ZAC & Kooien: hoe zit het nou?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
ZAC & Kooien: hoe zit het nou?
Aan de ZAC rijders hier, hoe zit het met kooien?
Ik lees de regelementen op de DNRT site, daar word verwezen naar Annex J voor contructie eisen, zo ver kom ik er wel uit. Kooi moet volgens homologatieregels van het bouwjaar van de auto?
Maar er word ook over zelfbouw enz gesproken. Word een kooi van bijvoorbeeld Messink gewoon geaccepteerd zolang buisdiameter en uitvoering gewoon in orde zijn, of moet er een FIA keurings certificaat bij zitten?
Ik lees de regelementen op de DNRT site, daar word verwezen naar Annex J voor contructie eisen, zo ver kom ik er wel uit. Kooi moet volgens homologatieregels van het bouwjaar van de auto?
Maar er word ook over zelfbouw enz gesproken. Word een kooi van bijvoorbeeld Messink gewoon geaccepteerd zolang buisdiameter en uitvoering gewoon in orde zijn, of moet er een FIA keurings certificaat bij zitten?
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 09 feb 2007, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ok, je kunt dit op 2/3 manieren opvatten:
- Je gaat voor low budget, je hebt vertrouwen in een goedkope lasser (<300 euro per kooi):
Je kunt dan uitgaan van diens expertise. Ziet zo'n kooi er mooi en netjes uit, dan kom je vrij makkelijk door de keuring. Meestal hebben de keurmeesters wel wat op te merken en als je zegt wie hem heeft gemaakt hoor je al snel genoeg wat hun ervaringen zijn. Afkeur is zo gebeurd. Dan kun je weer naar huis.
- Je kiest voor een wat bekendere lasser (prijs: 500 - 800 euro). Daarvan zijn er een aantal die roepen dat ze ZAC goedgekeurd zijn. Maar wie bepaalt dat? Vraag dat soort uitspraken na. Dan blijkt er vaak niet veel van de te kloppen. Maar als ze goede kwaliteit leveren en voldoen aan de eisen, dan is er op zich niets op tegen. Maar sommigen leveren gewoon geen constante kwaliteit. Dat weten ze bij de ZAC. Er rijden veel mensen met zulke kooien, dus als je niet al teveel wilt uitgeven zou ik gewoon heeeel erg benadrukken dat je liever een paar 100 euro meer uitgeeft voor een veilige kooi.
- Wij wilden maximale veiligheid en optimale stijfheid. Een FIA certificaat wordt afgegeven omdat de kooibouwer aan de FIA norm voldoet qua lassen, materiaalgebruik en opleiding en tussendoor gekeurd wordt door de FIA. Wij hebben dus een kooi die aan de FIA norm voldoet, maar waarvoor we de administratieve kosten niet hebben betaald voor het certificaat (100 euro ofzo). Onze kooi zit in de hogere prijsklasse en je ziet dat ook in vergelijking met andere kooien. Het had ook goedkoper gekund, evt. bij een andere lasser (gem. 1250 euro per kooi), maar dan was de kooi niet op maat gemaakt zoals wij dat wilden, en ook niet zo afgewerkt denk ik. Als wij de naam noemen van onze lasser bij de keurmeesters, dan zijn we altijd verzekerd van goedkeuring. Dus dan kun je racen en hoef je niet op voorhand naar huis.
Wij wilden maximale veiligheid en optimale stijfheid. Als je gaat racen is dat een belangrijk aspect. Als je de horror verhalen hoort van slechte kooien, dan moet je goed nadenken over de gevolgen. Afbrekende stalen buizen als je meer dan 1 keer over kop gaat (doorboort je helm gewoon, bah bah). Denk aan de ingeklapte kooien van SEAT Ibiza's een paar jaar terug. Dat wil je toch niet meemaken?
Je gaat ervan uit dat het goed is als iemand je kooi inbouwt. Wij weten dat zeker dat onze wielhoven.nl kooi goed is en van een aantal leveranciers weet ik dat ook: Biesheuvel bijvoorbeeld. Maar denk eerst goed na wat je belangrijk vindt: een goedkope kooi. Races winnen, of overleven tijdens een potentieel gevaarlijke hobby? Wij kozen voor een combinatie van die laatste twee.
- Je gaat voor low budget, je hebt vertrouwen in een goedkope lasser (<300 euro per kooi):
Je kunt dan uitgaan van diens expertise. Ziet zo'n kooi er mooi en netjes uit, dan kom je vrij makkelijk door de keuring. Meestal hebben de keurmeesters wel wat op te merken en als je zegt wie hem heeft gemaakt hoor je al snel genoeg wat hun ervaringen zijn. Afkeur is zo gebeurd. Dan kun je weer naar huis.
- Je kiest voor een wat bekendere lasser (prijs: 500 - 800 euro). Daarvan zijn er een aantal die roepen dat ze ZAC goedgekeurd zijn. Maar wie bepaalt dat? Vraag dat soort uitspraken na. Dan blijkt er vaak niet veel van de te kloppen. Maar als ze goede kwaliteit leveren en voldoen aan de eisen, dan is er op zich niets op tegen. Maar sommigen leveren gewoon geen constante kwaliteit. Dat weten ze bij de ZAC. Er rijden veel mensen met zulke kooien, dus als je niet al teveel wilt uitgeven zou ik gewoon heeeel erg benadrukken dat je liever een paar 100 euro meer uitgeeft voor een veilige kooi.
- Wij wilden maximale veiligheid en optimale stijfheid. Een FIA certificaat wordt afgegeven omdat de kooibouwer aan de FIA norm voldoet qua lassen, materiaalgebruik en opleiding en tussendoor gekeurd wordt door de FIA. Wij hebben dus een kooi die aan de FIA norm voldoet, maar waarvoor we de administratieve kosten niet hebben betaald voor het certificaat (100 euro ofzo). Onze kooi zit in de hogere prijsklasse en je ziet dat ook in vergelijking met andere kooien. Het had ook goedkoper gekund, evt. bij een andere lasser (gem. 1250 euro per kooi), maar dan was de kooi niet op maat gemaakt zoals wij dat wilden, en ook niet zo afgewerkt denk ik. Als wij de naam noemen van onze lasser bij de keurmeesters, dan zijn we altijd verzekerd van goedkeuring. Dus dan kun je racen en hoef je niet op voorhand naar huis.
Wij wilden maximale veiligheid en optimale stijfheid. Als je gaat racen is dat een belangrijk aspect. Als je de horror verhalen hoort van slechte kooien, dan moet je goed nadenken over de gevolgen. Afbrekende stalen buizen als je meer dan 1 keer over kop gaat (doorboort je helm gewoon, bah bah). Denk aan de ingeklapte kooien van SEAT Ibiza's een paar jaar terug. Dat wil je toch niet meemaken?
Je gaat ervan uit dat het goed is als iemand je kooi inbouwt. Wij weten dat zeker dat onze wielhoven.nl kooi goed is en van een aantal leveranciers weet ik dat ook: Biesheuvel bijvoorbeeld. Maar denk eerst goed na wat je belangrijk vindt: een goedkope kooi. Races winnen, of overleven tijdens een potentieel gevaarlijke hobby? Wij kozen voor een combinatie van die laatste twee.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dat klopt. Van 1 van de bekendere weet ik al dat het werk wat ze afleveren meestal niet al te netjes is terwijl ze wel zeggen dat het ZAC goedgekeurde kooien zijn.
Dus dan denk ik waarom gooit je 800-1000 euro op tafel voor prutswerk terwijl een Messink kooi die wel netjes gelast is maar de helft kost.
Daarom is het mij ook niet helemaal duidelijk wat ze qua regels nou willen. IE ze stellen die eisen wel maar achteraf kan je als keurmester niet echt meer bepalen of het staal wel aan de juiste treksterkte enz voldoet. Vreemd dat zomaar op naam afkeuren dan wel kan.
Het is wel de bedoeling dat het veilig & stijf is, maar moet ook niet te veel wegen, 30 extra pijpen die 50 KG extra leveren doen wat dat betreft meer slecht als goed. Wat dat betreft lijkt Wielhoven hun verhaaltje wel voor elkaar te hebben als ik op hun site kijk.
(niet dat ik per direct in de ZAC stap, maar wil de mogelijkheid open houden, stoel en gordel wisselen is zo gebeurd maar even een kooi vervangen is wat lastiger
)
Dus dan denk ik waarom gooit je 800-1000 euro op tafel voor prutswerk terwijl een Messink kooi die wel netjes gelast is maar de helft kost.
Daarom is het mij ook niet helemaal duidelijk wat ze qua regels nou willen. IE ze stellen die eisen wel maar achteraf kan je als keurmester niet echt meer bepalen of het staal wel aan de juiste treksterkte enz voldoet. Vreemd dat zomaar op naam afkeuren dan wel kan.
Het is wel de bedoeling dat het veilig & stijf is, maar moet ook niet te veel wegen, 30 extra pijpen die 50 KG extra leveren doen wat dat betreft meer slecht als goed. Wat dat betreft lijkt Wielhoven hun verhaaltje wel voor elkaar te hebben als ik op hun site kijk.
(niet dat ik per direct in de ZAC stap, maar wil de mogelijkheid open houden, stoel en gordel wisselen is zo gebeurd maar even een kooi vervangen is wat lastiger

-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Het is misschien practisch voor de rijders die een kooi in hun auto willen om te weten over wie het gaat. Even een lijstje.
Erik Messink -> Last thuis kooien in auto´s en kan dat netjes en voor weinig geld voor je regelen. Meeste mensen komen enthousiast terug volgens mij. ZAC is een mogelijkheid
Remola Autosport -> Last kooien hoewel je volgens sommigen beter "bakt buizen aan elkaar" kan zeggen. Een enkeling is enthousiast, kost ongeveer het dubbele van een Messink kooi. ZAC is wisselend
Biesheuvel -> Mooie kooien
. Niet goedkoop, maar wel kwaliteitsspul. ZAC is geen probleem.
Wielhoven -> Mooiere kooien, serieus maatwerk, maar niet goedkoop natuurlijk. ZAC is geen probleem, FIA ook niet.
Graag aanvullen als ik iets vergeten ben!
Erik Messink -> Last thuis kooien in auto´s en kan dat netjes en voor weinig geld voor je regelen. Meeste mensen komen enthousiast terug volgens mij. ZAC is een mogelijkheid
Remola Autosport -> Last kooien hoewel je volgens sommigen beter "bakt buizen aan elkaar" kan zeggen. Een enkeling is enthousiast, kost ongeveer het dubbele van een Messink kooi. ZAC is wisselend
Biesheuvel -> Mooie kooien

Wielhoven -> Mooiere kooien, serieus maatwerk, maar niet goedkoop natuurlijk. ZAC is geen probleem, FIA ook niet.
Graag aanvullen als ik iets vergeten ben!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Biesheuvel heeft ook FIA certificaat.
Het is ook zo dat je geld kunt besparen door bij Biesheuvel en Wielhoven een aantal kooien voor dezelfde auto's tegelijk te bestellen. Group buy dus voor E36 coupé.
Veel tijd gaat er zitten in het buigen en op maat maken van de pijpen. Chroommolybdeen scheelt je natuurlijk gewicht. Als je toch geld uitgeeft, is dat een goede optie!
Wij hebben ook nog onze oude kooi laten verwijderen, dat kostte natuurlijk ook knaken. Een lege auto is goedkoper. Liefst zonder ramen en dashboard. Als je dat zelf kan en wil doen, dan scheelt je dat manuren.
Het is ook zo dat je geld kunt besparen door bij Biesheuvel en Wielhoven een aantal kooien voor dezelfde auto's tegelijk te bestellen. Group buy dus voor E36 coupé.
Veel tijd gaat er zitten in het buigen en op maat maken van de pijpen. Chroommolybdeen scheelt je natuurlijk gewicht. Als je toch geld uitgeeft, is dat een goede optie!
Wij hebben ook nog onze oude kooi laten verwijderen, dat kostte natuurlijk ook knaken. Een lege auto is goedkoper. Liefst zonder ramen en dashboard. Als je dat zelf kan en wil doen, dan scheelt je dat manuren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dashboard is sowieso geen prbleem, omdat daar achter toch ook een hoop vandaan moet. Kachels en ducting en AC zijn voor een trackcar onnodig. (hooguit voorruit verwarming)
CrMo ben ik nog eea over aan het uitvissen. Een bekende heeft een kooi laten lassen en die heeft de verplichte delen van staal, omdat de diameter vast staat en CrMo dan niet echt lichter uitvalt
CrMo ben ik nog eea over aan het uitvissen. Een bekende heeft een kooi laten lassen en die heeft de verplichte delen van staal, omdat de diameter vast staat en CrMo dan niet echt lichter uitvalt

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20
Kooi certificaten kunnen en mogen alleen afgegeven worden door KNAF erkende bouwers, en dat zijn er niet zoveel! Achterin het autosportjaarboek staat een lijstje daarvan, met daarop o.a. vd Heuvel (rallyrent) en Biesheuvel. Voor zover ik de lijst ken, staat Wielhoven daar niet op, maar dat kan ondertussen veranderd zijn....
De anderen die er niet op staan maar zeggen erkend te zijn, zijn dat niet! Die bouwen gewoon een kooi die voldoet aan het Annexxe J voor zelfbouw kooien...
De anderen die er niet op staan maar zeggen erkend te zijn, zijn dat niet! Die bouwen gewoon een kooi die voldoet aan het Annexxe J voor zelfbouw kooien...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20
Ok, hij staat er wel in dus
Ik ben niet zo van de jaarboeken, mijn kooi wordt gebouwd door een goede bouwer en voor de rest ken ik de regels wel zo'n beetje uit m'n hoofd (hoeveel fouten had jij ook alweer?
).
Ow, en ze geven die boeken nog maar weinig uit, staat op zo'n nutteloze onderlegger die je nooit bij je hebt

Ik ben niet zo van de jaarboeken, mijn kooi wordt gebouwd door een goede bouwer en voor de rest ken ik de regels wel zo'n beetje uit m'n hoofd (hoeveel fouten had jij ook alweer?



Ow, en ze geven die boeken nog maar weinig uit, staat op zo'n nutteloze onderlegger die je nooit bij je hebt

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20
Voordeel is, je hebt ook vaak internetverbinding in de werkplaats, of nog beter, bij de technische keuring (waar al dan niet discussie is)
Ligt er volledig aan hoe je hem wilt hebben, bij Biesheuvel is het een kwestie van langsgaan en met Gerwin om de tafel zitten.... Hij wordt helemaal gemaakt zoals jij dat graag wilt. Dat is wat mij aansprak toen we de eerste kooi lieten bouwen en na de harde klap die die voor ons opgevangen heeft, was de nieuwe kooi in de nieuwe auto een gemakkelijke keus natuurlijk...

Ligt er volledig aan hoe je hem wilt hebben, bij Biesheuvel is het een kwestie van langsgaan en met Gerwin om de tafel zitten.... Hij wordt helemaal gemaakt zoals jij dat graag wilt. Dat is wat mij aansprak toen we de eerste kooi lieten bouwen en na de harde klap die die voor ons opgevangen heeft, was de nieuwe kooi in de nieuwe auto een gemakkelijke keus natuurlijk...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Op blz 639 van het nieuwe autosportjaarboek staan alle rolkooibouwers die KNAF goedgekeurd zijn. Remola staat er voor alle duidelijkheid weer niet tussen.
A&P Metaalbewerking. Gendringen: info@aenp.net
A. Kleinmetaal Bewerking. Denekamp info@achterboschmetaal.nl
Autobedrijf Verbaas. Oud Beijerland frans.verbaas@wanadoo.nl
Autoschade Wielhoven, Dordrecht info@wielhoven.com
Biesheuvel Autosport, Nieuwendijk info@biesheuvel.nl
Donkervoort, Lelystad info@donkervoort.nl
Eurotech Group, Venlo-Blerick info@eurotechgroup.nl
Fast en Speed, Ulft, johny@fast-speed.nl
Heek Motorsport, Rijssen info@vanheekmotorsport.com
Metaal Techniek Morée, Sleeuwijk, info@mtm-moree.nl
Multi Tech, benthuizen, jan@multi-tech.nl
Peters Autosport, Kelpen, petersautosport@hetnet.nl
VA Engineering, Sint Oedenrode, ad@va-motorsport.com
Van den Heuvel Autoschade, Barneveld info@rallyrent.nl
Een aantal zijn gespecialiseerd in racerij, anderen in rallysport en sommingen in autocross etc.
Tot zover mijn objectieve bijdrage.
A&P Metaalbewerking. Gendringen: info@aenp.net
A. Kleinmetaal Bewerking. Denekamp info@achterboschmetaal.nl
Autobedrijf Verbaas. Oud Beijerland frans.verbaas@wanadoo.nl
Autoschade Wielhoven, Dordrecht info@wielhoven.com
Biesheuvel Autosport, Nieuwendijk info@biesheuvel.nl
Donkervoort, Lelystad info@donkervoort.nl
Eurotech Group, Venlo-Blerick info@eurotechgroup.nl
Fast en Speed, Ulft, johny@fast-speed.nl
Heek Motorsport, Rijssen info@vanheekmotorsport.com
Metaal Techniek Morée, Sleeuwijk, info@mtm-moree.nl
Multi Tech, benthuizen, jan@multi-tech.nl
Peters Autosport, Kelpen, petersautosport@hetnet.nl
VA Engineering, Sint Oedenrode, ad@va-motorsport.com
Van den Heuvel Autoschade, Barneveld info@rallyrent.nl
Een aantal zijn gespecialiseerd in racerij, anderen in rallysport en sommingen in autocross etc.
Tot zover mijn objectieve bijdrage.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten