Regeerakkoord: Maximum snelheid naar 130

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Regeerakkoord: Maximum snelheid naar 130

Bericht door Richardt. » 03 feb 2011, 12:06

Arthur schreef:Allemaal leuk en aardig, die snelwegen ver weg. Ik had liever gezien dat er stukken A28 en A37 naar 130 gingen. Helemaal de A37 is zo rustig als wat, dus dat kan makkelijk :)
Ik had gedacht dat dat ook wel zou gebeuren. Maar zal wel komen omdat er weinig tot geen matrix borden zijn om de nieuwe snelheid aan te geven :roll:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 feb 2011, 12:46

Zijn degene die zo blij worden van deze verhoging dan van die moraalridders die zich altijd keurig aan de snelheid houden?
Dit gaat toch allemaal nergens over. Waar het kan volgens de overheid wordt allang 130 km/u gereden en je moet het wel heel bont maken om langs de kant van de weg gezet te worden omdat je 10 km/u te hard rijdt.

Ik vind dit echt bühne politiek van de bovenste plank. Er zit geen enkele winst in en ik vrees dat voor ontwerp en adviestrajecten voor nieuw te bouwenwegen nu weer op extra verzet kunnen rekenen. Iedereen die op dit moment bezwaar heeft tegen een voornemen op een nieuwe snelweg aan te leggen zal gaan kijken naar de milieueffectrapportages, doorstroomberekeningen enzovoorts. Als die op 120 km/u zijn berekend zal er vastgesteld moeten gaan worden of 120 km/u inderdaad de maximum snelheid blijft of dat er nieuwe berekeningen gemaakt moeten worden met 130 km/u.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 feb 2011, 13:01

RutgerK schreef:Zijn degene die zo blij worden van deze verhoging dan van die moraalridders die zich altijd keurig aan de snelheid houden?
Dit gaat toch allemaal nergens over. Waar het kan volgens de overheid wordt allang 130 km/u gereden en je moet het wel heel bont maken om langs de kant van de weg gezet te worden omdat je 10 km/u te hard rijdt.

Ik vind dit echt bühne politiek van de bovenste plank. Er zit geen enkele winst in en ik vrees dat voor ontwerp en adviestrajecten voor nieuw te bouwenwegen nu weer op extra verzet kunnen rekenen. Iedereen die op dit moment bezwaar heeft tegen een voornemen op een nieuwe snelweg aan te leggen zal gaan kijken naar de milieueffectrapportages, doorstroomberekeningen enzovoorts. Als die op 120 km/u zijn berekend zal er vastgesteld moeten gaan worden of 120 km/u inderdaad de maximum snelheid blijft of dat er nieuwe berekeningen gemaakt moeten worden met 130 km/u.
eens :thumbup: meestal probeer ik zo'n 140km/h als cruise snelheid aan te houden en dat lukt nauwelijks door het overige verkeer dus of het nou 120 of 130 is voor mij zal het weinig tot niks uitmaken denk ik...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 feb 2011, 13:20

RutgerK schreef:Zijn degene die zo blij worden van deze verhoging dan van die moraalridders die zich altijd keurig aan de snelheid houden?

Goed verhaal....ik doe of lekker relaxed cruisecontrol op 110 chill modus of 170 net binnen de grens van rijbewijs houden en op stille snelwegen *(zoals A32) dan gaat ie volle polle!

Ze zouden mensen met deze aandoening moeten helpen :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 feb 2011, 13:30

Nee, geen moraalridders. En de enige "winst" die erin zit zijn de hoogte van eventuele boetes. Je kunt dus al je marges met 10km/u verhogen :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 feb 2011, 18:48

Goede post Rutger :thumbup:

JP

Bericht door JP » 03 feb 2011, 21:18

Al zou ik mijn 150km/h kruissnelheid blijven aanhouden, zou ik minder hoge boetes krijgen...(want overtreding valt 10kmh lager)

Ga er dan maar vanuit dat de boetes meer dan evenredig zullen stijgen. Totale jaarlijkse inkomsten bij het CJIB moet gewoon elk jaar stijgen, maar dan word het wèl veiliger.... :thumbup:

Ach, ik rij toch nooit harder dan 83 op de snelweg... :angel:

Tom

Bericht door Tom » 03 feb 2011, 23:55

Het meest positieve eraan is dat de politiek eindelijk eens wakker lijkt te worden. En dat er zo wat tegengas is tegen de boomknuffelaars.

Maar om nou te juichen van blijheid... sigaar uit eigen doos. Ik heb een jaar of 8 m'n rijbewijs en sinds die tijd zijn overal de snelheden omlaag gaan. Vroeger reed ik met 120 over de randweg van Eindhoven... dat is eerst naar 100 gegaan en nu zelfs 80 (als je bij Eindhoven eraf moet). Dat is 40 km/u minder!!!
En zo ook de buitenwegen waar je eerst 80 mocht... ze hebben de afgelopen jaren veel van die wegen teruggebracht naar 60 km/u. Om over 30 km zones maar niet te beginnen....
Vanuit de politiek gezien vind ik het een mooie overwinning en ben ik er blij om. In de praktijk heb je er eigenlijk geen fuck aan.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 04 feb 2011, 04:00

Vorige week moest ik 's avonds in het westen van den landen zijn. Dit was na de spits, dus kon prima doorrijden maar ik raakte gewoon in de war hoe hard ik eigenlijk mocht. Eerst 100, dan 120, dan weer 80 en vervolgens weer 100. Op een gegeven moment zeg ik tegen mijn vriendin: 'Hé geen 100 bordjes op de hmpaaltjes, dus mag 120. Ben ik vervolgens aan het versnellen gaat er iemand knipperen... :bag:

Hier in oosten is het gelukkig wat minder met al die beperkte snelweg snelheden. Is rijden in Dld toch relaxer rijden; gewoon onbeperkt. Dan is het echt niet zo dat je je max eruit haalt; je let gewoon minder op de teller. Laatst toerde ik over de Autobahn en realiseerde me dat ik slechts 130 reed...

In NL ben je voortdurend op de teller aan het letten. Je kunt niet eens meer genieten van al het moois langs de kant van de wegen. Zie je kalfje in een wei rennen, of nog beter kijk verder voor je uit in het verkeer, wordt je geflitst.

HansD

Bericht door HansD » 04 feb 2011, 07:18

Goede post Rutger. Volkomen mee eens.

120 of 130, het zal wel. 'Iedereen' blij want 'we' mogen 130 gaan rijden en ondertussen leidt dat mooi de aandacht af van de andere plannen. Ik ben ook benieuwd voor hoeveel wegen het uiteindelijk zal gelden en op welke tijden, gaat zwaar tegenvallen ben ik bang.

Wat betreft al die verschillende snelheden, dat is idd een zootje maar dat wordt er alleen maar erger op als er op een paar snelwegen op bepaalde tijden 130 ipv 120 gereden mag worden.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2011, 08:38

Tristan schreef:Zal waarschijnlijk buiten de spits zijn. :|
99% van de tijd rijdt ik daar ook buiten de spits.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 feb 2011, 15:21

HansD schreef: Wat betreft al die verschillende snelheden, dat is idd een zootje maar dat wordt er alleen maar erger op als er op een paar snelwegen op bepaalde tijden 130 ipv 120 gereden mag worden.
Op bijna alle wegen staan van die fantastische matrix-borden. Ga uit van een standaardsituatie van bijv. 130 en in andere situaties (file, slechte weersomstandigheden, etc) wordt de Vmax aangepast. Daar hoeft zelfs geen mens aan te pas te komen...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 feb 2011, 19:41

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/03/130 ... heelt-het/" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:

http://www.nujij.nl/schultz-zwijgt-over ... 4594.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

wat een zeikerts met hun verbruik etc, ga dan lekker met de trein :mrgreen:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 04 feb 2011, 21:04

De BMW rijders krijgen er ook weer van langs..... Want oooh wat is het erg dat die met 140 voorbij komen. Wat een aso's zeg! :bag: Waarom wordt hier nou zo negatief over gedaan? Eerst iedereen zeiken over de veel te lage snelheden, en daarna zeiken dat het niet uitmaakt of het 130 wordt want qua tijdswinst maakt het niet uit....

Het is een goed begin iig, en zoals Balkie zei: Laten we blij zijn met elkaar! :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 04 feb 2011, 21:11

100, 120, 130 het zal alleen wat uit gaan maken voor de hoogte van de bekeuring, verder kijk ik er niet echt naar. Ik denk dat de meeste mensen hier toch altijd een bepaalde snelheid rijden die ze prettig vinden min of meer onafhankelijk van de limiet.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 04 feb 2011, 21:27

Zit net de kaart te bekijken waar ze gaan starten met de 130 km/h... valt me weer tegen :(

Had stiekeme hoop dat ze de A2 tussen Utrecht en Amsterdam ook mee zouden pakken, ze hebben daar nu een mooie 5 baans weg aangelegd en de maximum snelheid is van de 120 toen het driebaans was teruggebracht naar 100 km/h.
Rijd er zelf rond de 130 (buiten de spitstijden, dus prima te doen) en het had natuurlijk ideaal geweest dat ik dan ineens weer een paar kilometer harder zou kunnen rijden voordat we weer geflitst worden.

Achja... we blijven dromen :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 feb 2011, 22:12

`t is idd schandalig dat, voor iets wat iedereen al doet, er zoveel onodige tijd en energie verspild wordt aan een dergelijk pietluttig onderwerp…………

Weer een prima voorbeeld van een 1/2 maatregel………………wat weten wij van 1/2 maatregelen? Nou dat het niet opschiet idd………….

Kortom; doe het goed of doe het niet……………hier was niets doen de beste optie mits, maar, tenzij, met de kennis van toen het maximum naar 160km/h was gebracht…………iets substantieels dus………….geen gepruts in de marge……….

WJ

Bericht door WJ » 04 feb 2011, 22:42

Dat stuk tussen Moerdijk en Breda is volgensmij 100, alleen het stukje moerdijk <-> Dord is 120.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2011, 09:50

romo schreef:`t is idd schandalig dat, voor iets wat iedereen al doet, er zoveel onodige tijd en energie verspild wordt aan een dergelijk pietluttig onderwerp…………

Weer een prima voorbeeld van een 1/2 maatregel………………wat weten wij van 1/2 maatregelen? Nou dat het niet opschiet idd………….

Kortom; doe het goed of doe het niet……………hier was niets doen de beste optie mits, maar, tenzij, met de kennis van toen het maximum naar 160km/h was gebracht…………iets substantieels dus………….geen gepruts in de marge……….
+1 had zoiets gedaan, of bijv. 's avonds en 's nachts c.q. in het weekeind op alle 2x3 baans snelwegen en sommige rustige 2x2 baans snelwegen zonder limiet 8)

en die mensen snappen het ook niet... het gaat meestal niet eens om de tijdswinst maar om het gevoel van lekker autorijden ipv met ze alle voortsukkelen in een rijtje...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 11:58

zo is dat...
het gevoel van iets minder ristricties...iets meer spelingsruimte om zelf in te vullen binnen de wet/regels. :angel:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 feb 2011, 12:24

Ook met romo eens, 130 is zó 120+. totaal onbenullig.

In Italie mag je op sommige stukken van Autostrada 150(lekkere snelheid imo) , prima behalve dat ze daar zélf niet weten wélke stukken :lol: , dus dan maar overal. Hou ik wel van. :df:

Reed ik al 150 daar komt 'n oud model a3 me met 180/90 voorbij raar links rechts inhalend, ik denk;Die gast wil dood, 5 seconden later schrik ik me kapot , een 159 carabinieri/polizia met alle lichten en sirenes aan ook met 190 mij voorbij, in mijn ogen achter die A3 aan. Ik geef gas om hun op gepaste afstand bij te houden, 159 carabinieri pakt zelfs vluchtstrook om er bij 'n tankstation er af te gaan. doei a3....Diender moest waarschijnlijk nodig poepen. Heerlijk volk die Noord Italianen. :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 feb 2011, 14:54

Leve 1 Europa, voor vrij verkeer van goederen en diensten………………….maar iedereen met zijn eigen regeltjes…………..GTFOH

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 05 feb 2011, 15:00

Lang leve de duidelijkheid in het verenigd Europa.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 feb 2011, 21:03

Je hebt gelijk hoor. We hadden het beter gewoon op 120 kunnen houden of zelfs verlagen. De snelheid met 10 km/u verhogen is namelijk een enorme stap achteruit in onze mobiliteit! :bag:

Het is toch juist gelul van de bovenste plank om te zeggen "iedereen rijdt toch al gemiddeld 130, dus hou de vmax maar gewoon op 120"? Wat wil je daar mee bereiken dan?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 22:29

voor sommigen is het glas half leeg en voor anderen half vol :mrgreen:

Plaats reactie