BMW X5 3.0d; update 06-08: t-loss en dus weg
- Knot
Re: BMW X5 3.0d
Prachtige auto Paskal!
Alleen het is 2004 en toch nog wat E39 (mk4 navi) spulletjes erin....?
Als je dit voor 20k koopt heb je toch veel auto lijkt me.
- Paskal
- Auto: meerdere
Thanx, er zit inderdaad dat MK4-navi-spul in, maar dat functioneert prima voor mijKnot schreef:Prachtige auto Paskal!

Beter dat dan losgeplakte tomtom-rommel op je raam. Ik ben van de cleane dashboards.....
- Jelmer850i
Mooi spul zo'n X5 8)
- Reind
Prachtige auto, ik had exact dezelfde uitgezocht
Ben benieuwd hoe zo'n SUV rijdt tov een e39. Ofwel, hoe zit het met de

- Jurriuit
Mooie wagen Paskal! Heb het altijd een mooi model gevonden, zeker na de facelift. Veel plezier ermee.
Is dat spul eigenlijk nog een beetje te updaten? Ik kan me voorstellen dat die relatief oude navigatiesystemen op bijvoorbeeld ring Eindhoven of Den Bosch volledig de weg kwijt raken.Paskal Morriën schreef:Thanx, er zit inderdaad dat MK4-navi-spul in, maar dat functioneert prima voor mij
Beter dat dan losgeplakte tomtom-rommel op je raam. Ik ben van de cleane dashboards.....
- dvh
Even de weg kwijt zijn op ring eindhoven kost je zo een 20-30 minuten omrijden...
Niet zo fun.
Niet zo fun.
- Knot
Alleen even een originele 2011 Navi High scoren voor de unit.. ben ik ook nog naar op zoek (geen kopie!) voor een normale prijs.
-
LOL, zal me jeuken hoe het eruit ziet, als het maar up to date is en Live HD Traffic heeft. Ik plak dus overal TomTom's in tot ergernis van sommigen! Zelfs de nieuwste BMW navi is hopeloze achterhaald mbt verkeersinfo.Paskal Morriën schreef:Thanx, er zit inderdaad dat MK4-navi-spul in, maar dat functioneert prima voor mijKnot schreef:Prachtige auto Paskal!
- Paskal
Na 200 km wat eerste rij-ervaringen....Reind schreef:Prachtige auto, ik had exact dezelfde uitgezocht![]()
Motor en bak
De X5 is veeeel stiller dan de 530d. De 530 wilden nog wel eens een luide dieselkeel opzetten zodra je het gas enthousiast intrapte. Het dieselblok in de X5 klinkt in de auto bijna als een 6 cylinder. Je hoort het blok op de achtergrond zijn werk doen, maar je hoort eigenlijk niet eens dat het een diesel is

Met 500 Nm en bijna 220 pk gaat de meer dat 2 ton wegende wagen er toch aardig rap vandoor. Met de auto-ambulance erachter zal het door het koppel ook wel vlotjes gaan. De 6-bak-automaat schakelt vrijwel onmerkbaar en nog soepeler de de 5-bak-automaat in de 530d.
Verbruik: de eerste tientallen kilometers bestond uit veel korte ritjes en stadsverkeer dus heb ik niet op het verbruik gelet. Gisteren mijn vaste 50 km lange woon-werk-traject afgelegd wat bestaat uit stukjes bebouwde kom en een stuk 80-km-weg. Het verbruik op dat traject bedroeg 1:14,8

Zitpositie
De hoge zitpositie zorgt ervoor dat je gevoelsmatig veel langzamer rijdt dan je in werkelijkheid doet. Rijdend op een 80 km-weg in een kolonne van auto's heb je echt het idee dat het allemaal wel heel langzaam gaat, maar stiekem rij je dan toch gewoon net iets boven de 90 km/u.
De comfort-stoelen kun je op tig manieren verstellen: lengte, hoogte, hellingshoek zitting, dikte en hoogte van de lendesteun, hoogte hoofdsteun en kanteling bovenste deel van de rugleuning. Als je in deze stoelen geen goede zitpositie kunt vinden weet ik het niet meer. Ik mis de wangen van de sportstoelen tot op heden helemaal niet.
Rijgedrag:
De X5 is voorzien van 19" velgen met achter 285/45 en voor 255/50 banden. In combinatie met het sportonderstel zorgt dat ervoor dat de auto op korte richels relatief stug is. Het is zeker geen stuiterbak, maar wellicht dat velen wat meer comfort zouden verwachten bij een dergelijk hoog luxe voertuig. Ik vind het persoonlijk echter helemaal niet storend. Je hebt in ieder geval nu wel het idee dat je in een auto rijdt en niet in een zwalkende Amerikaanse SUV. Het gedrag in de bochten vind ik vergelijkbaar met de 530d op zijn sport-onderstel: overhellen doet hij zeeeer weinig en je kunt er met forse snelheid de hoek mee om. Net als met de 530d merk je uiteraard wel dat je niet met een lichtgewicht onderweg bent

Overall:
De auto voelt een stuk solider aan dan de 530d. Wellicht komt dat door het gewicht of doordat alles nog beter in elkaar is gezet. Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met mijn overstap naar de X5. Hij is super comfortabel, rijdt als een normale personenauto en lijkt me niet arm te zuipen

De navi is trouwens te updaten door er simpelweg een nieuwe dvd in te stoppen dus da's vrij makkelijk te doen

- Reind
Helder verhaal. Verbruik valt me echt mee, mijn 330d doet 1:13. En die is wel een paar honderd kilootjes lichter.
Een X5 is echt een super gave auto. En met je uitgebreide omschrijving kun je concluderen dat je hem zonder enorme kosten als kilometervreter kan gebruiken.
De X5 staat nu inmiddels ook op mijn "wat word mijn volgende auto lijstje"
Veel plezier ermee
Een X5 is echt een super gave auto. En met je uitgebreide omschrijving kun je concluderen dat je hem zonder enorme kosten als kilometervreter kan gebruiken.
De X5 staat nu inmiddels ook op mijn "wat word mijn volgende auto lijstje"

Veel plezier ermee
- Knot
Mooi om te lezen dat ie goed bevalt...
Alleen de wegenbelasting/MRB zal niet mis zijn vrees ik met diesel en 2100kg?
- Paskal
Met 192€ per maand is dt inderdaad niet misKnot schreef:Mooi om te lezen dat ie goed bevalt...

- Ravin ///M
Klinkt goed allemaal Paskal, eigenlijk gelijk aan mijn ervaringen met de 3.0d e53, t klinkt allemaal heel bekend.
- dvh
Ach die hoge belasting kun je weer wegcijferen tegen de minimale afschrijving 

- Knot
192 is niet mis idd.. maargoed, als je een 4.4 (of is het al 4.8 bij de facelift?) V8 pakt dan zal je op 120 zitten zoiets neem ik aan, dat is nog te doen.
Aygo vermaak ik me prima mee, maar als ik een X5 zou pakken na de M5 dan is het Aygo en X5, compleet tegenstrijdig.
Aygo vermaak ik me prima mee, maar als ik een X5 zou pakken na de M5 dan is het Aygo en X5, compleet tegenstrijdig.
- Jelmer850i
alleen zijn de verbruikskosten dan 3x zohoog... dan is de keus snel gemaakt lijkt me.
- Paskal
Een 4.8is is nog eens 100 kg zwaarder en zit dus op 2.175 kg ---> 115€ per mnd aan belasting.
Zoals Jelmer echter al aangeeft is het verbruik van de 4.8is natuurlijk een heeel stuk hoger. Geloof niet dat je zuinger dan 1:7 met dat apparaat gaat komen terwijl de 3.0D prima 1:10 te rijden is. Bij 1.000 km per maand is de 3.0d al goedkoper. Echter.... een 4,8is is met 360PK natuurlijk wel weer van een hele andere snelheidsorde dan de 3.0d. Koppel van beiden is overigens wel gelijk
Zoals Jelmer echter al aangeeft is het verbruik van de 4.8is natuurlijk een heeel stuk hoger. Geloof niet dat je zuinger dan 1:7 met dat apparaat gaat komen terwijl de 3.0D prima 1:10 te rijden is. Bij 1.000 km per maand is de 3.0d al goedkoper. Echter.... een 4,8is is met 360PK natuurlijk wel weer van een hele andere snelheidsorde dan de 3.0d. Koppel van beiden is overigens wel gelijk

-
OnlineMartijn_bmw

maargoed daarvoor rij je wel een hele dikke bak 8)
- Paskal
Tja, als je vanuit een MRB-loze of een lichtgewicht autootje komt is dat wel een beetje een shock. Ik kom echter uit een 530d en daar mocht ik ook al 150€ per mnd aan belasting voor betalen dus de toename is dan relatief beperktMartijn_bmw schreef:die MRB, dat is wel heel veel per maand
![]()

- Petrolhead Tom
Echt een mooie auto! Ik heb ook wel eens in dat model X5 gereden, rijdt erg goed. Veel geluk ermee. 

- Ravin ///M
Ga je nog chippen? Lijkt me niet echt nodig he?
- Paskal
Chippen levert uiteraard meer pk's en Nm, maar met 218 pk en 500 Nm is het al niet echt behelpen. Wellicht dat hij ook nog wat zuinger wordt, maar voordat je die besparing eruit hebt duurt nog wel even. Nadeel van meer power is natuurlijk dat de slijtage hoger is en dat bv een automaat het zwaarder te verduren krijgt.
Ik vind de X5 nog meer dan de 530 uitnodigen tot relatief rustig rijgedrag. Kan me nu niet voorstellen dat er behoefte zal gaan ontstaan voor meer power dus ik zie me nog niet gaan chippen.
Ik vind de X5 nog meer dan de 530 uitnodigen tot relatief rustig rijgedrag. Kan me nu niet voorstellen dat er behoefte zal gaan ontstaan voor meer power dus ik zie me nog niet gaan chippen.
-
OnlineMartijn_bmw
das waar... ik betaal maar 50 euri voor mijn 318i, daarom vond ik persoonlijk de stap naar 150 euri voor jou 530d ook te grootPaskal Morriën schreef:Tja, als je vanuit een MRB-loze of een lichtgewicht autootje komt is dat wel een beetje een shock. Ik kom echter uit een 530d en daar mocht ik ook al 150€ per mnd aan belasting voor betalen dus de toename is dan relatief beperktMartijn_bmw schreef:die MRB, dat is wel heel veel per maand
![]()

- Knot
En toch blijft het vreemd, bedoel het loopt zuiniger maar betlasting is een stuk hoger en diesel is ook niet bepaald goedkoop meer te noemen. Enige voordeel wat je echt pakt is dat ze 2e hands niet zoveel duurder zijn dan de benzineversies misschien. Niet dat ik het koppel van een dikke diesel niet heerlijk vind rijden overigens hoor.
- Jelmer850i
Vergeet niet dat diesel ook zuiniger is plus zit er nog altijd zo'n 25-30 cent vershil in per liter.