BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tristan

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Tristan » 31 jan 2011, 10:37

Afbeelding
Bovenstaande geloof ik al helemaal niet. Daar is gewoon een liniaal van punt naar punt getrokken.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 jan 2011, 10:57

Dat klopt ook. Je weet waarschijnlijk niet hoe de bank van Beek die metingen doet? Een echte 'rollenbank' (tuningsbank) en geen dynojet vermogens-'sweep' (vliegwieleffect). Om de 500 rpm wordt gemeten (een weerstand overwonnen), het zijn dus 11 metingen, die met elkaar verbonden zijn. Vermogensmetingen op de Beek bank vallen doorgaans dik lager uit dan men 'verwacht'. Software van Klaas Vuurbeek (beter kun je misschien niet hebben in autoland). Dit is daadwerkelijk hoe de Schnitsel presteert voor wat betreft de vermogensopbouw. De uiteindelijke cijfers toch met een korrel zout nemen, zoals altijd met tuningsbanken (daar zijn ze ook niet voor).

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 11:37

Tristan schreef:
Bovenstaande geloof ik al helemaal niet. Daar is gewoon een liniaal van punt naar punt getrokken.
+1

Zelfs voor de Efteling is zo'n uitdraai nog te sprookjesachtig :lol:

Die banken draaien dat uit wat de klant wil. Heeft met de realiteit niks te maken. Wil je van de hoed en de rand weten moet je er een Performance Box inplakken.

Ferdi, ook de verhalen over M Mapping moet je met een grote korrel zout nemen. Motor van de 35is levert dezelfde pk's, dezelfde newtonmeters, is hetzelfde opgebouwd. Is gewoon dezelfde motor.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 jan 2011, 12:05

Welnee Hiele, metingen kloppen gewoon wel van Beek. Objectief heb je er niets aan de vermogensbank metingen, maar dat weten we. Die dingen zijn om te tunen, en dat heeft wel zin natuurlijk als tuningsbedrijf zoals Beek. Maar de werkelijkheid is natuurlijk wat het is..

M zegt dat de 1M andere software heeft dan de Z4is. Dus dat is niet waar? De sticker 'powered by M' op het blok, is ook niet waar? Wie zegt uberhaupt dat M die auto heeft ontwikkeld, en is BMW AG zelf met de M onderdelen aan de slag gegaan? Zo kun je alles wel in twijfel trekken, toch?

Tuurlijk heeft de 1M wel andere software dan de Z4is. Als dat niet zo is, kun je net zo goed niet in een 1M stappen. Heb wel eens in een Z4is gereden, die voelt hetzelfde als een 135i blok, alleen met wat meer peekaa's en kracht onderin. Voor de rest het vertrouwde 'lazy n54' blok, totaal niet geschikt als sportblok. Een standaard n54 heeft een veel te trage gasrespons en valt na de 5500 rpm ver terug in vermogen, boven de 6500 is er niets meer te beleven.

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2011, 12:33

Toch kun je met een aanpassing van het motormanagement niet het volledige karakter van de motor bepalen. Met dezelfde turbo's zal het vermogen nog steeds vrij vroeg gaan afnemen. Tot 7000 toeren een stijgende lijn zien zit er dus niet in. Wat ze wel kunnen veranderen is de gasrespons etc. dus daar zal inderdaad wel een verandering in zitten.

Verder is het altijd koffiedik kijken met dyno grafieken. Het zogenaamde vermogen aan de krukas is altijd een schatting aan de hand van de rolverliezen, die per bank anders worden geïnterpreteerd. Het is een indicatie, verder ook niet.
Het enige interessante is het vermogen aan de wielen. En dan vooral voor en na een aanpassing meten op dezelfde bank.
Bijvoorbeeld een RS6 met 450 krukaspk's lijkt heel wat op papier. Kijk je vervolgens wat er aan de wielen overblijft dan blijkt de RS6 ongeveer 100 pk (22%) te verliezen in zijn Quattro-aandrijflijn. Pak je ter vergelijk een E46 M3 met alleen achterwielaandrijving die rond de 290 pk op de wielen over houdt dan verliest deze 53 pk (15%).
Dan zitten ze opeens nog maar 60 pk uit elkaar in plaats van 107.

Dus wat ik wel zou willen zien is een Z4 3.5is vs een 1 //M op dezelfde bank en dan eens kijken wat er anders is op de grafiek. Eventueel de ACS erbij om te zien wat daar uit rolt aan wielpk's.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 jan 2011, 12:55

Ik zeg ook: aan vermogenscijfertjes van een rollenbankuitdraai heb je niets. Die vermogensbanken zijn natuurlijk bedoeld als 'tuningsinstrumenten'. Maar wat in mijn voorbeeld natuurlijk wel klopt is de vermogensopbouw, alleen de getallen die erbij staan moet je met een korrel zout nemen.

Onderschat goede software niet, dat kan echt een wereld van verschil geven! Als de 1M dezelfde software zou hebben als de Z4is, dan kun je de 1M meteen laten staan.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 jan 2011, 13:25

software kan inderdaad een groot verschil maken, maar ook de inlaat en uitlaat, stel bvdat de 1M beter kan ademen en niet zoals vele turbo's geristrikt? worden...
hij heeft ook de extra boost bij volgas...heeft de Z4 3.0is bv dat ook? I don't know :D

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2011, 13:33

GTRene schreef:software kan inderdaad een groot verschil maken, maar ook de inlaat en uitlaat, stel bvdat de 1M beter kan ademen en niet zoals vele turbo's geristrikt? worden...
hij heeft ook de extra boost bij volgas...heeft de Z4 3.0is bv dat ook? I don't know :D
Ja werkt exact hetzelfde. Max vermogen van de Z4 3.5is komt vrij bij 5900 tpm. Koppel is ook precies hetzelfde aantal, 450nm met 50 nm overboost. Dus dan lijkt het me heel stug dat de 1//M motor een geheel andere beleving gaat geven.

Macboy

Bericht door Macboy » 31 jan 2011, 13:36

Ik weet het niet hoor. Het verschil tussen de 135i en de Ferdi ACS1 is toch ook mega groot terwijl het niet om hele ingrijpende aanpassingen gaat ?

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2011, 13:38

Ja bijna 80 pk extra. Z4 3.5is en 1//M hebben hetzelfde vermogen. M Gmbh heeft denk ik werk gemaakt van een betere gasrespons omdat ze weten dat ze daar op afgerekend gaan worden. Maar in de basis is het exact dezelfde motor.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 jan 2011, 13:48

Macboy schreef:Ik weet het niet hoor. Het verschil tussen de 135i en de Ferdi ACS1 is toch ook mega groot terwijl het niet om hele ingrijpende aanpassingen gaat ?
De ACS1 is het standaard n54 blok met Schnitzer software. Dat alleen al zorgt voor en transformatie van het n54 blok. Ik voorspel dat het 1M net zo zal zijn, alleen misschien net ietsje minder heftig tov. ACS1.

Joy, we weten al 100 jaar dat in de 1M een gewoon n54 blok hangt. Alleen wat ik zeg is dat de software niet een middelmatig verschilletje maakt - bijv. beetje betere gasrespons - maar een veel groter verschil dan jij denkt. Ik heb zelf de ervaring met mijn acs1 wat alleen maar software kan doen, en ik schat in (hoop het :) ) dat de 1M ook zo goed zal zijn ...

Dat Andre dus - tegen alle verachtingen in - enthousiast kan zijn over een turbo auto van M (X5M///) kan er op wijzen dat M - ook met M software - het n54 blok goed hebben getuned. Het zou mij niet verbazen dus. Eingelijk verwacht ik dat dus.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 31 jan 2011, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 13:51

FerdiACS1 schreef:Ik zeg ook: aan vermogenscijfertjes van een rollenbankuitdraai heb je niets. Die vermogensbanken zijn natuurlijk bedoeld als 'tuningsinstrumenten'. Maar wat in mijn voorbeeld natuurlijk wel klopt is de vermogensopbouw, alleen de getallen die erbij staan moet je met een korrel zout nemen.

Onderschat goede software niet, dat kan echt een wereld van verschil geven! Als de 1M dezelfde software zou hebben als de Z4is, dan kun je de 1M meteen laten staan.
Wat Tristan in zijn commentaar bedoelt is dat het vermogensVERLOOP niet klopt. Het aangegeven piekvermogen kan op die bank wel kloppen, maar het is godsonmogelijk dat die motor tussen 4000 en 7000 toeren altijd minimaal 340 pk blijft ophoesten. Dat kan over hooguit 1000 toeren, never nooit over 3000 toeren.

En over die software in een turbomotor. Ik ben ook geen expert op dat gebied, maar wil iemand mij aub verklaren hoe software (mapping) er voor kan zorgen dat een aan de 35is motor gelijke turbo sneller kan 'opspoelen'. Ik zie die mogelijkheid met wat ik weet niet. Dat op snelheid komen van xe turbo, dat druk opbouwen van inlaatlucht, dat wordt mechanisch bepaald, niet door software. Software kan de maximale turbodruk bij verschillende toeren regelen, de hoeveelheid benzine die wordt ingespoten, hoe rijk het mengsel staat. Die dingen wel.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 jan 2011, 13:52

Joy schreef:
GTRene schreef:software kan inderdaad een groot verschil maken, maar ook de inlaat en uitlaat, stel bvdat de 1M beter kan ademen en niet zoals vele turbo's geristrikt? worden...
Ja werkt exact hetzelfde. Max vermogen van de Z4 3.5is komt vrij bij 5900 tpm. Koppel is ook precies hetzelfde aantal, 450nm met 50 nm overboost. Dus dan lijkt het me heel stug dat de 1//M motor een geheel andere beleving gaat geven.
owja, ze noemen het 3.5is :thumbup:
ah, duidelijk thx 8)
dan zal het wel de M modus zijn die de 1M wel heeft en de Z4 wellicht niet? of heeft die dat ook nog :mrgreen:
M Dynamic Mode
ik lees hier dat NL slechts 2 kleuren levert :hmmm:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15833 ... eeft-prijs" onclick="window.open(this.href);return false;
De vanafprijs van de BMW 1-serie M Coupé is 79.950 euro. Dat betekent dat er weer een M-model onder de ton te koop is, want door alle CO2-straf van de overheid is de M3 inmiddels een stuk duurder geworden.
De standaarduitrusting omvat 19-inch M wielen, M Dynamic Mode, Servotronic, een M-differentieel, sportstoelen, een multifunctioneel M3-stuurwiel, cruise control en 'Boston' lederen stoelbekleding met oranje stiksels. In Nederland is er keuze uit twee kleuren: Valencia Orange of Sapphire Black. In ons land heeft de auto verder standaard Park Distance Control achter, regen- en lichtsensoren, een armsteun, een alarm, navigatiesysteem, voicecontrol en een HiFi-systeem tot z'n beschikking.
De 1-serie M Coupé verschijnt in mei bij de dealers en is ook in april te zien op de AutoRAI. En dan het slechte nieuws: alle voor 2011 aan Nederland toegekende exemplaren zijn -voordat de prijs ook maar bekend was- al uitverkocht.
@Hielke, als de 1M bv een dikkere downpipe e.d. heeft zou de turbo wel sneller kunnen opspoelen...wellicht die variabele gecontroleerde turbo's ook elektronisch wat in te stellen? maar dat weet ik niet...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 jan 2011, 13:58

Andre heeft toch ook in jouw auto gereden? Zoja, hoe vond die dat?
FerdiACS1 schreef:
Macboy schreef:Ik weet het niet hoor. Het verschil tussen de 135i en de Ferdi ACS1 is toch ook mega groot terwijl het niet om hele ingrijpende aanpassingen gaat ?
De ACS1 is het standaard n54 blok met Schnitzer software. Dat alleen al zorgt voor en transformatie van het n54 blok. Ik voorspel dat het 1M net zo zal zijn, alleen misschien net ietsje minder heftig tov. ACS1.

Joy, we weten al 100 jaar dat in de 1M een gewoon n54 blok hangt. Alleen wat ik zeg is dat de software niet een middelmatig verschilletje maakt - bijv. beetje betere gasrespons - maar een veel groter verschil dan jij denkt. Ik heb zelf de ervaring met mijn acs1 wat alleen maar software kan doen, en ik schat in (hoop het :) ) dat de 1M ook zo goed zal zijn ...

Dat Andre dus - tegen alle verachtingen in - enthousiast kan zijn over een turbo auto van M (X5M///) kan er op wijzen dat M - ook met M software - het n54 blok goed hebben getuned. Het zou mij niet verbazen dus. Eingelijk verwacht ik dat dus.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 31 jan 2011, 13:59

Hielke schreef:Wat Tristan in zijn commentaar bedoelt is dat het vermogensVERLOOP niet klopt. Het aangegeven piekvermogen kan op die bank wel kloppen, maar het is godsonmogelijk dat die motor tussen 4000 en 7000 toeren altijd minimaal 340 pk blijft ophoesten. Dat kan over hooguit 1000 toeren, never nooit over 3000 toeren...
Waarom niet? Dat zou betekenen dat er een bug in de software van Beek zit. Dat kan, maar ja ...
Je zou eens een rondje moeten sturen in de ACS1 Hielke, denk dat alles beter op z'n plek valt ... :df:
Ik zeg dus dat het verloop wel klopt. Als je de acs1 op een andere bank gooit, krijg je hetzelfde beeld: dus wel dat vermogen tussen de 4000 - 7000 rpm. Alleen zeg ik dat de absolute waardes zullen verschillen (+/- 15% bandbreedte kan zo maar voorkomen).

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 14:10

FerdiACS1 schreef:
Hielke schreef:Wat Tristan in zijn commentaar bedoelt is dat het vermogensVERLOOP niet klopt. Het aangegeven piekvermogen kan op die bank wel kloppen, maar het is godsonmogelijk dat die motor tussen 4000 en 7000 toeren altijd minimaal 340 pk blijft ophoesten. Dat kan over hooguit 1000 toeren, never nooit over 3000 toeren...
Waarom niet? Dat zou betekenen dat er een bug in de software van Beek zit. Dat kan, maar ja ...
Je zou eens een rondje moeten sturen in de ACS1 Hielke, denk dat alles beter op z'n plek valt ... :df:
Ik zeg dus dat het verloop wel klopt. Als je de acs1 op een andere bank gooit, krijg je hetzelfde beeld: dus wel dat vermogen tussen de 4000 - 7000 rpm. Alleen zeg ik dat de absolute waardes zullen verschillen (+/- 15% bandbreedte kan zo maar voorkomen).

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 14:16

Wanneer ben je in de buurt Ferdi? Spreken we dan af. Hang ik de Performance Box in je auto en vergelijken we mei/juni die data met die van de 1M. Ik heb er zin in.

http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... WwPsW8xZvM" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaande filmpje toont de gasresponse van een standaard 135i. Bij de eerste acceleratie bij 4500 toeren hoor je het gaspedaal tegen de bodem slaan voordat de auto begint te accelereren. Ik heb met opzet het pedaal zo snel mogelijk gevloerd. Reactietijd motor is griezelig kort. Ik heb bezwaren van mensen over die reactietijd nooit goed begrepen. Bij lagere toerentallen bemerk je enige lag, maar dat is niet meer dan logisch. In de praktijk van driften en circuit rij je meer de hoge toerentallen.

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 15:42

Wat blijft het ineens stil.

Ben je misschien al onderweg Ferdi?

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2011, 15:45

Even snel een S50 ombouw aan het regelen denk ik :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 31 jan 2011, 15:57

Kijk is bij het punt bij 4500 rpm. Hele steile vermogensopbouw tot 4500 rpm en dan ineens wordt het vlak.

Even ter vergelijking, dit was mijn 280pk Leon.

Afbeelding
Afbeelding

Zo hoort een mooie vermogens en koppelverloop te zijn. Niet van die rare rechte lijnen met scherpe hoeken.

PD power

Bericht door PD power » 31 jan 2011, 17:36

Het probleem bij Beek is dat ze statisch meten, dus bij een turbo motor kan hij altijd de gevraagde waarde kan halen omdat ie daar de tijd voor krijgt (zowel up als down), dit heeft echt niks met het dagelijks gebruik te maken, een auto moet je dynamisch meten zeker bij het afstellen, want zo wordt ie ook gebruikt bij het accelereren.

Je ziet ook vaak als auto's op een statische bank worden afgesteld, met name dus turbo motoren, als ze dan gemeten worden op een bank die dynamisch meet, zie soms van die hatslagen voorbij komen.

richardk

Bericht door richardk » 31 jan 2011, 17:51

Hielke die performance boxen zijn zo beinvloedbaar als de pest.. zou er zelf gen euro aan uitgeven.( heb wel eens een 95pk verschil gehad met zo'n ding t.o.v. een goede bank)
daarnaast geven die dingen de meest mooie waardes op de kwartmijl terwijl als de daadwerkelijk op drachten sprint de tijden 1 tot 1,5 seconden trager liggen..
Als je eenmaal in de daadwerkelijke turbotuning zit kun je niet zonder een goede afstelling op een bank.( en dan niet met een simpel chipje maar vrijprogameerbaar, zoals halltech, dta etc)

gewoon naar een een goede MAHA bank gaan...bv freddy cane, postma racing.

daar zie je de daadwerkelijke vermogens van een auto..

Herinner me nog een stukje uit een blad waarbij Jeroen Dik op de verrijdbare bank van Erik Botman, maar liefst 90pk meer vermogen draaide t.o.v. de bank van freddy cane

Hielke

Bericht door Hielke » 31 jan 2011, 17:58

Richardk,

Een performance box is beinvloedbaar? Wil je me dat aub eens uitleggen.

Zo'n box doet precies dat wat een bank niet kan doen. Real live performance meten. En dan met name tussen verschillende auto's. Bijvoorbeeld normale versus getunede. Ik kan begrijpen dat sommige eigenaren van vermogensbanken dat niet leuk vinden.

richardk

Bericht door richardk » 31 jan 2011, 18:17

je moet alleereerst een aantal waarden invoeren alvorens je hem kan gebruiken...

exact gewicht op dat moment? aannames.. etc etc

heeft niets te maken met dat een aantal rollenbank eigenaren dit leuk of niet vinden..

meten is weten..en dit doe je het beste op een goede bank.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 jan 2011, 18:20

Hielke je youtube link werkt niet.

Interessante discussie dit! :D

Plaats reactie