Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Wat kies jij? Een gebruikte M3 of een nieuw 1 M Coupé

Doe mij maar een gebruikte M3 met premium selection garantie
69
59%
Doe mij maar het nieuwste M bommetje op wielen; de 1 M Coupé
48
41%

Totaal aantal stemmen: 117

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Re: Gebruikte BMW M3 of een nieuwe 1 M Coupé

Bericht door Opa » 14 jan 2011, 19:58

Ravin ///M schreef:Niks frustrerender dan in een vermogende turboauto nét voordat je turbo erin knalt te willen accelereren.
Kwestie van effe een versnellinkie terug schakelen. :wink:

Ik snap wel wat je bedoelt, je hebt bochten waarbij je dan eigenlijk terug naar z'n 1 zou moeten, maar terug naar je 1 schakelen doe je niet zo snel als je nog rijdt.
Vandaar ook mijn keuze voor een twinscroll turbo op m'n sub, die spoolt net een paar honderd toeren eerder op dan een niet-twinscroll....alle kleine beetjes helpen.
Ik herinner me nog een toertocht met Impreza's in Luxemburg en allemaal hairpins, de Impreza's met de standaard turbo waren sneller bij 't uitkomen van de bochten dan de mannen met een grote fohn erop.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 14 jan 2011, 20:18

Ik ging iedere hairpin dus wel terug naar 1, dan ram je er wel hard uit :mrgreen:

k33z

Bericht door k33z » 14 jan 2011, 20:28

Voor mij de 1M, super dik ding om te zien. Maar heb in beide niet gereden, dus een goed oordeel kan in niet geven (dat kan niemand op dit moment).

Natuurlijk loopt een atmo mooi, maar er zijn er maar weinig die last gaan hebben van een beetje turbo lag en een iets mindere gasrespons. Dat Andre hier op de grens last van heeft snap ik, maar er zijn er maar weinigen die uberhaupt een auto op de grens kunnen rijden (ik behoor in ieder geval niet tot die groep).

Voor een mooie sportieve daily lijkt die 3.0 turbo mij geen slechte motor. Liever een atmo 6 in lijn, maar dat gaat niet meer gebeuren.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2011, 20:39

der zit natuurlijk veel verschil tussen turbo en turbo...

had vroeger een Ford Siera Cosworth turbo...je trapt het gas in en een seconde later zeg maar breekt de hel pas los :mrgreen:

maar recenter in begin 2004 de Opel Speedster turbo was er van het turbo gat niet zoveel te merken vanwege kleine turbo en redelijk lichte auto :mrgreen:

de TT (nog beter) 1M zal je ook niet echt een zo genoemd gat hebben, hooguit dat je het af en toe iets merkt, maar niet zo zeer als je al aan het scheuren bent, denk dat het dan best leuk is (ja liever de NA V8 erin magoed tis nu 1x zo en dat kan later alsnog als het motortje ooit de geest geeft bv :mrgreen: )

Harrie

Bericht door Harrie » 14 jan 2011, 21:27

Zo'n 8***rpm monster moet je ook op toeren houden wil het vooruit gaan. Daar heb je ook een soort van "lag" als je van lage toeren uit het gas vol intrapt. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2011, 21:47

een lag van, hij wil nog ni echt :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2011, 21:50

GTRene schreef:een lag van, hij wil nog ni echt :mrgreen:

Tja, het ding loopt zijde zacht en super lineair……………niets spectaculairs tot 6 K RPM………………..maar daarna gaat het dak er ook af………….. :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 jan 2011, 21:59

1M. Ik kan m'n vinger er niet op leggen, maar ik vind hem gewoon een stuk vetter. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2011, 21:59

@Romo-car, je hebt gewoon een super motor, das makkelijk zat...een snoepje.
dat in een auto van zeg 1100kg dan heb je het goed voor elkaar :df:

dan sleurt ie makkelijker weg

JP

Bericht door JP » 14 jan 2011, 22:04

Afbeelding

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 14 jan 2011, 22:05

partyondude schreef:Ik ging iedere hairpin dus wel terug naar 1, dan ram je er wel hard uit :mrgreen:
Maar dan moet je ook eerst bijna stil gaan staan. :lol:
En dan heb jij nog 't voordeel van een 6-bak, dus de eerste 4 versnellingen zijn veel korter. :wink:

Ik had 't over 1 van de eerste keren in Luxemburg, toen reed ik ook nog met de standaard turbo en zelfs David ook nog.
Jongens zoals Pascal, Danny en ook Marco Keyzer reden toen met een TD05 16G, niet eens zo'n heel grote turbo, maar 't verschil was er wel duidelijk. :wink:

BMW-Vince

Bericht door BMW-Vince » 14 jan 2011, 22:13

romo schreef:Goed, zoals ik het bekijk;

De M3 is een prima ding, maar eigenlijk te;

- te groot
- te zwaar
- te veel zuipen
- te kleine tank
- te grote draaicirkel
- te veel GT, te weinig///M
- te veel cilinders (in elk geval 2)
- handbak niet passend bij het te verwachten karakter van de kar, ergo ///M-DTC is de betere keus

Maar verder rijdt het ding geweldig..............maar ze zijn te veel doorgeschoten.............IMHO

Daarom, ondanks dat ik het model altijd en nog dubieus heb gevonden, kies ik een 1M, ook nog in dat oranje :oops:

Waarom;

Eigenlijk het omgekeerde rijtje van hierboven;

- kleiner/compacter/agressiever
- minder massa
- het goede aantal cilinders
- meer thuis onderin
- nog beter sturen

Ik wil ook geen 2e hands M3 ( met alle respect verder), dan dus liever een nieuwe 1M............

+1 Helemaal mee eens, en niks aan toe te voegen.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 jan 2011, 22:14

Het is wel duidelijk hoe beknopt de moderne DF-er tegen turbo's aankijkt. Jezus wat triest. Hoe kun je nu in godsnaam klagen over een turbo die er niet in wil knallen als je wil terwijl je bij een atmo gewoon in de verkeerde versnelling ziet en 5 seconden kwijt bent voordat je dat doorhebt ?

Volgens mij heeft de helft van de mensen hier niet eens in een 335i of 135i gereden en lullen maar wat in het rond. Of neem de Golf GTI. Dachten jullie dat die geen 7000 toeren kan draaien en niet vanaf 1800 toeren paraat staat ?

Prima dat je het karakter van een atmo prefereert boven een turbo, maar kom aub niet met onzinnige verhalen over de moderne turbotechniek, want dan kun je dit forum niet meer serieus nemen.

En voordat iemand reageert zonder na te denken: lees mijn post goed want de helft zal me weer niet snappen :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 jan 2011, 22:18

Macboy schreef:Het is wel duidelijk hoe beknopt de moderne DF-er tegen turbo's aankijkt. Jezus wat triest. Hoe kun je nu in godsnaam klagen over een turbo die er niet in wil knallen als je wil terwijl je bij een atmo gewoon in de verkeerde versnelling ziet en 5 seconden kwijt bent voordat je dat doorhebt ?

Volgens mij heeft de helft van de mensen hier niet eens in een 335i of 135i gereden en lullen maar wat in het rond. Of neem de Golf GTI. Dachten jullie dat die geen 7000 toeren kan draaien en niet vanaf 1800 toeren paraat staat ?

Prima dat je het karakter van een atmo prefereert boven een turbo, maar kom aub niet met onzinnige verhalen over de moderne turbotechniek, want dan kun je dit forum niet meer serieus nemen.

En voordat iemand reageert zonder na te denken: lees mijn post goed want de helft zal me weer niet snappen :)
We snappen je wel alleen zullen we je nooit begrijpen :jenna:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2011, 22:22

Lag in een BMW atmo M3 V8? Echt niet, ook niet bij midden toeren.

En een turbolag van de 1M zoals vroeger bij een Renault GT5 of Sierra Cosworth? Absoluut onvergelijkbaar.

Net als een Mits Evo heeft de 35i motor nauwelijks een turbogat. Dat turbogat is grotendeels hardware gerelateerd (grootte van de turbo en geometrie schoepen). 1M gaat beslist niet beter worden in dit aspect dan de normale 35i motor. 305 of 340 pk turbo pk's uit een 3 liter motor is natuurlijk ook peanuts. Motor is daarom tov atmo 3 liter behoorlijk veel sterker in het gebied tot 6000 toeren en marginaal kortademiger van 6000 tot 7000 toeren. Maar die laatste 1000 toeren kun je wel lekker gebruiken, dit itt veel andere turbomotoren.

Andre is al teruggekomen van zijn bezwaren tegen de 35i. Zijn driftsessies op de limiet waarbij het gaspedaal binnen een seconde meerdere posities kent lenen zich inderdaad niet voor een turbomotor. Daar is een hoogtoerige atmo superieur. Maar die .35i kan het ondanks die minimale "gasvertragingen" wel. En wie rijdt er behalve Andre een dergelijke auto op zo'n manier op de limiet tijdens extreme driftsessies? Ik zou niemand anders weten te noemen.

Die .35i motor is heel lekker.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 jan 2011, 22:33

Macboy schreef: Volgens mij heeft de helft van de mensen hier niet eens in een 335i of 135i gereden en lullen maar wat in het rond. Of neem de Golf GTI. Dachten jullie dat die geen 7000 toeren kan draaien en niet vanaf 1800 toeren paraat staat ?
De GTI krijgt het bovenin idd een tikkeltje benauwd idd. :lol: De GTI heb ik gereden en was een leuke auto maar meer ook niet dankzij een ritje de dag ervoor in een 130i :wink: Bovenin maakte de turbo motor echt geen indruk imho..... De *35i is een briljante motor daar gaat het niet om. Neem de schnitzel van Ferdi en je hebt een auto waar je niet om heen kunt voor dat geld. Maar prefereren boven een M3 V8 never nooit niet als het voor hetzelfde bedrag kan :nah: Voor 60K de schnitzel en voor 100K de M3 is een no-brainer maar we hebben het hier over één budget :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2011, 22:35

Hielke schreef:Lag in een BMW atmo M3 V8? Echt niet, ook niet bij midden toeren.
whaha nee joh, maar stel je rijd in z'n 5de vers 80km/u ofzo en der komt ene dikke turbo kar je voor bij en je wil aanhalen gewoon in z'n 5 latende dan moet ie eerst op stoom komen om boven in z'n snelle toeren te komen, iemand grapte toen dat als een soort "lag" maar dan anders :wink:
en ik maakte er een soort hahahaha lag van :wink:

die V8 M is een snoepje, dat moge duidelijk zijn, maar een goede turbo schopt wat harder vanaf onderuit zeg maar.

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2011, 22:36

als je wil terwijl je bij een atmo gewoon in de verkeerde versnelling ziet en 5 seconden kwijt bent voordat je dat doorhebt ?
Dat overkomt alleen maar turbo rijders die in een atmo achter het stuur zitten :angel:

Bram

Bericht door Bram » 14 jan 2011, 22:40

Ach, zo'n 1M is natuurlijk wel veel beter te tunen dan die V8 uit de M3 :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 jan 2011, 22:52

Ter info: een slap n54 blok met turbogat ...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cqSgDpyt ... ata_player[/youtube]

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2011, 22:57

partyondude schreef:Ach, zo'n 1M is natuurlijk wel veel beter te tunen dan die V8 uit de M3 :mrgreen:
Met de geforceerde (functionele voorspoiler) extra koeling van de 1M schat ik in dat het vermogen makkelijk naar 400 pk opgekrikt kan worden. Past dan ook beter bij de relatief te lange bakoverbrengingen. Op iederere track is een M3 dan kansloos. Met semi slicks is ie dan minimaal net zo snel als een CSL of GTR.

Bram

Bericht door Bram » 14 jan 2011, 23:04

Lijkt mij ook ja, zo slecht is turbo techniek nog niet, kijk maar naar al die stinkende en zwart rokende Jappen :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 jan 2011, 23:10

Hielke schreef:
partyondude schreef:Ach, zo'n 1M is natuurlijk wel veel beter te tunen dan die V8 uit de M3 :mrgreen:
Met de geforceerde (functionele voorspoiler) extra koeling van de 1M schat ik in dat het vermogen makkelijk naar 400 pk opgekrikt kan worden. Past dan ook beter bij de relatief te lange bakoverbrengingen.R.
Voilà, ik rijd al 2,5 jaar rond met 380pk/565nm en de (relatief) lange bakverhoudingen passen perfect bij dit vermogen. Lange verhoudingen voor pure snelheid en omdat ik altijd tenminste 500nm paraaf heb tussen 1000-7000 rpm is er toch altijd kracht. Hard accelereren in 6 vanaf pakweg 110 is appeltje-eitje. Als ze dat met de 1M/// goed gedaan hebben - wat ik gewoon verwacht - wordt dat ook een feest.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 14 jan 2011, 23:13

partyondude schreef:Lijkt mij ook ja, zo slecht is turbo techniek nog niet, kijk maar naar al die stinkende en zwart rokende Jappen :mrgreen:
Beste voorbeeld: Nissan GT-R...

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 23:59

Macboy schreef:
Prima dat je het karakter van een atmo prefereert boven een turbo,
Yep dat geld voor mij. Zo'n GT-R is superdik, maar ik heb liever een GT3 bijvoorbeeld... ook al is die langzamer en moet je terugschakelen (weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind dat leuk als ik sportief aan het rijden ben)...

Plaats reactie