Sorry
PPP - Pure Porsche Porno
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Dan heb ik het fout begrepen
Sorry
Sorry
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Ik heb even de folder van de Turbo erbij gepakt. In de nieuwste brochure wordt er volgens mij niet gerept over de spoiler. Dus de Mk I brochure er maar bij gepakt. Daar staat een heel klein stukje in. Dat gaat echter alleen om de extra neerwaartse druk, niet over eventuele extra koeling.
In dat geval zal de spoiler van de Turbo denk ik niet extreem veel verbetering brengen ten opzichte van de uitschuifbare spoiler (zoals alle Carrera's hebben) die er nu opzit. Of zou daar toch wel heel veel verschil in zitten qua downforce?
Waar ga je dat dan merken? Lange bochten op hogere snelheid? Bij lage snelheid zal de normale spoiler afdoende zijn (als uberhaupt nodig is). Bij rechte stukken is de spoiler in het nadeel. Dus alleen snelle bochten toch?
In dat geval zal de spoiler van de Turbo denk ik niet extreem veel verbetering brengen ten opzichte van de uitschuifbare spoiler (zoals alle Carrera's hebben) die er nu opzit. Of zou daar toch wel heel veel verschil in zitten qua downforce?
Waar ga je dat dan merken? Lange bochten op hogere snelheid? Bij lage snelheid zal de normale spoiler afdoende zijn (als uberhaupt nodig is). Bij rechte stukken is de spoiler in het nadeel. Dus alleen snelle bochten toch?
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Een spoiler kan rechtuit ook voor stabiliteit zorgen. Een auto heeft normaal gesproken last van 'lift' door rijwind die de auto op wil tillen. Met een spoiler kun je dat weer compenseren.
Er is een mooi filmpje van een dragstrip met daarop een Mitsubishi Evo. Eigenaar had de spoiler gedemonteerd om een hogere snelheid te halen. Alleen werd de auto zo instabiel dat ie bij hele hoge snelheid van de weg is geraakt.
Er is een mooi filmpje van een dragstrip met daarop een Mitsubishi Evo. Eigenaar had de spoiler gedemonteerd om een hogere snelheid te halen. Alleen werd de auto zo instabiel dat ie bij hele hoge snelheid van de weg is geraakt.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Snap ik Joy, hangt natuurlijk van de rest van de aerodynamica van een auto af. Maar Porsche heeft natuurlijk al een spoiler die opkomt bij de gewone modellen (standaard zonder vaste spoiler). Het gaat mij er nu om, of het dan verschil maakt tussen de spoiler van de Turbo, die er dus altijd op staat, of als je die uitschuifbare vleugel hebt.
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Dan denk ik, Porsche zou Porsche niet zijn als ze dat niet goed hadden onderzocht bij de ontwikkeling van de auto. Het zal er niet voor niks zitten. Voor-en achterspoiler zouden elkaar in evenwicht moeten houden. Als je dan het een laat zitten en het andere weg laat lijkt dat mij niet ideaal.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: PPP - Pure Porsche Porno
valt mee...
stel je hebt helemaal op het achterste punt een joekel van een spoiler ala porsche...als je daar veel druk op zet wil die in theorie de achterkant daar naar beneden drukken...
wat gebeurt er dan? via de achterwielen wil die in theorie de voorkant optillen, terwijl die voorkant al graag het luchtruim wil kiezen vanwege de druk van de motor op de achteras...
Als de porsche maar een heel goede venturi? of goede bodem lucht geleiding heeft en een mooie splitter ofzo voor?
denk ook dat porsche de bodem tegenwoordig meer aerodynamisch heeft dan bij heel vroege 911 modellen?
stel je hebt helemaal op het achterste punt een joekel van een spoiler ala porsche...als je daar veel druk op zet wil die in theorie de achterkant daar naar beneden drukken...
wat gebeurt er dan? via de achterwielen wil die in theorie de voorkant optillen, terwijl die voorkant al graag het luchtruim wil kiezen vanwege de druk van de motor op de achteras...
Als de porsche maar een heel goede venturi? of goede bodem lucht geleiding heeft en een mooie splitter ofzo voor?
denk ook dat porsche de bodem tegenwoordig meer aerodynamisch heeft dan bij heel vroege 911 modellen?
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: PPP - Pure Porsche Porno
We zullen er een Porsche-engeneer bij moten halen 
Sinds een maandje hebben we Carrera GT nummero 5 op Nederlands kenteken. Altijd goed natuurlijk
.


Sinds een maandje hebben we Carrera GT nummero 5 op Nederlands kenteken. Altijd goed natuurlijk
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Ik ben echt benieuwt hoe dat rijd, zo'n 997 turbo zonder achterspoiler. Heb je die kerel al gebeld om foto's te maken Mark?
-
MartijnS
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
- Locatie: Nbr
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Haha, die Carrera GT op dezelfde dag op naam gekomen als de 599GTO, goed bezig 
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Spoiler op de Turbo heeft inderdaad veel minder functie, dan vorm. De spoiler op de Turbo is karakteristiek, vanaf de 964 volgens mij ? Mark heeft er meer verstand van. Je kon de Turbo altijd herkennen aan de vaste spoiler en dit is er nooit meer af gegaan. Soort traditie lijkt mij. Ik kan niet geloven dat de spoiler verder een wezenlijke functie heeft, integendeel, je kunt er zonder de spoiler juist harder door op topsnelheid. Laten we wel wezen: welke Turbo-eigenaar gebruikt een Porsche nou echt voor de bochten ?
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: PPP - Pure Porsche Porno
De spoiler stond al op de eerste Turbo's .
De 911 Turbo (930 genaamd) van 1975 tot 1977 gebouwd met de 3.0
De Spoiler maakte plaats voor de intercooler .

Ook op de latere modellen 930 , 964 en 993 werd de (zelfs naderhand nog grotere) intercooler op het blok geplaatst waardoor de spoiler we degelijk nodig was .
De 911 Turbo (930 genaamd) van 1975 tot 1977 gebouwd met de 3.0
De Spoiler maakte plaats voor de intercooler .
Ook op de latere modellen 930 , 964 en 993 werd de (zelfs naderhand nog grotere) intercooler op het blok geplaatst waardoor de spoiler we degelijk nodig was .
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Dat heb ik vanmorgen ook nog in de Porsche special van Carros gelezen. De spoiler was een must voor de intercooler.
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Hier een voorbeeldje van het 930 blok

En het 993 TT blok

Zonder spoiler dus volkomen onmogelijk .
En het 993 TT blok
Zonder spoiler dus volkomen onmogelijk .
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
- Paskal
- Berichten: 3839
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Klopt...... en dat biedt ook nog ruimte voor een nog grotere intercooler zoals op de 911 die ik hadPetrolhead Tom schreef:Dat heb ik vanmorgen ook nog in de Porsche special van Carros gelezen. De spoiler was een must voor de intercooler.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Ja, t/m de 993 was de spoiler zeker functioneel i.v.m. de intercooler. Maar sinds de watergekoelde boxer in de 996 ligt is de spoiler niet meer voor die reden nodig. De luchtinlaat bovenop is bij een Turbo sindsdien niet veel anders dan op een Carrera. Dan blijft dus de vraag, is de spoiler van een Turbo aërodynamisch gezien beter dan de opkomende spoiler van een Carrera? Voor koeling heeft hij dus geen extra functie weten we nu. Is het dan neerwaartse druk of looks/traditie?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Die had een supercharger of niet Paskal?
- Paskal
- Berichten: 3839
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Correct ----> zie dit apparaatPetrolhead Tom schreef:Die had een supercharger of niet Paskal?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Zo! Had flink wat vermogen of niet?
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Ik denk idd ook dat het hoofdzakelijk nog om de looks/traditie gaat.
Op een Turbo denkt men aan een spoiler , net als bij een doberman de gecoupeerde oren en staart .
Dat de grote spoiler geen noodzaak is bij de Turbo bewijst men al sinds de watergekoelde bij de cabriovarianten .
@Paskal : Die ken ik idd nog van het PF.NL destijds
Op een Turbo denkt men aan een spoiler , net als bij een doberman de gecoupeerde oren en staart .
Dat de grote spoiler geen noodzaak is bij de Turbo bewijst men al sinds de watergekoelde bij de cabriovarianten .
@Paskal : Die ken ik idd nog van het PF.NL destijds
-
OnlineRiceaux
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Wellicht heeft het te maken met tractie? Snellere tussenacceleraties mogelijk misschien?Mark Nauta schreef:Ja, t/m de 993 was de spoiler zeker functioneel i.v.m. de intercooler. Maar sinds de watergekoelde boxer in de 996 ligt is de spoiler niet meer voor die reden nodig. De luchtinlaat bovenop is bij een Turbo sindsdien niet veel anders dan op een Carrera. Dan blijft dus de vraag, is de spoiler van een Turbo aërodynamisch gezien beter dan de opkomende spoiler van een Carrera? Voor koeling heeft hij dus geen extra functie weten we nu. Is het dan neerwaartse druk of looks/traditie?
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Zal wel absolute nitwitvraag zijn, maar ook bij waterkoeling heb je toch luchtkoeling nodig?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: PPP - Pure Porsche Porno
ja, er zitten vaak radiatoren/koelers voor en of beide kanten voor en of sidepots, zo te zien was de spoiler destijds meer om hete lucht e.d. uit de motorruimte te halen doordat de lucht over de spoilert ging met al die roosters...en zo een dubbel effect had....en met die grote koelblokken van destijds had je een grote spoilert/luchtopening nodigRuben schreef:Zal wel absolute nitwitvraag zijn, maar ook bij waterkoeling heb je toch luchtkoeling nodig?
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: PPP - Pure Porsche Porno
@ Ruben. Dat klopt inderdaad. Natuurlijk hebben die koeling nodig. Maar bij de later Turbo's, 996 en 997 zitten die gaten in de achterspatborden, voor de achterwielen. Daarachter zitten radiateurs. Tevens zitten links en rechts in de voorbumper ook koelers.
Om op Rene terug te komen. Dat is niet zo. Bij de eerder Turbo's zit daar de intercooler en die heeft de lucht dus wel nodig, is dus niet als afvloeing van hitte (althans niet primair).
Om op Rene terug te komen. Dat is niet zo. Bij de eerder Turbo's zit daar de intercooler en die heeft de lucht dus wel nodig, is dus niet als afvloeing van hitte (althans niet primair).
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: PPP - Pure Porsche Porno
Ah, kijk, dat wist ik niet. Ik dacht dat er nog steeds zo'n mega koeler bovenop het blok lagMark Nauta schreef:@ Ruben. Dat klopt inderdaad. Natuurlijk hebben die koeling nodig. Maar bij de later Turbo's, 996 en 997 zitten die gaten in de achterspatborden, voor de achterwielen. Daarachter zitten radiateurs. Tevens zitten links en rechts in de voorbumper ook koelers..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten
