Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Wat kies jij? Een gebruikte M3 of een nieuw 1 M Coupé

Doe mij maar een gebruikte M3 met premium selection garantie
69
59%
Doe mij maar het nieuwste M bommetje op wielen; de 1 M Coupé
48
41%
 
Totaal aantal stemmen: 117

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 16 jan 2011, 23:21

Hielke schreef: Van die japsen filmpjes kun je niks zinnigs zeggen. Vwb de auto's bedoel ik dan. Er zit simpelweg teveel verschil in de kwaliteiten in de rijders. De Z4 rijder bakt er helemaal niks van. Hij rijdt met het angstzweet in z'n bilnaad rond. Het ziet er gewoon zielig uit.
Het zegt ook niet zo veel natuurlijk. Lepel een csl blok in een Opel Vectra, en je wandelt ook achteraan. Kan zeker aan de rijder liggen, en een BMW Z4is is volgens mij helemaal geen racer tov. Porsches.
Maar - dat denk ik wel - dat we de 1M/// (hopelijk ..) vooral kunnen waarderen om het onderstel. Het tuned n54 zal prima zijn, maar denk dat men het blok toch weer snel vergeet, maar dat vooral het sturen etc. het verschil maakt. 7 sec. Achter een M3V8 op een snelheidscircuit zoals de Nordechleife, met een verschil van maar liefst 80 pk, vind ik wel een sensatie. Daar is mi. het onderstel die het echte goede werk doet.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Leen » 17 jan 2011, 08:49

De 1M is onderhuids op de motor na en een wat lichtere carrosserie identiek aan de e92m3 , tenminste onderstel en remmen zijn geleend zegt men , bandenmaat is het zelfde etc..etc. men heeft een gewichtsvoordeel van 55 kg. en 80 pk minder , zou dat nu zoveel scherper sturen ? ik denk zelfs dat de N54 met toebehoren ( turbo's, intercooler , etc ) even zwaar is als de V8 ( misschien weten de experts dat ? ) , en door het 6 in lijn tov v8 zelfs verder naar voren ligt., dus ongunstigere balans . ik denk dat de verwachtingen wat te hoog gespannen zijn mbt de 1M . just my 2c

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 17 jan 2011, 10:27

Onderstel van de M3 wordt vooral door andere draagarmen (aluminium lichtgewicht en iets meer lengte, vooral ten behoeve van extra camber) gekenmerkt tov een normale 1 serie.

Leen, grootste verschil voor mij is toch echt de wielbasis. Dat maakt de auto zoveel communicatiever en directer.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Michel P » 17 jan 2011, 10:40

@Hielke,

Die draagarmen kunnen dan ook onder een 130i, had Andre die eronder?

Eens met wielbasis, maar de coupe blijft erg lelijk.

Michel

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Rupie » 17 jan 2011, 11:05

Michel schreef:Zoveel grip op de voorbanden dat je het stuur voelt trekken bij forse snelheden door bochten, dat is echt een feest.

Michel
Gisteren ook weer mogen ervaren. Absoluut geen onderstuur. Volgens mij noemen ze het ook wel eens opladen van de stuurinrichting? Ik denk ook dat dit voorbehouden Is aan de middenmotor, denk dat de 911 het waarschijnlijk ook heeft. Misschien kan Andre dat ondersteunen. Een heel bijzonder gevoel in ieder geval dat de auto boven andere auto's doet uitsteken qua beleving. Dit gevoel ga je nooit krijgen met de M1. Je leest dat ook terug in de tests van de M3 GTS. Ik moet zeggen dat ik het wel een heel aantrekkelijke auto vind(de GTS) na de auto ook in real life te hebben gezien, in combinatie met de eigenschappen die ik een sportieve BMW toedicht.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 17 jan 2011, 11:05

Ja Michel,

schroef je voor zover ik weet onder iedere 1 serie.

Je krijgt dan meer spoorbreedte, meer camber, en minder onafgeveerd gewicht. Geringe verschillen maar op de grens van de adhesie tellen ze wel. Bonus is dat je ook direct harde bussen hebt dan. Hele grap kost ruim onder de duizend euro.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Michel P » 17 jan 2011, 11:14

@Hielke, dat vermoede is dus al.

Zou jij de M1 coupe prefereren boven een goed gemodde 130i (zeg maar de andre staat editie) ?

///M is wel heel erg dik betaald lijkt me!

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Michel P » 17 jan 2011, 11:15

Ruben schreef:
Michel schreef:Zoveel grip op de voorbanden dat je het stuur voelt trekken bij forse snelheden door bochten, dat is echt een feest.

Michel
Gisteren ook weer mogen ervaren. Absoluut geen onderstuur. Volgens mij noemen ze het ook wel eens opladen van de stuurinrichting? Ik denk ook dat dit voorbehouden Is aan de middenmotor, denk dat de 911 het waarschijnlijk ook heeft. Misschien kan Andre dat ondersteunen. Een heel bijzonder gevoel in ieder geval dat de auto boven andere auto's doet uitsteken qua beleving. Dit gevoel ga je nooit krijgen met de M1. Je leest dat ook terug in de tests van de M3 GTS. Ik moet zeggen dat ik het wel een heel aantrekkelijke auto vind(de GTS) na de auto ook in real life te hebben gezien, in combinatie met de eigenschappen die ik een sportieve BMW toedicht.
Denk dat het gevoel vooral hoort bij een auto die qua onderstel goed bij de auto past. Zo'n Clio RS van Joost met goed onderstel en goede semi's zal dit gevoel ook moeten geven.

Michel

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Rupie » 17 jan 2011, 11:29

Volgens mij kom je een heel eind met een goed onderstel, maar wordt het verschil in dit geval toch gemaakt door achterwielaandrijving en gewichtsverdeling.

Ik weet hoe goed de Clio RS is, in standaard vorm al.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 17 jan 2011, 11:33

Michel P schreef:@Hielke, dat vermoede is dus al.

Zou jij de M1 coupe prefereren boven een goed gemodde 130i (zeg maar de andre staat editie) ?

///M is wel heel erg dik betaald lijkt me!

Michel
Ja, zou ik prefereren. Maar niet vanwege onderstel of remmen, dat kan Andre met mooie spullen beter dan de fabriek. Ik neem die 1M vanwege de motor. Met een kortere eindoverbrenging vreet ie M3's rauw.

1M is af fabriek ook niet te duur. Ze vragen een faire prijs voor de extra lekkernijen. Maar in Nederland willen importeur, dealer en staat de hoofdprijs + nog wat meer hebben. Importeur is zo anti - M bezig. Ipv al die onzinnige verplichte opties hadden ze bij de fabriek moeten zorgen dat die auto met stoffen bekleding afgeleverd kon worden. Dat leer hebben ze puur voor de Amerikaanse markt gedaan, en past alleen icm echte volbloed sportstoelen. Nu wordt het snel een glijbaan. De importeur had dat echt wel kunnen regelen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Rupie » 17 jan 2011, 11:39

Begrijp dat gezeur over leer niet. Ik heb in combinatie met de sportstoelen nergens last van gehad. Heerlijke combi.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Kasteel » 17 jan 2011, 12:09

Ruben schreef:Begrijp dat gezeur over leer niet. Ik heb in combinatie met de sportstoelen nergens last van gehad. Heerlijke combi.
Ja, maar jij hebt een hoge dorpel en middentunnel ;). Hielke heeft imho (deels) gelijk, de meeste leren sportstoelen van BMW bieden te weinig steun en zijn te glad :).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 17 jan 2011, 12:12

Ruben schreef:Begrijp dat gezeur over leer niet. Ik heb in combinatie met de sportstoelen nergens last van gehad. Heerlijke combi.
Ieder z'n meug zou ik zeggen. Ik blijf in het heetst van de strijd graag dezelfde zitpositie tov pedalen, stuur en versnellingspook houden. Mij is dat bij auto's met leren bekleding nog nooit goed gelukt. Met uitzondering van echte racekuipen (zoals in een GT3 bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Downforce Hans » 17 jan 2011, 12:28

Stoelen zijn zo belangrijk.
De Recaro pole position maakt van mijn auto gewoon een andere auto qua beleving.
Niet meer glijden gewoon vast zitten en precies voelen wat de auto doet.
Die stoel had er al een jaar eerder in moeten zitten, en nu hij er in zit gaat hij ook nooit meer uit.
Ik heb een stoffen stoel, maar met leer had het denk ik niet anders geweest zo vast zit je.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door GTRene » 17 jan 2011, 12:54

Downforce Hans schreef:Stoelen zijn zo belangrijk.
De Recaro pole position maakt van mijn auto gewoon een andere auto qua beleving.
Niet meer glijden gewoon vast zitten en precies voelen wat de auto doet.
Die stoel had er al een jaar eerder in moeten zitten, en nu hij er in zit gaat hij ook nooit meer uit.
Ik heb een stoffen stoel, maar met leer had het denk ik niet anders geweest zo vast zit je.
ik heb die stoelen ook (helaas alleen op foto's ) in een Z3 M coupe zien zitten...staat ook nog eens gaaf, en ja in theorie had ik ze heel graag willen hebben...
op een trackday bv zijn de standaard stoelen lang niet voldoende :mrgreen:
plus punt ook nog eens als ik beide stoelen zou vervangen (schijnen zware te zijn) bespaar ik al met al bijna 50kg :shocking:


maja de centjes (best duur) en wil eigenlijk de kar origineel houden...alhoewel je het zo weer om kan zetten natuurlijk, ma dan nog...vrij prijzig :D

benieuwd hoe ze in jou Z06 staan, en zitten :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Macboy » 17 jan 2011, 14:06

Vermakelijk draadje om te lezen. Ben toch wel heel benieuwd hoe de 1M gaat worden in de praktijk.

Qua lijnen vind ik de 1-coupe inmiddels een prachtige auto. De 135i is hier ook zeker wel goed ontvangen. Alleen de lange overbrenging was niet echt om over naar huis te schrijven. Maar in die van Ferdi is het weer helemaal een droomauto geworden.

Een BMW coupe heeft wat mij betreft altijd iets magisch gehad, dus in zoverre is de 135i coupe een prachtige verschijning. Enige nadeel van de coupe is zijn gewicht, maar dat is ook de reden geweest waarom de atmo in de 130i hatchback zit en de turbo in de coupe (overigens wel jammer dat het niet beiden kan maar goed, daar hebben we hier meer discussies over gevoerd).

De 1M heeft zijn gewicht niet mee, maar compenseert dit wel het beste van alle BMW's denk ik.

@ Harrie: ik weet niet welke bril jij draagt, maar over de E90 M3 is altijd al gezegd dat ie te zwaar was. Voor de rest is het natuurlijk een porno mobiel. Je moet niet zomaar ongefundeerd iets roepen denk ik dan. Kom dan gewoon met quotes die je standpunt kunnen onderbouwen. Tip: zoek op "boot"

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Tristan » 17 jan 2011, 14:14

@Macboy: Had al eens eerder aan je uitgelegd dat de coupe vorm met dezelfde motorisering iets van 15kg scheelt tov de 3-drs. Dus waar het fabeltje vandaan komt dat de coupe vorm zoveel zwaarder is.....

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Bert ///M3 » 17 jan 2011, 20:41

Lees ook een paar keer commentaar dat de eindoverbrenging te lang zou zijn, misschien voor het sportieve gevoel maar qua absolute snelheid kon dat nog wel eens prima zijn. Als je kijkt naar het koppelverloop van een turbomotor, heel erg sterk in het middengebied. Dan is een lange overbrenging helemaal niet gek omdat je daar dan langer gebruik van maakt. Zou je bij wijze van spreken al bij 140-150 opschakelen naar 4 dan zit je dus boven dat gebied en dan ben je uiteindelijk trager.

135i heeft hetzelfde differentieel als een 335i en daar word er nooit over geklaagd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Macboy » 18 jan 2011, 12:24

@ Tristan: dat klopt inderdaad excuus. Maar dan blijft overeind dat het gewichtsverschil t.o.v. de M3 niet gering is. Dat is maar 80kg en is eigenlijk peanuts. Een Golf VI GTI is bijvoorbeeld meer dan 200kg lichter. En een 1-serie positioneer je toch echt niet veel klasses hoger dan een Golf ? Dus zo bezien weegt de auto natuurlijk niet heel weinig. Maar zoals Hielke zegt de kortere wielbasis maakt dit goed en daarom zeg ik dat de 1-coupe wat dat betreft het beste zal zijn wat BMW te bieden heeft.

@ Bert: ik heb zelf gereden in de standaard 135i. Ik had gewoon het gevoel dat het 3 minuten duurde voordat je naar een hogere versnelling kon schakelen omdat het gewoon een eeuwigheid duurt. Totaal niet te vergelijken met een atmo.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 13:59

@MacBoy,
Wat zeg jij Ilja tov. de overbrenging. Je hebt ook met mijn Schnitseltje gereden.
Heeft de n54 inderdaad een kortere overbrenging nodig, of , is de power van de Schnitsel eigenlijk de power die de n54 had moeten hebben in relatie tot de bak, voor sportieve prestaties. Ik denk dus het laatste. Het mooie is wel dat de 1M/// een kortere overbenging krijgt + meer power: 'best of both worlds' ?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Hielke » 18 jan 2011, 14:20

1M mag dan wel eenmarginaal kortere eindoverbrenging krijgen, maar door de grotere wielen wordt dit weer teniet gedaan.

Per saldo zijn de overbrengingen daarmee een paar procent langer dan die van de 135i.

Het valt door het extra vermogen misschien wat minder op, maar mijns inziens zijn die overbrengingen nog steeds onlogisch (co2 ?) lang.

Ilija denkt er net zo over :lol:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Andre » 18 jan 2011, 15:04

Das makkelijk op te lossen door 18 inch wielen te nemen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Macboy » 18 jan 2011, 15:54

@Ferdi: ik had eerst in mijn tekst nog opgeschreven dat ik er in de ACS35i geen last van had, maar had het weer weggehaald omdat dit met het vermogen te maken had. Zoveel meer vermogen betekent immers sneller accelereren en ook sneller door de versnellingen heen. Grappig dat ik het dan toch weglaat en jij erover begint de post erna :)

Let wel: voor mij geen enkele reden om een 135i te laten staan. Maar het viel mij en de 2 Friezen toen wel in negatieve zin op.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Sperdy » 18 jan 2011, 16:54

Ach, als die 1M/// bij Maral staat, trekken Erik en ik 'm uit het rek, gaan we ff dragracen met dat hok tegen de acs1 ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 16:57

FerdiACS1 schreef:Ach, als die 1M/// bij Maral staat, trekken Erik en ik 'm uit het rek, gaan we ff dragracen met dat hok tegen de acs1 ... :mrgreen:
Dat zou een interessant vergelijk zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], KoenM, Majestic-12 [Bot] en 2 gasten