Niet uitschakelbare ESP's
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Ik denk nog steeds dat de meeste mensen die in een schrik situatie komen niet tot nauwelijks reageren. Dan is ESP een geweldige uitvinding. Op het moment dat een ervaren rijder'in een dergelijke situatie komt zal hij proberen adequaat te reageren. Dan ontstaan hachelijke situaties met een ESP ingreep.
Wij, lees rijders met speel gevoelens, willen graag dat een ESP in/uit schakelknop ook echt een aan/uit schakelaar is. Bij ondermeer Mercedes-Benz is het daar helemaal niet voor bedoeld. Zoals ik reeds angaf is het uitschakelen enkel en alleen bedoeld om de auto meer kans te geven om uit gladde omstandigheden weg te kunnen komen. Dus niet om opeens meer ruimte te hebben om te spelen.
Wij, lees rijders met speel gevoelens, willen graag dat een ESP in/uit schakelknop ook echt een aan/uit schakelaar is. Bij ondermeer Mercedes-Benz is het daar helemaal niet voor bedoeld. Zoals ik reeds angaf is het uitschakelen enkel en alleen bedoeld om de auto meer kans te geven om uit gladde omstandigheden weg te kunnen komen. Dus niet om opeens meer ruimte te hebben om te spelen.
- Davy MR2DRIFT
Bij de meeste nieuwe Mercedessen kun je ESP helemaal uitschakelen. Niet met de ESP-knop, maar met de volumeknoppen op het stuur. ABS en BAS zijn dan ook helemaal uit. Een vriend van me kan erg mooie drifts maken met zijn C220 CDI. Wanneer je onderstaande beschrijving ziet, lijkt het erg omslachtig, maar in werkelijkheid is het een paar seconden werk. Erg handig op de Ring:-)
1. Zet de contactsleutel in stand 1.
2. Druk 3 maal op de resetknop van de dagteller.
3. Nu krijg je in het display als eerste het accu-voltage te zien -> UB: 12.0 V.
4. Druk nu op de ^-toets (pijltje omhoog) op het stuur. Nu krijg je de sotware-versie te zien.
5. Om ESP, BAS en ABS uit te schakelen druk je op de ^-toets (pijltje omhoog) tot op het display de volgende melding verschijnt: “ESP Dynamometer Test”.
6. Gebruik nu de + of - toetsen om de optie aan of uit te schakelen.
7. De melding die nu in het display verschijnt kan geen kwaad en verdwijnt zodra de auto opnieuw gestart wordt.
8. Start de motor en ESP, BAS en ABS is uit.
9. Wanneer de auto nu opnieuw gestart wordt, staat alles weer standaard ingesteld.
1. Zet de contactsleutel in stand 1.
2. Druk 3 maal op de resetknop van de dagteller.
3. Nu krijg je in het display als eerste het accu-voltage te zien -> UB: 12.0 V.
4. Druk nu op de ^-toets (pijltje omhoog) op het stuur. Nu krijg je de sotware-versie te zien.
5. Om ESP, BAS en ABS uit te schakelen druk je op de ^-toets (pijltje omhoog) tot op het display de volgende melding verschijnt: “ESP Dynamometer Test”.
6. Gebruik nu de + of - toetsen om de optie aan of uit te schakelen.
7. De melding die nu in het display verschijnt kan geen kwaad en verdwijnt zodra de auto opnieuw gestart wordt.
8. Start de motor en ESP, BAS en ABS is uit.
9. Wanneer de auto nu opnieuw gestart wordt, staat alles weer standaard ingesteld.
- Knot
Dat zou bij mijn Astra GTC volgens het boekje zo zijn, maargoed, had de hele boel een keer uitgezet en toen ik m met 100+ ff een tikkie gaf brak ie toch lekker uit, gelukkig maar.Tristan schreef:Is bij sommige auto's de ESP niet snelheids afhankelijk? Dat de ESP boven een bepaalde snelheid weer inschakelt?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ff snel door de ingescande "Sportauto" gebladerd, gekregen van Rebel, lees ik dat het bij de Focus ST (geheel) uit kan.Arthur schreef:Weet je ook hoe het zit bij de Focus ST?Dutch schreef:In mijn ST van dat andere paupermerk is TC/ESP ook alleen als één (dure) optie met één uitschakelknop verkrijgbaar. Heb 't mede daarom niet genomen, nog los van het feit dat de auto het niet nodig heeft en ik de auto puur wilde houden. 't Is wel volledig uitschakelbaar, dat wel, dus dat was geen argument om het te laten.
Bij spelen zet ik het uit, geen id of 'ie zelf weer ingrijpt als ik voor het systeem te ver ga?
Ook hier is TC/ESP 1 knopje.
Bij de C30 T5 niet geheel.
-
Ik heb dit al eerder verteld over de TT, maar iedereen met een Seat schreeuwde van de daken dat het bij hun niet ging, en dat de VAG electronica allemaal hetzelfde is......
In de "Sportauto" wordt nogmaals aangehaald wat ik al eerder zei, dat zowel TC als ESP volledig uitschakelbaar is.
Arne een Noors Forum-member van het engels forum (die vaker met zijn R1 motor op de Ring rijdt, had afgelopen weekend het zelf nogmaals getest, bij temperaturen van -19 graden heeft hij zich vermaakt op een bevroren meer, uiteraard op winterbanden.
[img:1024:769]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1740_1.jpg[/img]
[img:1024:746]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1734_1.jpg[/img]
[img:1024:768]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... G_1742.jpg[/img]
In de "Sportauto" wordt nogmaals aangehaald wat ik al eerder zei, dat zowel TC als ESP volledig uitschakelbaar is.
Arne een Noors Forum-member van het engels forum (die vaker met zijn R1 motor op de Ring rijdt, had afgelopen weekend het zelf nogmaals getest, bij temperaturen van -19 graden heeft hij zich vermaakt op een bevroren meer, uiteraard op winterbanden.
[img:1024:769]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1740_1.jpg[/img]
[img:1024:746]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1734_1.jpg[/img]
[img:1024:768]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... G_1742.jpg[/img]
- Wouter
-
- RVV
Wouter schreef:heel mooi die audi op dat bevroren meer, maar als ik op dat moment mocht kiezen tussen die audi tt of een ford sierra uit 1980 wist ik het wel.
doe maar snel weer een poets doekje over die tt heen en laat maar maar genieten in die ford
Ford sierra uit 1980? wouter toen waren het nog van die vierkante dozen, genaamd taunus

- Dennis Cavallino
-
Hi Fransico, sloeg ook niet op jou, omdat wij deze discussie al hadden in dit draadje : http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... hlight=esp
Overigens was je toen van mening dat bij VW nog 15% aanwezig bleef?
Maar ik denk na 2 draadjes dat we eruit zijn, en dat het bij Audi : uit = uit is...
En bij Seat en VW : uit= niet volledig uit is?
Zoiets?
Wat ik dan niet begrijp, is waarom 3 auto's van hetzelfde "concern" verschillende ESP technieken toepassen?
Op deze manier lijkt het net alsof de Seat Leon die laatste 15% nog nodig heeft om veilig te blijven?
Kan er anders ook geen sjaal van breien? Wie weet waarom de Seat geen volledig uitschakelbaar ESP heeft en een A3 wel?
Overigens was je toen van mening dat bij VW nog 15% aanwezig bleef?
Maar ik denk na 2 draadjes dat we eruit zijn, en dat het bij Audi : uit = uit is...
En bij Seat en VW : uit= niet volledig uit is?
Zoiets?
Wat ik dan niet begrijp, is waarom 3 auto's van hetzelfde "concern" verschillende ESP technieken toepassen?
Op deze manier lijkt het net alsof de Seat Leon die laatste 15% nog nodig heeft om veilig te blijven?
Kan er anders ook geen sjaal van breien? Wie weet waarom de Seat geen volledig uitschakelbaar ESP heeft en een A3 wel?

- Bert ///M3
-
-
-
[img:400:294]http://www.softwaremag.com/archive/2001 ... sTail.jpeg[/img]
- RVV
- Tristan