[LPG] ...met een vermogende motor niet interessant meer?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ravin ///M

[LPG] ...met een vermogende motor niet interessant meer?

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2011, 10:19

...in ieder geval niet in dit voorbeeld. Een dikke V8 die op LPG zo rond de 1 op 5/6 lust, is met de huidige LPG prijs van 86 cent (!!) totaal oninteressant geworden. Dit weekend zou ik met een buurman mee gaan kijken naar een Cayenne Turbo op LPG. Geen g3, al scheelt dat niet eens zo veel als ik dacht qua wegenbelasting. Dus ik maak even een rekensommetje voor hem... 2800 euro motorrijtuigenbelasting per jaar, 3500 euro aan gas... ongelooflijk. Hij gaat nu toch maar naar een diesel kijken :mrgreen: volgens mij.

Hoe kan de LPG prijs nou zo hoog zijn, een eigen product?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: [LPG] ...met een vermogende motor niet interessant meer?

Bericht door Richardt. » 20 jan 2011, 10:21

Hoewel ik totaal geen LPG liefhebber ben zou ik een Cayenne Diesel nog veel erger vinden. Zoveel kan dat toch niet schelen bij zo'n auto?

De brandstofprijzen gaan sowieso helemaal nergens over op dit moment....

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2011, 10:22

Ik denk dat het een 535d gaat worden, geen Cayenne.

Maar inderdaad, 4 maanden terug was de diesel nog 1,01 euro, gister 1,25.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 jan 2011, 10:23

Als je een Cayenne gaat rijden...moet je je dan nog zorgen maken om brandstofprijzen??

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2011, 10:24

Als het je daily is, waarom niet?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 jan 2011, 10:46

Martin van der Zwaard schreef:Als je een Cayenne gaat rijden...moet je je dan nog zorgen maken om brandstofprijzen??
Ja, waarom niet?
Omdat het een Porsche is mag dat niet meer ofzo? Waarom denk je dat zoveel X5/ML/Q7's diesel zijn, echt niet alleen voor de actieradius hoor...

wjn

Bericht door wjn » 20 jan 2011, 11:04

LPG wordt bewust on-interessant gemaakt.

Stel je voor, een milieu vriendelijk alternatief (qua uitstoot) voor al die hybride rijders en elektrische auto's**, dat kan toch niet.

** Waar de uitstoot elders ligt, maar er wel degelijk is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jan 2011, 12:02

Lpg is een restproduct en de prijs verschilt tussen pompen die 1 km uit elkaar liggen tot wel 30%! Omrijden loont dus. Daarnaast verschilt de kwaliteit aanzienlijk. Bij dure lpg stations zoals Total en Texaco heb ik een aanzienlijk kortere actieradius (15% meer verbruik) dan bij bijv BP en Shell.

Ik baal dat ik veel meer HSB moet betalen, want nu pak ik zoveel mogelijk de Saab voor al mijn ritten (33.000 per jaar, de afgelopen 3 jaar).

Zodra je een zware auto hebt zoals een Cayenne, dan is de G3 korting nihil (lees; verwaarloosbaar). De beste lpg auto's, budgetwise, zijn belastingvrije en in de nabije toekomst de hybrides op LPG. Voor mijzelf zit het voordeel in de lage aanschafprijs zonder afschrijving van mijn Saab, de betrouwbaarheid en de youngtimerbijtelling.

Femme

Bericht door Femme » 20 jan 2011, 12:08

Ravin ///M schreef:...in ieder geval niet in dit voorbeeld. Een dikke V8 die op LPG zo rond de 1 op 5/6 lust, is met de huidige LPG prijs van 86 cent (!!) totaal oninteressant geworden. Dit weekend zou ik met een buurman mee gaan kijken naar een Cayenne Turbo op LPG. Geen g3, al scheelt dat niet eens zo veel als ik dacht qua wegenbelasting. Dus ik maak even een rekensommetje voor hem... 2800 euro motorrijtuigenbelasting per jaar, 3500 euro aan gas... ongelooflijk. Hij gaat nu toch maar naar een diesel kijken :mrgreen: volgens mij.

Lpg is in de winter altijd duurder omdat er meer vraag is naar butaan en propaan ivm verwarming van huizen en omdat de verhouding butaan/propaan in de winter anders is vanwege de lage temperaturen. Er wordt meer propaan toegevoegd en dat is duurder dan butaan.

Je bent gek (of je hebt een hele lege tank) als je lpg tankt langs de snelweg voor 86 cent per liter. Lpg kun je ook krijgen voor ca. 73 cent, waarmee het nog steeds de helft goedkoper is dan benzine (rekening houdend met ca. 10 procent meerverbruik in volume ten opzichte van benzine).

Een Cayenne met lpg g3 kost zo'n 2400 euro aan MRB per jaar. Op benzine is dat zo'n 1550 euro. Met de huidige prijsverschillen moet je zo'n 1100 liter tanken om de hogere MRB eruit te rijden. In een Cayenne die 1 op 6 rijdt is dat al na 6600km. Vervolgens moet je nog de inbouwkosten van ca. 3200 euro eruit rijden. Hiervoor heb je zo'n 25.000km nodig.

Een veelrijder heeft zijn lpg-installatie binnen een jaar terugverdiend. Juist in dikke V8'en blijft lpg interessant.

Reind

Bericht door Reind » 20 jan 2011, 12:25

Femme schreef:
Ravin ///M schreef:...in ieder geval niet in dit voorbeeld. Een dikke V8 die op LPG zo rond de 1 op 5/6 lust, is met de huidige LPG prijs van 86 cent (!!) totaal oninteressant geworden. Dit weekend zou ik met een buurman mee gaan kijken naar een Cayenne Turbo op LPG. Geen g3, al scheelt dat niet eens zo veel als ik dacht qua wegenbelasting. Dus ik maak even een rekensommetje voor hem... 2800 euro motorrijtuigenbelasting per jaar, 3500 euro aan gas... ongelooflijk. Hij gaat nu toch maar naar een diesel kijken :mrgreen: volgens mij.

Lpg is in de winter altijd duurder omdat er meer vraag is naar butaan en propaan ivm verwarming van huizen en omdat de verhouding butaan/propaan in de winter anders is vanwege de lage temperaturen. Er wordt meer propaan toegevoegd en dat is duurder dan butaan.

Je bent gek (of je hebt een hele lege tank) als je lpg tankt langs de snelweg voor 86 cent per liter. Lpg kun je ook krijgen voor ca. 73 cent, waarmee het nog steeds de helft goedkoper is dan benzine (rekening houdend met ca. 10 procent meerverbruik in volume ten opzichte van benzine).

Een Cayenne met lpg g3 kost zo'n 2400 euro aan MRB per jaar. Op benzine is dat zo'n 1550 euro. Met de huidige prijsverschillen moet je zo'n 1100 liter tanken om de hogere MRB eruit te rijden. In een Cayenne die 1 op 6 rijdt is dat al na 6600km. Vervolgens moet je nog de inbouwkosten van ca. 3200 euro eruit rijden. Hiervoor heb je zo'n 25.000km nodig.

Een veelrijder heeft zijn lpg-installatie binnen een jaar terugverdiend. Juist in dikke V8'en blijft lpg interessant.
Als je echt een haalbaarheidsstudy wil doen moet je natuurlijk ook de restwaarde (afschrijving) meerekenen.

Wat zou een Cayenne opleveren met 250.000 km achter zijn kiezen op gas. Ik zou hem iig niet kopen. En ook niet veur weinug.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2011, 13:01

maar een cayenne turbo op gas blijft dat heel???

dat is belangrijker lijkt me, ik zou lekker voor een diesel gaan ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 jan 2011, 14:53

Femme schreef:

Wat ik uit het verhaal begrijp is dat hij naar een auto gaat kijken waar de gas installatie al in zit.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jan 2011, 18:17

Mijn Bravo is ook nog te koop!

Tijdens de laatste tankbeurt 1 op 6,2 genoteerd. Scheelt toch weer met de 1 op 5 van een Cayenne.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2011, 20:10

Je verhaal klopt natuurlijk Femme, als je kijkt naar een zelfde auto. Maar de opverpeinzing is niet "een Cayenne Turbo op gas of benzine", maar eerder; een dikke diesel of een dikke V8 benzine met ongeveer gelijke prestaties op LPG. Hij heeft gekeken naar 535d's, A8 4.0 TDI's en een Jag XJ 2.7 tot nu. Diesel X5-en van rond de 35 zijn nog niet interessant omdat je dan nog niet het nieuwe model hebt (of een kale). Merc wil hij niet en Q7 ook niet.

Dus in een vergelijking obv. prestaties legt een vermogende 2e hands V8 op LPG het af tegen een dikke diesel. Maar ja, het is nog steeds interessanter dan benzinerijden.

LOL@Hielke. Had je de optie "tankdop" niet aangevinkt? :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2011, 21:38

Ravin ///M schreef:LOL@Hielke. Had je de optie "tankdop" niet aangevinkt? :mrgreen:
:mrgreen: :lol:

Femme

Bericht door Femme » 22 jan 2011, 18:59

Ik heb vandaag mijn 650i afgeleverd bij Pouls Autotechniek in Baarlo voor inbouw van een Prins VSI-installatie. Het inbouwen is op dit moment blijkbaar niet erg populair want ik kon meteen terecht na donderdag gebeld te hebben.

De terugverdientijd wordt zo'n 36.000 tot 40.000km afhankelijk van de ontwikkeling van de benzine- en lpg-prijzen. Ik doe het ook omdat ik het veel leuker vind rijden op lpg. Voor minder dan 60 euro heb ik zodadelijk een volle tank van 80 liter.

Ze hebben gekeken of er een ringtank ingebouwd kon worden in het bakje waarin zich de accu en de zekeringen bevinden (onder de vloer van de kofferruimte). De ruimte was hiervoor helaas te klein. Er komt nu een 90l tank in die afregeld wordt op 85-90 procent vulling zodat ik er effectief zo'n 80 liter in kwijt zal kunnen. Dat is meer dan de inhoud van de benzinetank van 65 liter. De actieradius op lpg wordt een erg nette 600 kilometer. Het verlies van bagageruimte is jammer maar het boeit me ook niet zoveel omdat ik meestal alleen een jas bij me heb. Praktische auto's vind ik nogal overrated. Voor de momenten dat je een praktische auto nodig hebt kun je wel wat lenen als je iets moois hebt om te ruilen.

Rupie

Bericht door Rupie » 23 jan 2011, 11:27

Helemaal in Baarlo? Das nou ook niet om de deur bij jou als ik het goed heb.

Femme

Bericht door Femme » 29 jan 2011, 00:23

Het is inderdaad 160km rijden. Ik laat het liever doen door een bedrijf waar ik vertrouwen in heb en Pouls werd geloof ik hier door iemand geadviseerd.

Ik heb de auto inmiddels terug. Het rijdt helemaal perfect op lpg. Pouls heeft er een andere verdamper ingebouwd dan de Prins-verdamper die volgens hun te weinig brandstof kan leveren om de V8 vol vermogen te laten leveren. Hier heb ik op Duitse forums ook al het een en ander over gelezen. Kennelijk is het hiermee opgelost. Ook fijn is dat ze vanwege hun locatie nabij Venlo de auto's kunnen testen op de Autobahn. Op de terugweg ben ik via Oberhausen gereden en heb ik kunnen constateren dat hij moeiteloos op lpg naar 250km/h loopt.

De tankvuller is mooi weggewerkt achter de achterbumper. Je ziet er bijna niks van en omdat hij in het midden zit maakt het nu niet uit of de pomp zich aan de linker- of rechterzijde van de auto bevindt.

Voordelen:
- Rijdt hetzelfde als op benzine
- Per liter 80-85ct goedkoper
- Grotere actieradius (ca. 600km op lpg, 1100km op lpg + benzine)
- Tankvuller in het midden

Nadelen:
- Minder bagageruimte
- Afhankelijk van inhoud tank 40-80kg extra gewicht boven de achteras
- Hogere MRB en inbouwkosten (ca. 3400 euro)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 29 jan 2011, 08:22

Ben benieuwd naar je lange termijn ervaringen, maar dit klinkt goed. Verhaal van de verdamper is bekend, bij de CayenneTurbo is dat ook nodig. ...geniet ervan!

Niall

Bericht door Niall » 29 jan 2011, 20:48

Mooi dat het allemaal goed gelukt is, ken Pouls via een toeleverancier van mijn garagebedrijf die zit daar om de hoek. Doen mooie dingen met speciale auto's :D

JP

Bericht door JP » 29 jan 2011, 21:06

Moest bij dit topic meteen denken aan deze foto van een FoFo RS op LPG

Afbeelding

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 29 jan 2011, 21:20

JP schreef:Moest bij dit topic meteen denken aan deze foto van een FoFo RS op LPG

Afbeelding
De Volvo 5-pitter doet het goed op gas. Legio voorbeelden waaronder de mijne met 270PK.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij het vermogen op de rollenbank 10pk hoger ligt na overschakelen op gas..

Niels 155
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO4 Seq

Bericht door Niels 155 » 30 jan 2011, 11:28

Ik rijdt inmiddels ook alweer 2,5 jaar tevreden op G3.

Het is idd nu behoorlijk aan de prijs, als je ziet dat het ong een jaar/anderhalfjaar terug nog 40 cent de liter was. Maar goed, het is nog steeds de goedkoopste brandstof.

Ik vindt de brandstofprijzen hier in dit land toch belachelijk! De olieprijs is heel zo hoog niet, maar goed die rovers in Den Haag graaien maar natuurlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2011, 10:24

Olieprijs zit boven de 100 Dollar

LPG is nu weer voor <70 ct te krijgen.

@Femme: klinkt goed allemaal. Slim ook om de vuldop in 't midden te hebben. Dat had ik bij mijn Mercedes W108 280 SE ook, daar zat 'ie achter de kentekenplaat, die je kon omklappen (handig voor de foto's), maar bij mijn Saab moet ik echt altijd links van een pomp staan, anders red ik 't niet.

Het is lekker tanken met LPG in ieder geval, ik ben al jaren helemaal om. Als ik ooit ipv mijn Saab een andere auto zakelijk ga rijden, dan wordt het een youngtimer, stationwagon, met V8 en G3 op kenteken (op dit moment lopen de eerste G3-auto's al in de youngtimerbijtelling en dat is verdomd interessant).

Femme

Bericht door Femme » 01 feb 2011, 20:22

Hier zijn wat pics van de inbouw:

Dit blijft er over van de kofferruimte:

Afbeelding

Het is niet anders:

Afbeelding

Spot de dop:

Afbeelding

Afbeelding

Schakelaar / indicator:

Afbeelding

Motorruimte:

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag heb ik proefondervindelijk kunnen vaststellen dat er vier personen met twee reiskoffers en een paar rugtassen in de auto passen. Enige bewegingsvrijheid is er dan niet meer voor de passagiers en hun spullen :) .

Plaats reactie