RVS sport/race katalysator 200 en of 100 cpi

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

RVS sport/race katalysator 200 en of 100 cpi

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 20:05

Ik heb wellicht binnenkort 2 nwe katalysatoren nodig, die moeten er dan tussen gelast worden.
nu heb je her en der leuke aanbiedingen op het net.

momenteel heb ik er een sportkatalysator tussen (die al heel lang tegenwerkt/tegendruk en het laatste half jaar? stukjes uitblaast)
weet alleen niet hoeveel cells...

nu hoor ik wel eens van een sportkat 200 cells, maar nu zag ik laatst ook zoiets in 100 cells te koop, nog minder weerstand, maja is ie dan nog APK goed?
de 200 cells kan wel, althans als je de makers mag geloven.

hier bv een voorbeeld, prijs valt mee en heb ze nog goedkoper gezien.

http://www.nltuning.nl/virtuemart/rvs-u ... si/vmcchk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

het mooie van dit merk is dat ze maar weinig ruimte innemen, slechts 110mm rond...
denk 100cells het mooiste met de minste tegendruk...

zoals bv hier

http://link.marktplaats.nl/401151634" onclick="window.open(this.href);return false;

toevallig al eens bij die lui geweest in Rijssen, destijds met onderstel rubbers.
prijs ziet er betaalbaar uit, heb er 2 nodig...
dan nog het er tussen laten lassen...

Beschrijving
Universele Race katalysator

- 100 cellen racing katalysator
- totale lengte: 31cm
- kat. gedeelte: 16,5 cm
- diameter: 11cm
- aansluiting: 76mm
- lambda-sonde aansluiting
misschien maar eens doorpakken...moet uiterlijk 4 maart APK, stel de kat is nu zover heen (geloof ik graag) dat ie niet meer naar behoren werkt...
(had ook al zo'n aanwijzing in het "simpele" uitleesding wat ik heb, in de foutmelding)

hier men oude opstelling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 09 feb 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Visser

Re: RVS sport/race katalysator 200 en of 100 cells

Bericht door Jan Visser » 09 feb 2011, 20:14

Ik denk dat als je nu al een 2e lambdasonde ter controle van je katalysator hebt waardoor je een foutcode krijgt (P0420 waarschijnlijk) dan denk ik dat je er beter een dezelfde katalysatoren als er nu onder zit kunt plaatsen......

Een race kat werkt gewoon minder dan een goede originele katalysator en ik denk dat de 2e lambdasonde dat zo ziet en waardoor je weer dezelfde foutcode krijgt als die je nu hebt.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 20:26

Jan Visser schreef:Ik denk dat als je nu al een 2e lambdasonde ter controle van je katalysator hebt waardoor je een foutcode krijgt (P0420 waarschijnlijk) dan denk ik dat je er beter een dezelfde katalysatoren als er nu onder zit kunt plaatsen......

Een race kat werkt gewoon minder dan een goede originele katalysator en ik denk dat de 2e lambdasonde dat zo ziet en waardoor je weer dezelfde foutcode krijgt als die je nu hebt.
maar die heb ik niet, ik heb alleen lambda sondes voor zitten (zie foto daar zit voorkant, lucht in zeg maar), dus beide pijpen 1 zonde, dus voor ie de kat in gaat, denk dat het dus niet uitmaakt?
nee niet die code, magoed kan nog oude storing zijn vanwege die stukje uit de kat en verstopping ofzo maar moest hem uitlezen om het remvloeistof klokje te resetten en dacht ff oude storingen (waar je niks van merkt :-)) inlezen en wissen....heel lang niet in gekeken.

Fabian

Bericht door Fabian » 09 feb 2011, 20:31

Ik ben van de originele 2 kats naar 1x 200 cells gegaan, met APK is de CO-waarde ruim binnen de marge bij de Z3.

wjn

Bericht door wjn » 09 feb 2011, 20:40

Als je goede 100cpi (hoezo cells ??) hebt, kom je daarmee makkelijk door de keuring heen. Ik zou geen merkloze kopen, dan loop je kans dat je nog een keer moet kopen.

Ik heb er ook 100cpi onder zitten, die rijden ze even warm en probleemloos door de keuring heen.
En afgelopen maand is er ook een steekproef geweest, toevallig op mijn auto??, en dat was nog steeds o.k.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 09 feb 2011, 21:10

GTRene schreef:
Jan Visser schreef:Ik denk dat als je nu al een 2e lambdasonde ter controle van je katalysator hebt waardoor je een foutcode krijgt (P0420 waarschijnlijk) dan denk ik dat je er beter een dezelfde katalysatoren als er nu onder zit kunt plaatsen......

maar die heb ik niet, ik heb alleen lambda sondes voor zitten (zie foto daar zit voorkant, lucht in zeg maar), dus beide pijpen 1 zonde, dus voor ie de kat in gaat, denk dat het dus niet uitmaakt?
nee niet die code, magoed kan nog oude storing zijn vanwege die stukje uit de kat en verstopping ofzo maar moest hem uitlezen om het remvloeistof klokje te resetten en dacht ff oude storingen (waar je niks van merkt :-)) inlezen en wissen....heel lang niet in gekeken.
Dan heb ik niks gezegd :wink:

Maar tegenwoordig hebben auto's ook een lambdasonde na de katalysator die controleert of de katalysator nog goed werkt. Had je die er op zitten dan kon het een probleem worden voor de betreffende foutcode.....

Heb zelf de foutcode een aantal keren gezien bij auto's waarbij het CO-waarde gewoon nul was op de CO-meter. Alleen door de lambdasondes (1 voor de kat en 1 na de kat) in een grafiek naast elkaar te leggen kon je zien dat het toch de katalysator was die minder werd.

Maar aangezien jij er geen hebt kun je gerust een race kat plaatsen.

Heb er zelf ook 1 onder zitten en kom ook zonder problemen door de 4-gas test.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 22:11

Fabian schreef:Ik ben van de originele 2 kats naar 1x 200 cells gegaan, met APK is de CO-waarde ruim binnen de marge bij de Z3.
mijn 2 kats zijn ook race kats zo te zien (zie foto's tussengelaste kats), alleen oudjes :mrgreen: normaal gaan ze niet snel kapot las ik ergens, magoed, die stukken die eruit vliegen zijn ook niet bevorderlijk :mrgreen: wel schone stukjes mooi metaal.

Ik zal morgen dat bedrijfje eens bellen met die 100 cellen kats, 2x 100 is ook 200 :mrgreen: :wink:
op 1 link las ik van die 200 cellen kats die is goed tot 4.0 dacht ow...
om vervolgens verder te lezen als je 2 uitlaten hebt en 2 van die kats je tot zeg 7.0L kon dus ooow.

@Jan visser, klopt wel wat je zegt, ik had bv op die S54 Z3 M coupe wel 4 lambda's 2 voor en 2 achter dus die werd na dietijd wel afgerekend als je kat niet goed z'n werk deed.

@wjn, ah thanks, das fijn te lezen! ik kom nu al met pijn en moeite de afgelopen 4 jaar door de APK dus die kats zullen niet jofel zijn wat ik nu heb, wat trouwens ook niet bevorderlijk is voor de tegendruk en dus warmer worden van alles, wat ik ook tijden mee zat, moest toen extra koeling hebben/maken na een tijd.
tot ie begon met uitschieten van flarden mooi titanium inwendig kat flarden an zeg 2 bij 3 cm dun spul.

dus denk dan dat ik wel 2x 100 cellen kats kan doen, voor zekerheid vraag ik ook nog bij dat bedrijf, ik zal morgen eens weer meten hoe dik de uitlaat daar is en de race kat die er nu opzit.
thx for the inputs :thumbup:

GTRene

Re: RVS sport/race katalysator 200 en of 100 cpi

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 22:24

kwam dit ook net tegen...deze zijn bv ook 100 cpi echter voor verschillende cc types.
en vrij goedkoop, doch kwaliteit lijkt goed...echter zit daar wel een lambda aansluiting op?

http://www.shop.franke-turbotechnik.com ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

wjn

Bericht door wjn » 09 feb 2011, 22:41

Die zijn wel erg goedkoop zeg.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 23:07

wjn schreef:Die zijn wel erg goedkoop zeg.
ja vond ik ook al, en als je de materialen leest denk je wow, ook nog goed spul ook :hmmm:
tenminste als ik die dure matrialen lees...
echter wat denk jij, zit daar wel of niet een lambda mogelijkheid in...

staat bij puur voor racen :hmmm: die hebben wellicht geen lambda nodig?
*100 % Edelstahl
*top Qualität made in EU
*OBD -tauglich
*Platinum - Rhodium - Palladium - Al2O3

höhere Leistung 85 % wenniger Rückstau
**Keine KBA- Zulassung<< ohne TüV**

wat is Keine (geen) KBA? ow, ik lees nu OBD tauglich...dus een lamda kan erin neem ik aan...

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 23:15

nee, ik denk toch dat er geen lambda ingang in zit, kijk maar naar dit overzicht, bieden ze dezelfde aan...

en een ander merk waar ook nadrukkelijk dit bij staat...OBD tauglich en op de foto te zien is, bovendien ook goedkoop 8)
•100 CPSI High Flow Rennkat
•T400 Edelstahlkörper

•top Qualität made in the EU
•OBD-tauglich Euro 3
•Beschichtung: Platin-Rhodium-Palladium-AL2O3
•mehr Leistung durch bis zu 85% weniger Rückstau
http://www.international-speed-parts.de ... nnsportkat" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.international-speed-parts.de ... -cpsi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 23:33

leuke foto van verschil 200 cpi en 100 cpi

Afbeelding

ik denk dat ik 76mm aansluiting heb, echter morgen ff onder auto opmeten :mrgreen:

anyway, deze zijn nog goedkoper(zit iet op de goedkoopste te azen maar kwam het tegen), slechts 89,-euro....maar zie zo geen lambda ingang?

http://cgi.ebay.de/100-Zellen-Metallkat ... beh%C3%B6r" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 10 feb 2011, 00:32

Rene, het lijkt me zo dat Hartge niet bepaald spul van de laagste prijs categorie heeft gebruikt bij de ontwikkeling van de Hartge Z3 V8. Daarom lijkt het me, dat als je nu zo goedkoop mogelijke katalysatoren monteert dat je vrij snel weer met hetzelfde probleem zit.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 00:49

Petrolhead Tom schreef:Rene, het lijkt me zo dat Hartge niet bepaald spul van de laagste prijs categorie heeft gebruikt bij de ontwikkeling van de Hartge Z3 V8. Daarom lijkt het me, dat als je nu zo goedkoop mogelijke katalysatoren monteert dat je vrij snel weer met hetzelfde probleem zit.
ik zoek dus niet de zo goedkoop mogelijke, als ik die indruk heb gemaakt ben ik niet duidelijk genoeg geweest :wink: :D

nee ik wil het liefst een goede (hoeft niet mooi te glimmen) voor een gunstige prijs, ik zag bv dezelfde 100 cpi kat maar bv 50,-euro verschil bij verschillende aanbieders.
als je er dan 2 nodig hebt is weer mooi 100,-euro voor dezelfde kats, dat kan ik mooi gebruiken. :forum:
maar wil wel die waar ik een lambda in kan schroeven, en dat hebben sommige niet, al zullen er vast MIG lassers zijn die er zo ff zo'n schroefdraad oplassen.

wat ook kan schelen is dat destijds zeg in 2000 die uitlaat er op kwam, en de techniek/matterialen wellicht weer wat beter zijn of goedkoper, ik weet nog dat kats destijds rete duur waren.
al zie ik nog wel aanbieders die hoge prijzen vragen voor een kat, zo heb je die godkope van 89,-euro en bv in NL zag ik bij EPS? iets van een paar honderd euro...

trouwens die van Ebay 89,-euro zit zo te zien ook geen lambda plug in... :hmmm:

moet ook ff goed meten hoelang die oude katalysatoren van mijn knorretje zijn...
immers, als ik bv hele korte koop kom ik buis te kort :hmmm:

Harrie

Bericht door Harrie » 10 feb 2011, 08:04

Weet je hoeveel marge je nu over had?

Gewoon gaan kijken voor een 200cpi van HJS. heb je kwaliteitsspul en die "2" pk dat 100cpi oplevert is toetaal niet interessant maar je blijft in ieder geval aan de veilige kant.

Knot

Bericht door Knot » 10 feb 2011, 08:17

Zou wel goed uitzoeken wat er nu precies op zit, wellicht dat Hartge al een mapping in het management gemaakt heeft die aangepast is op je uitlaatspruitstuk en je kats?

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 10:28

Harrie schreef:Weet je hoeveel marge je nu over had?

Gewoon gaan kijken voor een 200cpi van HJS. heb je kwaliteitsspul en die "2" pk dat 100cpi oplevert is toetaal niet interessant maar je blijft in ieder geval aan de veilige kant.
je bedoelt met nog wel of net niet door keuring?
nou, ik spring al 4 jaar net krap over de sloot, de laatste keer ene jaar geleden was het nog langer stoken en wat spelen met gas en pfff net gered :mrgreen:

maar die race kats wat er door Hartge onder zijn gelast zijn ook vrij grof als ik die wafel structuur bekijk, is denk 200 cpi en misschien wel 100 cpi? ff kijken of ik die foto nog op pc heb van 1 zo'n uitgeblazen stukje.

ah, hier...das ook roestvrij spul, elk stukje is wel mooi schoon net als getoonde...

Afbeelding

@Knot, ik denk niet dat deze mapping precies op die van mij is afgesteld, ik heb de mapping die ook in de Ascari Ecosse zit, immers ik heb die Bosh motronic van Ascari er in.
denk verder dat de kar vrij ruim is afgesteld...
wilde gister de MAF reinigen(to be sure na 2 jaar ofzo), dus dacht ff die gekke schroefjes losdraaien, je weet wel zo'n torx? met pinnetje...
dus men speciale setje erbij gepakt...en maar murwen dacht huh? tel ik die ster qua grip ribbels zitten er maar 5 in ipv 6 die ik op dat setje heb :'( vandaar dat ie niet paste, moet ik dus ook weer een setje voor kopen met 5 ipv 6 hoekjes.

mijn spruitstuk stelt niet zoveel voor volgens mij, die knijpt nog best af lijkt me, althans niet echt dik of speciaal vind ik, geen mooi uitgebreide dikke spaghetti zeg maar. :hmmm: magoed, ik weet ook niet of meer wel zou passen.

Harrie

Bericht door Harrie » 10 feb 2011, 11:15

Je hebt dus zelf het antwoord al gegeven, als je niet iedere keer voor de keuring je kat wil verwisselen. Als je nu iedere keer maar net over gaat dan zeker de 200cpi kiezen.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 12:28

Harrie schreef:Je hebt dus zelf het antwoord al gegeven, als je niet iedere keer voor de keuring je kat wil verwisselen. Als je nu iedere keer maar net over gaat dan zeker de 200cpi kiezen.
I know, maar deze kat is tenminste al van zeg 2000 dus al vrij oud en de stukjes eruit dus logisch lijkt het me dat ie niet meer goed werkt, dus daar kan je het dan toch niet echt op afwegen?

trouwens net onder de kar gekropen en ff wezen meten, aansluiting (uitlaat) is 63.5mm de kat is slechts iets van 100mm rond...echter 350mm lang.
dus als ik een korte kat koop van zeg 300mm moet ik ook een extra stukje buis er bij aan laten lassen, en het mag ook niet echt dikker worden want dan zit ik met de grondhoogte en die stomme springbult hier in de straat :wink:
ik zag trouwens dat er een nummer op de katt stond, maar heel onduidelijk heb er wat foto's van, maar moet nog opladen en zien of ik het dan kan lezen.
wellicht dat ik dan ook erachter kan komen wat er nu onder zit, ik moet inderdaad geen geouwehoer krijgen dat ik niet door de APK kom :mrgreen:

anders volgende week eens langs de APK man en ff testen hoe die nu is...of het nog net kan of net niet meer, dan maar iets betalen voor de test/tijd.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 13:04

zo de foto's geupload echter meesten niet te lezen, deze was de beste qua kunnen lezen, het staat er ook vaag op, ik kom niet verder dan deze code:

BIN 17457 W 1 4301

Afbeelding

iemand die weet wat voor soort/type?
is dus al van rond bj: 2000 denk ik.
wie het weet mag het zeggen :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 10 feb 2011, 13:18

17457 staat voor de DIN norm. Dus die B zal wel een D zijn.

1.4301 staat geloof ik voor het gebruikte staal. RVS T.I.G. gelast.

Schiet je dus niks mee op :D

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 13:24

Joy schreef:17457 staat voor de DIN norm. Dus die B zal wel een D zijn.

1.4301 staat geloof ik voor het gebruikte staal. RVS T.I.G. gelast.

Schiet je dus niks mee op :D
whaha...heel goed, net zelf ook klaar met speuren

aha, denk dat de 1-4301 voor het soort RVS staal staat?
en dat BIN wellicht DIN is...
en dan DIN 17457 wat weer over Din 17457 Stainless Steel Pipe and Tube...?

komt dus op zelfde neer....schiet ik inderdaad weinig mee op, echter geeft nu wel duidelijkheid wat het inhoud :mrgreen:

thx :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 feb 2011, 14:37

ik heb ook een IMI-kat onder mijn 318i omdat de originele verstopt was en die kost 1200 euro :shocking: en de imi 350 geloof ik....

maar APK is echt kiele kiele hakken over de sloot me CO halen hoor ;) als ik dat had geweten was ik niet voor een imi gegaan...

deze heb ik:

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 14:58

Martijn_bmw schreef:ik heb ook een IMI-kat onder mijn 318i omdat de originele verstopt was en die kost 1200 euro :shocking: en de imi 350 geloof ik....

maar APK is echt kiele kiele hakken over de sloot me CO halen hoor ;) als ik dat had geweten was ik niet voor een imi gegaan...

deze heb ik:

Afbeelding
zow, das wel prijzig, ik vond ook nog deze als je zeg maar standaard spul zoekt, de prijzen lijken mij erg leuk/goedkoop...
handig als je standaard spul nodig hebt :D
benieuwd wat ie je daar zou hebben gekost :forum:

http://topcats.nl/webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 feb 2011, 15:01

GTRene schreef:
Martijn_bmw schreef:ik heb ook een IMI-kat onder mijn 318i omdat de originele verstopt was en die kost 1200 euro :shocking: en de imi 350 geloof ik....

deze heb ik:

Afbeelding
zow, das wel prijzig, ik vond ook nog deze als je zeg maar standaard spul zoekt, de prijzen lijken mij erg leuk/goedkoop...
handig als je standaard spul nodig hebt :D
benieuwd wat ie je daar zou hebben gekost :forum:

http://topcats.nl/webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;
€ 296,--

http://topcats.nl/webshop/index.php?dis ... ct_id=2361" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

maar dat is dus zo'n zelfde Imi en die hebben net te weinig kat werking om je auto lekker door de APK heen te krijgen...

Plaats reactie