Porsche verdient am meisten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Porsche verdient am meisten

Bericht door Peter Tunissen » 12 feb 2007, 01:16

Per verkochte auto (of was dat linkje hier al bekend?):
http://www.n-tv.de/756232.html
Kris, je kunt hem nog annuleren. :lol: ;)

Is toch wel een enorm fors verschil met de rest (9x zoveel als de nummer twee: BMW).
21.799 euro winst per verkochte auto (voor belastingen), goeiemorgen zeg.

Weet iemand toevallig de gemiddelde prijs van een verkochte Porsche?
Dat en weten hoeveel ze aan ontwikkelingskosten kwijt zijn en je kunt mooi uitrekenen hoeveel een nieuwe Porsche kost om te bouwen. Zal wel niet veel meer zijn dan het prijskaartje dat Fiat op een nieuwe Panda plakt.....

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 12 feb 2007, 09:06

off-topic, ik las dat de Cayman in 2008 een facelift gaat krijgen.
Redelijk snel, aangezien de wachtlijst op een nieuwe nog steeds behoorlijk is.



[img:606:681]http://img223.imageshack.us/img223/4392 ... ft1ux1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 feb 2007, 09:29

Knappe prestatie. Porsche zit eigenlijk ook in segment waarin het weinig concurrenten kent. mainstream premium merken kunnen het qua imago en uitstraling niet tippen aan Porsche en de italiaanse concurrenten zijn weer een stuk duurder. gisteren zag ik een heer in 3 delig krijtstreeppak met een zeer verzorgde dame. beide 50 plus in een 997 rijden. stonden naast me voor rood, precies ook het type rijder wat je er in verwacht ze gunde mijn M3 geen blik waardig. daarom ook geen sprintje getrokken. zou gewoon debiel lijken. we reden rustig op waarbij de 997 rijder wel in een alto leek te zitten, trager kon bijna niet.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 12 feb 2007, 09:48

Correctie 18.800 euro :wink:
VW "verdient" 332 euro per verkochte auto...


Hier staat ook nog het een en ander: http://www.autoscoops.eu/index.php?suba ... m=&ucat=49

Tom
Berichten: 22253
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 12 feb 2007, 09:53

Moet zeggen dat het extreem veel is, dat had ik niet verwacht. Maargoed, qua garantie en restwaarde zit je bij Porsche wel goed, zover ik weet.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 12 feb 2007, 10:56

Dat doet Porsche goed! Zullen veel fabrikante jaloers op zijn.

Is dat vergelijk met VW reeel? Dan is het echt veel...

BDW, restwaarde van een Porsche zuigt ook hoor. Misschien geldt dat niet voor een GT3 maar de rest schrijft ook af als een gek.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 11:00

996 schrijft af ja, maar de rest valt na een paar jaar wel mee hoor. Cayennes even uitgezonderd, want volgens mij willen weinig mensen een 2e hands Cayenne met 200.000 km op de klok. Maar dat geldt voor zoveel dure/grote/onzuinige auto's.

Als je een nieuwe auto/Porsche koopt en hem na een jaar al verkoopt ben je imho sowieso gek.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 12 feb 2007, 11:13

Bij een bezoek aan Leusden werd ons de afschrijving even snel voorgerekend door een vertegenwoordiger:

jaar 1: 25%
jaar 2: 25%
jaar 3: 15%
jaar 4: 15%
Correct me if I'm wrong @ degene waar ik toen mee in Leusden was.

Ik ken betere investeringen...

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 12 feb 2007, 11:15

996 en boxers schrijven inderdaad aan een nominale snelheid af.
Cayennes dalen echter sneller dan parachutist in vrije val.

Kijk maar eens naar de overige 911's. 964 is inmiddels 20 jaar oud en leverd nog steeds circa 20.000 Euro op. De 993 zit rond de 35K en de 993 4S leverd zelfs vaak nog boven de 50.000 Euro op.




De winstmarge op een nieuwe porsche is natuurlijk wel achterlijk hoog. Daarom zet ik mijn vragen bij ''winst''. dat zou betekenen dat het Porsche concern, na alle denkbaar mogelijke kosten, in 2005-2006 97.000*18.000= 1.746 miljard Euro totale netto winst heeft gedraaid.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 12 feb 2007, 13:30

Dabei konnte Porsche-Chef Wendelin Wiedeking einen Rekordgewinn vor Steuern von 2,11 Milliarden Euro verbuchen.
Maar dat is uitgaande van die 21.799 euro.
En voor belastingen.

Wat ik dan weer over twijfel is hoe ze de winst uit extra marketingspul daarin verwerken.
Je kunt bij Porsche bijvoorbeeld een kalender kopen, is een mooi ding, kost zeker wel 2 euro om te laten drukken en zij verkopen hem voor 59,95.
Lijkt me dat dat soort dingen beter verkocht worden dan de auto's, maar telt dat bij deze winst mee of niet?
Kan me namelijk ook voorstellen dat er meer Porsche kalenders rondhangen dan VW kalenders, en zo heb je 1001 van dat soort prullaria, dus dat zou het verschil ook wel voor een deel kunnen verklaren.
En Porsche doet weinig aan autosport, merken als BMW en Ferrari verbranden goed geld in F1 en andere raceklassen, Porsche verdient er volgens mij alleen maar aan het opbouwen van klantenauto's.

Blijft een interessant onderwerp vind ik; jammer dat de artikelen zo summier zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 13:59

Een bedrijf wil ook helemaal niet veel 'echte' winst maken, die wil die winst gebruiken om weer te investeren. Dus de 'winst per auto' zit hem puur in de productiekosten.

Je moet dus een Porsche kopen van meer dan 4 jaar oud, want dan stopt de afschrijving zo'n beetje.

Een kennis van me heeft nog een 993 Carrera 4S te koop. +- 50.000 euro. Het geld gaat bij zulke auto's in onderhoud zitten, niet in afschrijving.

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 12 feb 2007, 14:54

Als je een porsche gaat kopen, even dit artikel meenemen.

Leuk om te gaan onderhandelen zo :lol:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 12 feb 2007, 15:08

hugo schreef:996 en boxers schrijven inderdaad aan een nominale snelheid af.
De winstmarge op een nieuwe porsche is natuurlijk wel achterlijk hoog. Daarom zet ik mijn vragen bij ''winst''. dat zou betekenen dat het Porsche concern, na alle denkbaar mogelijke kosten, in 2005-2006 97.000*18.000= 1.746 miljard Euro totale netto winst heeft gedraaid.
Scheelt niet veel...fiscaal jaar 2006 (1-8-2005 t/m 31-7-2006) nettowinst 1,393 miljard euro, op 102.602 geproduceerde voertuigen (36.504 911's, 290 CGT's, 30.680 Boxsters en 35.128 Cayennes. Dat komt uit op 13.576 euro netto per auto.
De brutowinst op de autoproductie (ze verdienen ook nog ruim 200 miljoen euro door deelnemingen in andere bedrijven) bedraagt 1.831.703.000 euro, dan zit je op 17.852 euro bruto per voertuig.

Zie http://www.porsche.com/germany/aboutpor ... p/figures/

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 12 feb 2007, 17:55

Porsches zijn dus gewoon te duur :evil:

Tom
Berichten: 22253
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 12 feb 2007, 18:40

Rudolf Nieuwe Weme schreef:Als je een porsche gaat kopen, even dit artikel meenemen.

Leuk om te gaan onderhandelen zo :lol:
Alsof een Porsche-dealer daar ook maar iets over te zeggen heeft.
Ik neem aan dat deze winst gaat over auto's die de fabriek uit komen rollen (verkoopprijs aan de importeur min de productiekosten e.d. ).

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 12 feb 2007, 18:45

Precies, dit is wat de fabriek eraan verdient.
Daarna komen de marges voor de transporteur, de importeur en de dealer met zijn glazen gebouw op A1 locatie er nog eens overheen.
Om over de belastingen nog maar te zwijgen.

En hoe meer je doorrekent, hoe goedkoper zo'n GT3 RS wordt om in elkaar te schroeven. :lol:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 12 feb 2007, 19:40

Gemiddeld zijn de kosten zo'n 42.000 euro per geproduceerde auto (materiaal + personeel). Voor een Boxster is dat natuurlijk minder, voor een 911 Turbo meer...het zou mij hevig verbazen als een GT3 meer dan 65k kost om te maken...de rest is marge en belastingen :shock:

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 12 feb 2007, 20:19

Hehe weet ik ook wel hoor.

Blijft toch leuk om te doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Enzo, Erik K. en 10 gasten