De opkomst van 3D televisie.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
ErikS

Re: De opkomst van 3D televisie.

Bericht door ErikS » 24 jan 2011, 13:03

HJ2 schreef:... dan herken ik je op een meeting aan je O-benen?
Als ie nou 32" had gezegd! :mrgreen: :bag:

Harrie

Bericht door Harrie » 24 jan 2011, 15:41

RVV schreef:Zou best kunnen dat je er aan zal wennen. Maar ik geloof het wel die 3D hype. Het net wat Romo ook schrijft toch wel heel erg het idee dat het door de industrie door de strot wordt gedrukt.. Iedereen heeft net een groot plat scherm gekocht. En wat ik er van begreep raken Philips en Sony hun 3D schermen ook niet echt kwijt.
Ik was enkele maanden geleden toe aan een nieuwe TV. Ben toen opzoek gegaan naar zeer goed beeldkwaliteit. Sony stond hoog op mijn lijstje omdat ik de meeste spullen van Sony heb en niet een boel AB op tafel wil hebben liggen.

Ik heb gekozen voor een 46HX900 maar voordat die in huis was, toch ettelijke maanden zoeken waar ze er 1 hadden. Sony heeft grote leverproblemen met de betere schermen en 3D's. Ze kunnen al langere tijd niet aan de vraag voldoen.

De LCD die ik heb heeft ook de 3D functie. Brillenpakket heb ik erbij gekocht omdat ik dan een gratis PS3 bij kreeg.

3D is het leuk? ja zeker....alleen vind ik 3D kijken op een LCD...uhmm...het scherm gewoonweg te klein. Het lijkt meer op een kijkdoos waar je in kijkt. Het effect ziet er wel super uit.

Het is vermoeiend kijken, maar ik denk dat dat komt omdat je daar aan moet wennen. Automatisch ga je veel meer rondkijken op het beeld om de 3D effecten ook echt te zien. Misschien went dat en raken je ogen minder vermoeid.

ADV

Bericht door ADV » 24 jan 2011, 16:02

Chris van S. schreef:Ik hoop niet dat de 3D TV echt wat gaat worden. Simpelweg omdat ik het 3D effect gewoon niet zie door een veel voorkomende oogafwijking. Mijn rechter oog is een "lui" oog. Ik kan er wel mee kijken, maar dat moet ik bewust doen. Het mooie is dat mijn linkeroog in mijn jeugdjaren zo is ontwikkeld dat het missen van de rechter is gecompenseerd. Dus last heb ik er totaal niet van. Maar echte diepte zoals de 3D techniek is dus niet voor mij van toepassing. :roll:
Zelfde geldt voor mij dus... :)

KoenM

Bericht door KoenM » 24 jan 2011, 16:03

Harrie schreef:
RVV schreef:Zou best kunnen dat je er aan zal wennen. Maar ik geloof het wel die 3D hype. Het net wat Romo ook schrijft toch wel heel erg het idee dat het door de industrie door de strot wordt gedrukt.. Iedereen heeft net een groot plat scherm gekocht. En wat ik er van begreep raken Philips en Sony hun 3D schermen ook niet echt kwijt.
Ik was enkele maanden geleden toe aan een nieuwe TV. Ben toen opzoek gegaan naar zeer goed beeldkwaliteit. Sony stond hoog op mijn lijstje omdat ik de meeste spullen van Sony heb en niet een boel AB op tafel wil hebben liggen.

Ik heb gekozen voor een 46HX900 maar voordat die in huis was, toch ettelijke maanden zoeken waar ze er 1 hadden. Sony heeft grote leverproblemen met de betere schermen en 3D's. Ze kunnen al langere tijd niet aan de vraag voldoen.

De LCD die ik heb heeft ook de 3D functie. Brillenpakket heb ik erbij gekocht omdat ik dan een gratis PS3 bij kreeg.

3D is het leuk? ja zeker....alleen vind ik 3D kijken op een LCD...uhmm...het scherm gewoonweg te klein. Het lijkt meer op een kijkdoos waar je in kijkt. Het effect ziet er wel super uit.

Het is vermoeiend kijken, maar ik denk dat dat komt omdat je daar aan moet wennen. Automatisch ga je veel meer rondkijken op het beeld om de 3D effecten ook echt te zien. Misschien went dat en raken je ogen minder vermoeid.
Hoeveel cm is dat scherm dan?

ADV

Bericht door ADV » 24 jan 2011, 16:09

Ik denk 46"...

Harrie

Bericht door Harrie » 24 jan 2011, 16:15

ArjandeV schreef:Ik denk 46"...
:mrgreen: inderdaad, in cm's is het 117. :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 jan 2011, 16:31

3D televisie is nou net iets waar echt niemand op zit te wachten ... geldt ook voor de bioscopen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jan 2011, 20:48

Macboy schreef:3D televisie is nou net iets waar echt niemand op zit te wachten ... geldt ook voor de bioscopen.

Precies, het is net als met;

Neptetters
Nepnagels
Opgespoten / gecorrigeerde lippen (op elk denkbare plek)
Strakgetrokken lichaamsdelen ( bedenk zelf maar waar)

Even is dat wel "aandacht prikkelend"………………maar op een dag weet je het……………

Er gaat niets boven puur natuur…………………….. :roflol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jan 2011, 10:36

Macboy schreef:3D televisie is nou net iets waar echt niemand op zit te wachten ... geldt ook voor de bioscopen.
Het probleem met veel films is dat ze nu het een hype blijkt(nadat ze gewoon 2d opgenomen zijn) alsnog naar 3d geconverteerd worden. Ik heb 3 films in de bioscoop in 3d gezien één ongelofelijke but'film' Haunted Castle, in de IMAX 3D in de Sony Center in Berlijn(een jaar of 2 geleden). De film is vrij kort en eigenlijk speciaal voor de 3d ervaring gemaakt. Toch was het erg leuk, maar vooral gimmicky. Avatar(ook al hebben ze het effect vrij plat gehouden) was toch echt wel een mooie ervaring en ook een echte film. De andere film die ik heb gezien was Alice in Wonderland 3D. Die is dus duidelijk geconverteerd. Het is net of je naar een geanimeerde kijkdoos zit te kijken. Je ziet duidelijk laagjes van verder vrij platte objecten. Dat soort 3D(2.5D?) hoeft van mij ook echt niet. Net als de 2D naar 3D converter die veel 3D TV's hebben: compleet kansloos.

Sowieso hoeft normaal TV kijken van mij niet in 3D, maar voor sommige series(Fringe?) zou het toch gaaf kunnen zijn. En bij spellen wil ik echt niet meer zonder. Ik heb al een jaar of 2 een Zalman 3D monitor en elke iRacing race doe ik in 3D. Voordeel van de monitor is wel dat hij met polarisatie werkt, dus van dat geflikker van die shutterglasses heb ik gelukkig geen last. En het mooie van de PC is dat bijna elk directx (9 of hoger) spel in 3D te spelen is. Ik heb zelfs laatst nog Deus Ex 1 (uit 2000) in 3D gespeeld.

Als ik ooit een 3D TV koop moet dat dus ook een passieve(=geen shutterglasses) oplossing zijn. Mag zonder brillen(vind ik eigenlijk niet zo belangrijk), maar dan wel graag zonder nadelen(dus bijvoorbeeld niet 9 mogelijk kijkhoeken/zitplaatsen of minder).

Het mooie van echte 3D(2.5D heeft dit praktisch niet) is overigens niet alleen dat alles diepte krijgt, maar omdat je een object vanuit 2 standpunten ziet worden de kleuren ook levendiger. Je ene oog ziet bijvoorbeeld een bepaalde reflectie net wel en het andere oog niet. Door dat soort 'effecten' (in het echt zijn ze er ook) zie je met elk oog verschillende nuances. Het is lastig uit te leggen, je moet het zien.

Conclusie: het is voor mij ongeveer hetzelfde als Stereo. Sommige dingen werken prima of zelfs beter in mono(Journaal e.d.), maar andere zaken wil je toch echt in Stereo of Surround(al is de stap van mono naar stereo echt veel groter) horen(/zien :-)).

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jan 2011, 17:15

Dat 3D een hype is in de bioscoop durf ik te betwisten. Het wordt gewoon opgedrongen. Dat betekent niet dat het een hype is volgens mij.

3D games was ik niet van op de hoogte. Wordt nu wel nieuwsgierig naar aanleiding van je post !

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 jan 2011, 17:30

Macboy schreef:Dat 3D een hype is in de bioscoop durf ik te betwisten. Het wordt gewoon opgedrongen. Dat betekent niet dat het een hype is volgens mij.

3D games was ik niet van op de hoogte. Wordt nu wel nieuwsgierig naar aanleiding van je post !
GT5 kun je in 3d spelen....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 jan 2011, 19:57

Er is eigelijk maar 1 spel wat ik in 3D wil spelen………………….. :whistle:

F-16 real simulator……………………………ja dat hadden jullie niet gedacht he……………smeerpijpjes…. :roflol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jan 2011, 00:30

Macboy schreef:Dat 3D een hype is in de bioscoop durf ik te betwisten. Het wordt gewoon opgedrongen. Dat betekent niet dat het een hype is volgens mij.

Het is inderdaad een polariserend(;-)) onderwerp, maar volgens mij is 3D wel een extra reden voor mensen om naar de bioscoop te gaan. En dat is niet raar, want een filmpje spelen kunnen de mensen thuis ook(OK, op de nieuwe films moet je even wachten) en ook al is het beeld en geluid thuis vast iets minder, je hebt geen last van asocialen en reistijd(en het is goedkoper). Bioscopen moeten dus iets extra's bieden en ik heb het idee dat het redelijk goed werkt.

Natuurlijk zullen veel 2.5D films mensen enigszins teleurstellen(ze zouden verboden moeten worden;-)), maar een goede 3D film, waar het nut heeft(dus geen romcoms :-)), heeft zeker bestaansrecht(understatement).

Alleen zijn er mensen ie er niet goed tegen kunnen, iets tegen een (extra) bril hebben of gewoon geen 3D kunnen zien(o.a. dominant/lui oog ). Die moet je ook tegemoet komen. Zo zou je ook een bril kunnen geven die beide ogen hetzelfde beeld tonen(bij shutterglasses beide ogen synchroon laten lopen en bij polarisatie beide ogen dezelfde polarisatiefilters gebruiken).

Zelf kan ik er redelijk goed tegen, een F1 race in iRacing(toch gauw een redelijk inspannend uur) gaat zonder problemen.

Overigens kostte de 22" monitor me maar 175 euro, dus het was de gok ruim waard, vooral omdat ie ook prima normaal 2d werk doet. TV's kan je ook al voor rond de €800 krijgen(40"), maar ik wacht in elk geval nog even af tot er op zijn minst passieve TV oplossingen komen, dat geflikker hoeft van mij niet zo. :-) En dan nog het werkt gewoon het beste met games.

Plaats reactie