Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Wat kies jij? Een gebruikte M3 of een nieuw 1 M Coupé

Doe mij maar een gebruikte M3 met premium selection garantie
69
59%
Doe mij maar het nieuwste M bommetje op wielen; de 1 M Coupé
48
41%

Totaal aantal stemmen: 117

Thijs-v-d-H

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Thijs-v-d-H » 15 jan 2011, 06:54

BMW-Vince schreef:
romo schreef:Goed, zoals ik het bekijk;

De M3 is een prima ding, maar eigenlijk te;

- te groot
- te zwaar
- te veel zuipen
- te kleine tank
- te grote draaicirkel
- te veel GT, te weinig///M
- te veel cilinders (in elk geval 2)
- handbak niet passend bij het te verwachten karakter van de kar, ergo ///M-DTC is de betere keus

Maar verder rijdt het ding geweldig..............maar ze zijn te veel doorgeschoten.............IMHO

Daarom, ondanks dat ik het model altijd en nog dubieus heb gevonden, kies ik een 1M, ook nog in dat oranje :oops:

Waarom;

Eigenlijk het omgekeerde rijtje van hierboven;

- kleiner/compacter/agressiever
- minder massa
- het goede aantal cilinders
- meer thuis onderin
- nog beter sturen

Ik wil ook geen 2e hands M3 ( met alle respect verder), dan dus liever een nieuwe 1M............

+1

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 08:37

Tom schreef:
Macboy schreef:
Prima dat je het karakter van een atmo prefereert boven een turbo,
Yep dat geld voor mij. Zo'n GT-R is superdik, maar ik heb liever een GT3 bijvoorbeeld... ook al is die langzamer en moet je terugschakelen (weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind dat leuk als ik sportief aan het rijden ben)...
Maar een 997 GT3 is geen E9x M3.

:morecoffee:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2011, 09:14

Ik lees 2 cilinders te veel.........wat een onzin zeg

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 09:40

Downforce Hans schreef:Ik lees 2 cilinders te veel.........wat een onzin zeg
200kg teveel bij dat ding is eerder het geval. :D

Komt die motor beter tot z'n recht met 200kg minder doh.

Dat blok zit toch ook in 'n Wiesmann? Daar hoort zo'n motor in thuis. De E9x M3 had de V10 moeten hebben, onderstuurd was ie toch al. :lol: :lol: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jan 2011, 11:06

ohja, klopt...was ik al bijna vergeten, in de Wiesmann MF4-S GT en MF4-S roadster.

roadster=
Kerb weight 4.4L 400hp TT = 1 390 kg en de 4.0 M3 motor met 7 bak = 1 315 kg
wat is kerb weight...ook nog met pasagier e.d.? of alleen tank vol.

GT =
Kerb weight 4.4L 407hp TT = 1 385 kg en de 4.0 M3 (420hp) = 1 310 kg
mooie gewichten :df:

http://www.wiesmann.com/en/models/gt_mf4/technical_data" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jan 2011, 11:14

fraaie beelden van de Roadster MF4-S

de M3 wordt ook genoemd, dit is 300kg minder...gaaf.
ja dan de GT voor mij graag :df:

daNpy

Bericht door daNpy » 15 jan 2011, 11:24

GTRene schreef:ohja, klopt...was ik al bijna vergeten, in de Wiesmann MF4-S GT en MF4-S roadster.

roadster=
Alle vloeistoffen gevuld en tank vol, geen lading of passagiers :)

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jan 2011, 11:36

daNpy schreef:
GTRene schreef:ohja, klopt...was ik al bijna vergeten, in de Wiesmann MF4-S GT en MF4-S roadster.

roadster=
Alle vloeistoffen gevuld en tank vol, geen lading of passagiers :)
ah oke, thx...zou het daarom zijn dat bv bmw soms die kleine tankjes heeft? zodat het gewicht in de brochure beter klinkt?

ik vind het trouwens belachelijk...stel je hebt ipv een 70L tank een 140L tank dan ben je ineens zeg 70kg zwaarder terwijl het best kan zijn dat je beide maar 30L in je tank hebt.

vind dat ze de tankinhoud een vaste berekening moeten geven voor elke auto, zeg dan voor ieder 20L ofzo wat bij het lege gewicht opkomt, immers wie zegt dat je altijd vol rijd, daarbij rijd je ook weer tot aan bijna leeg zeg maar.

Harrie

Bericht door Harrie » 15 jan 2011, 11:53

romo schreef:
GTRene schreef:een lag van, hij wil nog ni echt :mrgreen:

Tja, het ding loopt zijde zacht en super lineair……………niets spectaculairs tot 6 K RPM………………..maar daarna gaat het dak er ook af………….. :mrgreen:
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde als een turbo motor, alleen daar hoeft je niet zo lang op te wachten voordat die erin komt. :mrgreen:

Wat mij echter nu meer verbaasd...iemand schreef.....

- te groot
- te zwaar
- te veel zuipen
- te kleine tank
- te grote draaicirkel
- handbak niet passend bij het te verwachten karakter van de kar, ergo ///M-DTC is de betere keus

Volgens mij is het een van de paradepaardjes hier op het forum en nu er een klein "niet waardig" M monstertje ten tonele komt is zo"n M3 plots...... ZWETS!!!

Tom

Bericht door Tom » 15 jan 2011, 12:30

Haha ja daar verbaas ik mij ook over.
En het gewichtsverschil is 55kg....

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 12:30

Harrie schreef:
romo schreef:
GTRene schreef:een lag van, hij wil nog ni echt :mrgreen:

Tja, het ding loopt zijde zacht en super lineair……………niets spectaculairs tot 6 K RPM………………..maar daarna gaat het dak er ook af………….. :mrgreen:
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde als een turbo motor, alleen daar hoeft je niet zo lang op te wachten voordat die erin komt. :mrgreen:

Wat mij echter nu meer verbaasd...iemand schreef.....

- te groot
- te zwaar
- te veel zuipen
- te kleine tank
- te grote draaicirkel

Volgens mij is het een van de paradepaardjes hier op het forum en nu er een klein "niet waardig" M monstertje ten tonele komt is zo"n M3 plots...... ZWETS!!!
Euh...Romo rijdt nu 2,5 jaar zo'n ding met handbak, hij vertelt uit eigener ervaring, wat jij van hem quote.
Ik heb bijna 2 jaar zo'n ding in handbak gereden en ga met romo voor 99,9% mee.

Wat is er dan gezwets vraag ik mij af als 2 figuren hier met ervaring met dat ding hetzelfde zeggen, terwijl 'anderen'(geen aanval) nog niet eens in zo'n boot gezéten hebben in the first place en hun (voor) oordeel al klaar hebben over vanalles en nogwat.... :hmmm:

Neem niet weg dat de M3 tuurlijk op veel momenten een prima entertainer was, maar dat mag ook wel oor de $$$ en het had nog veel leuker gekund door 't ding lichter te maken en met +/- 360pk was ie dan ook ok/beter.

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 12:32

Tom schreef:Haha ja daar verbaas ik mij ook over.
En het gewichtsverschil is 55kg....
Turbomotor N54 is veel en veel beter bij de les dan de m3 V8 in een E9x body plus swb en kleiner..

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 12:37

Oh ja, je kunt 't ook zó bekijken.

M5 E60, weergaloos toen ie uitkwam.
M3 E9x, 'beter', sneller en agiler in 't dagelijks leven op track etc.
1M, waardeloos tov beide.

NOT. :twisted:

In dit verhaal de betere keus. De nieuwere lichtere kleinere 'voordeligere' (LOL) is de betere keus. :D

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 jan 2011, 13:05

Update:

- Krijg (pas) begin februari de Duitse 1M/// prijzen.
- Kohl/Schnitzer heeft zo'n hok over een week staan, dan kan ik gaan 'probefahren'.

EG

Bericht door EG » 15 jan 2011, 13:11

romo heeft toch ook een E46 gehad? (Robin ook?), hoe zit het met dat apparaat? Boot? Te zwaar? Of juist goed. Ben ik wel benieuwd naar vergeleken met de M3 V8.

Helaas nog nooit in beide M3's gereden :(

RVV

Bericht door RVV » 15 jan 2011, 13:13

Ik ben benieuwd of de 1 M ook datgene waarmaakt waar zijn voorstanders vanzelfsprekend van uit gaan.

Want onder de streep is het natuurlijk nog steeds een zware auto. Niet dat ik dat een nadeel vind, maar de voorstanders moeten de boog ook niet te strak spannen. Want als die 1 M dan tegenvalt dan valt die ook goed tegen ben ik bang. Want op elke M is het nodige aan te merken, zou niet weten waarom niet op de 1 M.

Toch zou ik, hoe raar het mischien ook klinkt toch voor de 1 M gaan ipv een gebruikte M3. De belangrijkste reden is de ervaring die ik met de M5 heb gehad. Ik vind de prijs voor het rijplezier afgezet tegen het brandstofverbruik van een M3 die het net zo slecht doet als een M5 te buitensporig. Over de hele linie verwacht ik dat de 1 M tot 40 procent minder gulzig is. Ook de overige kosten zoals verzekering, onderhoud (aan de orde bij een gebruikte auto) vind ik belangrijk. Scheelt zomaar een 1000 tot 1500 euro op jaarbasis. Met het brandstofvoordeel denk ik dat een 1 M zomaar 4000 euro minder kost per jaar om te rijden dan de M3. Dat is serieus geld.

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 13:28

EG schreef:romo heeft toch ook een E46 gehad? (Robin ook?), hoe zit het met dat apparaat? Boot? Te zwaar? Of juist goed. Ben ik wel benieuwd naar vergeleken met de M3 V8.

Helaas nog nooit in beide M3's gereden :(
Vond de E46 meer //M in sportiviteit. Misschien niet zo snel absoluut, maar wel completer in alles imho.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2011, 13:30

Persoonlijk kan ik de einser coupe niet mooi vinden, wel is het door de uitgeklopte spatborden iets beter dan de standaard coupe, maar het blijft niet mijn ding.

Ik zou dan ook nog steeds liever een 130i hebben met een lekker onderstel, sper met kortere overbrenging en een dikke remmenset. De 3.0 ondanks dat het geen M motor is, blijft een juweeltje en is meer dan snel genoeg. Ben geen autobaan blazer zoals Macboy wel is door zijn vakantietripjes met pa en ma volle polle naar Macedonie. In een atmo komt het vermogen met het oplopen van de toeren, en moet je werken, heerlijk toch!

Op Malmedy heb ik met Ruben meegereden in zijn Elise 111r met compressor, door het vroeg aanwezige koppel hoef je niet zo te werken en ga je eerder in de comfy mode sturen. Laat mij dan maar heerlijk met de atmo in het redline gebied stoeien en werken om de auto hoog genoeg in de toeren te houden.

De E46 m3 motor lijkt mij dan ook in een einser (carros keuze naar eigen smaak) prettigste optie als een hoogtoerige 4 cylinder geen optie meer is i.v.m. emissie.

Kijk de Exige is geen snelle auto, geen autobaan brenner, maar meer een auto die veel pret tussen 80 en 160km/h bied, en daarbij enorm veel beleving geeft.

Als daily zou de einser M1 coupe prima voldoen als je in D. woont en af en toe lekker los kan. Maar het is geen sportwagen en zal het ook nooit worden.

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 15 jan 2011, 13:35

E46 M3 en E 36 scheelt ook 3%

Kortom we zijn geen stap verder.

Topic kan op slot.

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 13:38

Goed verhaal Rico en ook Michel.

Maar als laatste bij Michel. Wát is dan per definitie een 'sportwagen'? Je zegt zelf dat de Elise/Exige whatever tussen de 80-160 't meest plezier biedt, dat vind IK ook niet echt sportwagenlike dat moet gerekter(tussen de 0-300 bijvoorbeeld) :D

Had Hanz06 toch weer gelijk :mrgreen:

Wat is dus dan wél een 'sportwagen'? Ik denk niet dat BMW dat met de 1//M of E9x M3 dat pretendeert alhoewel de E9x M3 net zo snel is als 'sportwagen' R8 4.2 zegmaar. Lotus pretendeert sportwagens te bouwen, maar als je wel door zo'n 1//M ermee om je oren gevlogen wordt, al heb je nog zoveel 'beleving', weet ik niet wat 'n sportwagen is. Naar beneden met m'n sleetje in winter 1979 van de bolwerken af hier in Friesland gaf ook verrekte veel beleving, zonder motor nogwel. :D

Moeilijk. :hmmm:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2011, 13:50

@Robin,

Ondanks de uitstekende auto's die BMW M in het verleden op de weg heeft gezet zijn het stuk voor stuk geen sportwagens op de originele M1 na, IMHO. Niks mis mee, sterker gewoon een eigen markt, want vaak prima als daily t gebruiken, en niet de nadelen van de beperkte inzetbaarheid van een sportauto. Dit terwijl de M wel degelijk wat sportwagen genen heeft op prestatie nivo zelf zich met dikke sportwagens kan meten. Maar op een circuit vallen ze zonder aanpassingen snel door de mand. Niet erg, want daar zijn ze ook niet voor, en 1 of 2 rondjes overleven ze wel, en bieden ze de bestuurder dikke pret.

Verder denk ik dat Lotus wel een sportwagen is, en een sportwagen niet altijd 300km/h moet kunnen. Verder denk ik dat de definitie voor een sportauto, deels met persoonlijke voorkeuren ingevuld zullen worden. Een GT3 is een sportwagen net zo goed als de 918 die er aan komt. Maar een Caterham met 150pk ook.

Michel

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 13:56

Fair enough.

:beer:

Maar als je 'n 1980 Ferrari 308 neemt(sportwagen) en dat vergelijkt met wat hedentendage mogelijk is, denk ik dat een standaard 2011 Golf GTI 6 hem totaal om de oren vliegt, in ALLE disciplines maar da's 'n andere discussie. :D

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 15 jan 2011, 13:58

In alle disciplines behalve beleving! Want wat ziet zo'n ding er prachtig uit, en de sound van zo'n V8 is natuurlijk geweldig.... Maar of het daar een betere sportwagen van wordt? Nee. Maar wel leuker om te rijden.

Robin

Bericht door Robin » 15 jan 2011, 14:01

ErikMartijn schreef:In alle disciplines behalve beleving! Want wat ziet zo'n ding er prachtig uit, en de sound van zo'n V8 is natuurlijk geweldig.... Maar of het daar een betere sportwagen van wordt? Nee. Maar wel leuker om te rijden.
Mee eens.

Maar bungeejumpen is voordeliger, of pak 'n dagje Walibi. :D

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2011, 14:08

Robin schreef:Fair enough.

:beer:

Maar als je 'n 1980 Ferrari 308 neemt(sportwagen) en dat vergelijkt met wat hedentendage mogelijk is, denk ik dat een standaard 2011 Golf GTI 6 hem totaal om de oren vliegt, in ALLE disciplines maar da's 'n andere discussie. :D
Sure, maar de smile op je muil is er bij de Ferrari wel en de GTI niet echt, want de emotie ontbreekt bij de GTI.

Kijk de top van de Exige is 235km/h, maar dat heb ik zelfs nog nooit getest, doet me ook weinig, bochtige weggetjes aanvallen des te meer. Zoveel grip op de voorbanden dat je het stuur voelt trekken bij forse snelheden door bochten, dat is echt een feest.

Michel

Plaats reactie