Z3M diff vraagje differentieel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Z3M diff vraagje differentieel

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 11:55

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door G Kolkman » 15 feb 2011, 12:14

Zo'n ding is wel te reviseren, maar da's niet iets waar ik zelf aan zou beginnen. Voor zulke klussen zou ik ook NIET naar de dealer gaan aangezien die dat ook niet dagelijks doen en het dan wel erg hard oploopt.

Hoeveel harder zijn 'harde bussen' want dat helpt inderdaad ook nogal mee om een diff wel of niet te horen :mrgreen: .

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 12:37

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 feb 2011, 13:07

Zou het lekker laten doen.
Kost wel geld, maar je weet dat het dan goed gedaan is en het is echt klote werk.

Aandrijfassen zitten al tig jaar vast en die boutjes, vaak imbus, krijgen je met geen mogelijkheid los. Goed gereedschap is echt van groot belang in dit geval.

Die keeringen etc is het geld niet. Zal hem meer in het werk zitten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 13:32

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28617
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2011, 13:39

maar het loshalen van het diff blijft een K* klus zeker zonder brug ;)

ik zou er niet aan beginnen als je niet op een brug kan staan om te sleutelen.

ding is zwaar, zit met een paar mega bouten vast op je achterbrug, je kan lastig bij de bouten van het cardan en idd de steekasbouten zijn allemaal imbussen...

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Andre » 15 feb 2011, 13:51

Ding is op ik zou hem verkopen.

:)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 14:42

Andre schreef:Ding is op ik zou hem verkopen.

:)
whaha...aaaaaaaaah :mrgreen:

zo jammer dat hier in de buurt niet dat soort gespecialiseerde BMW racers/zaken zitten ala (damn namen vergeten) anyway die wel in het westen zitten :'(

of misschien naar Laarman ofzo?...(aangezien van Heek motorsport altijd druk is in z'n 1tje)
ik ken ze niet echt, ooit 1x geweest kijken naar een leuke conversie van een E30

http://www.autolaarman.nl/laarman/defau ... verlaarman" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door G Kolkman » 15 feb 2011, 15:11

Differentieel zou ikzelf er wel onderuit schroeven maar dat ben ik als hobby-sleutelaar. Het is namelijk wel een baggerklus, zeker het terugplaatsen (is toch een kg of 30-35 die je weer omhoog moet zien te krijgen).

Laarman ben ik maar 1x geweest omdat ik een onderdeel nodig had. Verder geen ervaringen mee, maar er rijden hier in de buurt wel veel bmw's met kentekenplaten van hun rond.

Wil je op zeker gaan dan komt er toch weer clichecliche Bas Roos om de hoek kijken. Is vanuit Almelo een dik uur rijden. Die sleutelt wekelijks van die dingen in- en uit elkaar, en kan als dusdanig (in mijn optiek) ook de daadwerkelijke toestand van het diff beoordelen.

Het lekken zou bv. ook kunnen komen omdat de ontluchting verstopt zit en dan zoekt ie gewoon de zwakste plek op om het naar buiten te duwen.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Andre » 15 feb 2011, 15:15

Wat is zo n z3 nog waard. Ik zou hem verkopen of bij het rijks museum stallen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 15:37

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 15:57

denk dat ik het ontluchtings gaatje gespot heb

Afbeelding

dat is boven het sensor gat, dat hele kleine gaatje...

nooit opgevallen tot ik de foto zag...
ik meteen onder men kar zoeken, dacht straks hebben ze mij een verkeerde eronder gezet? of dicht gesmeerd??

maar zit wel op men diff, zit wat hoog en nooit opgevallen omdat ik er nooit bij stil stond :bag:

moet ik daar met een naald doorprikken of zit daar een soort kogeltje achter?
en hoe kan het, tis een max 2 jaar oude/nwe achterplaat door de dealer erop gezet, die kan toch niet zomaar dicht gaan...of toch?
destijds vanwege geen goed geleverd werk een deel van de speedsensor opgevreten en verpulverd (1 kant) misschien dat er een stukje voor dat gat zit :hmmm: (edit: nee dat was het niet immers dealer gebruikte ook al extra vloeibare pakking en de gewone pakking dingen met die nwe diff cover)

daardoor kwam dus die rotdruk in dat diff, geen wonder dat ie het heel iets eruit drukt nu langs het seal van de cardan ingang...immers de nwe sensor heb ik nog beter gemonteerd ook maar met pakkingkit als extra, terwijl die, lijkt mij alleen maar hoeft te dichten via de rubberring die erbij zit...
dus de dealer/monteur zat ook met datzelfde...maar die dacht niet aan het diff ontluchter gaatje terwijl ie toen al vertopt zat!!, dingen vallen nu op hun plek...baal steeds meer van dat soort dure werklieden van de dealer die mijn auto verprutsen door pruts werk te leveren, niet volgens het TIS werken en niet verder denken dan hun apparatuur/computer aangeeft...triest.

De dealer had eerst ook die pakkingkit (incl vloeibare pakking) als extra gedaan met dat nwe diff terwijl ik dat op men oude diff niet had...
Dat gat heeft dus al van nieuw dicht gezeten gezien wat er uit kwam...nu gelukkig na veel gedoe weer zo
het hoort, ik doe voortaan meer zelf, dan weet ik dat het goed is, maja soms heb je garantie op zaken en 'moet' het via hen.
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Joy » 15 feb 2011, 16:05

Als je even een ritje maakt naar Bas kan ie 'm voor je op de brug zetten en naar het geluid luisteren met de wielen los van de grond. Dan heb je meteen een indicatie van kosten/tijd. Ik denk dat ie het ook wel leuk vindt om je auto te zien met die V8 onder de kap. Hij is toevallig nog met een Z3M coupé bezig voor de racerij.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 16:21

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marius
Berichten: 764
Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:52

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Marius » 15 feb 2011, 16:28

Wellicht Paul Vlasblom eens bellen?
Heeft ruime ervaring met BMW diffs, reviseert ze ook en heeft veel onderdelen op voorraad.

http://www.vlasblomtuning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Marius op 15 feb 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 16:30

:banaan: plaatje gevonden van de binnenkant...nu kan ik het iets beter begrijpen...

kleine gaatje buitenkant zie tussen sensorgat en bovenkant.

Afbeelding

en hier de binnenkant, bij dat gaatje zit een soort schot voor de olie en daarachter zit dat kleine gaatje en dus denk gewoon met spijkertje erin :hmmm: eerst voorzichtig.
damn, al die tijd met zoveel druk in het diff rond gereden vanwege fabrieksfoutje wellicht?

Afbeelding

magoed, zal de wagen eens opkrikken, bokkie eronder en in dat gaatje porren :mrgreen: eindelijk een gaatje :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 16:41

Bas Roos is 131km en 1.26uur

Vlasblom is 141km en 1.32uur

beide ongeveer zelfde afstand vanuit mijn huis.

eerst maar eens de ontluchting voorzichtig doorporren :hmmm:
denk dat daarna het diff ook niet meer zal lekken onder "druk" omdat de druk dan weg is,
hopelijk heeft ie door al die tijd niet te veel schade opgelopen, men oude beestje.

moet eerst nog de 2 bestelde kats vervangen en der tussen laten lassen en dan 4 nwe banden en APK en eigenlijk de andere velgen e.d. dan kan ik deze laten maken en opnieuw coaten e.d. en dan opslaan to keep them in good shape...pfff moet nog wel de staatsloterij zien te winnen binnenkort :hmmm: :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 17:35

yes... :banaan:
nu ik wist waar te zoeken en wist hoe de binnenkant er ongeveer uitzag ben ik aan de slag gegaan...
eerst met een niet al te dikke spijker...doch net te dik...zoeken en ah, die leek er meer op, en verrek het paste in dat gaatje.
maar was te kort...hm, had geen langere zo'n dunne spijker, tot ik men boortjes zag :-)
dus de dunste 1.5mm boor gepakt die zo'n 5cm lang is en voorzichtig in dat gaatje...
achterin zat er dus wat voor, was niet veel maar zat dus wat verstopt, dus beetje zachtjes draaien en verder tot ik de aanslagplaat
voelde, dat schot wat je aan de binnenkant ziet en haalde het boortje eruit en verrek ik rook licht de diff olie aan het einde boortje (sterke geur)

ik dacht, ik zit goed :-) dus to be sure nog wat erin pielen(niet veel ruimte daar) om zo de weg zeker vrij te hebben, en daarna dacht ik...controle.

dus de compressor aangezet, een slangetje opgezocht...en vond een heel handige spuitverlengkop van een pur spuitbus :-)
die loopt met een hoek...dus die hoek voor dat gaatje en wat druk via de slang erin, en als ik dan kort wat lucht erin blaasde
merkte je dat het in het ruim van het diff kwam, ik dan stopte en pistool ff weg haalde en dan het diff die lucht terug blaasde met een vertraging van zeg 1 a 2 sec vanwege dat 1.5mm gangetje/ontluchting, dus lucht kwam in het diff en ook mooi terug!
nog een paar keer getest en dus 100% werkend nu.
denk dus dat al vanaf het begin dat gaatje verstopt zat...nooit iemand gecontroleerd heeft en al een tijd lang ergens in een stoffig magazijn lag oid...
vandaar dat ze de speedsensor niet dichtkregen en dus vloeibare pakking gebruikten ook al zat er een pakking bij van het diff en een rubber voor afdichting sensor.

binnenkort eens weer testen, dank voor het meedenken. :beer:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40242
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Knot » 15 feb 2011, 17:47

Goed gedaan, opgelost!

Enne, ik ga ook ruim 100km in de auto naar Bas Roos, maar vind het belangrijk dat er constant dezelfde mensen aan de auto sleutelen en dat het goed gebeurt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28617
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2011, 17:59

mooi opgelost!! nu hopen dat er geen blijvende schade is ontstaan aan de keeringen door de druk al die tijd ;)

oftewel ik zou de komende tijd nog wel ff blijven controleren of hij niet meer lekt...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 18:34

Knot schreef:Goed gedaan, opgelost!

Enne, ik ga ook ruim 100km in de auto naar Bas Roos, maar vind het belangrijk dat er constant dezelfde mensen aan de auto sleutelen en dat het goed gebeurt.
thanks, Ik wil toch een keer naar die Bas Roos of hem spreken...
zal toch een keer aan een andere koppeling zitten na die jaren :hmmm:
die zal toch een keer moeten komen schat ik zo.
Dat wil ik graag laten doen door een kenner, er komt dan denk een lightweight flywheel in (niet te licht) en weer goede platen. (moet alleen nog weten of die voor de M62 moet of wellicht doordat ie een 5.0L krukas heeft? ook de 5.0 koppelings gedoe... :hmmm:
magoed hopelijk houd ie het nog even vol.
Laatst gewijzigd door GTRene op 15 feb 2011, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 18:45

Martijn_bmw schreef:mooi opgelost!! nu hopen dat er geen blijvende schade is ontstaan aan de keerringen door de druk al die tijd ;)

oftewel ik zou de komende tijd nog wel ff blijven controleren of hij niet meer lekt...
thanks, en ja dat hoop ik ook maar...zal het dus ff in de gaten houden na de komende paar ritjes op snelheid/druk, hoop dat ze nog goed zijn :angel:
de druk kan nu in elk geval eruit :mrgreen:
echter als die seal teveel op z'n donder heeft gehad kan het...echter kan ook meevallen, rubber beweegt wel, tis nu doorgesmeerd :hmmm: fingers crossed.

al met al draait de boel ook al aardig lang mee, maar zou het wel fijn vinden als het diff nog 2 jaar mee kan, desnoods daarna een revisie diff van quaife eronder als het echt nodig is. :nerd:

na volgend weekend (en een goede rit) zal ik een update doen of de seal nog goed is :df:

Gebruikersavatar
JeroenB3
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 jun 2010, 23:43

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door JeroenB3 » 15 feb 2011, 21:53

Hey Rene, maakt jou diff ook een duidelijke 'klonk' bij last wisselingen ?
Hoor het best duidelijk bij remmen op de motor/gas geven en vooruit/achteruit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 22:15

JeroenB3 schreef:Hey Rene, maakt jou diff ook een duidelijke 'klonk' bij last wisselingen ?
Hoor het best duidelijk bij remmen op de motor/gas geven en vooruit/achteruit.
nee gelukkig (nog) niet :mrgreen: dan heb je wat bekends kapot...
met die klonk heb je veel speling...

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door G Kolkman » 15 feb 2011, 22:19

GTRene schreef:
Knot schreef:Goed gedaan, opgelost!

Enne, ik ga ook ruim 100km in de auto naar Bas Roos, maar vind het belangrijk dat er constant dezelfde mensen aan de auto sleutelen en dat het goed gebeurt.
thanks, Ik wil toch een keer naar die Bas Roos of hem spreken...
zal toch een keer aan een andere koppeling zitten na die jaren :hmmm:
die zal toch een keer moeten komen schat ik zo.
Dat wil ik graag laten doen door een kenner, er komt dan denk een lightweight flywheel in (niet te licht) en weer goede platen. (moet alleen nog weten of die voor de M62 moet of wellicht doordat ie een 5.0L krukas heeft? ook de 5.0 koppelings gedoe... :hmmm:
magoed hopelijk houd ie het nog even vol.


Merk je dat de koppeling slipt dan? Je moet onderhoud ook niet opzoek natuurlijk he. Tevens kan het best zijn dat er 'gewoon' en keer prut in de ontluchting gekomen is. Maar mooi dat het tot zover gelukt is :thumbup: .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten