Gaan we nog wintersporten dit jaar?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Paskal
Auto: meerdere

Re: Gaan we nog wintersporten dit jaar?

Bericht door Paskal » 21 jan 2011, 01:14

Jussi schreef:Laat je me weten hoe de sneeuw daar is? Andere tips zijn ook welkom. Ben er nog nooit geweest. 8)
In deze topic vind je een dagelijkse update van de condities in VT inclusief foto's....... Het wordt tijd dat er weer eens wat verse sneeuw valt want die is ver te zoeken :(

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 jan 2011, 10:51

Vanavond vertrek ik richting de Franse Alpen, can't wait!!

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 12:41

Paskal Morriën schreef:
Jussi schreef:Laat je me weten hoe de sneeuw daar is? Andere tips zijn ook welkom. Ben er nog nooit geweest. 8)
In deze topic vind je een dagelijkse update van de condities in VT inclusief foto's....... Het wordt tijd dat er weer eens wat verse sneeuw valt want die is ver te zoeken :(
Da's niet optimaal. :?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 feb 2011, 16:55

Arthur schreef:Dit jaar niet :mrgreen:
Wellicht in de voorjaarsvakantie (februari) met vrouw en 2 kids. Bestemming onbekend. Wil het weer afwachten en dan daarheen waar sneeuw ligt. Probeer dan kort voor tijd een "zimmer frei" ofzo te boeken.
Toch niet afgewacht... Net een "ferienhaus/appartement" geboekt in Berwang, Oostenrijk. Nooit geweest, we zien wel :)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 feb 2011, 17:49

Ik ben zaterdagavond terug gekomen uit Oostenrijk.

Was een lekker weekje, met redelijk wat zon maar ook twee dagen met sneeuw en mist. Was op het moment soms niet zo fijn, maar verse sneeuw is altijd lekker 8)

Wel erg veel Polen en Russen in de diverse dorpen zeg! :shock:
Gelukkig stikte het in Gerlos nog ouderwets van de Hollanders :lol:

MartijnS

Bericht door MartijnS » 01 feb 2011, 19:10

Zaterdagavond terug gekomen uit Val Thorens. Was echt top!
Heel de week goed weer gehad, wel koud, maar constant zon op de vrijdag na.
Sneeuw was ook prima, verder naast het skieen ook uitstekend naar ons zon gehad, veeeeeel Zweden :banaan:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 01 feb 2011, 19:57

Komende zaterdag voor een paar dagen naar Königsleiten :banaan:

Paskal

Bericht door Paskal » 01 feb 2011, 20:14

MartijnS schreef:Zaterdagavond terug gekomen uit Val Thorens. Was echt top!
Heel de week goed weer gehad, wel koud, maar constant zon op de vrijdag na.
Sneeuw was ook prima, verder naast het skieen ook uitstekend naar ons zon gehad, veeeeeel Zweden :banaan:
Ik zit er nu en het is, ondanks dat er heel lang geen sneeuw is gevallen, prima toeven hier. Strak blauwe lucht en goede sneeuw. Mag gelukkig nog een paar dagen :banaan:

Jussi

Bericht door Jussi » 02 feb 2011, 13:26

Hoe zijn de condities boven? Het lijkt er me erg ijzig (lees: weinig grip) voor boarders. De sneeuw beneden wordt opgevangen door de kanonnen maar is dat voldoende en is die sneeuw daadwerkelijk van goeie kwaliteit?

Mooie routes/trips en tips mogen steeds gemeld worden.

Waren verblijven jullie?

We vertrekken vrijdag. Ik kan al niet wachten! :mrgreen: :banaan:

MartijnS

Bericht door MartijnS » 02 feb 2011, 20:33

De sneeuw is goed, ben dan wel een skieer, maar heb geen last gehad van ijs. Alleen de laatste dag toen het zo hard waaide, dat alle losse sneeuw weggewaaid was.
Wij zijn een keer naar Courchevel gegaan, leuke tocht is dat, via Les Menuires en Meribel.
Kom je ook eens tussen de bomen ;)

Arthur

Bericht door Arthur » 03 feb 2011, 11:07

Vraagje: de plaats waar ik heen ga is alleen te bereiken via een weg met een hellingspercentage van 12%. Op de kaart staat daar een sneeuwkettingteken bij. Is het dan verplicht om die dingen ALTIJD onder te doen?
Neem aan dat als er geen sneeuw ligt (dus alleen asfalt zichtbaar :mrgreen: ) dan niet. Maar als het bv een tijdje niet gesneeuwd heeft en zo'n weg is nog wel bedekt moet je ze dan eronder doen?

Paskal

Bericht door Paskal » 03 feb 2011, 12:38

In zo'n geval staan er altijd borden dat je je kettingen om moet doen dus dat wijst zich vanzelf.

De weg naar Berwang zelf stelt overigens niks voor qua helling.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 03 feb 2011, 12:40

Volgens mij betekenen die borden dat je na dat bord sneeuwkettingen MAG gebruiken als het nodig is. Buiten die borden dus niet.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 feb 2011, 12:48

Volgens de legenda van de (ANWB) kaart is het "sneeuwketting verplicht of noodzakelijk".

@Paskal: thnx. Ik heb geen id, ben er nog niet geweest en op de kaart staat 12%. Leek me toch redelijk wat met besneeuwde wegen :)

Arthur

Bericht door Arthur » 03 feb 2011, 12:51

Dat geloof ik ook wel dat het zich vanzelf wijst maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad. Er zal ongetwijfeld een bord staan en die zullen ze niet weghalen na elke sneeuwbui of plaatsen na elke sneeuwbui. Vandaar dat ik me afvraag wanneer het nu wel of niet moet. Ben op een aantal plaatsen geweest, oa Val Thorens wat redelijk hoog ligt maar nog nooit sneeuwkettingen gemonteerd dus die borden (en regels) niet echt bestudeerd :wink:
Paskal Morriën schreef:In zo'n geval staan er altijd borden dat je je kettingen om moet doen dus dat wijst zich vanzelf.

hjp

Bericht door hjp » 03 feb 2011, 17:15

zooo volgende week lekker een paar dagen wintersporten; op naar Serfaus.
Nog nooit geweest dus ik ben benieuwd. :D

Paskal

Bericht door Paskal » 03 feb 2011, 17:28

Ben in december naar Serfaus geweest en da's erg goed bevallen. Mooi uitgestrekt gebied met moderne liften en prima geprpareerde pistes.

Als je kettingen moet gebruiken staan die borden er wel hoor :) verder wijst het zich vanzelf want je zult niet de enige zijn die kettingen om staat te doen.

hjp

Bericht door hjp » 04 feb 2011, 10:14

Nog tips mbt Serfaus qua pistes die je gedaan moet hebben (of kroegen waar je moet zijn).
Ik ga maar een paar dagen en ben van plan om zowel de pistes als de kroegen eens te bezichtigen :D
Inmiddels al in een hoop plaatsen in Oostenrijk geweest maar Serfaus nog nooit.

Jussi

Bericht door Jussi » 14 feb 2011, 18:46

MartijnS schreef:De sneeuw is goed, ben dan wel een skieer, maar heb geen last gehad van ijs. Alleen de laatste dag toen het zo hard waaide, dat alle losse sneeuw weggewaaid was.
Wij zijn een keer naar Courchevel gegaan, leuke tocht is dat, via Les Menuires en Meribel.
Kom je ook eens tussen de bomen ;)
Jij hebt meer geluk gehad dan als wij. Het was 1 grote schaatsbaan. Ik heb enkele ribben gebroken, een vriend van me nek, sleutelbeen, ribben en duim en in een nabijgelegen skigebied is een jongen van hier uit de buurt overleden. :(

Paskal

Bericht door Paskal » 14 feb 2011, 18:57

Jussi schreef:Jij hebt meer geluk gehad dan als wij. Het was 1 grote schaatsbaan. Ik heb enkele ribben gebroken, een vriend van me nek, sleutelbeen, ribben en duim en in een nabijgelegen skigebied is een jongen van hier uit de buurt overleden. :(
Die blessures klinken niet al te best, maar dat ligt niet aan de omstandigheden...... Als iemand een ongeluk krijgt op de snelweg ligt het immers ook veelal niet aan de snelweg zelf. Ik was er in de week voor jou en ook toen lag er geen vers laagje poedersneeuw. Echt "knallen" op de pistes zit er dan niet in, maar indien je je aanpaste aan de omstandigheden was het prima te doen. Vraag me dan ook wel af hoe jullie tekeer zijn gegaan :hmmm:

Hoe dan ook wens ik jullie een spoedig herstel toe!!

Jussi

Bericht door Jussi » 14 feb 2011, 19:15

Paskal Morriën schreef:
Jussi schreef:Jij hebt meer geluk gehad dan als wij. Het was 1 grote schaatsbaan. Ik heb enkele ribben gebroken, een vriend van me nek, sleutelbeen, ribben en duim en in een nabijgelegen skigebied is een jongen van hier uit de buurt overleden. :(
Die blessures klinken niet al te best, maar dat ligt niet aan de omstandigheden...... Als iemand een ongeluk krijgt op de snelweg ligt het immers ook veelal niet aan de snelweg zelf. Ik was er in de week voor jou en ook toen lag er geen vers laagje poedersneeuw. Echt "knallen" op de pistes zit er dan niet in, maar indien je je aanpaste aan de omstandigheden was het prima te doen. Vraag me dan ook wel af hoe jullie tekeer zijn gegaan :hmmm:

Hoe dan ook wens ik jullie een spoedig herstel toe!!
Da's een beetje kort door de bocht. Het ligt gewoon veel gevaarlijker dan andere jaren. Ik board al 14 jaar meerdere malen per jaar en ik heb nog nooit iets gebroken. Ik ben niets vermoedend onderuitgegaan voor het terras op een ijsplek. Die andere jongen met z'n nek is ook ervaren en ging ook uit het niets onderuit op een blauwe piste.

Hier een artikel over de jongen die overleden is. Daar praten ze ook over de toename aan ongelukken dit jaar.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=1Q368VKI

KoenM

Bericht door KoenM » 14 feb 2011, 19:19

Oef, klinkt ernstig!

In het gebied waar ik vrijdag heen ga ligt nu 45cm..
Is te hopen dat de voorspellingen uitkomen en er nog even een laagje bij komt..

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 14 feb 2011, 21:05

Afgelopen weekend naar Fiss/Serfaus geweest.
Heel vreemd als de bergen en bomen om je heen groen zijn, maar de heren hebben er toch prima pistes weten te onderhouden, door er snachts veel sneeuw "op te spuiten". Dan zie je een groen/bruine zuidhelling, met daarop een 30 meter brede strook sneeuw van bijna een meter dik.

Al met al PRIMA kunnen skieen, alleen de noordhellingen waren soms wat hard. Nagenoeg geen papsneeuw, alleen onder aan in het dal in de namiddag. Maar als geoefend skieer alleen een beetje last van de worstelende prutsers waar je om heen moet :lol: (zo ben ik ook begonnen!)

Heen donderdag over de A3, terug zondag over de A61. De A3 is een beetje om, maar veel meer 3 baans, en gáán met de banaan. A61 veel meer 2 baans, veel 130max, en veel bochten.

Maximaal 200 op de teller van de D5 (NIET plankgas, 180 echte km's), en toch makkelijk op 1 tank van Imst (A) naar Gorinchem. Dat was 870km op 60L diesel, nog geen 7L/100km. (!)

Tristan

Bericht door Tristan » 16 feb 2011, 08:43

Jussi schreef:
MartijnS schreef:Morgenavond naar Val Thorens! :D
Laat je me weten hoe de sneeuw daar is? Andere tips zijn ook welkom. Ben er nog nooit geweest. 8)
+1

Sta op het punt om iets te gaan boeken. Ga mijn hele leven al naar Gerlos in Oostenrijk maar ben een beetje op het gebied uitgekeken. Wil eens Val Thorens proberen.

Iemand tips qua hotels, accommodatie o.i.d?

Paskal

Bericht door Paskal » 16 feb 2011, 09:50

Tristan schreef:+1

Sta op het punt om iets te gaan boeken. Ga mijn hele leven al naar Gerlos in Oostenrijk maar ben een beetje op het gebied uitgekeken. Wil eens Val Thorens proberen.

Iemand tips qua hotels, accommodatie o.i.d?
Da's sterk afhankelijk van de centen die je uit wilt geven. Feit blijft dat het erg prijzig is in VT. 90% van de appartementen zijn opgewaardeerde bezemkasten waar je bv geacht wordt om met 6 man op minder dan 30m2 te vertoeven.... Mocht je voor een appment kiezen let dus op het formaat en doe het aantal personen + 4 ----> met 2 man dus een 6-p. appment boeken...

Plaats reactie