Wisselen naar winterbanden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Wisselen naar winterbanden

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2010, 22:20

Maus335i schreef:Ik stond afgelopen zondag echt vol in de drap met mn zomerbandjes voor de America hal in Apeldoorn. Pook in D, gas los en rolde rustig weg.... helemaal noppes aan de hand en 0 drama :mrgreen:

In de ICT zeggen we "pebcak", ofwel Problem Excists Between Chair And Keyboard. Misschien moeten we hier "pebcaw" gebruiken?
+1 ik ben het eens met je :)

Leen

Bericht door Leen » 29 dec 2010, 06:03

Martijn_bmw schreef:
Maus335i schreef:Ik stond afgelopen zondag echt vol in de drap met mn zomerbandjes voor de America hal in Apeldoorn. Pook in D, gas los en rolde rustig weg.... helemaal noppes aan de hand en 0 drama :mrgreen:

In de ICT zeggen we "pebcak", ofwel Problem Excists Between Chair And Keyboard. Misschien moeten we hier "pebcaw" gebruiken?
+1 ik ben het eens met je :)

tsja , met een 2tonner voorzien van 4wd is dat natuurlijk ook niet zo gek ,

JP

Bericht door JP » 13 jan 2011, 21:54

Het is overdag dik 10-12 graden. ZIjn er al die al (tijdelijk) wisselen naar zomerbanden?

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2011, 22:08

Als ik hele dagen met de winterbanden zou moeten rijden dan zou ik er verdrietig van worden. Het is echt een heel stuk minder grip dan met de zomerbanden. Wel vermakelijk om overal op afroep te glijden maar daar slijten ze weer van. Ook bij het remmen duidelijk veel meer ABS. De voordelen in natte omstandigheden heb ik ook nog niet gemerkt. Leuk voor sneeuw en zo verder vind ik het helemaal niks.

daNpy

Bericht door daNpy » 13 jan 2011, 22:15

Bij mij hebben de winterbanden niet noemenswaardig minder grip dan zomerbanden. In natte omstandigheden zelfs merkbaar meer grip :)

JP

Bericht door JP » 13 jan 2011, 22:20

De winterbanden slijten wel hard nu. Nou maakt slijtage me niet zo héel veel uit, maar als over 3 weken weer een meter sneeuw valt, krijg je natuurlijk weer geen nieuwe winterbanden meer.

SteV6

Bericht door SteV6 » 13 jan 2011, 22:25

Joy schreef:Als ik hele dagen met de winterbanden zou moeten rijden dan zou ik er verdrietig van worden. Het is echt een heel stuk minder grip dan met de zomerbanden. Wel vermakelijk om overal op afroep te glijden maar daar slijten ze weer van. Ook bij het remmen duidelijk veel meer ABS. De voordelen in natte omstandigheden heb ik ook nog niet gemerkt. Leuk voor sneeuw en zo verder vind ik het helemaal niks.
En mag ik vragen welk merk en type winterband je hebt. Evenals je merk en type zomerband graag.

Bij voorbaat dank,

Stephan

Joop

Bericht door Joop » 13 jan 2011, 22:42

JP schreef:Het is overdag dik 10-12 graden. ZIjn er al die al (tijdelijk) wisselen naar zomerbanden?
Tempting, alleen over twee weken moet ik nog richting Oostenrijk...

...als dat niet het geval was, had ik ze waarschijnlijk al gewisseld.

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2011, 22:45

Winterbanden: Goodyear Ultra Grip Performance 2
Zomerbanden: Michelin Pilot Sport 2

De lamellen in het profiel hebben de neiging om bij belasting om te vouwen. Duidelijk voelbaar wanneer je even wat sneller in moet voegen of een weg op moet rijden. In Portugal met 15 graden kwam je soms onbedoeld als een volleerd drifter de weg opgeschoven :D . Ok dan is het een beetje aan de warme kant. Maar hier ook, beetje regen met een graad of 7-10 en die kont gaat vrij gemakkelijk opzij. Niet helemaal wat ik had verwacht van winterbanden. Maar goed misschien verwacht ik teveel zomerband in een winterband.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 jan 2011, 22:58

Moet zeggen dat ik nog voldoende grip heb met mijn Bridgestone Blizzak LM-25's. Oke, duidelijk minder dan de zomerbanden (RE 050A's 225 voor / 255 achter) maar de winterbanden zijn ook een stuk smaller (205 rondom).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2011, 23:27

Joy, als je je stabi achter losschroeft komen onderstel en banden misschien beter tot elkaar in dit geval. Mijn Saab helt nogal over en doet het erg goed heel het jaar door op m&s banden. Misschien eens proberen meer rol in je winterse setup te krijgen. Kost je 2 bouten losschroeven. ;)

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 14 jan 2011, 01:47

Pas bij 20+ graden gaan winterbanden volgens mij pas echt sneller slijten, volgens mij.
En verder begrijp ik uit de diverse tests dat de winterbanden in natte én droge omstandigheden minder zijdelingse grip hebben dan zomer banden, dus wat eerder onder- of overstuur lijkt me logisch...

Had vandaag met de V70 dus wel wat last van onderstuur bij het opdraaien van de A27 bij Meerkerk, en aan het gras te zien daar was er daar al minstens een van het asfalt afgeschoten, of er was een kolonie mollen uit de winterslaap ontwaakt vanwege het warme weer....
Maar met de M3 op winterbanden valt het driften op klaverbladen nog niet mee (altijd even uipbroberen natuurlijk) dus van echt weinig grip is nog geen sprake...
:df:

In ieder geval gaan bij mijn autos pas eind maart de zomerbanden erop....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 jan 2011, 09:44

Spijkerhard schreef:Pas bij 20+ graden gaan winterbanden volgens mij pas echt sneller slijten, volgens mij.
En verder begrijp ik uit de diverse tests dat de winterbanden in natte én droge omstandigheden minder zijdelingse grip hebben dan zomer banden, dus wat eerder onder- of overstuur lijkt me logisch...

Had vandaag met de V70 dus wel wat last van onderstuur bij het opdraaien van de A27 bij Meerkerk, en aan het gras te zien daar was er daar al minstens een van het asfalt afgeschoten, of er was een kolonie mollen uit de winterslaap ontwaakt vanwege het warme weer....
Maar met de M3 op winterbanden valt het driften op klaverbladen nog niet mee (altijd even uipbroberen natuurlijk) dus van echt weinig grip is nog geen sprake...
:df:

In ieder geval gaan bij mijn autos pas eind maart de zomerbanden erop....
goed verhaal ook.

En dikgedrukt: Als 't zo doorgaat en 't is nu mid januari, blijven ze er misschien nog 1 maand onder.Mid feb weer lekker de 19"ers eronder Ik ben er wel klaar mee met 8 graden natheid en winterbanden. :evil:

Tim N

Bericht door Tim N » 14 jan 2011, 21:22

Eind van volgende week worden weer temperaturen onder 0 verwacht.
Ik laat ze er nog even onder (voordeel van de twijfel)

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 15 jan 2011, 11:40

Ik heb net voor de jaarwisseling banden van wielen laten wippen om de velgen te laten herstellen. Anders had ik tussendoor allang ff gewisseld. Echter vanwege de slotbouten laat ik het ff zitten, zie: -klik-

Plaats reactie