Niet uitschakelbare ESP's

Dit is ons algemene autoforum.
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 03 feb 2007, 17:08

Ik denk nog steeds dat de meeste mensen die in een schrik situatie komen niet tot nauwelijks reageren. Dan is ESP een geweldige uitvinding. Op het moment dat een ervaren rijder'in een dergelijke situatie komt zal hij proberen adequaat te reageren. Dan ontstaan hachelijke situaties met een ESP ingreep.

Wij, lees rijders met speel gevoelens, willen graag dat een ESP in/uit schakelknop ook echt een aan/uit schakelaar is. Bij ondermeer Mercedes-Benz is het daar helemaal niet voor bedoeld. Zoals ik reeds angaf is het uitschakelen enkel en alleen bedoeld om de auto meer kans te geven om uit gladde omstandigheden weg te kunnen komen. Dus niet om opeens meer ruimte te hebben om te spelen.

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 03 feb 2007, 18:04

Bij de meeste nieuwe Mercedessen kun je ESP helemaal uitschakelen. Niet met de ESP-knop, maar met de volumeknoppen op het stuur. ABS en BAS zijn dan ook helemaal uit. Een vriend van me kan erg mooie drifts maken met zijn C220 CDI. Wanneer je onderstaande beschrijving ziet, lijkt het erg omslachtig, maar in werkelijkheid is het een paar seconden werk. Erg handig op de Ring:-)

1. Zet de contactsleutel in stand 1.

2. Druk 3 maal op de resetknop van de dagteller.

3. Nu krijg je in het display als eerste het accu-voltage te zien -> UB: 12.0 V.

4. Druk nu op de ^-toets (pijltje omhoog) op het stuur. Nu krijg je de sotware-versie te zien.

5. Om ESP, BAS en ABS uit te schakelen druk je op de ^-toets (pijltje omhoog) tot op het display de volgende melding verschijnt: “ESP Dynamometer Test”.

6. Gebruik nu de + of - toetsen om de optie aan of uit te schakelen.

7. De melding die nu in het display verschijnt kan geen kwaad en verdwijnt zodra de auto opnieuw gestart wordt.

8. Start de motor en ESP, BAS en ABS is uit.

9. Wanneer de auto nu opnieuw gestart wordt, staat alles weer standaard ingesteld.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40148
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 feb 2007, 23:53

Tristan schreef:Is bij sommige auto's de ESP niet snelheids afhankelijk? Dat de ESP boven een bepaalde snelheid weer inschakelt?
Dat zou bij mijn Astra GTC volgens het boekje zo zijn, maargoed, had de hele boel een keer uitgezet en toen ik m met 100+ ff een tikkie gaf brak ie toch lekker uit, gelukkig maar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 11 feb 2007, 20:11

Arthur schreef:
Dutch schreef:In mijn ST van dat andere paupermerk is TC/ESP ook alleen als één (dure) optie met één uitschakelknop verkrijgbaar. Heb 't mede daarom niet genomen, nog los van het feit dat de auto het niet nodig heeft en ik de auto puur wilde houden. 't Is wel volledig uitschakelbaar, dat wel, dus dat was geen argument om het te laten.
Weet je ook hoe het zit bij de Focus ST?
Bij spelen zet ik het uit, geen id of 'ie zelf weer ingrijpt als ik voor het systeem te ver ga?
Ook hier is TC/ESP 1 knopje.
Ff snel door de ingescande "Sportauto" gebladerd, gekregen van Rebel, lees ik dat het bij de Focus ST (geheel) uit kan.
Bij de C30 T5 niet geheel.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 11 feb 2007, 22:38

Ik heb dit al eerder verteld over de TT, maar iedereen met een Seat schreeuwde van de daken dat het bij hun niet ging, en dat de VAG electronica allemaal hetzelfde is......
In de "Sportauto" wordt nogmaals aangehaald wat ik al eerder zei, dat zowel TC als ESP volledig uitschakelbaar is.

Arne een Noors Forum-member van het engels forum (die vaker met zijn R1 motor op de Ring rijdt, had afgelopen weekend het zelf nogmaals getest, bij temperaturen van -19 graden heeft hij zich vermaakt op een bevroren meer, uiteraard op winterbanden.



[img:1024:769]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1740_1.jpg[/img]
[img:1024:746]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... 1734_1.jpg[/img]
[img:1024:768]http://i158.photobucket.com/albums/t104 ... G_1742.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 11 feb 2007, 22:59

Mijn SEAT heeft geen ESP, Rob :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 11 feb 2007, 23:19

Jou bedoelde ik ook niet Arthur :wink:

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 11 feb 2007, 23:53

heel mooi die audi op dat bevroren meer, maar als ik op dat moment mocht kiezen tussen die audi tt of een ford sierra uit 1980 wist ik het wel.

doe maar snel weer een poets doekje over die tt heen en laat maar maar genieten in die ford :lol:

Andre
Berichten: 11404
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 feb 2007, 00:12

Mijn idee wouter.

Al is het een quattro die TT dan is het nog voorwiel aandrijving met achterwiel ondersteuning.

Nee daar op zo n bevroren meer moet je een EVO RS of een lekkere RWD hebben. En anders kan je beter thuis bij de kachel gaan zitten dan irriteer je je ook niet.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 feb 2007, 00:33

Wouter schreef:heel mooi die audi op dat bevroren meer, maar als ik op dat moment mocht kiezen tussen die audi tt of een ford sierra uit 1980 wist ik het wel.

doe maar snel weer een poets doekje over die tt heen en laat maar maar genieten in die ford :lol:

Ford sierra uit 1980? wouter toen waren het nog van die vierkante dozen, genaamd taunus ;-)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 12 feb 2007, 01:03

Mij zie je niet op zo'n meer rondrijden, dan heb ik erna weer veel te veel poetswerk thuis.
Liever thuis voor de open haard in een comfortabele stoel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 12 feb 2007, 09:43

Ik zou dat meer opgaan met een 130i met enkele simpele tweaks...
:lol: :wink:

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 12 feb 2007, 11:28

Als ik in de GT het knopje in ramde dan duurde het alleen maar wat langer voor er in gegrepen werd. ( Niet dat het met fwd veel nut had maargoed )

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40148
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 12 feb 2007, 11:36

Zó een sneeuw/ijsvlakte wil ik ook nog wel eens op spelen!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 11:53

Dat van die Benz gaan we eens uitproberen. Ik weet niet of jullie mijn C-klasse rit nog herinneren, maar dat was echt levensgevaarlijk. :)

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 12 feb 2007, 18:42

Dumkopf Rebel

Ik heb niet gezegd wat er wel of niet uitkan op een TT. Wel op een Seat Leon II. Want ik klets liever uit ervaring dan uit mijn nek.

Andre, blijf dan lekker thuis joh. Wij vermaken ons wel.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 12 feb 2007, 19:33

Hi Fransico, sloeg ook niet op jou, omdat wij deze discussie al hadden in dit draadje : http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... hlight=esp

Overigens was je toen van mening dat bij VW nog 15% aanwezig bleef?

Maar ik denk na 2 draadjes dat we eruit zijn, en dat het bij Audi : uit = uit is...
En bij Seat en VW : uit= niet volledig uit is?
Zoiets?

Wat ik dan niet begrijp, is waarom 3 auto's van hetzelfde "concern" verschillende ESP technieken toepassen?
Op deze manier lijkt het net alsof de Seat Leon die laatste 15% nog nodig heeft om veilig te blijven?
Kan er anders ook geen sjaal van breien? Wie weet waarom de Seat geen volledig uitschakelbaar ESP heeft en een A3 wel? :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 12 feb 2007, 20:22

Als de sensoren enz hetzelfde zijn moet er toch wel iemand zijn die dat omprogrammeren kan zou je zeggen. Of desnoods hele ECU uitwisselen.

Andre
Berichten: 11404
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 feb 2007, 23:40


Ruud H.
Berichten: 162
Lid geworden op: 20 nov 2006, 00:35
Locatie: Den Haag

Bericht door Ruud H. » 13 feb 2007, 00:06


Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 feb 2007, 00:19


Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 13 feb 2007, 15:48

ik heb een a3 gehad, laatste serie voordat hij die kolenkit smoel kreeg, daar kon het wel uit maar was het niet uit hetgeen natuurlijk levensgevaarlijk is.

E

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 15:58

Rebel schreef: Kan er anders ook geen sjaal van breien? Wie weet waarom de Seat geen volledig uitschakelbaar ESP heeft en een A3 wel? :roll:
De nieuwe S3 heeft toch ook geen 100% uitschakelbaar ESP ? Stond dat niet in die autovisie test ?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 13 feb 2007, 16:49

Rico v Velzen schreef:
Rebel schreef: Kan er anders ook geen sjaal van breien? Wie weet waarom de Seat geen volledig uitschakelbaar ESP heeft en een A3 wel? :roll:
De nieuwe S3 heeft toch ook geen 100% uitschakelbaar ESP ? Stond dat niet in die autovisie test ?
Klopt, ook niet 100% uitschakelbaar.

Andre
Berichten: 11404
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 13 feb 2007, 17:14

koop je gvd een s3 niet uitschakelbaar.

Ben je ook meteen klaar met audi.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ED35 en 6 gasten