Licentiecursus met eigen- of huurauto

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Niels v Duijn

Re: Licentiecursus met eigen- of huurauto

Bericht door Niels v Duijn » 13 jan 2011, 11:37

Goeie keuze!

Fijne service en goeie wagens om de cursus mee te doen (afgelopen RSZ cursus gedaan :banaan: )

RobS

Bericht door RobS » 14 jan 2011, 09:07

Cup Sierra en cursus bij DRDA op 9 maart zijn geregeld :banaan:

ab

Bericht door ab » 14 jan 2011, 21:47

hey rob
leuk je ook hier te spreken
je cup sierra is geregeld hoor
groetjes ab

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2011, 00:19

Zelf raad ik altijd de cursussen van Hans Deen aan, omdat je de keuze hebt uit het aantal dagen dat je wilt rijden en wel of niet examen doen, in maart zijn er weer de nodige data. Huurauto's zijn ook mogelijk.

http://www.hansdeenracing.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2011, 19:02

Ja,ja maar dan moet hij wel genoeg aanbod van cursisten hebben ander gaat het net zo makkelijk niet door.
Heb het aan de lijve ondervonden en zit ondanks ik betaald heb nog op zijn telefoontje te wachten.
Heb het papiertje inmiddels al ergens anders gehaald, zat slecht in mijn tijd en wilde het in desbetreffende periode gewoon halen.
Had geen zin om langer op de heer Deen te wachten............

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2011, 12:57

Raceplannen Hans? :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2011, 14:03

Er is iets waar ik een tekort aan heb en dat is tijd..............
Wat betreft die licentie dat was een paar jaar geleden, toen had ik wat meer tijd al was het niet veel.
Ik wilde het toen allemaal geregeld hebben en die licentie heb ik toen wel gehaald.
Maar voorlopig rij ik wel trackday`s.
Met Downforce toen gezien hoeveel tijd er in gaat zitten en hoe weinig je eigenlijk achter het stuur zit.
Dan geeft een leuke track-day meer waar voor je geld Qua rij tijd.
Alleen de spanning van de competitie heb je niet want het is geen echte race, dat is wel een beetje jammer.
Maar wanneer je in een groepje min of meer gelijkwaardige auto`s zit dan is dat ook leuk.
Dillan koster en Danny vandongen organiseren met een business club geloof ik 10x per jaar diverse track day`s op zandvoort met diverse onderdelen zoals driften en diverse race diciplines.
Je krijgt dan ook nog een beetje les ook wat natuurlijk ook wel grappig is.
En misschien kan je er ook gelijk wel wat zakelijke relaties op doen, je weet nooit.
Dat je kan zeggen dat je voor de zaak op het circuit zit klinkt natuurlijk ook wel aardig en de kosten vallen reuze mee. :mrgreen:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 jan 2011, 14:14

Ach, misschien kan zoiets in 2012 via DF ook wel.
Toevallig dinsdag een gesprek (o.m.) hierover, leuke cup klasse, identieke auto's, het runnen ervan centraal geregeld dus weinig tijd eraan kwijt, relatief lage kosten en veel rijtijd; wie weet wordt het wat.... :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2011, 14:21

Peter Tunissen schreef:Ach, misschien kan zoiets in 2012 via DF ook wel.
Toevallig dinsdag een gesprek (o.m.) hierover, leuke cup klasse, identieke auto's, het runnen ervan centraal geregeld dus weinig tijd eraan kwijt, relatief lage kosten en veel rijtijd; wie weet wordt het wat.... :)
Als zoiets ook via DF zou kunnen waarom dan niet.........lijkt me leuk.
De DF track-day`s blijf ik ook wel rijden hoor als het qua tijd uitkomt.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 16 jan 2011, 15:42

Ik heb twee keer een driedaagse racecursus gedaan (vrijdag, zaterdag, zondag), ik keer in Zandvoort (RSZ), 1 x in Assen (ADS).

Voordeel van een gehuurde auto was wel het onderhoud en het vervangende vervoer, idd.
Zandvoort (Yellowrepair, Ford Sierra) was het prima geregeld en werden wat technische storinkjes meteen opgelost, ik heb wel de hele cursus in dezelfde auto uitgereden (1 reserve auto stond paraat voor 5 huurders), en zo mijn e36 325 cabrio gespaard.
Met de slalom wedstrijd over het halve circuit met de 140 pk Sierra 2e geworden (van ca 50 auto's), voor diverse porches (met SPASM), e30's, S4 en zo. 1e was overigens een Volvo 360, dat dan weer wel...

Op Assen een E30 320 gehuurd van Johan Kraan, en nadat ik met een schuiver de oliekoeler van de auto beschadigd had op de derde dag, kon ik mijn licensie toch nog mooi met een SEAT Ibiza van Johan halen.

Dus dat is echt wel een voordeel van huren!

Overigens met beide cursussen verschrikkelijk veel kilometers kunnen maken, bijna net zoveel als op een trackday denk ik. Op Assen werd iets meer km's gemaakt, op Zandvoort iets meer aandacht aan techniek besteed (slalom, auto in slip brengen, 180⁰ vooruit nr achteruit, 180⁰ van achteruit nr vooruit, 360⁰) en perfectioneren door het circuit in 3 stukken te delen en 10-tallen keren een bocht te oefenen, met elk rondje feedback georganiseerd. (beoordelaar in de duinen die commentaar via walkie talkie doorgaf aan een instructeur op het circuit.)

Al met al eeerrrgg veel geleerd aan voertuig beheersing en bochten/lijnen rijden, zodat ik met mijn 325 menig Porsche inhaalde op het circuit, vooral met nat weer.
Hoogtpunt op Spa met mijn standaard straat 325 coupe na ca 5 ronden pushen een volledig gestripte en geprepareerde 325 inhalen, waarna de berijder direct het circuit afging en zijn wagen op de trailer parkeerde...
:hosanna:
Beoordeling ADS cursus: 8,5 en RSZ een 9!

Joost H.

Bericht door Joost H. » 16 jan 2011, 15:43

Downforce Hans schreef:Er is iets waar ik een tekort aan heb en dat is techniek ..............
:mrgreen:

Ik heb destijds een huurwagen gebruikt van Molenaar, zou een e30 zijn. Kreeg een e36, waarvan de eerste het blok het begaf net voor het "examen" stond gelukkig nog een andere klaar die stukken beter stuurde.
Verder geen gezeik gehad over het blok wat kapot ging..

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2011, 16:16

Joost Hermens schreef:
Downforce Hans schreef:Er is iets waar ik een tekort aan heb en dat is techniek ..............
:mrgreen:

Ik heb destijds een huurwagen gebruikt van Molenaar, zou een e30 zijn. Kreeg een e36, waarvan de eerste het blok het begaf net voor het "examen" stond gelukkig nog een andere klaar die stukken beter stuurde.
Verder geen gezeik gehad over het blok wat kapot ging..
Prutser :mrgreen:

Johanes

Bericht door Johanes » 16 jan 2011, 16:58

Vorig jaar heb ik ook mijn licentie bij DRDA gehaald met één van de Ibiza. Goed geregeld. Ik heb misschien een beetje mazzel omdat mijn team is voor zijn 2de keer meedeed(herkansing) waardoor "minder" hij aandacht kreeg van onze instructrices, Renate Wilschut/Sheila Verschuur(bloed mooie dame :D ).

Het klopt inderdaad, het voordeel als je een auto huurt voor de cursus dat alles voor je verzorgd is. Op die dag gebeurde wel wat schuijfertjes en ongelukjes met de huur auto's e de huurder(s) krijgt direct vervangingsayto.

Wat ik je kan aanraden om de verzekering afsluiten voor de gehuurde auto, just in case.
Dat kan ook terplekke bij het aanmelden in de ochtend. Kost iets van €175 extra.

teun

Bericht door teun » 26 jan 2011, 22:27

misschien ligt het aan de verhuurder, maar schade aan huurauto -niet zijnde slijtage- is voor rekening huurder, let ff op bij tekenen van huurcontract.

Verder is een cup auto als huur auto wel een extra ervaring, ik had het niet willen missen: short shift, intrax, toyo semi slick. Maar ook de veiligheid als een FIA kooi, stoelen en 6 punts gordels.
Een goede E30 cup of Logan!

Laurens

Bericht door Laurens » 26 jan 2011, 22:46

Logan, is ook zeker een hele leuke auto, maar of dat je daarmee het meeste leert... Zo'n ding heeft zo ongelofelijk veel grip dat je het wel heel bont moet maken om er af te gaan....

Ik denk dat je het meest leert door met een zo goed als standaard sierra, e30, e36 etc te gaan. Uiteraard wel zorgen dat de auto technisch goed genoeg is en vooral de remmen het overleven. Met een goed geprepareerde auto een redelijke rondetijd neer zetten of het sprintje winnen lukt je al snel, maar dat met een oud hok doen geeft ten eerste veel meer voldoening en als het een keer fout gaat kost het nooit heel veel geld. :thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 02 feb 2011, 17:35

Interessant draadje, ik zit te overwegen om een 3 daagse RSZ cursus te doen. Heeft iemand een globaal idee van de prijzen bij de verschillende verhuurbedrijven?

Koopman vraag iets van 1800 ex BTW, dat is wel veul :roll: . Yellowrepair 375 (incl BTW volgens mij) per dag. Iemand ervaring met anderen, zoals CC-racing? SP-support biedt een pakketprijs aan, maar dat is met een FWD-Seat.

**edit**
Speedrent vergeten (sorry Tom :oops: ): 3 dagen voor 1400 euro, incl BTW
Laatst gewijzigd door Erik dB op 02 feb 2011, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 feb 2011, 17:37

CC Racing E30's (meeste zijn aardig gebruikt)
Molenaar E30 en E36's

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 14 feb 2011, 01:03

Zo, afgelopen dagen first hand ervaren hoe het is dit met eigen auto's te doen.

Ik heb gepoogd de rallycursus te doen met m'n 325i maar halverwege de middag op dag 1 brak er een tuimelaar in de kop en gingen er naar mijn schatting 50 van de 160 pk op de loop :o . Kon er nog wel mee rijden dus de dag afgemaakt, 's avonds naar huis gereden, probleem gevonden (niet oplosbaar in een paar uutjes 's avonds laat, ook omdat de onderdelen er niet waren) en dus de mazda (mx-5) voor de volgende 2 dagen meegenomen. Nu ken ik mazda 'aardig goed', en op een lekke band na daar verder geen probleem mee gehad. Vervelend genoeg wel mm's van de banden afgereden, wat bij een dagelijkse auto altijd vervelend is :mrgreen: .

Voor: Vertrouwdheid van je eigen auto's. Er was een medecursusist die in maar liefst 3 verschillende huurauto's heeft gereden en dan raak je toch minder snel in een ritme. Bij de mazda wist ik na een paar bochten op dag 2 al: die diploma gaat me niet meer ontkomen :mrgreen: . Puur omdat ik die auto zo goed ken. Verders pak je op zulke dagen belangrijke testkm's als je de wedstrijdauto al tot je beschikking hebt.

Tegen: opgeteld kost het met de eigen auto ook nog wel een bult centen (ook qua klaar maken voor de tijd, even vlug uitlijnen, stoeltje erin frotten, remschijfje vervangen etc. etc.). Eigenlijk is het wel bijna verplicht een reserveauto achter de hand te hebben, anders kan het zomaar halverwege voorbij zijn, of moet je alsnog gaan huren.

Tenslotte is er ook nog de optie van zelf een oud brik kopen puur voor de cursus: dat zou ik dus niet zo snel doen. Kost uiteindelijk ook een bult knaken, je kent de auto niet en je hebt er wel de zorgen van. Niet mijn ding.

RJay

Bericht door RJay » 14 feb 2011, 07:58

Heb met mijn oude brik voor de cursus, een e30 316 van 500 euro, toch weinig last gehad.
Alleen nieuwe remmen er op geknald en goaan. Dat ;t onderstel verrot was maakt niet uit voor die paar dagen. :mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 14 feb 2011, 10:34

Grootste voordeel van je eigen trackcar is natuurlijk dat je leert rijden in jouw auto, niet in een andere auto.

Plaats reactie