Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Wat kies jij? Een gebruikte M3 of een nieuw 1 M Coupé

Doe mij maar een gebruikte M3 met premium selection garantie
69
59%
Doe mij maar het nieuwste M bommetje op wielen; de 1 M Coupé
48
41%
 
Totaal aantal stemmen: 117

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Robin Hartog » 18 jan 2011, 17:07

@Ferdi en Erik K.:

Doe even berichtje geven als jullie dat gaan doen; zo ver woon ik daar niet vanaf. 8)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Joy » 18 jan 2011, 17:09

Leuk om te doen en te zien maar verder bij voorbaat al gewonnen door de 135i met chip. Een 135i met 40 pk extra en minder rolweerstand door smallere banden en een smallere gladde koets doet de 1 M altijd verliezen. Laat ze een rondetijd neerzetten, remproeven en G-metingen doen, sectoren timen zodat je de technische verbetering van de 1 M kan toetsen. Dan pas kun je beoordelen of de meerprijs gerechtvaardigd is.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 17:45

Joy schreef:Leuk om te doen en te zien maar verder bij voorbaat al gewonnen door de 135i met chip. Een 135i met 40 pk extra en minder rolweerstand door smallere banden en een smallere gladde koets doet de 1 M altijd verliezen. Laat ze een rondetijd neerzetten, remproeven en G-metingen doen, sectoren timen zodat je de technische verbetering van de 1 M kan toetsen. Dan pas kun je beoordelen of de meerprijs gerechtvaardigd is.
+1

En laat mij nou bereid zijn die Schnitzel vol over het Assense circuit te blaffen.

Wat ik al niet over heb voor de wetenschap :roll: :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 17:54

Hielke schreef: En laat mij nou bereid zijn die Schnitzel vol te blaffen.

Wat ik al niet over heb voor de wetenschap :roll: :mrgreen:
:hmmm: :D

Online
KoenM
Berichten: 1832
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door KoenM » 18 jan 2011, 17:56

Dan doe ik die M wel :lol:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 18:44

Hielke schreef:
Joy schreef:Leuk om te doen en te zien maar verder bij voorbaat al gewonnen door de 135i met chip. Een 135i met 40 pk extra en minder rolweerstand door smallere banden en een smallere gladde koets doet de 1 M altijd verliezen. Laat ze een rondetijd neerzetten, remproeven en G-metingen doen, sectoren timen zodat je de technische verbetering van de 1 M kan toetsen. Dan pas kun je beoordelen of de meerprijs gerechtvaardigd is.
+1

En laat mij nou bereid zijn die Schnitzel vol over het Assense circuit te blaffen.

Wat ik al niet over heb voor de wetenschap :roll: :mrgreen:

Hielke, Als je 'm heel laat, heb ik er geen problemen mee ..

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 18:48

Joy schreef:Leuk om te doen en te zien maar verder bij voorbaat al gewonnen door de 135i met chip. Een 135i met 40 pk extra en minder rolweerstand door smallere banden en een smallere gladde koets doet de 1 M altijd verliezen. Laat ze een rondetijd neerzetten, remproeven en G-metingen doen, sectoren timen zodat je de technische verbetering van de 1 M kan toetsen. Dan pas kun je beoordelen of de meerprijs gerechtvaardigd is.
+1 uiteraard.
Ik schat die 1M/// veel hoger in qua remmerij, onderstel en niet te vergeten banden. Dat maak je helemaal niet goed met wat peekaatjes in die schnitsel, o nee zeg. Gewoon, een betere auto. Punt.

Maar rechtuitbranden is wat anders ... :mrgreen: :mrgreen:

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Tom » 18 jan 2011, 18:58

M staat bij eigenaren niet zo heel goed bekend qua remmerij.
En banden kun je er zelf ondergooien toch? :)

Ik zou een vergelijk wel leuk vinden, moet geregeld kunnen worden op DF toch?
ACS1 + 1 M + M3
En eventueel een Cayman S...

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 19:06

Rechtstreeks Vergelijk tussen ACS1 en M3V8 is er al op een kort circuit (en met een 400pk sterke 135i van Evotech geloof ik).
Op alle circuitdelen was de ACS1 sneller, alleen niet op het rechte eind. Dan is de snelheid/pk's van de V8 oppermachtig. De ACS1 reed zonder diff en met standaard 135i remmerij.

edit: Zag vandaag een zwarte E46M3. Mooie verschijning is dat, en, een goed geluid ook. Potverdorie!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 19:25

Zulke vergelijkingen zijn natuurlijk de krenten in de pap van de auto en circuittests.

Ferdinand, het lijkt me niet verstandig dat ik met jouw auto vol over de baan ga. Kans dat er iets gebeurt is altijd aanwezig. Die kans is heel klein, maar toch. Mocht je je remmerij en je banden eraan willen wagen en zou er voor zo'n gelegenheid een DF circuit verzekering kunnen worden afgesloten, dan wordt het een ander verhaal. Auto hoeft ook niet een middag of een uur getest te worden. Een stuk of tien ronden zijn voldoende om steekhoudende uitspraken te kunnen doen.

Mijn verwachting: 1M zal marginaal sneller zijn. Door grotere spoorbreedte en bredere voorbanden zal ie bij aanremmen en in bochten het verschil kunnen maken.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Erik K. » 18 jan 2011, 19:43

RVV schreef:
FerdiACS1 schreef:Ach, als die 1M/// bij Maral staat, trekken Erik en ik 'm uit het rek, gaan we ff dragracen met dat hok tegen de acs1 ... :mrgreen:
Dat zou een interessant vergelijk zijn.
Zeker, maar de dragrace uitslag zal niet verbazend zijn denk ik zo ;) De vraag is alleen hoe groot het verschil zal zijn :df:

Nog zo'n 1///M voor een probenfahrt regelen Ferdi ;)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Snipe » 18 jan 2011, 19:47

Een 1 M, die Schnitzer, een E92 M3 en een E46 M3, dat lijkt me wel een mooie vergelijking.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 20:47

Hier heb ik wat:

M3 420 pk
135i Evotec 406 pk
135i Schnitzer 360 ps (op papier ..)

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door GTRene » 18 jan 2011, 21:00

mooi overzicht, kun je nagaan dat de 135i (standaard) nog zoveel sneller is als die zo geroemde 130i :lol:

1.50,29 vs 1.57,82...zo'n groot verschil had ik niet verwacht.

en die ACS1 de combinatie zal wel erg goed zijn, 8)

moet je nagaan als er een ACS1M komt, zeg maar dag M3 V8 (huidige)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 21:09

Waar komt dat lijstje vandaan Ferdinand?

Lijkt wel uit Sport Auto, maar gezien de resultaten kan ik dat eigenlijk niet geloven.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Joy » 18 jan 2011, 21:12

Hielke schreef:Waar komt dat lijstje vandaan Ferdinand?

Lijkt wel uit Sport Auto, maar gezien de resultaten kan ik dat eigenlijk niet geloven.
http://www.evotechschweiz.ch/files/pres ... vs135i.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Ravin ///M » 18 jan 2011, 21:16

:idea: Het meest opvallend vind ik uit dat lijstje nog dat er een miezerige 2 liter turbo tussen staat; de S3.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Joy » 18 jan 2011, 21:19

Ravin ///M schreef::idea: Het meest opvallend vind ik uit dat lijstje nog dat er een miezerige 2 liter turbo tussen staat; de S3.
Inderdaad. Met hetzelfde vermogen als de 130i (265 pk) 7 seconden sneller over een rondje :hmmm:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Steven N. » 18 jan 2011, 21:26

Vind de 1M een bijzonder leuke auto om te zien en zal vast en zeker een leuk potje mee te sturen zijn. Maar voor 80k rij ik liever een M3 met aanpassingen naar mijn eigen ideeen en uitwerkingen zoals ik dat graag zie.

Heb niet het hele topic doorgelezen maar ik zie het zo. 80k 1M of:

E92 M3 ~ 60k ( NL of DLD incl. BPM )
Stoelen/stuur 2k
Kooi 2k
Onderstel 5k
Semi's 1k
AP remmen 3k
+ onderhoudstechnisch alles in topstaat maken. Schat ik 75k met een M3 die volledig naar zin gebouwd is. Dat rij ik liever dan een 80k 1 serie met turbo motor welke niet op het niveau zal zijn van de M3. Bovendien vind ik een M3 mooier ogen en dat speelt toch altijd een rol voor de (mijn) keuze.

Wil niet zeggen dat ik de 1M een interessante auto vind, maar mijn voorkeur gaat uit naar een M3.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 22:06

Joy schreef:
Hielke schreef:Waar komt dat lijstje vandaan Ferdinand?

Lijkt wel uit Sport Auto, maar gezien de resultaten kan ik dat eigenlijk niet geloven.
http://www.evotechschweiz.ch/files/pres ... vs135i.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb het gelezen, bedankt voor de link Joy.

Ik kan me over het algemeen goed met de duitse taal redden, maar de onzinnige stroom aan metaforen en beeldspraak in dit artikel hebben me het veelal onmogelijk gemaakt te begrijpen wat de lezer bedoelde. Gezien het ronduit erbarmelijke niveau van de circuittest ben ik er vrij zeker van dat dit ook de bedoeling van de schrijver is geweest. Zoniet dan kan ie behalve auto's testen ook niet schrijven.

Die sectortijden, de vermelde rondetijden van 130i, standaard 135i, de getunede auto's, de verhouding tot de topsnelheden in de sectors, er klopt helemaal niks van. Het is zo slecht gedaan dat ik er niet eens meoite voor wil doen (op dit moment) om het te ontleden. Bah, dat die lui zich autojournalist durven noemen. Straks blijkt dat ze er ook nog voor betaald krijgen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door GTRene » 18 jan 2011, 22:38

het kan maar zo zijn dat er onder verschillende omstandigheden is gereden...wet or dry...hot or cold?
dat kan een deel verklaren.

edit: zie nu in het artikel dat een paar auto's dezelfde dag reden? die 2 getunede 135i en de M3 in elk geval...die zitten ook vrij dicht bij elkaar.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 22:46

GTRene schreef:het kan maar zo zijn dat er onder verschillende omstandigheden is gereden...wet or dry...hot or cold?
dat kan een deel verklaren.
Nee, het is geen Top Gear op de zondagavond waar ze The Stig eventjes een rondje laten rijden. En als het al zo is moeten ze het erbij zetten.

Ik noem maar even iets uit die test. De BMW GmbH E92 M3 staat op Michelin semi slicks. Wat doet die auto op die banden? Zo is ie nooit door BMW geleverd. Als ze dat al niet kunnen/willen/mogen/durven verklaren kun je direct wel stoppen met vergelijken tegen echte tuningsprojecten. Wat was er nog meer aan die standaard M3E92 getuned? Over fading van de remmen van de M3 hadden ze het in de test niet, terwijl er in iedere andere circuittest wereldwijd direct over de neiging voor fading van die auto gesproken wordt. En dat dan ook nog in combinatie met de standaard vergevingsgezindere standaard banden. Semi slicks vergen meer van de remmen. Ik noem dus nu maar één enkel aspect, maar ik kan er serieus wel 10 noemen!
Laatst gewijzigd door Hielke op 18 jan 2011, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door GTRene » 18 jan 2011, 22:47

ik zie het al...tenminste daar worden zo seconden gewonnen....

ACS dan M3 dan die evotech, de ACS remt veel beter dan die andere 135i evo

100–0 km/h warm = 34,9 m (–11,1 m/s2) 34,9 m (–11,1 m/s2) 37,3 m (–10,3 m/s2)
200–0 km/h warm = 140,3 m (–11,0 m/s2) 137,1 m (–11,1 m/s2) 164,9 m (–9,4 m/s2)
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 jan 2011, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Snipe » 18 jan 2011, 22:48

Het verschil tussen de Audi S3 en de BMW 130i lijkt me nogal fors. Zegt genoeg over de test, lijkt me zo.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 22:50

GTRene schreef:ik zie het al...tenminste daar worden zo seconden gewonnen....

ACS dan M3 dan die evotech, de ACS remt veel beter dan die andere 135i evo

100–0 km/h warm = 34,9 m (–11,1 m/s2) 34,9 m (–11,1 m/s2) 37,3 m (–10,3 m/s2)
200–0 km/h warm = 140,3 m (–11,0 m/s2) 137,1 m (–11,1 m/s2) 164,9 m (–9,4 m/s2)
Nee, goed lezen, juist die ACS werd aangewreven tijdens de circuittest enorm last van fading te hebben. Ik weet niet hoe makkelijk je die duitse test kunt lezen trouwens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], JdvPolo, Semrush [Bot], sitechris en 7 gasten