Ik heb al een tijdje dat de stuurbekrachtiging begint te gonzen (voelbaar in het stuur) als er bijvoorbeeld van hoge snelheid afgeremd is. Vloeistof is een tijdje terug ververst. Nu denk ik dat het moment aangekomen is om er nieuw/gereviseerd stuurhuis in te lepelen.
Nu is het M3 3.0 stuurhuis er een met variabele overbrenging. Rond de middenstand langzamer dan de overige E36 stuurhuizen, vanaf een bepaald aantal graden input gaat de vertanding over op een kortere overbrenging.
De overige E36's (M3 3.2 inclusief) hebben een lineaire overbrenging met allen hetzelfde stuurhuis. De 3.2 heeft een stuuruitslagbegrenzer om aanlopen te voorkomen, ivm ander camber/ caster).
Het Z3 stuurhuis heeft een kortere overbrenging dan bovenstaande. Ook lineair. Past ook 1 op 1. Enige verschil is geloof ik een missende bracket voor een olieleiding.
Nu ben ik zelf niet zo kapot van het M3 3.0 stuurhuis. Rond de middenstand heb je meer stuuruitslag nodig dan je eigenlijk wil en de variabele overbrenging is wat minder precies dan een lineaire overbrenging.
Doe ik er goed aan om een Z3 stuurhuis (1.8 t.m 3.0) te pakken als ik toch moet wisselen ? Ik wil in ieder geval van dat variabele stuurhuis af.
E36 M3 stuurhuis vervangen
- Bert ///M3
Re: E36 M3 stuurhuis vervangen
Kan je doen net wat je voorkeur is. Er zijn ook E46 stuurhuizen van na 2003 die passen en die zitten tussen een standaard E36 huis en Z3 huis in qua ratio.
Je kan ook die van een gewone E36 nemen en de lock limiters er op zetten dan heb je hetzelfde als bij een M3 3,2. Die lock limiters zitten gewoon aan de borgplaatjes van de spoorstang dat is alles.
IMHO is een E36 M3 een auto die zich niet leent voor hele snelle stuurbewegingen, je gaat dan al snel te veel sturen met onderstuur als gevolg. Zelf heb ik geen moeite met de standaard stuurhuizen op beide auto's eigenlijk. Je moet de auto even zijn werk laten doen, dwz als je hard rijd even iets eerder beginnen met sturen en dan komt hij vanzelf.
Wat je ook moet beseffen is dat een hoop samenhangt met je onderstelafstelling, heb je een iets ondersturende setting dan moet je alweer wat meer sturen als een neutrale auto, staan je dempers voor te hard of achter te zacht dan kan je hebben dat hij eerst niet indraaien wil, en dan ineens komt en zijn 'set' neemt. Dan zal je ook zien dat je meestal te ver doorstuurt in het begin.
Je kan ook die van een gewone E36 nemen en de lock limiters er op zetten dan heb je hetzelfde als bij een M3 3,2. Die lock limiters zitten gewoon aan de borgplaatjes van de spoorstang dat is alles.
IMHO is een E36 M3 een auto die zich niet leent voor hele snelle stuurbewegingen, je gaat dan al snel te veel sturen met onderstuur als gevolg. Zelf heb ik geen moeite met de standaard stuurhuizen op beide auto's eigenlijk. Je moet de auto even zijn werk laten doen, dwz als je hard rijd even iets eerder beginnen met sturen en dan komt hij vanzelf.
Wat je ook moet beseffen is dat een hoop samenhangt met je onderstelafstelling, heb je een iets ondersturende setting dan moet je alweer wat meer sturen als een neutrale auto, staan je dempers voor te hard of achter te zacht dan kan je hebben dat hij eerst niet indraaien wil, en dan ineens komt en zijn 'set' neemt. Dan zal je ook zien dat je meestal te ver doorstuurt in het begin.
- Joy
Vergeten te reageren
Enige waar ik me aan erger is de vaagheid rond de middenstand. 318is was prima met het normale stuurhuis.
Dat met die kortere overbrenging heb ik ook nader bekeken. Op een Z3 met korte wielbasis is dat misschien wat je verwacht. Maar mogelijk krijg je een te nerveuze auto bij hoge snelheden. De meeste ombouwers rijden er mee op het circuit waar dit wat minder stoort.
Ik ga zo even op zoek op Ebay.de naar een gereviseerd normaal of M3 3.2 stuurhuis dan is dat probleem ook weer uit de wereld.
Bedankt iig.

Enige waar ik me aan erger is de vaagheid rond de middenstand. 318is was prima met het normale stuurhuis.
Dat met die kortere overbrenging heb ik ook nader bekeken. Op een Z3 met korte wielbasis is dat misschien wat je verwacht. Maar mogelijk krijg je een te nerveuze auto bij hoge snelheden. De meeste ombouwers rijden er mee op het circuit waar dit wat minder stoort.
Ik ga zo even op zoek op Ebay.de naar een gereviseerd normaal of M3 3.2 stuurhuis dan is dat probleem ook weer uit de wereld.
Bedankt iig.
-
Geef Rini van Hydroline.nl anders een belletje. Zou goed kunnen dat hij nog een (gereviseerd) E36 stuurhuis heeft liggen en anders kan hij het altijd bijzonder vakkundig voor je reviseren. Krijg je meteen 2 jaar garantie op het gereviseerde onderdeel wat ook erg prettig is.