Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Joy » 14 feb 2011, 18:52

Ik zat een beetje te zoeken op Google naar aanleiding van het vraagstuk in het Porsche draadje over het nut van de Turbo-spoiler tov origineel toen ik dit lijstje tegen kwam. Leuk om de verschillen te zien. De Mitsubishi Evo, Gumpert en de Focus RS verbazen me. Focus RS dat ie überhaupt downforce op de neus weet te genereren, de Evo aan beide kanten een flink aantal en de Gumpert vanwege 176 pakken melk downforce :shock:

BMW X6 M

Afbeelding

frontal surface area (A) 2.85m²
cw (cd) 0.38
airdragindex (cd x A) 1.07
at 200km/h (125mph)
lift front axle 69kg
lift rear axle 48kg



Audi R8 V10 5.2

Afbeelding

(A) 2.024m²
(cd) 0.36
(cd x A) 0.72
at 200km/h
lift front 23kg
downforce rear 3kg



Mercedes SL 65 AMG Black Series

Afbeelding

(A) 2.17 m²
(cd) 0.37
(cd × A) 0.80
at 200km/h
lift front 56kg
downforce rear 22kg



Corvette ZR1

Afbeelding

(A) 2.059 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.66
at 200km/h
lift front 39kg
lift rear 14kg



Ford GT

Afbeelding

(A) 1.92 m²
(cd) 0.35
(cd × A) 0.67
at 200km/h
downforce front 44kg
lift rear 2kg



Mini Cooper S John Cooper Works

Afbeelding

(A) 2.05 m²
(cd) 0.36
(cd × A) 0.73
at 200km/h
lift front 17kg
lift rear 20kg



Lexus IS-F

Afbeelding

(A) 2.22 m²
(cd) 0.30
(cd × A) 0.67
at 200km/h
lift front 31kg
lift rear 7kg



Ford Focus RS

Afbeelding

(A) 2,35 m²
(cd) 0,36
(cd × A) 0,86
at 200km/h
downforce front 8kg
lift rear 4kg



Nissan GT-R

Afbeelding

(A) 2,30 m²
(cd) 0,31
(cd × A) 0,71
at 200km/h
lift front 3kg
downforce rear 8kg



Porsche GT3 facelift

Afbeelding

(A) 2.04 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.66
at 200km/h
downforce front 15kg
downforce rear 19kg



Audi TT-S

Afbeelding

(A) 2.10 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.68
at 200km/h
lift front 42kg
lift rear 17kg



Lamborghini Gallardo LP 560-4

Afbeelding

(A) 1.93 m²
(cd) 0.35
(cd × A) 0.67
at 200km/h
downforce front 4kg
lift rear 37kg



Alpina B3 Coupe

Afbeelding

(A): 2.14 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.63
at 200km/h
lift front 12kg
lift rear 13kg



Aston Martin DBS

Afbeelding

(A): 2.11 m²
(cd): 0.36
(cd × A): 0.76
at 200km/h
lift front 11kg
lift rear 10kg



Abarth Grande Punto esseesse

Afbeelding

(A): 2.21 m²
(cd): 0.34
(cd × A): 0.75
at 200km/h
lift front 26kg
lift rear 31kg



Mercedes C 63 AMG


Afbeelding

(A): 2.18 m²
(cd): 0.32
(cd × A): 0.69
at 200km/h
lift front 35kg
lift rear 42kg



BMW Z4 3.0si Coupé

Afbeelding

(A): 1.94 m²
(cd): 0.33
(cd × A): 0.64
at 200km/h
lift front 28kg
lift rear 43kg



Lotus Exige S

Afbeelding

(A): 1.62 m²
(cd): 0.44
(cd × A): 0.71
at 200km/h
downforce front 5kg
downforce rear 24kg




Porsche 997 Carrera S facelift

Afbeelding

(A): 2.02 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.59
at 200km/h
lift front 24kg
lift rear 14kg



Ferrari 430 Scuderia

Afbeelding

(A): 2.02 m²
(cd): 0.33
(cd × A): 0.66
at 200km/h
lift rear 4kg



Audi S5

Afbeelding

(A): 2.18 m²
(cd): 0.31
(cd × A): 0.67
at 200km/h
lift front 52kg
lift rear 34kg



Lamborghini Murcielago LP 640

Afbeelding

(A): 2.04 m²
(cd): 0.35
(cd × A): 0.71
at 200km/h
downforce front 30kg
downforce rear 11kg


Bij Gumpert gebruiken ze blijkbaar spoilers van een andere orde:

Gumpert Apollo Sport

Afbeelding

(A): 1,99 m²
(cd): 0,57
(cd × A): 1,14
downforce front 20kg
downforce rear 176kg




Honda NSX-R (2002)

Afbeelding

(A): 1.7800 m²
(cd): 0.34
(cd × A): 0.60
at 200km/h
downforce front 32kg
downforce rear 5kg



Porsche Carrera GT

Afbeelding

(A): 1.95 m²
(cd): 0.37
(cd × A): 0.72
at 200km/h
downforce front 49kg
downforce rear 40kg



Mitsubishi Evo VII

Afbeelding

(A): 2.12 m²
(cd): 0.37
(cd × A): 0.79
at 200km/h
downforce front 37kg
downforce rear 8kg



Pagani Zonda F

Afbeelding

(A): 2,08 m²
(cd): 0,36
(cd × A): 0,74
at 200km/h
downforce front 1kg
downforce rear 25kg



Koenigsegg CCR

Afbeelding

(A): 1,86 m²
(cd): 0,35
(cd × A): 0,64
at 200km/h
downforce front 13kg
lift rear 11kg



Porsche 997 Turbo old

Afbeelding

(A): 2.04 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.59
at 200km/h
lift front 9kg
downforce rear 12kg

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Metchu » 14 feb 2011, 19:11

vet om te zien!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Knot » 14 feb 2011, 19:48

Idd, erg gaaf om te zien. De GT-R heeft het nog best goed voor mekaar.. en de Gumpert is bizar natuurlijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door GTRene » 14 feb 2011, 20:16

mooie post :thumbup:

sommige zijn mooi in balans, denk dat ook al heb je iets lift op beide assen, ongeveer gelijk zeg 15kg...
je auto nog best stabiel aanvoelt als het over beide assen goed verdeeld is, echter als je voor lift hebt en achter downforce zoals bij sommige porsches bv, je dan het licht wordene stuur gedrag krijgt op hoge snelheid?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Knot » 14 feb 2011, 20:28

Hij stond er volgens mij niet bij maar ik vond niet dat mijn E39 M5 het verkeerd deed, ook niet bij 300 op de teller.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door romo » 14 feb 2011, 20:36

Er zijn maar weinig karren waarmee je upside down door de tunnelbuis wil………….. :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Knot » 14 feb 2011, 21:04

Dr is er maar één die dat echt goed kan natuurlijk :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
HAMMERHEAD
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:11
Locatie: Bergentheim

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door HAMMERHEAD » 14 feb 2011, 21:29

de dodge viper acr had toch ook heel veel downforce?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Downforce Hans » 14 feb 2011, 21:46

HAMMERHEAD schreef:de dodge viper acr had toch ook heel veel downforce?
Dat had meer met het gewicht van de auto te maken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Elmar » 14 feb 2011, 22:16

Door die vrachtwagen motor toch?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Downforce Hans » 14 feb 2011, 22:40

Elmar schreef:Door die vrachtwagen motor toch?
Ja, dat was het.......... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Petrolhead Tom » 14 feb 2011, 23:39

Is het te kort door de bocht om te stellen dat die taartschep achterop de 911 turbo wel degelijk FLINK wat downforce genereert? En je dus zonder die spoiler behoorlijk onaangenaam verrast kunt worden als je bochten gaat rijden? Of ineens keihard moet remmen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Bert ///M3 » 15 feb 2011, 01:20

Zal wel meevallen aangezien een 911 sowieso een hele zware achterkant heeft.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 11:11

denk ik ook, trouwens als je met bv die oudere 911 boven de 200 komt gaan ze al iets lichter sturen, maar stel je bouwt daar een mooie wat lagere spoiler op, in theorie zou dat betekenen,
iets meer wieldruk voor en tevens omdat je de ingang van de lucht wat onder de auto door kan kleiner maakt, minder lucht onder de auto is minder opwaartse druk toch?

wat ik zo mooi bedacht vind van sommige sportieve auto's is bv de radiator zit voor, maar vrij schuin, en daarachter zit een geleider die de doorgaande lucht schuin naar boven weer uit de auto gooit en tevens dus een soort luchtgeleider/spoiler is voor wat neerwaartse druk.
je hebt dan alleen minder bagage ruimte voor :mrgreen:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door smiley » 15 feb 2011, 11:16

GTRene schreef:wat ik zo mooi bedacht vind van sommige sportieve auto's is bv de radiator zit voor, maar vrij schuin, en daarachter zit een geleider die de doorgaande lucht schuin naar boven weer uit de auto gooit en tevens dus een soort luchtgeleider/spoiler is voor wat neerwaartse druk.
De geleider in de elise/exige/speedster zit precies andersom.
Zal neem ik aan alleen voor de koeling van de radiator zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 11:35

smiley schreef:
GTRene schreef:wat ik zo mooi bedacht vind van sommige sportieve auto's is bv de radiator zit voor, maar vrij schuin, en daarachter zit een geleider die de doorgaande lucht schuin naar boven weer uit de auto gooit en tevens dus een soort luchtgeleider/spoiler is voor wat neerwaartse druk.
De geleider in de elise/exige/speedster zit precies andersom.
Zal neem ik aan alleen voor de koeling van de radiator zijn.
ow? zou je qua afstand niet zeggen...das niet echt 2 vliegen in 1 klap :hmmm:

de oude gt40 bv had al zo'n soort systeem...hier een replica

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dit type nog iets meer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door smiley » 15 feb 2011, 12:03

Net effe nagekeken, en lijkt op alleen koeling:
Afbeelding

Maar welke van de 2 constructies doet downforce, via de grill erin, en gaten in de motorkap eruit, of de bovenstaande. (even vanuitgaan dat beiden ook voor koeling zijn)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 12:13

van die foto's wat ik poste?
beide modellen hebben een meer go with the flow systeem,
lucht via de "gril" door het rad dan schuin geleid naar achter/boven en dus mooie doorstroming en ietwat als spoiler meewerkend.

jou auto als ik de foto links zie lijkt me ook go with the flow, althans dat "motorkap" gedeelte...schuin naar achter geleidend toch?
weet zo niet meer hoe het onder dat rad eruit ziet.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door smiley » 15 feb 2011, 12:56

GTRene schreef:van die foto's wat ik poste?
nee, tussen de GT en de speedster:
Afbeelding

Dat beiden voor koeling zijn is duidelijk, maar of er ook downforce aan te pas komt met beide constructies?
Onder de radiator kan bij de speedster geen lucht weg. (zover ik weet)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 13:23

huh? die lucht gaat er bij jou ook daar uit toch? ook een go with the flow principe...

Afbeelding

volgens mij wordt de lucht redelijk goed geleid bij de vx220

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door smiley » 15 feb 2011, 13:46

Die geleiding in mijn voorklep sluit aan op de boxing van de radiator:
Afbeelding
Onder de radiator komt de lucht via de voorgrill weer binnen:
Afbeelding

Maar mijn vraag ging eigenlijk of beide constructies iets met downforce van doen hebben, of alleen koeling doen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Kasteel » 15 feb 2011, 14:05

Ook mooi om te zien dat de spoilers op de gt3 niet alleen show zijn :).

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door JWD » 15 feb 2011, 14:37

Jammer dat ze de oude X5 niet getest hebben, ik weet nog wel dat ik bij 230+ weinig tot geen stuurresponse kreeg, dat ding steeg zowat op ;)

Robin
Berichten: 55235
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Robin » 15 feb 2011, 14:40

Interessant he.

Sommige auto's vallen me mee, anderen me tegen en van de wannabe's wist ik 't wel. Hier zie je hoe 'n Carrera GT met z'n vloeiende engineering en weinig spoilerwerk toch ok is en 'n GT3 inderdaad tov de normale Carrera ook hetzij met wat spoilers.

Zal mij benieuwen wat de McLaren F1 deed/doet standaard. Z'n extreme topsnelheid(ook voor 't aantal pk's) zegt ook iets over het misschien wel ontbreken van echte downforce... :hmmm:
Laatst gewijzigd door Robin op 15 feb 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 55235
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Overzicht downforce/lift bij 200 km/u van diverse auto's

Bericht door Robin » 15 feb 2011, 14:43

Metchu schreef:vet om te zien!

Wil je dat echt joh?

Ok dan:
Afbeelding

Zal wel als 'n blok op de weg liggen, maar downforce en frontaal opppervlak, al sla je me dood. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beut67, erwin20vt, Google [Bot], sitechris, SlowCo, Will F., Wimo en 2 gasten