Die autoimporteurs toch........

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Die autoimporteurs toch........

Bericht door Michel P » 09 feb 2011, 09:20

Nu de Nederlander massaal kiest voor de BPM vrije auto, en dus de grotere en duurdere auto's laten staan moet de belasting omhoog op die auto's om zo de klant naar een duurdere auto te krijgen waarop hun een grotere marge hebben......

Auto-importeurs willen af van belastingvrije auto
Uitgegeven: 9 februari 2011 08:50
Laatst gewijzigd: 9 februari 2011 08:50
AMSTERDAM - Een groot deel van de Nederlandse auto-importeurs wil van de huidige belastingvrijstelling voor zeer zuinige auto's af. Dat blijkt uit een voorlopig intern voorstel van de RAI Vereniging, dat AutoWeek onder ogen heeft gekregen.
© Autoweek

Vooral de huidige vrijstelling voor de aanschafbelasting (BPM) en en motorrijtuigenbelasting voor zuinige dieselauto's werkt dusdanig marktverstorend, dat de regeling volgens veel importeurs onhoudbaar is.

De voorstanders van afschaffing hebben uiteraard niets tegen belastingkorting, maar de volledige vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM zoals nu het geval is, gaat hen veel te ver.

Een dieselauto die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot krijgt complete belastingvrijstelling, terwijl voor een auto die 96 gram ‘doet’, honderden euro’s aan motorrijtuigenbelasting per jaar betaald moet worden. Om het nog niet hebben over de paar duizend euro BPM die moet worden afgetikt.

Verschil

Dit grote verschil is veel auto-importeurs een doorn in het oog, en het maakt de regeling volgens sommigen dan ook 'onhoudbaar'. De branchevereniging wil volgens de (voorlopige) plannen gaan lobbyen in Den Haag voor afschaffing van de huidige vrijstelling, indien mogelijk wellicht zelfs nog voor 2013.

De mening van de Nederlandse autosector is belangrijk, omdat het kabinet een uitgebreid onderzoek is gestart naar de toekomst van de Nederlandse autobelastingen. De conclusies moeten voor de zomer aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd.

RAI

De brancheorganisatie RAI Vereniging wil nog niet inhoudelijk reageren. “Hier heb ik nog geen commentaar op”, aldus secretaris Wijnand de Geus. “We zijn bezig met het formuleren van een uitgebreide integrale visie over de toekomst van de autobelastingen, en daar gaan we uitkomen. Tot dat moment kan ik daar niets over loslaten.”

Binnen diezelfde RAI Vereniging is er op dit moment nog geen consensus over de te varen koers. Sommige merken hebben immers op dit moment gigantisch veel voordeel van de vrijstelling en zijn zodoende fel gekant tegen eerdere afschaffing.

Ook is er onenigheid over de vraag of bij auto’s die (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van stroom de CO2 die bij de opwekking van die elektriciteit wordt uitgestoten, moet worden meegerekend of niet.

Naast elektrische auto’s zal de komende jaren vooral het aantal plug-in hybrides in de showrooms flink toenemen, waardoor deze vraag erg belangrijk is.
© Autoweek

Petrolhead Tom

Re: Die autoimporteurs toch........

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2011, 09:23

pfffffff

Kasteel

Bericht door Kasteel » 09 feb 2011, 09:28

Geloof je punt wel, maar ben persoonlijk ook niet voor om 2 redenen. Ten eerste moet het geld toch ergens vandaan komen, dus des te meer belastingvrije auto's, des te meer andere fondsen waar dit vandaan moet komen en ten twee is het vaak hypocriet, waarom is iemand met 3000000 Aygo kilometers minder slecht voor het milieu dan iemand die 100 Subaru kilometers maakt?

De grote reden voor het branche-verhaal schuilt denk ik deels in het feit dat enkele merken volledig buiten de boot vallen en de segmentering is zich volledig verplaatst (en binnen dat segment veel meer concurrentie -> mindere marges).

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2011, 09:31

Er zit toch gewoon wat in. Die kleine dingen zijn vaak de auto's waar veel km's mee worden gereden inmiddels. Waarom zou een V8 die als derde auto staat zo zwaar moeten worden belast en een kilometervreter met A+ label totaal niet?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 feb 2011, 10:11

Ik ben het wel met die gasten eens. Markt wordt zo om zeep geholpen, zeker in de kleine klasse. Merkte het al toen ik de Panda (2009) van m'n vrouw in ging ruilen. Tja meneer, daar moet wel belasting voor betaald worden. 18,-p/m :? En voor de nieuwe niet... Het was dat ze graag van hun demo afwilden, overigens ook een auto waar belasting voor betaald moet worden terwijl iedereen daar nu ook de belastingvrije uitvoeringen van koopt.

Komende jaren wordt dat nog ietsje erger dat die auto's minder op gaan brengen. Tenzij de regels aangepast of afgeschaft worden. Dan zijn de huidige, belastingvrije rijders de dupe. Iig ben ik voor gelijke monniken gelijke kappen. Gewoon iedere gebruiker laten betalen. Of allemaal niet, ook prima :)

Kilometerheffing was zo gek nog niet?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2011, 10:14

Een van de redenen waarom ik mijn C2 VTS voor een schappelijke prijs kon kopen, iedereen shopt voor dat budget tegenwoordig in de drieling familie.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 09 feb 2011, 10:17

Zou er niet iets mogelijk zijn met gedifferentieerde wegenbelasting tarieven, dus op basis van uitstoot, spitstoegang en/of kilometrage (eerste 2 zijn redelijk makkelijk te realiseren, laatste wat minder). Dan heb je volgens mij 2 hele grote factoren er vrij snel uitgepakt namelijk. Die derde auto kan namelijk makkelijk buiten de spitsen blijven, rijdt niet veel en dus ook niet veel uitstoot, en hierdoor ook terecht minder wegenbelasting imho.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 09 feb 2011, 10:18

Arthur schreef: Kilometerheffing was zo gek nog niet?
:bignews:
Nope, integendeel, ben er nog steeds zo fors tegen als daarvoor, kosten verhaal daarvan is pas echt belachelijk.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 feb 2011, 10:20

:lol:
Je bedoelt de kosten om het te realiseren? Dat zal best, maar het id erachter is niet zo raar.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2011, 10:23

Kilometerheffing kan maar niet met dat kastje idee. kilometerheffing aan de hand van de kilometer registratie op gezette punten is toch prima te doen? Auto wordt gekeurd in de garage: Kilometer registratie, auto gaat voor APK, kilometerregistratie. Wordt het niet correct ingevuld:gruwelijk hoge boete. Ben je er toch? Diegene die het meeste rijd betaald het meest, rij je weinig betaal je weinig. Uiteraard ook rekening houden met de uitstoot van de betreffende auto.

Femme

Bericht door Femme » 09 feb 2011, 10:25

Arthur schreef:Kilometerheffing was zo gek nog niet?
De voorgestelde kilometerprijzen waren absurd.

Voorbeeld van http://www.berekenkilometerprijs.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; bij 25.000km per jaar waarvan 5.000 in de spits.

2014:
Toyota Prius: 0,40 ct per kilometer, € 100 per jaar.
Subaru Impreza WRX STI: 5,23ct per kilometer, € 1.307 per jaar
BMW M6: 13,83ct per kilometer, € 3.457 per jaar

Gaat helemaal nergens over.
Petrolhead Tom schreef:Kilometerheffing kan maar niet met dat kastje idee. kilometerheffing aan de hand van de kilometer registratie op gezette punten is toch prima te doen? Auto wordt gekeurd in de garage: Kilometer registratie, auto gaat voor APK, kilometerregistratie. Wordt het niet correct ingevuld:gruwelijk hoge boete. Ben je er toch? Diegene die het meeste rijd betaald het meest, rij je weinig betaal je weinig. Uiteraard ook rekening houden met de uitstoot van de betreffende auto.
En wat dan te doen met mensen die veel kilometers in het buitenland rijden? Die zouden daarvoor een buitenlandse auto moeten hebben, of bij de douane moeten uit- en inchecken.

De simpelste oplossing is hogere brandstofaccijnzen, maar daar kun je niet veel verschil mee maken zonder samenwerking op Europees niveau ivm tanktoerisme.
Laatst gewijzigd door Femme op 09 feb 2011, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2011, 10:27

Nu ik er zo over nadenk, toll is een goede oplossing werkt in half europa dus waarom niet hier? En de wegenbelasting verwerken in de benzine prijs lijkt me nog steeds het allerbeste idee.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 feb 2011, 10:29

@Femme: Zal ik er dan maar "een" voor zetten? Het hoeft zeker niet in de vorm die men voor ogen had. In de brandstof verrekenen mag ook, weet ik veel. Ging mij meer om dat de gebruiker wat mij betreft mag betalen en dat die belastingvrije 'hokjes" dat dus ook mogen doen.
Wat niet wegneemt dat ik wel begrijp dat mensen die dingen aanschaffen. Als mij het zo uitkomt doe ik dat ook gerust.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2011, 11:05

De simpelste oplossing is hogere brandstofaccijnzen, maar daar kun je niet veel verschil mee maken zonder samenwerking op Europees niveau ivm tanktoerisme.
De meest eenvoudige en meest eerlijke oplossing, en dan in EU verband, weg met de BPM en MRB, betalen naar gebruik. Reken maar dat de autokoper A: na gaat denken over het gebruik! B: de meeste autokopers die van een auto afhankelijk zijn een zuinige zullen kopen.

Waarom is de huidige BPM korting die kan oplopen tot 100% korting? Gewoon omdat de CO2 uitstoot volgens de regeltjes uit Europa naar beneden moet, en NL voor deze oplossing heeft gekozen in dit dicht bevolkte landje.

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2011, 11:08

Dat bepaalde fabrikanten niets te bieden hebben in de de A en B label segmenten terwijl dit wereldwijd een trend is, dat is dan jammer, dan heeft men niet voldoende door ontwikkeld en heeft het management de markt verkeerd geanalyseerd....... Ofwel, men heeft niet de producten in de showroom die de klant thans zoekt!

Dat hoeft de overheid niet met wetgeving te regelen lijkt me.

Michel

Arthur

Bericht door Arthur » 09 feb 2011, 11:17

En waarom zoeken "wij" die producten niet? Omdat dat bij wet zo geregeld is. Dan ik er ff van uit dat belastingmaatregelen per wet geregeld zijn :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 feb 2011, 11:27

Ravin ///M schreef:Er zit toch gewoon wat in. Die kleine dingen zijn vaak de auto's waar veel km's mee worden gereden inmiddels. Waarom zou een V8 die als derde auto staat zo zwaar moeten worden belast en een kilometervreter met A+ label totaal niet?
Dat loop ik al sinds de invoering van de slurptax te verkondigen...........gaat nergens over......

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 feb 2011, 11:34

Ford pieste met hun Fiësta 1.6 TDCi Econetic ook net naast de pot, die zit op 98g/km en zul je dan ook veel minder zien dan de Polo etc.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2011, 12:08

AMSTERDAM - Een groot deel van de Nederlandse auto-importeurs wil van de huidige belastingvrijstelling voor zeer zuinige auto's af
Gutgut.. ze promoten die dingetjes gigantisch... vechten in een markt waar 0,0 marge is en nu er achter komen dat er geen ruk aan wordt verdiend... want alles wat er boven zit laat men staan.. wat zijn dat voor een lampjes... dat zag je toch al vanaf het begin aankomen..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2011, 12:46

Femme schreef:Voorbeeld van http://www.berekenkilometerprijs.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; bij 25.000km per jaar waarvan 5.000 in de spits.

2014:
Toyota Prius: 0,40 ct per kilometer, € 100 per jaar.
Subaru Impreza WRX STI: 5,23ct per kilometer, € 1.307 per jaar
BMW M6: 13,83ct per kilometer, € 3.457 per jaar

Gaat helemaal nergens over.
Huh valt wel mee toch? Ik meen te herinneren dat in ruil voor de kilometerheffing, de CO2 tax, BPM en wegenbelasting werden afgeschaft (nu geloof ik daar zelf geen reet van, maar das een ander verhaal). Als je nagaat dat in 2013 er op een nieuwe BMW M6 € 90.419 CO2 heffing moet zitten, dan is die 3500 per jaar toch een schijntje? Neem ik de wegenbelasting nog niet mee.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 feb 2011, 12:51

Michel P schreef:Dat bepaalde fabrikanten niets te bieden hebben in de de A en B label segmenten terwijl dit wereldwijd een trend is, dat is dan jammer, dan heeft men niet voldoende door ontwikkeld en heeft het management de markt verkeerd geanalyseerd....... Ofwel, men heeft niet de producten in de showroom die de klant thans zoekt!

Dat hoeft de overheid niet met wetgeving te regelen lijkt me.

Michel
+1.

De overheid bepaalt de regels. Consumenten en producenten hebben de vrijheid om daar gebruik van te maken. Doel van de overheid was om meer mensen in zuinige auto's te krijgen en om de trend naar zuinige auto's te versterken. Ze hebben daarbij de aard van de Hollander perfect ingeschat. De missie is een groot succes. Het zal over een paar jaar steeds makkelijker worden om mensen in nog zuiniger auto's te krijgen.

daNpy

Bericht door daNpy » 09 feb 2011, 14:09

En waar komt het geld dat nu misgelopen wordt dan vandaan??

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 feb 2011, 14:25

daNpy schreef:En waar komt het geld dat nu misgelopen wordt dan vandaan??
Van jou en mij. Dat heet begrotingstekort.
Zodra het % eco rijders gehaald is, wordt de regeling stopgezet, of zwaar afgebouwd.
Tegen die tijd heeft de autoindustrie een gezond % schone auto's afgeleverd, en kunnen die ook niet meer terug naar die walmers van vroeger. Mensen zijn dan opgevoed, en leren beter te kijken naar verbruik bij aanschaf van een auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 14:45

ze kunnen ook het volgende doen...

Brandstof slurpers of vervuilers betalen al voor dat geval, immers een hoger verbruik is x belasting van de brandstof per gereden km,
dus zuinige auto's hebben daar al voordeel...wat dus een soort zelfregulering is,
evenals bv vol EV auto's, daar heb je zelf een keuze in, en werkt een auto leven lang.

In dat deel wordt iedereen al beloond of gestimuleerd of zwaarder belast, hoeft de staat weinig voor te doen.

wat wel kan zodat iedereen betaald en fair betaald zijn 2 belasting soorten.

--Houderschapsbelasting

op alle voertuigen ook al rijden ze niet een vast bedrag, in categorieën op basis van lengte (ruimte/grond wat je van NL benut)
bv lengte tot 4 meter, dan tussen 4 en 5 meter en 5 en 6 meter en meer dan 6 meter bv.
voor al die categorieën een vast laag bedrag per maand

--Wegenbelasting

Die gaat naar het gewicht zoals we die al wat kennen, echter iets lager, omdat je al houderschapsbelasting betaald, de wegenbelasting kun je zien als belasting van het wegdek, de krachten op, hoe zwaarder hoe meer je de weg belast.

en zo is het voor iedereen fair. :angel:

---zo betaald de vervuiler met zijn of haar verbruik aan de pomp/staat door verbruik per km, dus meer km is meer liters is meer belasting automatisch.
---zo betaald de grote ruimte innemer aan houderschaps belasting
---zo betaald de zware auto voor het meer belasten van de wegen.

zoiets vind ik fair en stem ik voor

Niels v D

Bericht door Niels v D » 09 feb 2011, 15:07

Als je op eigen grond parkeert, moet je dan ook houderschapsbelasting betalen?

Plaats reactie