vandaag weer tegen gekomen... Dat blijft best een heel aardig ding; maar qua roadster concept is het dan weer jammer dat het geen stoffen kap heeft en dat er daarnaast geen gesloten versie (coupe) van gemaakt is.
Dat is eigenlijk wel het mooie van de vorige generatie die verder toch ook veel sportiever op de markt gezet is als directe concurrent van de Boxster.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Ooit wel eens gestoeid met een Z4M roadster………….volgens mij had ik er wel een berichtje over geschreven……
Kort samengevat; totaal niet mijn soort kar en manier van rijden.
1 Veel te ver op de achteras zitten
2 Een navenant te lange motorkap, met slecht zicht en apparte stuureigenschappen
3 Cabrio leuk in Californie/Florida………hier vind ik het 3 keer niks
Ik kan me voorsrtellen dat anderen er lyrisch over zijn, maar ik persoonlijk sla beleefd over……………..
Kort samengevat; totaal niet mijn soort kar en manier van rijden.
1 Veel te ver op de achteras zitten
2 Een navenant te lange motorkap, met slecht zicht en apparte stuureigenschappen
3 Cabrio leuk in Californie/Florida………hier vind ik het 3 keer niks
Ik kan me voorsrtellen dat anderen er lyrisch over zijn, maar ik persoonlijk sla beleefd over……………..
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Hetzelfde geld voor de Z3, dat is ook een prettige auto waar je weinig over leest of hoort.
Z4 vind ik een erg mooi model. Nooit ingereden overigens. Wel een erg begeerlijke en betaalbare auto tegenwoordig !
Z4 vind ik een erg mooi model. Nooit ingereden overigens. Wel een erg begeerlijke en betaalbare auto tegenwoordig !
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Ik zoek er nog steeds 1 voor de vrouw. Vind ze nog te duur helaas. Volgend jaar zullen ze flink in prijs zakken denk ik.
16K voor een 2003 is normaal kennelijk, maar dat vind ik teveel. Zeker gezien het feit dat een Z3 rond de 10K te krijgen is.
Nog even wachten dus
16K voor een 2003 is normaal kennelijk, maar dat vind ik teveel. Zeker gezien het feit dat een Z3 rond de 10K te krijgen is.
Nog even wachten dus

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Naar gekeken toen ik in de markt was voor de 118d, helaas paste ik er niet in dus was de keuze snel gemaakt 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
hey, das mijn ervaring ook met de Z4Petrolhead Tom schreef:Mijn ervaring met de Z4 blijft beperkt tot erin zitten bij de dealer maar ik vind het model echt prachtig!

- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
[quote=Tom]
Ik weet niet. Nieuwe Z4 heeft mij nooit zo aangesproken eigenlijk. Is toch weer zwaarder, verplicht stalen dak en lees dat ie minder scherp is.
Boxster Spyder ben ik wel vanaf dag 1 gek van
[/quote]
Daarom denk ik echt dat je er echt een keer mee moet rijden (wel in die uitvoering). Boxster S daarintegen lijkt me de mooiste opvolger voor jouw Z4
, vind ze alleen nog wel fors aan de prijs...
Ik weet niet. Nieuwe Z4 heeft mij nooit zo aangesproken eigenlijk. Is toch weer zwaarder, verplicht stalen dak en lees dat ie minder scherp is.
Boxster Spyder ben ik wel vanaf dag 1 gek van

Daarom denk ik echt dat je er echt een keer mee moet rijden (wel in die uitvoering). Boxster S daarintegen lijkt me de mooiste opvolger voor jouw Z4

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Z4 gelijk mooi gevonden, en dan doel ik op de MK1, toen de eerste beelden van de coupe kwamen dacht ik gelijk aan een "betrouwbare TVR" qua looks. 3.0si de best value for money qua model, maar de M blijft natuurlijk ook gewoon uber bruut!
Omdat je zo ongelofelijk laag zit in een Z4 zou ik zelfs wel een roadster aandurven, maar dat blijft mijn 2e keus. Auto van Tom is qua looks door de kleur en velgen gewoon erg fraai.
Z3 coupe blijft in mijn ogen ook een toekomstige classic.
Michel
Omdat je zo ongelofelijk laag zit in een Z4 zou ik zelfs wel een roadster aandurven, maar dat blijft mijn 2e keus. Auto van Tom is qua looks door de kleur en velgen gewoon erg fraai.
Z3 coupe blijft in mijn ogen ook een toekomstige classic.
Michel
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Grappig dat niemand de open deur over Rico durft in te trappen, want dit draadje had ik veel eerder aan zien komen haha 

- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Kom net een fotootje van Mark tegen, maar dan oogt zo'n Z4 sDrive 35is toch niet gek...:Tom schreef:Ik weet niet. Nieuwe Z4 heeft mij nooit zo aangesproken eigenlijk. Is toch weer zwaarder, verplicht stalen dak en lees dat ie minder scherp is. Een Lotus is misschien weer iets te hardcore, nieuwe Z4 weer iets teveel op comfort gericht.Kasteel schreef:sDrive .35i is echt een aanrader voor jouw Tom, zeker een keertje testen, mij test (prijs gewonnen) staat hier nog wel ergens.
Boxster Spyder ben ik wel vanaf dag 1 gek van
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
toch jammer dat het dak er niet mooi op staat...
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Vind ik juist wel. Vind hem met dak minstens zo mooi als open.GTRene schreef:toch jammer dat het dak er niet mooi op staat...
- JP
- Berichten: 34233
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Langs de A15, bij Breeman in Charlois, daar staat een mooie gele mk2 Z4 in de showroom.... 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
ja dat ik ook op die manierMark Nauta schreef:Vind ik juist wel. Vind hem met dak minstens zo mooi als open.GTRene schreef:toch jammer dat het dak er niet mooi op staat...

-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 29 jan 2008, 21:20
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
JP schreef:Langs de A15, bij Breeman in Charlois, daar staat een mooie gele mk2 Z4 in de showroom....
Ja valt nu eindelijk een beetje op nu hij voor het raam staat


Rijd overigens erg goed, en vermogen genoeg .. had niet verwacht dat hij nog zo rap zou zijn ten opzichte van de normale 35i
- JP
- Berichten: 34233
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Inderdaad en ziet er van 300 meter afstand al goed uit (net als die rode Z8)Mike16v schreef:JP schreef:Langs de A15, bij Breeman in Charlois, daar staat een mooie gele mk2 Z4 in de showroom....
Ja valt nu eindelijk een beetje op nu hij voor het raam staat![]()
![]()
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 29 jan 2008, 21:20
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
De rode Z8 die hoort bij de verzameling van collector's items..
hij is alleen nog te nieuw om tussen de oldtimers in te staan, vandaar dat hij daar staat
hij is alleen nog te nieuw om tussen de oldtimers in te staan, vandaar dat hij daar staat
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: BMW Z4 MK1 roadster/coupe topic
Ik heb een E85 Z4 3.0i uit 2003 en vind het een ontzettend fijne auto. Waarom?
Motor
Er zullen maar weinig zijn op dit forum die ik moet uitleggen dat de M54 een heerlijke motor is.
Soepel, genoeg koppel onderin en een schitterende brul in de hogere regionen. In de relatief lichte Z4 heb je er geen last van dat de motor vanaf 3.500 toeren pas echt goed op stoom komt. Mocht je overigens een Z4 overwegen, neem dan gelijk de 3.0. Het prijsverschil met de 2.5 is het niet waard om je daarna te blijven afvragen of je niet toch beter de 3.0 had kunnen kopen.
Rijervaring
Hoewel die motor snel naar de voorgrond dringt bij de rijervaring, zijn er meer dingen over te vermelden. De stijfheid van de koets geeft je het gevoel dat de auto zich steeds laat plaatsen zoals jij dat wil. Het geeft gelijk een sportief gevoel, alsof de auto erop gebouwd is om zich op tempo over bochtige weggetjes te laten jagen. Dat gaat dan ook prima. De Z4 laat zich mooi vloeiend door de bochten sturen en daarbij heb je eigenlijk alleen de derde versnelling nodig. Een beetje meer precisie rond de middenstand van het stuur zou geen kwaad kunnen. De versnellingsbak kan wat hakerig zijn als hij koud is. Eenmaal op temperatuur schakelt hij soepel, kort en trefzeker.
Op de snelweg is de Z4 in staat om relaxt veel kilometers in korte tijd te maken. Bak in 6, cruisecontrol op 160 en gaan. De balans is vrij neutraal. Ik heb weinig last van onderstuur. De achterkant wil, zeker onder gladdere omstandigheden, makkelijk een stapje opzij zetten, maar dat laat zich goed opvangen. Ook met DSC ingeschakeld valt er trouwens leuk te rijden zonder dat het systeem steeds nadrukkelijk ingrijpt.
Comfort
Het rijcomfort vind ik heel acceptabel. Van tevoren las ik allerlei doemverhalen over de run-flats (en misschien kloppen die ook wel als je in de VS of GB woont). Het is mij meegevallen. Op slecht wegdek kan het aardig tekeer gaan, maar op de doorsnee weg in West-Europa heb je er geen last van. Over comfort in het algemeen heb ik ook niks te klagen, al hangt dat natuurlijk af van de opties die de eerste eigenaar heeft aangevinkt. In een complete auto heb je leren electrisch verstelbare verwarmde stoelen, climate control, een goede stereo, ingbouwde navigatie met groot scherm en een volledig automatisch dak. Dat dak is goed geïsoleerd en is voorzien van een glazen, verwarmbare achterruit. Een hardtop is volstrekt overbodig. Ik heb er de hele winter geen behoefte aan gehad. Sterker nog, je hebt er alleen maar last van. In de winter valt er namelijk nog genoeg open te rijden! Ik heb zelden een mooiere rit beleefd dan die van afgelopen winter, lichtjes driftend over een besneewde dijk met de wind door mijn haren en de zon op mijn bol.
Over de standaard stoelen ben ik niet geheel tevreden. Ik heb inmiddels een goede zitpositie gevonden, maar ze geven te weinig zijdelingse steun en de zitting is te kort. De optionele M-stoelen, geleverd vanaf 2004, zijn veel beter. Helaas zijn maar weinig Z4's met die optie uitgerust.
Dakloos
En dan kom ik bij de belangrijkste reden om een E85 te kopen: open rijden. Na iedere open rit voel je je alsof je een hele dag buiten bent geweest. Heerlijk! Afhankelijk van het weer pas je gewoon de (stoel)verwarming en je kleding aan. Op die manier kun je in ieder seizoen open rijden. Eigenlijk heeft Nederland een ideaal klimaat voor dit soort auto's. Enige voorwaarde is dat het droog moet zijn. Doordat het dak zo snel opent en sluit hoef je voor een bui trouwens niet heel erg te vrezen. Ik geef het dak twee keer per jaar een behandeling met impregneermiddel en het blijft er goed uitzien, ook al staat mijn auto altijd buiten. Dus Knot, wachten totdat je een garage aan huis hebt is echt niet nodig.
Ontwerp
Toen de Z4 uitkwam was ik niet geheel overtuigd van het ontwerp. Het duurde eventjes voordat ik hem helemaal snapte, maar ik vind het inmiddels al jaren een schitterende auto. De achterkant is wat mij betreft het sterkst. Kort, breed en met die Ferrari 550 Maranello-achtige knik in de kofferbak. Prachtig.
Bouwkwaliteit/gebreken
Over het algemeen ben ik tevreden over de bouwkwaliteit. De weinige kraakgeluidjes die ik in het interieur hoor vind ik voor een roadster behoorlijk netjes. De mijne heeft wel wat kleine dingen gehad, zoals een gescheurd derde remlicht. (Af en toe controleren is verstandig, anders kun je op een dag water in je kofferbak vinden. En dat is dubbel zo vervelend als je een DSP unit in je auto hebt, angezien die zich onder de vloer van de kofferbak bevindt, precies onder het derde remlicht.). Vorige maan begaf het motorkapslot het (inmiddels vervangen) en de cd-wisselaar zit vast. E46-eigenaren zullen dat wel herkennen. Vervelend daaraan is dat de wisselaar bij de Z4 zit ingebouwd tussen de voorstoelen en dat deze er alleen uit te halen is door dat deel van het interieur te demonteren.
Gebruiksvriendelijkheid
Je zou verwachten dat het een auto is die je het beste als extra auto voor in het weekend zou kunnen hebben, maar de Z4 is eigenlijk ontzettend veelzijdig. Het is mijn enige auto en mijn vriendin heeft er geen. We doen dus alles met de Z4. En dat gaat tot nu toe prima. Als er echt grote spullen verplaatst moeten worden, moeten we naar alternatieven kijken. Over het algemeen lost dat zich vrij makkelijk op. Twee weken op vakantie met alle spullen in de auto lukte prima (OK, kamperen kun je vergeten). En het dak kon nog steeds naar beneden met alle bagage erin. Zoals ik eerder al schreef is de uitrusting voorzien van meer luxe dan je van een tweezits sportwagen zou mogen verwachten. Ik vind het dan ook prima om er langere afstanden mee te doen.
Kortom: heb je niet meer dan twee stoelen nodig, dan heb je ook niet meer auto nodig dan een Z4.
Motor
Er zullen maar weinig zijn op dit forum die ik moet uitleggen dat de M54 een heerlijke motor is.

Rijervaring
Hoewel die motor snel naar de voorgrond dringt bij de rijervaring, zijn er meer dingen over te vermelden. De stijfheid van de koets geeft je het gevoel dat de auto zich steeds laat plaatsen zoals jij dat wil. Het geeft gelijk een sportief gevoel, alsof de auto erop gebouwd is om zich op tempo over bochtige weggetjes te laten jagen. Dat gaat dan ook prima. De Z4 laat zich mooi vloeiend door de bochten sturen en daarbij heb je eigenlijk alleen de derde versnelling nodig. Een beetje meer precisie rond de middenstand van het stuur zou geen kwaad kunnen. De versnellingsbak kan wat hakerig zijn als hij koud is. Eenmaal op temperatuur schakelt hij soepel, kort en trefzeker.

Op de snelweg is de Z4 in staat om relaxt veel kilometers in korte tijd te maken. Bak in 6, cruisecontrol op 160 en gaan. De balans is vrij neutraal. Ik heb weinig last van onderstuur. De achterkant wil, zeker onder gladdere omstandigheden, makkelijk een stapje opzij zetten, maar dat laat zich goed opvangen. Ook met DSC ingeschakeld valt er trouwens leuk te rijden zonder dat het systeem steeds nadrukkelijk ingrijpt.
Comfort
Het rijcomfort vind ik heel acceptabel. Van tevoren las ik allerlei doemverhalen over de run-flats (en misschien kloppen die ook wel als je in de VS of GB woont). Het is mij meegevallen. Op slecht wegdek kan het aardig tekeer gaan, maar op de doorsnee weg in West-Europa heb je er geen last van. Over comfort in het algemeen heb ik ook niks te klagen, al hangt dat natuurlijk af van de opties die de eerste eigenaar heeft aangevinkt. In een complete auto heb je leren electrisch verstelbare verwarmde stoelen, climate control, een goede stereo, ingbouwde navigatie met groot scherm en een volledig automatisch dak. Dat dak is goed geïsoleerd en is voorzien van een glazen, verwarmbare achterruit. Een hardtop is volstrekt overbodig. Ik heb er de hele winter geen behoefte aan gehad. Sterker nog, je hebt er alleen maar last van. In de winter valt er namelijk nog genoeg open te rijden! Ik heb zelden een mooiere rit beleefd dan die van afgelopen winter, lichtjes driftend over een besneewde dijk met de wind door mijn haren en de zon op mijn bol.
Over de standaard stoelen ben ik niet geheel tevreden. Ik heb inmiddels een goede zitpositie gevonden, maar ze geven te weinig zijdelingse steun en de zitting is te kort. De optionele M-stoelen, geleverd vanaf 2004, zijn veel beter. Helaas zijn maar weinig Z4's met die optie uitgerust.
Dakloos
En dan kom ik bij de belangrijkste reden om een E85 te kopen: open rijden. Na iedere open rit voel je je alsof je een hele dag buiten bent geweest. Heerlijk! Afhankelijk van het weer pas je gewoon de (stoel)verwarming en je kleding aan. Op die manier kun je in ieder seizoen open rijden. Eigenlijk heeft Nederland een ideaal klimaat voor dit soort auto's. Enige voorwaarde is dat het droog moet zijn. Doordat het dak zo snel opent en sluit hoef je voor een bui trouwens niet heel erg te vrezen. Ik geef het dak twee keer per jaar een behandeling met impregneermiddel en het blijft er goed uitzien, ook al staat mijn auto altijd buiten. Dus Knot, wachten totdat je een garage aan huis hebt is echt niet nodig.
Ontwerp
Toen de Z4 uitkwam was ik niet geheel overtuigd van het ontwerp. Het duurde eventjes voordat ik hem helemaal snapte, maar ik vind het inmiddels al jaren een schitterende auto. De achterkant is wat mij betreft het sterkst. Kort, breed en met die Ferrari 550 Maranello-achtige knik in de kofferbak. Prachtig.
Bouwkwaliteit/gebreken
Over het algemeen ben ik tevreden over de bouwkwaliteit. De weinige kraakgeluidjes die ik in het interieur hoor vind ik voor een roadster behoorlijk netjes. De mijne heeft wel wat kleine dingen gehad, zoals een gescheurd derde remlicht. (Af en toe controleren is verstandig, anders kun je op een dag water in je kofferbak vinden. En dat is dubbel zo vervelend als je een DSP unit in je auto hebt, angezien die zich onder de vloer van de kofferbak bevindt, precies onder het derde remlicht.). Vorige maan begaf het motorkapslot het (inmiddels vervangen) en de cd-wisselaar zit vast. E46-eigenaren zullen dat wel herkennen. Vervelend daaraan is dat de wisselaar bij de Z4 zit ingebouwd tussen de voorstoelen en dat deze er alleen uit te halen is door dat deel van het interieur te demonteren.

Gebruiksvriendelijkheid
Je zou verwachten dat het een auto is die je het beste als extra auto voor in het weekend zou kunnen hebben, maar de Z4 is eigenlijk ontzettend veelzijdig. Het is mijn enige auto en mijn vriendin heeft er geen. We doen dus alles met de Z4. En dat gaat tot nu toe prima. Als er echt grote spullen verplaatst moeten worden, moeten we naar alternatieven kijken. Over het algemeen lost dat zich vrij makkelijk op. Twee weken op vakantie met alle spullen in de auto lukte prima (OK, kamperen kun je vergeten). En het dak kon nog steeds naar beneden met alle bagage erin. Zoals ik eerder al schreef is de uitrusting voorzien van meer luxe dan je van een tweezits sportwagen zou mogen verwachten. Ik vind het dan ook prima om er langere afstanden mee te doen.
Kortom: heb je niet meer dan twee stoelen nodig, dan heb je ook niet meer auto nodig dan een Z4.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 1 gast