Toyo 888 op natte baan
- David R.
Toyo 888 op natte baan
Afgelopen jaar een paar keer gestart op een natte baan met regenbanden. Het regende niet meer maar de baan was nog nat. Laatste keer was op Spa waar het tevens vrij koud was. Het duurde tot de middag voordat er droge lijnen zichtbaar werden. Het probleem wat ik dan heb is dat ik dan gewoon een setje regenbanden binnen een paar uur aan gort rij. Met slicks is het dan nog net te nat en voor regenbanden net te droog.
Zijn deze Toyo's dan een goed alternatief of kan je daar niets mee op een natte baan ?
Zijn deze Toyo's dan een goed alternatief of kan je daar niets mee op een natte baan ?
- Knot
Re: Toyo 888 op natte baan
Ik hoor er wel goede verhalen over dat de 888 het in de regen ook goed doen maar als je door een paar plassen stuurt zou ik persoonlijk liever op RE050A staan (of vergelijkbaar). Staat me nog wel bij dat de straatversie, de Toyo T1R het goed deed op nat als je maar vloeiend naar de grens toe ging.
- alt
In de westfieldcup moet men r888 rijden.
De bandenspanning met natte baan, is 4 bar.
De gedachte er achter is, de westfield weegt achter 120 kg
Hoe hoger de bandspanning, des te kleiner is het draagvlak van de band
De bandenspanning met natte baan, is 4 bar.
De gedachte er achter is, de westfield weegt achter 120 kg
Hoe hoger de bandspanning, des te kleiner is het draagvlak van de band
- Kasteel
Mijn ervaringen met R888 in de regen zijn eigenlijk ook vrij positief, zolang er maar genoeg vlees en temperatuur in/op zit. In de koud en door diepe plassen gaat 'm helaas niet worden
. Vind dat de band ook op nat wegdek nog veel feedback en vertrouwen geeft.
Kanttekening hierbij is echter wel dat ik nog nooit met echte slicks heb gereden, wellicht dat deze referentie het eea kan vertekenen.
Kanttekening hierbij is echter wel dat ik nog nooit met echte slicks heb gereden, wellicht dat deze referentie het eea kan vertekenen.
- levi
- Auto: Clio RS 197
Onder zulke omstandigheden doen de toyo's het prima!!!!
De wangen van de toyo's zijn harder, dan bijvoorbeeld de Dunlops, dus ze geven minder feedback door, daardoor lijken ze " trickey" dus je rijstijl iets aanpassen.
En anders de intermed. Van dunlop, maar die ga je uiteindelijk ook oproken.
Heb het al een paar keer meegemaakt tijdens clubdagen, dat het licht begon te spetteren, er gingen toen een hele hoop wagens naar binnen, en ik kon mooi door blijven tuffen met de toyo's!!!
Erwin
De wangen van de toyo's zijn harder, dan bijvoorbeeld de Dunlops, dus ze geven minder feedback door, daardoor lijken ze " trickey" dus je rijstijl iets aanpassen.
En anders de intermed. Van dunlop, maar die ga je uiteindelijk ook oproken.
Heb het al een paar keer meegemaakt tijdens clubdagen, dat het licht begon te spetteren, er gingen toen een hele hoop wagens naar binnen, en ik kon mooi door blijven tuffen met de toyo's!!!
Erwin
- Tristan
Doen het prima in de regen, mist er voldoende profiel erop zit en bandenspanning iets hoger zet.
- Reind
Of een R888 een goede regenband is? Ik vind van niet. In de apriscocup rijden wij op zowel droog als nat op R888. Hoewel ze beter zijn dan de Dunlop variant is het niet de meest vertrouwende band. De water afvoer is bij veel regenval erg slecht waardoor aqua planning onstaat. Droog rijden wij op assen van 2.04. Op nat is (afhankelijk van hoe nat) een 2:19 echt snel.
Persoonlijk vind ik 15sec tussen droog en nat teveel. Van slicks naar regenbanden is de benchmark bijv. 10sec.
TIP: Snij het profielverloop door naar de buitenkant. Op de foto is te zien dat slecht 1 van de 2 dat doet. Daar knapt de band echt van op.

Persoonlijk vind ik 15sec tussen droog en nat teveel. Van slicks naar regenbanden is de benchmark bijv. 10sec.
TIP: Snij het profielverloop door naar de buitenkant. Op de foto is te zien dat slecht 1 van de 2 dat doet. Daar knapt de band echt van op.
-
Bort
Ik heb toevallig vorige weekend met toyo's R888 in de regen gereden op Zolder (ik was eigenlijk te lui om mijn gewone banden erop te leggen). Ik moet zeggen: aangenaam verrast! Reed echt fantastisch. Meer dan genoeg grip en heel voorspelbaar bij het uitbreken en terug grip krijgen.
Check het driftfilmpje in het topic van Knot om te zien hoe nat het was
Check het driftfilmpje in het topic van Knot om te zien hoe nat het was
- Knot
En toch had ik het idee dat ik met mn straatbandjes meer grip had dan de mannen op semi's die ook 325/328/M3 reden. Dan stond ik nog wel op driftbanden achter maar als het 4x PS2 of RE050a was geweest ging ik zeker sneller rond.
- Kasteel
Mijn ervaringen, niet op rondetijden maar gevoel is dat ik met verse R888 sneller rond ga op nat dan PS2. Dan heb ik het wel over een gewone natte baan, die later ook rustig opdroogt, niet over een drijfnatte doorweekte baan met grote diepe plassen...
- Downforce Hans
Zoals kasteel al zegt, een prima band in de regen behalve bij staand water.
Vind ze eigenlijk beter dan de ps2 die ik als straat band onder de auto heb zitten.
Vind ze eigenlijk beter dan de ps2 die ik als straat band onder de auto heb zitten.
- David R.
Ik hou de regenbanden er ook wel bij het is alleen voor dat gedeelte dat het net te nat is voor slicks en te droog voor regenbanden.
- yorick
De 888 is ook in meerdere compounds verkrijgbaar. Als ik het goed heb is g hard gg medium en ggg de zachtste.
- Knot
Maakt dat dan nog uit voor op straat?
Was iets met trackday/daily combinatie dat bepaalde 888 het niet lekker vonden om 100x op te warmen en af te koelen toch?
Was iets met trackday/daily combinatie dat bepaalde 888 het niet lekker vonden om 100x op te warmen en af te koelen toch?
- Ben_968CS
Raceregenbanden zijn bij veel regen geweldig, alsof je op een droge baan rijdt. Bij een opdrogende baan zijn R888's onverslaanbaar, maar als de baan echt nat is zijn ze tricky.David R. schreef:Ik hou de regenbanden er ook wel bij het is alleen voor dat gedeelte dat het net te nat is voor slicks en te droog voor regenbanden.
- David R.
Is zo'n R888 bij een opdrogende baan dan nog beter als een slick of maakt dat weer niet zoveel uit ?
- Kasteel
Enige reden dat ik er niet mee op straat rijdt is ivm extreme koud/vorst en dat de band slechts voor de helft bruikbaar is (indien banden voor 50-100% af zijn, is regen niet alles meerKnot schreef:Maakt dat dan nog uit voor op straat?
Als ik thuis wat makkelijker kon wisselen, reed ik er ws een groot deel van het seizoen op
- Reind
Je hebt in die omstandigheden met een R888 altijd meer grip dan dan met een slick. Zonder enige twijfel. Maar verwacht wel dat het met een r888 dan zoals Ben_968CS al aangaf nog steeds erg tricky is. Vooral met een vermogende auto zoals jij die hebt.David R. schreef:Is zo'n R888 bij een opdrogende baan dan nog beter als een slick of maakt dat weer niet zoveel uit ?
Bandenspanning blijft ook een probleem. Want die wil je wat hoger op een nog iets natte baan. droog de baan op moet je elk rondje binnenkomen om ze wat af te laten lopen. Anders rij je de semi's ook gewoon stuk.
Het blijft dus grijs gebied. En om nou speciaal r888 om velgen te laten leggen om deze te gebruiken speciaal voor een baan die opdrogend is, ik wee nie. Wanneer je binnen komt omdat je hebt besloten ze eronder te zetten is de baan misschien of weer natter of juist droger.
Check anders dit filmpje. Is niet met een m3 ofzo, maar gewoon een simpele 325 cup auto. De helft van de baan is nat (maar te nat voor regenbanden) en de andere helft is helemaal droog. Hoop dat het een beetje een goed beeld geeft van grip op nat met semi's.
[YouTubehttp://www.youtube.com/watch?v=3D4d7Dsm9Jk][/YouTube]
- Knot
Als je van de lijn af moet dan is het wel te zien dat het tricky is idd.
Lekker bezig overigens in het filmpje, mooi inhaalwerk
Lekker bezig overigens in het filmpje, mooi inhaalwerk
- Frank Wolswijk
In onderstaande omstandigheden (Zolder, Vrijrijden 20-10-2010) hebben de R888's mij zeer verrast in positieve zin. Hele dag kwam het wisselend met bakken naar beneden en was het weer droog. Wisselde continu van een grotendeels opgedroogde baan, na 1 rondje begon de regen en weer twee rondjes later diepe plassen. Na enkele ronden begon er dan weer iets van een smalle droge lijn te komen, alleen dan wel steeds met forse plassen erin. Waarna het weer met bakken naar beneden kwam. Hoe later op de dag, hoe minder vaak het droog werd. Waren ook steeds meer die er de brui aan gaven en naar huis gingen, maar ben tot het einde blijven doorrijden. Helemaal tegen het einde van de dag ben ik afgevlagd met nog maar twee andere op de baan, een E30 en een Ford Sierra.
Toyo's wel in spanning moeten aanpassen in vergelijk met een droge baan. Uiteindelijk een setup kunnen vinden die in de wisselende omstandigheden de beste comprimis was. Ik ben zeer verbaasd over de regenkwaliteiten in ieder geval. Voor mijn trackday gebruik ideaal. Vele stonden continu te wisselen van regenbanden naar slicks en terug, ik kon gewoon blijven rijden. Ik heb nog nooit zoveel lol gehad op een trackday.

Toyo's wel in spanning moeten aanpassen in vergelijk met een droge baan. Uiteindelijk een setup kunnen vinden die in de wisselende omstandigheden de beste comprimis was. Ik ben zeer verbaasd over de regenkwaliteiten in ieder geval. Voor mijn trackday gebruik ideaal. Vele stonden continu te wisselen van regenbanden naar slicks en terug, ik kon gewoon blijven rijden. Ik heb nog nooit zoveel lol gehad op een trackday.
- Bert ///M3
Als je ze neemt voor een half natte / opdrogende baan dan zou ik gewoon de zachte compound nemen en er extra groeven in laten snijden zoals Reind zegt. Niet alleen doortrekken aan de rand, maar ook een paar extra groeven in het midden. Er zijn er best veel die dat doen volgens mij.
Met de hardere versie en gewoon standaard profiel zou ik me wel nog 10 keer bedenken als je met 420 PK onderweg gaat. Misschien ok op een fwd 205 maar zo'n M3 gaat veel harder op het rechte stuk, stukje meer risico voor aquaplaning dus en je heb ook meer tractie nodig.
Of evt musko of prins bellen voor een set intermediates.
Met de hardere versie en gewoon standaard profiel zou ik me wel nog 10 keer bedenken als je met 420 PK onderweg gaat. Misschien ok op een fwd 205 maar zo'n M3 gaat veel harder op het rechte stuk, stukje meer risico voor aquaplaning dus en je heb ook meer tractie nodig.
Of evt musko of prins bellen voor een set intermediates.
- Ralph Wolf
frank, je geeft aan dat je wat moest aanpassen qua druk in de banden, mag ik vragen op welke druk je rijd op een droge baan en welke op een natte baan? heb ook 888 alleen nog niet op circuit ermee gereden alleen op de straat :banaan:
qua auto zitten we een beetje in dezelfde groep
ralph
qua auto zitten we een beetje in dezelfde groep
ralph
- mark147
Heb een paar jaar DNRT endurance gereden met een Seat en deze ook in de verhuur gehad. Verplicht op de R888 rijden dus. Het enige wat wij deden was bij nat weer de bandenspanning om hoog en bij heel nat weer elke tweede groef in de wang opensnijden. Wordt eerder in dit topic ook al aangegeven en werkt echt goed. Ik lees her en der in het topic dat met veel (staand) water er geen grip is en aqua planing optreed. Tipje mijnerzijds even de lijnen aanpassen. Staand water bevindt zich meestal aan de binnenzijde van de bocht, daar waar bij droog weer je clipping point ligt maar bij nat weer blijf je daar weg en houdt je de lijn iets ruimer de extra meters die je aflegt vallen in het niet bij het tijdsverlies agv aqua planning en het overige gripverlies dat je hebt bij het uitacceleren vanuit een plas....... beetje off topic maar wilde het toch even melden
-
DF-user-4179
Volgens mij rijd Frank droog op +/- 2.1 a 2.3 ik weet niet wat hij heeft gereden met die plensbuien.. zal hem ff hier heen sturenRalph Wolf schreef:frank, je geeft aan dat je wat moest aanpassen qua druk in de banden, mag ik vragen op welke druk je rijd op een droge baan en welke op een natte baan? heb ook 888 alleen nog niet op circuit ermee gereden alleen op de straat :banaan:
qua auto zitten we een beetje in dezelfde groep![]()
ralph